egészségügy

Váznyúlványrepedés miatt esnek ki sorra a mentőautók, az OMSZ szerint van elég tartalék

Számos Mercedes-Benz Sprinter típusú mentőautónál keletkezett ugyanaz a probléma,  így azokat leállították. Ezzel a hírrel kereste meg az Átlátszót olvasónk, aki fotót is küldött az Országos Mentőszolgálat Bázisállomásán parkoló mentőkről. Mint kiderült, 2019 januárjában forgalomba helyezett mentőautók váznyúlványrepedése okoz gondot, ami miatt számos gépjárművet átmenetileg (?) kivontak a betegszállításból. Az OMSZ lapunk megkeresésére nem reagált, az RTL Klubnak pedig csak annyit mondtak, tudják pótolni a kiesett járműveket.

A 163 lóerős Mercedes Sprinter 316 CDI típusú autókat 2018-ban szerezte be nagyobb számban a mentőszolgálat, akkor 117 darabot vásároltak nettó 3,4 milliárd forintért. A közbeszerzést a BM Heros Logisztikai Ellátó Központ Kft. és a finn Profile Vehicles Oy cég nyerte meg.

A BM Heros tulajdonosa a Magyar Állam, ők gyártják a Katasztrófavédelem számára a Heros típusú tűzoltó gépjárműveket is, amelyeket a tűzoltók több ponton is kritizáltak, rámutatva a hiányosságaikra. A BM Heros azóta is tarol az OMSZ mentőautó beszerzésein; többnyire egyedüliként indul a tendereken, alvállalkozóként a Profile Vehicles Oyt vonja be. Az árak pedig egyre nőnek. Míg 2018-ban 29 144 142 forint + áfa volt egy mentőgépjármű beszerzése, a későbbi keretszerződéseknél már 30 511 811 forint + áfa (2019-2020-as beszerzés), majd 32 190 743 forint + áfa (2021-2022/1), végül a 2021 feltételes beszerzésnél 38 379 440 forint +ÁFA lett az ár. A nyertes és az alvállalkozó minden esetben ugyanaz.

Bár szerettük volna megszólaltatni az Országos Mentőszolgálatot és a BM Herost egyaránt, és megkerestük a Mercedes-Benz vezérképviseletét is, kérdéseinkre egyik cég sem válaszolt.

Mit mond a szakértő? Az általunk megkérdezett szakember szerint nehéz megmondani, mi okozhatta a problémát. A váznyúlvány a jármű elejének része, a gépjármű egyik tartóeleme. Ez azt jelenti, hogy a vázszerkezet merevségét az acélelemek merevsége határozza meg. Azt, hogy pontosan hol jelentkezett a hiba, nem tudjuk, de az örvendetes, hogy visszahívást intéztek, amikor észlelték azt. Azt, hogy a probléma mitől keletkezett, nehéz megmondani – konstrukciós hibából, a felépítmény túlterheléséből vagy akár tervezési hibából is fakadhat, de ezt a pontos tények ismerete nélkül nem lehet megmondani. Azt tudni kell, hogy ezek a gépjárművek relatíve túlsúlyosak. Az alvázak 3,5 és 5 tonnás verzióban készülnek. A felépítmény biztosan extra súlyt jelent. Arra a kérdésre, hogy előfordulhat-e, hogy csak a budapesti mentőkkel van a baj, azt válaszolta a szakember, hogy elképzelhető, hogy csak egy bizonyosos időszakban összeszerelt autóknál allokálták a hibát. Ez keletkezhetett az alépítményen vagy a felépítményen egyaránt, nyilván az ezzel foglalkozó műszaki szakértő dolgozik azon, hogy ez minél előbb megoldódjon.

Válaszolt viszont a Profile Vehicles Oy magyarországi kirendeltségének igazgatója, Gál Imre, aki megerősítette, hogy a váznyúlvány repedése okoz gondot a mentőgépjárműveknél. Tájékoztatása szerint a hiba javítását és feltárását a BM Heros Zrt. végzi el, mert a hiba nem a felépítményt érinti.

A közbeszerzési hirdetmények alapján a mentőautókra 5 év vagy 300 ezer km futásteljesítmény garancia van, így azokat vélhetően még garanciálisan javítják.

A mentőautókat érintő porblémáról az RTL híradója is tudomást szerzett – nekik viszont válaszolt az Országos Mentőszolgálat. Bár arról nem beszéltek, tudnak-e a hibáról, azt nyilatkozták, hogy a több mint 1000 mentőautóból 788 van egyidőben szolgálatban, ami azt jelenti, hogy több mint 200 tartalék járművel rendelkeznek. „Meghibásodás vagy baleset miatt kieső jármű pótlása biztosított.”

A leparkolt mentők (forrás: olvasói fotó)

Ennek a ténynek ellentmondani látszik az a több helyről is megerősített információ, hogy Budapesten és Pest megyében rendszeresen vidékről felvezényelt mentőket küldenek ki.

Mivel az OMSZ nem reagált a megkeresésünkre, nem derült ki, hogy hány mentőautót kellett országosan leállítani a váznyúlványrepedés miatt, és hogyan érinti ez a vidéki ellátást, amely már így is kisegíti a fővárost és környékét.

Évek óta csúszik a felújítás, vállalhatatlan körülmények közt pihennek a szentendrei mentők | atlatszo.hu

2018-ban kellett volna elkészülnie az új szentendrei mentőállomásnak, de még mindig harmadik világbeli állapotok között dolgoznak a mentők. A minimális komfort a civileknek köszönhető. Az Országos Mentőszolgálatot és a Nemzeti Népegészségügyi Központot is megkerestük az ügyben. Utóbbitól több mint egy éve várjuk a választ.


Zimre Zsuzsa

Nyitókép: A leparkolt mentők (forrás: olvasói fotó)

Adj szja 1%-ot, hogy megtudd, mire megy el az adód 99 százaléka! Átlátszónet Alapítvány: 18516641-1-42 from atlatszo.hu on Vimeo.

Megosztás