
Isten csókja, a Kneecap kitiltása és Ukrajna EU-csatlakozása – Sziget Fesztivál 2025
Ellátogattunk a Sziget Fesztiválra, hogy megtudjuk, mit gondolnak a fesztiválozók a Kneecap ír raptrió kitiltásáról, illetve Ukrajna EU-csatlakozásáról.
Hatalmas repedés tátong a Zagyva menti településeket összekötő, uniós forrásból épült kerékpárút Kisterenye-Pásztó közötti szakaszán. A közel 1 milliárd forintos utat csak másfél éve adták át, a kivitelező Penta Kft. elvileg jótállás keretében végzi majd el a helyreállítási munkálatokat. Kevésbé szerencsés a Sirokot, Tarnaszentmáriát és Verpelétet összekötő, szintén több száz milliós kerékpárút egy szakasza, amely több mint egy éve beomlott, majd úgy is maradt pénzhiány miatt. De a Tokaj-Bodrogkeresztúr vonalon is másfél évig tartott a megcsúszott rézsű helyreállítása, és a munkálatok összértéke az egymilliárd forintot is meghaladta.
Magyarországon is egyre több kerékpárút épül – más kérdés, hogy milyen minőségben. Vagy a tervezéssel vagy a kivitelezéssel van a gond, de az biztos, hogy kevés olyan útvonal van az országban, ahol ne lenne előbb-utóbb valami probléma. A kisebb repedések és a fák gyökerei miatt kialakuló bukkanók még a kikerülhető úthibák közé tartoznak, de egyes helyszíneken teljesen lehetetlenné vált a közlekedés. A kivitelezőket pedig nem mindenhol kötelez(het)ik javításra.
Több centi széles és több méter hosszú repedés csúfítja el a Zagyva menti településeket összekötő kerékpárút Kisterenye-Pásztó közti szakaszát. A képeket egy kerékpáros töltötte fel a napokban egy Facebook-csoportba. Mint írta, az utat 2023 végén adták át, de csak most jutott el oda, hogy kipróbálja. És ez a látvány fogadta.
Több centis repedés a Kisterenye-Pásztó közötti kerékpárúton. Fotó: Facebook
Rákerestünk, hogy milyen összegből és ki építette meg a kerékpárutat: egy ismerős névbe botlottunk. A kivitelezést ugyanis a Penta Általános Építőipari Kft. végezte el. Az a cég, amelyről pár napja megírtuk, hogy egyedül nyert el egy több évre szóló, több milliárd forintos keretmegállapodást a gödi önkormányzattól.
Az uniós forrásból, összesen 1,2 milliárd forintból épült Zagyva-völgyi kerékpárút Bátonyterenyén a Bajcsy-Zsilinszky utcától indul ki, és Pásztón, a volt Palóc csárdánál csatlakozik a 2408 számú országos közúthoz. A nyomvonal elsősorban külterületen, a vasúttal párhuzamosan halad, új, kiépített 2,24 m burkolatszélességgel. Kis mértékben érinti Tar, Mátraverebély, Bátonyterenye belterületi közúthálózatát is. A kerékpárút teljes hossza: 13 738,76 méter (ebből új kerékpárút: 8,944,48 m, kerékpáros nyomvonal kijelölés és felfestés: 4,794,28 m).
A kivitelezés (áremelkedés után) nettó 834 773 666 forintba került.
Megkerestük a projektgazda Mátraalja Térségfejlesztő Nonprofit Kft.-t, hogy megtudjuk, a társaságnak jelezték-e a már problémát, és ha igen, mikor. Továbbá érdeklődtünk, hogy terheli-e még jótállási kötelezettség a kivitelező céget. Ha nem, a társaság meg tudja-e javíttatni az utat, és ha igen, mikor és milyen forrásból.
A társaságtól a következő választ kaptuk:
„A Mátraalja Térségfejlesztő Nonprofit Kft. pályázati támogatás segítségével kerékpárutat alakított ki Bátonyterenye és Pásztó között. A kivitelező nyílt közbeszerzési eljárás keretében került kiválasztásra. A beruházás a tervek szerint megvalósult, az engedélynek és a kiviteli terveknek megfelelő rétegvastagságokkal a kerékpárút pályaszerkezetét megépítette a kivitelező. Az éves garanciális bejárás során tapasztaltuk, hogy hosszirányú repedések keletkeztek a burkolaton. Az okok feltárása szakértők bevonásával megkezdődött, hogy a hibák kijavítása megfelelő technológiával történhessen. A kivitelezőt jótállási kötelezettség terheli a beruházás kapcsán, ezen kötelezettségének eleget is kíván tenni, így hamarosan megkezdi a munkálatokat és kijavítja az érintett szakaszokat. A munkálatok megkezdéséről a lakosságot tájékoztatni fogjuk, amint a pontos dátumot megtudjuk, mert ebben az időszakban a kerékpárút korlátozottan lesz használható.”
A hivatalos tájékoztatás szerint nem építési hiba, hanem a 2024 júniusában történt extrém időjárás okozta a még újnak számító, szintén uniós forrásból épült, nettó 774,8 millió forintos Tarnaszentmária és Verpelét közötti kerékpárút egyik átereszének beszakadását.
Ahogy azt tavaly ősszel megírtuk, a javítására azért nem került sor, mert a munkálatok 27 millió forintba kerültek volna, de
erre az érintett önkormányzatoknak nem volt pénzük,
garanciális javítással pedig nem él(het)tek. A beomlott kerékpárút ezért ma is hasonló állapotban van, mint egy éve – de talán már nem sokáig. Legalábbis erre lehet következtetni abból a válaszból, amit a siroki önkormányzat küldött megkeresésünkre.
Mint írták, „a jogszabályi követelményeknek megfelelően szükséges közbeszerzési eljárás már zajlik, az extrém természeti csapás okozta károk helyreállításhoz szükséges forrásszerzés kezdeményezése ezt követően valósul meg.”
A beomlott szakasz a Sirok-Tarnaszentmária-Verpelét kerékpárúton. Fotó: Lukács László/Youtube
Megkerestük a kiírást az EKR-ben, amely szerint a helyszínen nemcsak a töltést állítanák helyre, de egy új, nagyobb kapacitású átereszt, egy biztonsági tartalék átereszt és új pályaszerkezet is építenének. A beruházás becsült értékét nem tüntették fel a dokumentumban, így egyelőre nem tudni, mennyibe fog kerülni a felújítás.
Egy fokkal jobban jártak a Tokaj környékén biciklizők, ahol a Tokaj és Bodrogkeresztúr közötti szakaszon omlott be a kerékpárút a közúttal együtt még 2023-ban, nem sokkal az átadás után. Ez a kerékpárút is uniós forrásból, nettó 775,3 millió forintos áron épült, a kivitelező a Mento Környezetkultúra Kft. volt. Bár sokáig tartott, ott legalább azóta helyreállt a rend. Igaz, a munkálatokat nem az eredeti kivitelező végezte el.
Érdeklődésünkre a Magyar Közút Zrt. 2024 szeptemberében elmondta, a rézsűcsúszás helyreállításához kapcsolódó munkálatokat „külön erre a célra biztosított állami forrásoknak köszönhetően” tudták elindítani. A kivitelező a Colas Út Építőipari Zrt. lett,
a szerződés összege nettó 1,1 milliárd forint volt.
A tervek szerint a kivitelezés 150 napot vett volna igénybe, miután a kérdéses szakaszon nemcsak a kerékpárút helyreállítását kellett elvégeznie a szakembereknek, de az országos közút érintett részét is vissza kellett építeni, és többek között új támfal, több mint 400 méteren csapadékvíz elvezetés, új villamos földkábel, illetve vízvezeték is épült. Az első határidőre azonban nem sikerült befejezni a munkálatokat.
A csúszás okairól a közbeszerzési értesítőbe feltöltött dokumentumok árulkodnak. A leírás szerint először a Borsodvíz Zrt. munkavégzési engedélyére kellett várni. Majd kiderült, hogy a munkaterületen lévő töltés megtámasztására 2023-ban ideiglenesen levert szádfal a 2024. október 3-i geodézia bemérés eredményei alapján a Bodrog folyó irányába 13-18 mm-t elmozdult, ami veszélyeztette a forgalom által használt meglévő útpályatöltés állékonyságát. A megcsúszott töltést nem tudták az eredeti tervek alapján elbontani és kicserélni, arra szakaszosan került sor.
De megnövelte a munkavégzés idejét az is, hogy a talajcsere alatti rétegek jelentősen leromlottak, felpuhultak,
és meg kellett várni ezen rétegek összenyomódását és konszolidációját, hogy az elkészült kerékpárúton, illetve közúton ne alakuljanak ki kedvezőtlen mozgások, süllyedések, repedések, amelyek a létesítmény idő előtti romlását okozhatják.
A kivitelezés befejezésének határidejét ezért 2025. május 31-re tolták. Lapunk megkeresésére a közútkezelő azt a tájékoztatást adta, hogy munka addigra el is készült.
Katus Eszter
Címlapkép: Több centis repedés a Kisterenye-Pásztó közötti kerékpárúton. Olvasói fotó
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásHa az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
1% TÁMOGATÁSEllátogattunk a Sziget Fesztiválra, hogy megtudjuk, mit gondolnak a fesztiválozók a Kneecap ír raptrió kitiltásáról, illetve Ukrajna EU-csatlakozásáról.
Megdöbbentően sok, több mint 825 ezer esetben mutatott ki mezőgazdasági vegyszereket a NÉBIH az élelmiszermintákban tavaly.
Természetvédelmi területet is érintő új szabadidőközpont létesülne Dunakeszin, a tiltakozókat a városvezetés szerint csak az ellenzéki pártok hergelik.
Az Index újabb, állítólag belsős fideszes választókerületi közvélemény-kutatásokat tett közzé. Orbán állítólag ezek alapján számít közel kétharmados győzelemre, de a számok egymás mellé téve még furcsábbak.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!