Útépítés

Milliárdos fejlesztésnek harangozta be a fideszes képviselő a 250 milliós útépítést

Saját bevallásuk szerint egy évtizede vártak a lehajtóra, ami végül mindössze 60 nap alatt el is készült. Rejtett le- és felhajtót adott át a kormány tavaly decemberben Csengelén – ezt a szabályok szerint a sztrádán kitáblázni sem lehet. A mindössze 300 méternyi utat a Strabag 2 hónap alatt felépítette. Közadatigénylés után derült ki, hogy mégis mennyiért.

„Régóta esedékes adósságot sikerült törleszteni azzal, hogy közúti kapcsolat épült az M5-ös autópálya csengelei pihenőjéhez” – ezt Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter mondta az M5 autópálya csengelei lehajtójának átadásán még tavaly decemberben.

A szeged365.hu írása szerint Gulyás azt is mondta, hogy „az M5-ös autópálya mintegy másfél évtizede ért el Szegedig, a csengeleieknek azonban a néhány száz méter helyett az egyik irányba 17, a másik irányba 23 kilométert kellett autózniuk, hogy elérhessék a településük mellett elhaladó sztrádát. A néhány száz méteres útszakasz megépítésének köszönhetően javulnak a Csengelén és a környező településeken élők életkörülményei.”

A mindössze 2000 fős Csengele valóban régóta várt a lehajtóra. Az önkormányzati lap 2015-ben arról írt, hogy „a csengelei autópálya lehajtó ügyében jelentős előrelépések történtek. Több szakhatósággal előrehaladott tárgyalásokat folytatunk.” Érdemi munka azonban nem történt. 2021 februárjában írta meg a KESMA-tag Délmagyarország, hogy „megépül, jövőre készülhet el a helyiek által régóta várt autópálya-lehajtó Csengelénél, ami nagy lehetőségeket, jelentős fejlődést hozhat a településnek”.

Farkas Sándor, a térség fideszes országgyűlési képviselője is posztolt erről. „M5 autópálya, Csengele csomópont megvalósítása: az M5 autópálya Kiskunfélegyházától délre vezető szakaszán 27 km hosszan nincs csomópont, így az autópályára történő le- és felhajtás ezen a szakaszon nem biztosított. Az előkészítés költsége 100 millió forint. A kivitelezés előreláthatóan 1,1 milliárd forintból valósítható meg” – tette közzé 2021 februárjában Farkas Sándor.

Majd 2021 májusában nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházás lett az építkezés – erről is a képviselő posztolt. A kommentelők picit értetlenkedtek is: „a csengelei pihenőhelyet összekötik a tőle 30 méterre lévő, a faluba vezető úttal. Erre a 30 méterre várnak a falusiak évek óta” – írta az egyik kommentelő. Más azon csodálkozott, hogy hogyan nem sikerült ezt ennyi idő alatt megoldani.

Farkas Sándor 1,1 milliárd forintos beruházásról beszélt, aminek az átadásán a kormány több tagja is megjelent.

De hogy lehet egy viszonylag pici út ilyen drága? Hogy megtudjuk, mennyibe is került a csengelei lehajtó, a Magyar Közútnak e-mailt küldtünk, és ezzel egyidőben közadatigénylést is beadtunk.

A Csengelei Alapfokú Művészeti Iskola növendékeinek műsora az M5-ös autópálya csengelei csomópontjának átadásán 2021. december 11-én (forrás: MTI/Rosta Tibor)

A közadatigénylésre a Magyar Közút Zrt. azt válaszolta, „tájékoztatom, hogy a kért adatok vonatkozásában Társaságunk nem adatkezelő az Infotv. 3. § 9. pontja értelmében, mivel a Magyar Közút Nonprofit Zrt. nem üzemeltetője az M5 autópályának”. E-mailben viszont elküldték a szerződést. Ezért újra rákérdeztünk, majd újra elküldték a szerződést.

Ebből az derül ki, hogy a munka mindössze bruttó 250 millió forintba került.

A STRABAG Kft.-vel kötött szerződés szerint a munkára nem írtak ki külön közbeszerzést, hanem azt a versenyújranyitás után ítélték a cégnek. A lehajtó megépítését így az Országos közúthálózat felújítási munkái 2020-2024 – Dél-Alföld régió – 10. verseny újranyitás programba helyezték. A szerződés szerint „a teljesítés helye: M5 autópálya, Csengelei pihenőhely, 54121 j. út és 50494 j. út között, valamint 54121 j. út és 50495 j. út között”; a „vállalkozót a jelen szerződésben foglalt kötelezettségeinek teljesítéséért nettó 197.590.000,- Ft vállalkozói díj mint átalánydíj illeti meg”.

A szerződést 2021. szeptember 2-án írták alá, 60 napos teljesítési határidővel. Az út paramétereit nem részletezi a szerződés, a Google Earth adatai szerint viszont nem 30 méterről, hanem legalább oldalanként 150–200 méterről van szó. Vagyis legalább 300 méter út épült bruttó 250 millió forintból.

De az, hogy megépült a lehajtó, csak a helyiek körében ismert, az autópályán nincs kitáblázva. A kérdésünkre az autópályát üzemeltető AKA Zrt. azt írta, „az M5 autópálya több mint másfél évtizede biztosítja a kényelmes közlekedést az országhatárig. A csengelei fel- és lehajtó megépítése a térségben élők számára is gyorsabbá és könnyebbé teszi az autópálya elérését. A fel- és lehajtó rejtett csomópontnak minősül, így a hatályos előírások szerint nem kaphat kitáblázást.”

Farkas Sándort is kerestük a beruházással kapcsolatban, de nem válaszolt.

Segesvári Csaba

Nyitókép: Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója, Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter és Farkas Sándor, a térség fideszes országgyűlési képviselője, az Agrárminisztérium parlamenti államtitkára (b-j) érkezik az M5-ös autópálya csengelei csomópontjának átadására 2021. december 11-én (forrás: MTI/Rosta Tibor)

Adj szja 1%-ot, hogy megtudd, mire megy el az adód 99 százaléka! Átlátszónet Alapítvány: 18516641-1-42 from atlatszo.hu on Vimeo.

Megosztás