Kecskemét

Kecskemét a Volán ellen: a cég másfél milliárdot követel, a város pedig kettőt

A kecskeméti önkormányzat 2018-ban döntött arról, hogy saját vállalkozást alapít a helyi buszközlekedés lebonyolítására, és 2020 óta már nem a Volán Zrt. a helyi buszos cég. A váltás azonban nem lett békés: a Volán a várost perelte be, Kecskemét pedig viszontkeresetet nyújtott be az állami busztársaság ellen.

A Kecskeméti Törvényszék tájékoztatása szerint a Volán 1,5 milliárd követel a várostól, az önkormányzat viszont 2 milliárd forintot meghaladó követelést terjesztett elő. A bizonyítási eljárás még folyamatban van, szakértői véleményeket kell beszerezni és tanúkat meghallgatni. Az állami busztársaságnak nem ez az egyetlen ilyen ügye: 2019 óta 16 hasonló pert indított városok ellen.

„2018 decemberében a közgyűlés megszavazta, hogy az önkormányzat a felmerülő problémák – főleg az indokolatlan költségigények és a romló színvonal – miatt ne hosszabbítsa meg szerződését a DAKK Zrt.-vel. Ezután pedig megalakult az önkormányzati tulajdonú Kecskeméti Közlekedési Központ Kft. (KeKo) a helyi buszos személyszállítás tervezésére, szervezésére, irányítására. A cég feladata, hogy a közgyűlés által korábban gyakorolt feladat- és hatásköröket professzionális gazdasági szereplőként átvegye.

A cég nyáron kiírta a pályázatot a helyi buszos személyszállításra, ajánlatot csak a MOL többségi tulajdonában lévő ITK Holding Zrt. egyik tagvállalata, az Inter Tan-Ker Zrt. nyújtott be, így a KeKo velük kötött szerződést a 2020. január 1-jétől 2029. december 31-ig terjedő időszakra” – a baon.hu 2020-as cikke nem sokkal a váltás után született.

Az Inter Tan-Ker Zrt. 2019-ben 1,8 milliárd forintos bevételt ért el, ez 2022-re 7,3 milliárdra nőtt. Az elmúlt három évben 850 millió forint osztalékot vettek ki belőle. A cég több vállalkozáson keresztül a MOL tulajdona.

Anyagi és egyéb viták

A helyi buszos közlekedést azóta a város cége, a KeKo koordinálja. A 2019 decemberi közgyűlésen tárgyaltak a DAKK Zrt. beszámolójáról – a vállalat az egyesítésekkel a Volán Zrt.-be olvadt. Ebben a dokumentumban az állami buszos cég bevétellel nem fedezett költségekre 1,3 milliárd forintot kért a kecskeméti önkormányzattól.

De a közgyűlés akkori javaslata mindössze 814 millió forintot tartott elfogadhatónak, és a korábbi kifizetések miatt az év végéig 315 millió forintot fizetett meg. A költségvetésben 799 millió forint szerepelt a kifizetési soron, ami így 1,1 milliárdra nőtt.

A Közlekedési Osztály blog a váltás kapcsán arról írt, „hogy a város Önkormányzata és az egykori Kunság Volán Zrt. közötti viszony semmivel sem volt másabb, mint bármelyik másik olyan városban, ahol az autóbusz-közlekedés biztosítását az illetékes állami szolgáltató (Volán-társaság) végezte”.

Ahogy fogalmaztak, a folyamatosan csökkenő utasszámok miatt is különféle viták alakultak ki a felek között, az öregedő buszállomány miatt a járatkimaradások, késések sem éppen csökkenő tendenciát mutattak. Bár úgy tűnt, az elszámolás lezárult, az immár Volán Zrt.-be olvadt cég pert indított Kecskeméttel szemben.

52 új Autóbuszt Kapott Kecskemét

A DAKK Dél-alföldi Közlekedési Központ Zrt. néhány busza a kecskeméti buszpályaudvaron 2015. február 20-án. (fotó: MTI/Ujvári Sándor)

A per folyamatban van

A Kecskeméti Törvényszék az Átlátszó érdeklődésére azt írta, a felek között elszámolási vita keletkezett. A gazdasági társaság követelése közel 1,5 milliárd forint és járulékai, míg az önkormányzat viszontkeresetében 2 milliárd forintot meghaladó követelést terjesztett elő. A perek 2021-ben, illetve 2022-ben indultak, az ügyek egyesítésére 2023 májusában került sor. A perben számos tanút kell meghallgatni és szakértői véleményeket beszerezni. A bizonyítási eljárás folyamatban van.

Kecskemét városa a perről azt írta az Átlátszónak, hogy „Kecskemét önkormányzata nem indított pert a Volánbusz Zrt. ellen”. Úgy fogalmaztak, hogy: „Az évek óta tartó folyamatban az önkormányzat azzal szembesült, hogy a szolgáltatás színvonala romlik, az utasszám csökken, miközben a szolgáltató által kért ellentételezés évről évre rohamosan emelkedik. Ráadásul a város számára átláthatatlan volt, hogy miként tevődik össze a tetemes költség. Ennek ellenére

az önkormányzat egyezséget kötött volna a Volánbusz Zrt.-vel,

azonban a cég két peres eljárást indított a város ellen a közszolgáltatás ellentételezésének részbeni megfizetése iránt. A két pert egyesítették, az önkormányzat pedig viszontkeresetet terjesztett elő (ami nem ugyanaz, mint egy per indítása). A viszontkereset a 2016-2019. évi közszolgáltatási ellentételezés elszámolására, valamint az önkormányzat tulajdonában lévő autóbuszok hibás és késedelmes visszaszolgáltatása miatti kártérítés megfizetésére irányult.

Az önkormányzat jogi álláspontja helyességét illetően magabiztos, a jogalapi kérdésekben a peres eljárás eddigi tapasztalatai az önkormányzat álláspontjának helyességét látszanak visszaigazolni. Az összegszerűségi kérdésekben igazságügyi szakértői bizonyításra fog sor kerülni a per keretei között”. Ha veszítenek, azt a város költségvetéséből fizetik.

Óriásit nőttek a buszos kiadások

A KeKo szolgáltatási színvonala a város szerint jobb, mint a korábbi szolgáltatóé volt. Ugyanakkor ez a költségvetési beszámolók szerint sokkal többe is kerül. A KeKo beszámolói 2022-ig érhetőek el, a 2023-ast még nem kellett leadniuk. A bevételek és az önkormányzat által adott támogatások így alakultak az iratok szerint:

 

A kezdeti, 2020-ban kifizetett 1,6 milliárd forintos támogatás a 2024-es költségvetési tervben már 2,5 milliárdra nőtt. Összehasonlításképp: a város alig 1,1 milliárdot fizetett a DAKK-nak. Az önkormányzat szerint viszont nem az ár miatt váltottak.

„Az önkormányzat elsődleges célja nem az volt, hogy a közszolgáltatás olcsóbb legyen, hanem az, hogy a minősége javuljon, legyen egy megfelelő ár-érték arány, legyenek átláthatóak a költségek, az utaslétszám pedig emelkedjen. A város környezetvédelmi stratégiájában kiemelkedő helyet foglal el a CO2 kibocsátás csökkentése, amelynek egyik legjobb eszköze a közösségi közlekedés előnyben részesítése.

Ezen túlmenően az önkormányzat és a KeKo közötti jogviszony nyílt versenyeztetési pályázati eljáráson alapul, időben, feltételrendszerében, gazdasági tartalmában és gazdasági környezetében is alapvetően eltér a Volánbusz Zrt-vel fennállt jogviszonytól, így a jogviszonyok nem összehasonlíthatóak” – írták.

Kekobusz2 Kekofb

A KeKo egyik busza Kecskeméten (fotó: KeKo/Facebook)

Megjegyezték azt is, hogy „A közszolgáltatás számos elemében összehasonlíthatatlan a korábbi, Volán által biztosított közszolgáltatásnak mind a tartalmával, mind a színvonalával. Ebből adódóan arra a kérdésre, hogy ez az önkormányzatnak többe kerül, vagy kevesebbe, nem lehet válaszolni, hiszen számos lényegi eltérés van. Az egyik legfontosabb például, hogy a Volán szolgáltatási időszakának végén alkalmazott autóbuszokhoz képest előírtuk a pályázatban, hogy Kecskeméten csak új gyártású autóbuszokat lehet forgalomba helyezni”.

A Volán Zrt.-nek egyébként nem ez az egyetlen ilyen ügye: az állami busztársaság 2019 óta 16 pert indított „személyszállítási közszolgáltatási szerződésből eredő ellentételezési igény érvényesítése iránt” – ezt a vállalat közadatigénylésünkre közölte. Azt azonban nem részletezték, hogy (Kecskemét mellett) mely települések ellen zajlanak ezek a pereik.

Segesvári Csaba

Adatvizualizáció: Szabó Krisztián. Címlapkép: A Kecskeméti Közlekedési Központ (KeKo) egyik busza Kecskeméten (fotó: KeKo/Facebook) 

Megosztás