közbeszerzés

Még 5 milliárdba kerül a 338 milliárd forintos Déli Körvasút mérnöki ellenőrzése

Nettó 4,9 milliárd forintba kerül a Déli Körvasút kivitelezésével kapcsolatos mérnöki tanácsadói és műszaki ellenőri feladatok elvégzése. A munkát még az ajánlatkérő állami cég, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) is 800 millió forinttal kevesebbre saccolta előzetesen. A nyertes mérnöki cégek mögött feltűnik a NIF korábbi jogtanácsosa és Tiborcz István cégének volt ügyvezetője is.

A Déli Körvasút az idén megszüntetett Budapest Fejlesztési Központ (BFK) és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) együttműködésében megvalósuló állami gigaberuházás, amit a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Zrt. nyert el tavaly nettó 337,9 milliárd forintos ajánlattal.

A Déli Körvasút nevű projekt során felújítják és bővítik a kelenföldi és a ferencvárosi pályaudvar közötti vágányokat, hat új vasúti hidat, két új megállót, továbbá egy monumentális zajvédő falat is létesítenek. A beruházás 3,7 kilométer hosszúságú szakaszt érint, közel 2 kilométer hosszon háromvágányú és 1,7 kilométer hosszon négyvágányú pálya valósul meg. Összesen mintegy közel 13 kilométer vágányt építenek. A beruházást uniós pénzből szeretné fizetni a kormány, de ez még egyelőre nincs meg, ráadásul nemrég elkaszálták a projekt környezetvédelmi engedélyét.

Bár azt hihetnénk, hogy a 338 milliárd forint közpénzbe minden belefért a Déli Körvasút kivitelezésével kapcsolatban, ez egyáltalán nincs így. A műszaki ellenőri feladatokra tavaly ősszel külön közbeszerzést írt ki a NIF, ami előzetesen nettó 4 milliárdra forintra becsülte a munka értékét. A tenderre három pályázat érkezett be, melyek közül

nettó 4,89 milliárd forintos ajánlattal a FER-MAN Mérnöki Tanácsadó Kft. és az ECO-TEC Műszaki-Gazdasági Tanácsadó Kft. konzorciuma nyerte el a megbízást.

Az eljárás során egy ajánlat érvénytelen volt, a FŐBER Zrt. pedig még drágább, 5,2 milliárdos ajánlatot nyújtott be.

A leírás szerint a nyertesek feladata többek között a Ferencváros és a Budapest-Kelenföld állomások közötti vasúti kapacitásfejlesztés kiviteli terveinek ellenőrzése és bírálata, illetve javaslattétel a tervek jóváhagyásával kapcsolatban, valamint a vállalkozó (a vasútépítő V-Híd Zrt.) követeléseinek véleményezése, és jótállási kötelezettségének ellenőrzése.

forrás: BFK

Már dolgoztak együtt

A FER-MAN Kft. neve kevésbé ismert, de a V-Híd Zrt.-vel a Békéscsaba–Lőkösháza vasútfejlesztés során dolgoztak már együtt. A céget 2020-ban alapították, és tavaly 250 milliós árbevétel mellett 137 milliós nyereséget könyvelhetett el. A cég végső tulajdonosa a RODITOR Kft.-n keresztül Zámborszki Zsolt. A Roditor egyik ügyvezetője Dr. Maszlag Gábor, aki korábban a NIF Zrt. jogtanácsosaként tevékenykedett.

Az ECO-TEC Kft.-t 2006-ban alapították, és tavaly 1,3 milliárd forint árbevétel mellett 4,8 millió forintos nyereséget ért el. A cég többségi tulajdonosa Elekes András, aki 2019 tavaszától idén februárig a BDPST Ingatlanfejlesztő Zrt. ügyvezetője volt. A BDPST Ingatlanfejlesztő Zrt. többségi tulajdonosa nem más, mint Orbán Viktor miniszterelnök veje, Tiborcz István.

A mostani, közel 5 milliárdos megbízás a két cég éves árbevételeinek sokszorosa.

Az ECO-TEC a jelenlegihez hasonló műszaki ellenőri tevékenységet végzett többek között az 1-es villamos vonalán, több vasútállomás kormányablakosításánál, a 23. és 25. főút fejlesztésénél, és a Liget Projektnél is. Tavaly ősszel pedig a FER-MAN Kft.-vel közösen nyerték el a bicskei vasútállomás fejlesztésének ellenőrzésére kiírt NIF-tendert. Magát a fejlesztést a NIF megbízásából a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő, a Déli Körvasutat is építő V-Híd Zrt. végzi közel 10 milliárd forint EU-s pénzből. Vagyis nem most fognak először együtt dolgozni a cégek.

Közel 10 milliárd forint EU-s pénzből fejleszti Mészáros Lőrinc cége a bicskei vasútállomást | atlatszo.hu

A bicskei projekt másik alvállalkozója a Híd-Tám Kft., amelynek tulajdonosa 2016 tavasza óta Mészáros Lőrinc testvére, Mészáros János. A cégnek jót tett a tulajdonosváltás: éves forgalma 2016-ban még csak 712 millió forint volt, 2017-ben viszont már 2,7 milliárd, 2018-ban 5,8 milliárd, 2019-ben pedig 4,2 milliárd forint lett.

Elkaszálták a környezetvédelmi engedélyt

A Déli Körvasút építése erősen túlárazás-gyanús: a Portfolio.hu számításai szerint 2019-ben a teljes magyarországi vasúti rendszer fenntartására 346 milliárd forintot költött az állam.

A 338 milliárd ráadásul nem is a teljes ár, ugyanis a vasútvonal keresztezi a Dunát, ám a Déli összekötő vasúti híd felújítása nem ennek a projektnek a része. Azt egy másik kormányközeli cég, a jachtos Szíjj László tulajdonában lévő Duna Aszfalt Zrt. végzi nettó 35,9 milliárd forintért. (A hídfelújítás műszaki ellenőrzését pedig az ECO-TEC Kft. látja el nettó 673 millióért.)

A beruházók szerint azonban ez a magas ár indokolt, ugyanis lakott területen nem egyszerű vasutat építeni, a projekt során pedig 6 új – közút feletti – vasúti hidat, két új megállót, és egy monumentális zajvédő falat is létesítenek.

Tavaly írtuk meg, hogy 1000 fát terveznek kivágni a vágánybővítési munkálatok miatt. Idén februárban azonban megsemmisítette a bíróság a körvasút környezetvédelmi engedélyét, és új eljárásra kötelezte a hatóságot. A beruházás jelenleg a tervezési fázisnál tart, ezt követően az „optimista forgatókönyv” szerint a látványos kivitelezői munka várhatóan 2023-ban kezdődhet meg, és a tervek szerint 2027 végére fejeződhet be az építkezés.

1000 fát vágnak ki a 338 milliárd forintos Déli Körvasút építése miatt Újbudán | atlatszo.hu

A fák a Déli Körvasút vágánybővítési munkálatai miatt kerültek veszélybe a Hamzsabégi sétánynál: a vasúti töltésen legalább 782 fát, a parkban 198 fát vágnak ki. A beruházók az új vágányok szükségességét az elővárosi vasúthálózat fejlesztésével indokolják, a tiltakozó lakosok szerint azonban a növekvő teherforgalom indokolja a gigaberuházást.

Az uniós pénzeket sem kapták még meg

A beruházás során szembekerültek a beruházók a fővárossal és a tiltakozó lakosokkal, akik szerint nem a személyforgalom bővítése, hanem a növekvő teherforgalom indokol egy ekkora gigaberuházást. A civilek szerint az ország teljes nyugat-kelet irányú vasúti teherforgalmának nincs helye Újbuda közepén.

A tiltakozó lakók attól tartanak, hogy a mostani fejlesztés miatt egyáltalán nem fog megépülni a Budapestet elkerülő, úgynevezett V0-ás vasúti elkerülő a tehervonatok számára. Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium államtitkára szerint azonban félreértik őt, és a Déli Körvasút kapacitásbővítése a személyszállító vonatok miatt történik.

A kormány az EU-tól várja a pénzt a projektre, egyelőre azonban hiába. Vitézy Dávid beszámolója szerint a fővárosi Déli Körvasút fejlesztés magyar pályázatát az Európai Bizottság kiválónak ítélte ugyan, de mivel a bíróság idén megsemmisítette a projekt környezetvédelmi engedélyét, annak újbóli megszerzéséig a finanszírozási döntést elhalasztották.

Közben a kormány folytatja a V0 előkészítését, tervezését, azonban nem tudni, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetben és az elzárt uniós pénzcsapok mellett miből tudják majd a kivitelezést finanszírozni. Orbán Viktor miniszterelnök még februárban egyeztetett a projektről Vlagyimir Putyin orosz elnökkel, aki 2 milliárd dolláros hitelkeretet ígért a megvalósításra, azonban ezeket a terveket a háború minden bizonnyal átírta.

Zsilák Szilvia

A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. Címlapkép: Egy Stadler FLIRT motorvonat halad át a MÁV Magyar Államvasutak Zrt. Ferencvárosi pályaudvarán (fotó: MTVA/Bizományosi: Róka László)

Megosztás