A Honvédelmi Minisztériumtól kapott adatok szerint 2021 január eleje és 2022 szeptember vége között a Miniszterelnökség, a Köztársasági Elnöki Hivatal és a Külügyminisztérium delegáltjainak repülése után 644 millió forint költséget számoltak fel. Az összegben sok esetben nem szerepel üzemanyagköltség, viszont a delegációk fedélzeti ellátása és internetezése egy vagyonba került az adatok alapján. A rekorder minden tekintetben Szijjártó Péter tárcája: 102 millió forintért interneteztek, 10 esetben pedig 1 millió forintnál is többe került a külügyes delegáltak fogyasztása a katonai repülőkön. Szijjártó kairói útja során például 5,5 millió forint értékben ettek-ittak a levegőben, és még közel 7 millióért interneteztek. Egy madridi repülés során bő 2 millióba került a fedélzeti fogyasztás, egy ázsiai körút során pedig 12,5 millió volt Szíjjártóék internetköltsége.
Tavaly szeptemberben kikértük a Honvédelmi Minisztériumtól, hogy milyen költségeket számoltak fel a politikusok katonai gépekkel való reptetése után a Külügyminisztériumnak, a Miniszterelnökségnek és a Köztársasági Hivatalnak. Decemberben soronként külön oldalra szkennelve megkaptuk az adatokat, amelyeket hosszas munkával táblázatba rendeztünk.
A Magyar Honvédség 2018-ban vásárolt 2 darab Airbus A319 (lajstromjelük 604 és 605) és 2 db Dassault Falcon 7X (lajstromjelük 606 és 607) típusú repülőt. A gépeket megvásárlásuk óta rendszeresen használják állami vezetők, leginkább Orbán Viktor miniszterelnök és Szijjártó Péter külügyminiszter, de rajtuk kívül más kormánytagok, és időnként Novák Katalin köztársasági elnök is. Ezeknek az utaknak a részleteit 30 évre titkosították, és a költségeket szisztematikusan titkolják. Most is csak részinformációkat szolgáltattak, ám azok is megdöbbentőek.
A honvédelmi tárca adatszolgáltatása szerint összesen 270 olyan út volt, ahol a Miniszterelnökség, a Külügyminisztérium vagy a Köztársasági Hivatal delegáltjait valamelyik katonai repülőgép szállította. Ebből csak 223 útról adtak ki valamilyen adatot, 47 út teljesen hiányzik. De a 223 útról sem közöltek minden költséget, és sok esetben csak 0 forint kiadást tüntettek fel, ami irreális.
A 223 útra 644,4 millió forintot „számlázott ki” a Honvédelmi Minisztérium (HM), amiből az üzemanyag 273 millió, a repülőtéri kiszolgálás 172 millió, a fedélzeti internethasználat 106,3 millió, a delegációk fedélzeti ellátása 36,4 millió forint volt. További 19,8 millió forint szerepel a légtérhasználati díjaknál, a személyzet külföldi tartózkodásánál 23 millió, a személyzet napidíja és ellátása rovatban 13,6 millió, az egyéb, nem tervezett (és nem is részletezett) kiadásoknál pedig 151 ezer forint.
A 223 útból csak 51 esetben szerepel üzemanyagköltség. Ez 22,8 százalék, vagyis a többi 172 esetben, a repülőutak 77 százalékánál vagy egyáltalán nem írtak ilyen kiadást, vagy 0 forintot jelöltek meg rá. Ez jól mutatja, hogy mennyire komolytalan a HM adatszolgáltatása, hiszen az lehetetlen, hogy ingyen lett volna a kerozin.
A honvédelmi tárca adatszolgáltatása erősen hiányos, hiszen a 270 repülőút 17,4 százalékáról, 47-ről nem adtak információkat. A maradék 223 út esetében is feltűnő, hogy gyakran a 8 költségelemből csak 1-2 szerepel a minisztériumtól kapott adatokban. Sokszor pedig ennél az 1-2 kiadásnál is 0 forint áll, mintha teljesen ingyen utaztak volna a politikusok a katonai gépeken.
Különösen nagy a kontraszt, ha azt nézzük, hogy bár több útnál 0 forintot tüntettek fel üzemanyagköltségként, a delegációk fedélzeti ellátása (étel- és italfogyasztás), valamint repülés közbeni internetezése súlyos összegekbe került.
Egymilliónál drágább fedélzeti fogyasztások
A HM által küldött adatok szerint a 223 útra kiszámolt 644 milliós összköltségből 36,4 millió forint volt a delegációk fedélzeti ellátása. Ráadásul a 223 útból csak 56-nál szerepel ilyen kiadás (öt esetben csupán 0 forint). Ez mindösszesen 25 százalék, tehát a maradék 75%-nál, az utak háromnegyedénél nem tudni, hogy mennyiért evett-ivott a delegáció a fedélzeten.
Viszont még így is vannak meglepően magas számok. A legkisebb feltüntetett ellátási költség 18 254 forint, majd ezután van három darab 150 ezer körüli összeg, de többnyire több százezer forintosak ezek a tételek. Gyakori a 300-400 ezer forintos kiadás, de nem ritka a 600-700 ezres sem. Az 56-ból 11 esetben a delegáció fedélzeti ellátása 1 milliónál is többe került, és ebből a 11 esetből 10 alkalommal a Külügyminisztérium volt a megrendelő.
A delegáció fedélzeti ellátása Szijjártó Péter tavaly februári Kairó-Manáma útján volt a legdrágább: 5,5 millió forintba került.
A második legmagasabb ellátási költség a Külügy egy madridi útján merült fel, ahol bő 2 millió forintért ettek-ittak repülés közben. Taskentbe (Üzbegisztán fővárosa) repülve 1,8 millió forintba fájt a delegáció fedélzeti étel- és italfogyasztása, több utazás során pedig nagyjából 1,3 milliós volt ez a tétel.
Sokmilliós internetköltségek
A HM-től kapott adatokban a fedélzeti internethasználat címszóval szereplő költség 106,3 millió forint, ami közel a hatoda a 644 milliós összes feltüntetett kiadásnak. Mivel a 223 útból 197-nél a Külügyminisztérium volt a megrendelő, az internetköltségek többsége hozzájuk köthető.
Szijjártó Péterék 102 millió forintot neteztek el a honvédségi gépeken.
A rekorder egy Külügyminisztérium által megrendelt NurSzultán – Bishkek – Taskent – Isztambul – Varsó körút, amelyre 12,5 millió forintos internetköltséget tüntetett fel a honvédelmi tárca. A második hely szintén a külügyé: a Helsinki – Ljubljana – Maribor – Urgench utazásnál 7,6 millió forint szerepel a fedélzeti netezésnél. A harmadik legdrágább internetköltség, közel 7 millió forint a Pozsony – New York útnál szerepel, aminek szintén Szijjártó Péter tárcája volt a megrendelője.
A külügyminiszter fentebb említett Kairó-Manáma útja, amelynek során 5,5 millió forintért ettek-ittak a fedélzeten, a negyedik helyezett lett 6,85 millió forintos internetköltséggel. Tehát csak a delegáció étel- és italfogyasztása, valamint netezése 12,4 millió forintba került ezen az úton. A teljes kiadást viszont nem tudjuk, mert a HM ehhez a repüléshez sem írt üzemanyagköltséget.
forrás: Szijjártó Péter Facebook-oldala
Egy ruandai út során 6,7 milliót, egy moszkvai kiruccanás közben közel 6 milliót, és több repülőút során is 2-3 millió forintot neteztek el a külügy delegáltjai a honvédségi repülőgépeken.
A honvédelmi tárca által közölt 223 útból 197 esetben a Külügyminisztérium, 19 esetben a Köztársasági Elnöki Hivatal, és 7 esetben a Miniszterelnökség volt a megrendelő. Ez viszont csalóka lehet, mert gyakran a külügy intézi a miniszterelnök útjait is – pláne, ha Orbán és Szijjártó együtt utazik valahova.
Ilyen eset volt a New York – Dallas út is, ahova a miniszterelnök és a külügyminiszter együtt utazott tavaly nyáron. A HM erre az útra csupán 25,7 millió forint üzemanyagköltséget és 47 ezer forint légtérhasználati díjat tüntetett fel. Ezen kívül se reptéri kiszolgálás, se napidíj vagy külföldi ellátás a személyzetnek, semmi. Nehezen hihető módon a delegáció nem is evett és nem is ivott a 20 órás út során semmit az adatközlés szerint. Bár az amerikai út valós költsége a honvédségi Falcon üzemeltetési költségeit figyelembe véve extrák nélkül is 57 millió forint lehetett, még a HM által közölt áron is az egyik legdrágább politikusi repülés volt.
A Külügyminisztérium által megrendelt NurSzultán – Bishkek – Taskent – Isztambul – Varsó körút, amelyre 12,5 millió forintos internetköltséget tüntetett fel a honvédelmi tárca, a kiadott adatokban szereplő legdrágább: bár itt a delegáció fogyasztásánál nem szerepel semmi, de az üzemanyaghoz 29,5 milliót, a reptéri kiszolgáláshoz 14 milliót, a légtérhasználatra 1,4 milliót, a személyzet napidíjára pedig 1,1 millió forint költséget tüntetett fel a honvédelmi tárca. Ez összesen 58,6 millió forint, de a valós költség ennél jóval magasabb is lehet.
Erdélyi Katalin
Adatvizualizáció: Szabó Krisztián. Címlapkép: Szijjártó Péter az egyik honvédségi Falcon fedélzetén 2022. szeptember 28-án (fotó: a külügyminiszter Facebook-oldala)
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002 IBAN (USD): HU36120112650142518900500009 SWIFT: UBRTHUHB Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!