Megosztott Államok, megosztó jelöltek – podcast az amerikai elnökválasztásról
Kert Attilával, az Euronews főszerkesztőjével és Nagy Gáborral, a HVG külpolitikai rovatának vezetőjével beszélgettünk az amerikai elnökválasztásról.
Ismét győztes pozícióból kapitulált egy cég, amikor nem nyújtotta be a kért hiánypótlást, és így tulajdoképpen tálcán nyújtotta át a győzelmet versenytársának, a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő vállalkozásnak. A Mészáros M1 Kft. nem először nyert el így nagy összegű állami megbízást: korábban a Porsche Lízing is hasonló módon lépett vissza előle. Mészáros érdekeltségének a mostani esetben ezt a „szívességet” az a Mercarius Flottakezelő Kft. tette meg, amely hol külön, hogy együtt nyeri az állami tendereket a Mészáros M1 Kft.-vel.
Gépjárművek bérlésére és üzemeltetésére írt ki közbeszerzési eljárást az állami tulajdonú HungaroControl Zrt. júniusban. A tender eredményét nemrég töltötték fel a közbeszerzési értesítőbe. Ebből kiderült, hogy a Mészáros M1 Autókereskedő Kft. lett befutó, miután a másik jelentkezőt, a Mercarius Flottakezelő Kft.-t kizárták. Ennek oka viszont az volt, hogy a cég nem küldte meg a kért hiánypótlást. Ha megteszi, nagy valószínűséggel ő kapja meg a félmilliárd forint értékű megbízást, mert jóval olcsóbb árajánlatot adott, mint a Mészáros-cég. Az eset érdekes, főleg annak fényében, hogy nem ez volt az első ilyen.
Februárban írtuk meg, hogy nehezen megmagyarázhatónak tűnik, miért szállt ki önként egy versenyből a Porsche Lízing Kft., ahol ők pályáztak a legolcsóbb árral. Nettó 1,29 milliárdos ajánlatukkal ugyanis behúzhatták volna a Közútkezelő flotta-tenderét, ha beadják a kért hiánypótlást. A maximum pár órás papírmunkát azonban a Porsche valamiért nem végezte el, így az ajánlatát érvénytelennek nyilvánították. Ezzel pedig a második helyen álló Mészáros M1 Kft. ölébe hullott a győzelem. Mindez csak azokból a dokumentumokból derült ki, amiket közérdekű adatigényléssel szereztünk meg a Magyar Közút Zrt.-től.
Most az állami tulajdonú HungaroControl Zrt. írt ki közbeszerzési eljárást összesen 30 db új gépjármű tartós bérletére 17 kategóriában, 48 hónapra. A felhívásra mindössze két cég jelentkezett: a Mészáros M1 Autókereskedő Kft. és a Mercarius Flottakezelő Kft. Az ajánlatok bírálatáról szóló összegzést szeptember közepén tették közzé az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerben (EKR).
A dokumentumban az áll, hogy a Mészáros M1 lett a tender nyertese, miután az ajánlata megfelelt a felhívásban szereplő feltételeknek,
a másik ajánlattevőt, a Mercariust pedig kizárták.
Erről a dokumentumban azt írták, hogy: a Mercarius Flottakezelő Kft. ajánlata a Kbt. 73. § (1) bekezdés e) pontja alapján érvénytelen, tekintettel arra, hogy a hiánypótlási felhívásban megjelölt, az értékeléshez kapcsolódó alábbi dokumentumokat nem csatolta – hiánypótlás keretében sem – az ajánlatában: „valamennyi megajánlott gépjármű a Nemzeti Közlekedési Hatóság és/vagy jogutódja által kiadott érvényes típusbizonyítványát”. Ez tartalmazta volna például az üzemanyag-fogyasztást is, amely az értékelési szempontok között is szerepelt. A típusbizonyítvány csatolása aligha okozott volna gondot a Mercariusnak, amely a piac egyik meghatározó szereplője.
Az összegzésből azonban az még nem derült ki, hogy a Mercarius milyen árajánlatot adott. Ezt csak az októberben nyilvánosságra hozott eredménytájékoztatóban tüntették fel. Ez alapján pedig
a Mercarius 510 millió forintos ajánlatot adott, a Mészáros M1 pedig 637 millió forintosat.
Vagyis, ha a Mercarius beadja a kért hiánypótlást, nagy valószínűséggel ő lett volna a befutó, hiszen az ajánlata 127 millió forinttal olcsóbb volt. Megkérdeztük a Mercarius Flottakezelő Kft.-t, hogy miért „engedték el” a félmillárdos megbízást. Cikkünk megjelenéséig azonban a társaság nem reagált.
A Mészáros M1 és a Mercarius viszonyáról idén nyáron számoltunk be. Akkor rámutattunk, hogy miközben a kiváló kormányzati kapcsolatokkal rendelkező vállalkozások látszólag nagy csatákat vívnak egymással, ez nem akadályozza meg őket abban, hogy néha együtt is induljanak egy-egy megbízásért. Az elmúlt években összesen négyszer fogtak össze – így nyerték el többek között a Közútkezelő év elejei, 10 milliárdos megbízását is.
Júniusig összesen 41 olyan közbeszerzési eljárást találtunk az EKR-ben, amelyen a Mercarius és a Mészáros M1 csoport valamelyik tagja is indult. Ebből 13-at Mészáros-cég nyert, 18-at a Mercarius, kettőt közösen, egy esetben mind a ketten nyertek (külön részeket), hármat más cégek vittek el, négy pedig eredménytelen lett. A Mercarius és a Mészáros M1 összesen 4 esetben indult együtt.
A két cég felváltva összesen nettó 37,8 milliárd forint megbízást nyert.
A Mercarius Flottakezelő Kft.-t 1996-ban alapították eredetileg ÁGO-STONE Szolgáltató Betéti Társaság néven. A budapesti székhelyű cég az Opten cégadatbázisa szerint 2007-ben nyerte első közbeszerzését, majd – ahogy azt a Direkt36 megírta – 2008-tól kezdve Rogán Antal és akkori felesége több olyan nagy értékű autót is használt, amelyek üzembentartója a Mercarius Flottakezelő Kft. volt.
A Mercarius 2015-től egyre sikeresebb lett, és többek között a MÁV-tól, a GYSEV-től és a Paks II. Zrt-től is kapott megbízásokat. A társaság éves bevétele 7,8 milliárdról 22 milliárdra nőtt 2018 és 2023 között. A tavalyi bevételből a cég tulajdonosai 800 millió forint osztalékot vettek ki.
A cég tulajdonosi köre idén átalakult: először az Apelso Trust Bizalmi Vagyonkezelő Zrt. és a tulajdonában álló XTend Capital Kft. szerzett részesedést a cégben, majd a helyükre érkezett az Enter Tomorrow Kockázati Tőkealap és a Voyager Magántőkealap Voyager ONE Részalapja. A HVG szerint előbbit az állami Eximbank indította el, utóbbi pedig a MOL-csoporthoz kötődik, és jelenleg
mindkét tőkealapot a MOL Vagyonkezelő tulajdonában lévő Lead Ventures kezeli.
A cégben emellett továbbra is tulajdonos maradt Koleszár Róbert.
A felcsúti Mészáros M1 Autókereskedő Korlátolt Felelősségű Társaságot 2016-ban alapították. A cég főtevékenysége a személygépjármű-, könnyűgépjármű-kereskedelem, valamint a személygépjármű kölcsönzése. A társaság éves bevétele 2017-ben nettó 504 millió forint volt, tavaly viszont már 11,9 milliárd. A nyereség pedig átlépte az egymilliárd forintot.
A kft. tulajdonosa a Talentis Group Beruházás-szervező Zrt. és az MKB tőkealap. Mindkettő Orbán Viktor miniszterelnök gyerekkori barátjának, a leggazdagabb magyarnak, Mészáros Lőrincnek érdekeltsége. A cég létszáma 2018 decemberében ugrott meg 3 főről 54-re, majd 2020-ban, a pandémia alatt lement 68-ról 36-ra. Most 86 dolgozójuk van. A társaság 2021 óta nyer közbeszerzéseket.
Katus Eszter
A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. A címlapkép illusztráció (forrás: pixabay.com)
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásKert Attilával, az Euronews főszerkesztőjével és Nagy Gáborral, a HVG külpolitikai rovatának vezetőjével beszélgettünk az amerikai elnökválasztásról.
Klasszikus diktatúrákban egy forradalom akkor sikeres, ha a rezsimet hatalom tartó elit már nem egységes. A magyar választási autokráciában egy hasonló válság demokratikus választást eredményezhet.
A borzalmas adatokra a forint rosszul reagált: 405-ről 408 forintra nőtt az euróárfolyam. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter azonban optimista.
A Tatabányán és Oroszlányban működő vállalatok évi több ezer tonna veszélyes akkuhulladékot kezelnének.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!