A Samsung egy harmadik gyárat is épít Gödön a dél-koreai sajtó szerint
Újabb nagy kapacitású gyár épül a Duna-parti kisvárosban, ami vélhetően tovább rontja a gödi szennyezési adatokat.
Az Örs vezér téri aluljáró az egyik legforgalmasabb gyalogos átkelőhely Magyarországon, azonban a Gödöllőről érkező HÉV végállomása és a belváros megközelítését biztosító M2-es metró között 50 éve kizárólag lépcsőn lehet átmenni – semmilyen akadálymentes vagy földfelszíni megoldás nincsen.
Volt egy pillanat, amikor a Cinkotán élő nagyapámnak már annyira fájt a térde, hogy többé már nem utazott az Örs vezér terénél beljebb a városba a lépcső miatt. Gyerekkoromban azt hittem, hogy amikor én idősebb felnőtt leszek, a HÉV vákuumalagutakban fog közlekedni, a vonatok mágnespályán fognak száguldani, az autókat pedig repülő csészealjaszerű járművekre fogjuk cserélni, mint amilyeneket a Jetson családban láttam. De nem így lett.
Amikor nagyobb lettem, felújították az Örs vezér téri metrómegállót, a vacak bádogtetőt lecserélték egy modernebb kinézetűre, a HÉV-et és a metrót viszont nem sikerült közelebb hozni egymáshoz, de még az akadálymentes megközelítést sem sikerült megoldani.
Akik jelenleg valamiért nem szeretnének vagy nem tudnak lépcsőzni, jobb híján a villamospályával párhuzamosan haladó biciklis átkelőt használják, amit a KRESZ szerint gyalogosok nem vehetnének igénybe. Jellemzően a legerősebb és leggyorsabb fiatalok, valamint a lépcsőzésre képtelen idősek, illetve a nehéz csomagot cipelő emberek próbálkoznak a villamosok fedezékében átkelni az úton. Azonban a lámpa biciklisekre van beállítva. Az időseket, babakocsisokat és kerekesszékeseket viszont már nehezebb ilyen tempóra váltani.
Ezenkívül még egy titkos akadálymentes lehetőség van csak, ami hatalmas kerülőút: a Sugárban fel lehet jutni lifttel az elsőre, ahonnan megközelíthető egy gyalogos felüljáró, ahonnan az Árkád üzletház liftjén ismét le lehet ereszkedni a földszintre.
Tavaly márciusban jelentette be Horváth Csaba, a zuglói szocialista polgármester, hogy új zebra lesz az Örsön. A fővárosi közösségi költségvetésen nyertes, gyalogos és kerékpáros fejlesztési ötletek megvalósítását hagyta jóvá a Fővárosi Közgyűlés Tulajdonosi Bizottsága a márciusi ülésén.
A zebrának azonban még nincs nyoma, a gyalogosok lassan egy éve várnak a beígért fejlesztésre. Megkérdeztük a fővárost, hogy jelenleg milyen szakaszban van az új zebra projekt, mennyibe fog kerülni, és mikor várható a felfestése.
A jelenlegi főpolgármester, Karácsony Gergely zuglói polgármesterként 2015-ben még értetlenül állt azelőtt, hogy az Örs akadálymentesítése miért nincs megoldva:
„Meguntuk a várakozást, mielőbb lépni kell az akadálymentesítés érdekében” – mondta akkor az Örs vezér terén Tóth Csaba országgyűlési képviselővel (MSZP) tartott közös sajtótájékoztatóján. „Budapest egyik legforgalmasabb aluljárójában állunk, naponta 50-60 ezer ember közlekedik erre” – magyarázta Karácsony.
„Nem találok magyarázatot arra, eddig miért nem oldották meg itt az akadálymentesítést. Nálunk is készültek már költségtervek erre, körülbelül 40 millió forintból lehetne megoldani az aluljáró mindkét oldalán a könnyebb le- és feljutást. Ha a testülettől megkapom a felhatalmazást, azt szeretném elérni a fővárosnál, hogy még idén történjen valami ez ügyben. A gödöllői HÉV és a 2-es metró összekötéséig ugyanis már nem tudunk várni.”
Azóta Karácsony Gergely Budapest főpolgármestere lett, viszont mozgólépcsőt sehol nem találtunk. 2020-ban Horváth Csaba polgármester arról számolt be, hogy megállapodott a főpolgármesterrel egy liftről, ami az akadálymentesítést biztosítja majd. Akkor azt is mondta, hogy az előző ciklus fővárosi vezetése 2015-ben nem támogatta az elképzelést. S emiatt váratott magára a megvalósítás. 2020-ban 2021-re ígérték a liftet. Rákérdeztünk a fővárosnál, hogy mi lett a mozgólépcsővel és a 2021-re ígért lifttel, illetve mennyibe kerülnének ezek a projektek. Megkeresésünkre a Főpolgármesteri Hivatal hosszú választ küldött. Ebben azt írták, hogy
„Az Örs vezér terén a Kerepesi úton az Árkád és a Sugár között, a jelenleg is létező, és sokak által gyalogátkelőhelyként is használt kerékpáros átvezetéssel párhuzamosan még 2024 tavaszán új, biztonságos zebrát építünk. A kivitelezés előreláthatóan 30 napig fog tartani. A zebrára a Közösségi Költségvetésen szavaztak meg forrást a budapestiek. Ezzel párhuzamosan zajlanak az egyeztetések további zebrák építéséről a téren.” Hozzátették: „Egy aluljáró felújításának költségigényéről képet ad, hogy a Határ úti aluljáró akadálymentesítése 2 milliárd forint volt, a Göncz Árpád városközponti aluljáró felújítása pedig 8 milliárd forintba fog kerülni. Az Örs vezér tere átfogó felújítása reálisan az M2-es metró és a HÉV összekötésével egy időben fog megtörténni. Ennek időpontja elsősorban a kormányon múlik. Az, amit ma az Örs vezér terén látunk, annak az autófókuszú városfejlesztésnek a következménye, ami (más károk mellett) szétdarabolta a gyalogos-, kerékpáros- és közösségi közlekedési hálózatokat. Föld alá terelték az embereket, visszavágták a régen a Keleti pályaudvarig közlekedő HÉV-et. Ezeknek a károknak a helyreállítása évtizedekbe telik, költségük városszinten ezer milliárdokban mérhető.”
Gyalog az Örs vezér téri kereszteződésen a HÉV és a metró között lépcsőzés nélkül több mint 50 éve nem lehet átkelni. Ugyanis a tér kialakításánál elkövették azt a hibát, amit a mai napig nem oldottak meg: a HÉV és a metró egymástól távol áll meg, és csak aluljárón lehet megközelíteni. A gödöllői HÉV-nek a Keleti pályaudvar melletti egykori végállomása 1970. április 3-án szűnt meg, ekkor került át az Örsre. Ez a dátum az M2-es metró első, Örs vezér tere–Deák Ferenc tér közötti szakaszának átadásával esett egybe.
Az M2-es metró és a gödöllői HÉV összekötésének tervei már a 50-es években is léteztek. Az eredeti tervek szerint a 2-es metrónak a Népstadion állomáson (a mai Puskás Ferenc Stadion) közös végállomása lett volna a gödöllői HÉV-vel. Azonban ezek a tervek nem valósultak meg.
Voltak az Örsre tervezett több százmilliárdos földalatti és magasvezetéssel, azaz felüljáróval kecsegtető tervek ennek a problémának a megoldására, de valódi előrelépés nem történt. A jelenlegi tervek 2013 és 2015 között kezdődtek, és a projekt 2021-ben újraindult. Ekkor állapodott meg a Budapest Fejlesztési Központ a BKK-val a 2-es metró és a gödöllői HÉV összekötésének átvételéről.
Vitézy Dávid a közösségi oldalán tett bejelentésében akkor kiemelte, hogy a további tervezésre és a beruházás előkészítésére az állam 4,6 milliárd forint európai uniós támogatást biztosít. Az akkori ígéretek szerint 2024-től indulhat meg a kivitelezés, ha a következő kormányzati és európai uniós ciklusban a finanszírozást mögé lehet majd tenni.
A projektről azóta nagy a csend, így ha megvalósul a kerékpárúttal párhuzamosan egy zebra, az funkcióját tekintve talán az elmúlt évtizedek legnagyobb hatású fejlesztése lenne az Örs vezér téren.
Szöveg, videó: Pápai Gergely
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásÚjabb nagy kapacitású gyár épül a Duna-parti kisvárosban, ami vélhetően tovább rontja a gödi szennyezési adatokat.
A két adás itt újra meghallgatható.
Novák Katalin kegyelmi ügyéből a miniszterelnök csinált valódi botrányt. A háttérben a NER-en belüli viszonyok és a nemzetközi helyzet áll.
A megbízásért Mészáros Lőrinc ZÁÉV-je és Paár Attila WHB-ja szállt harcba – utóbbi lett a győztes.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!