uniós támogatások

Bontják az uniós pénzből épült kalandparkot Hatvanban: 1 biciklis használta az utolsó 4 évben

Hat év után visszatértünk a Zagyva folyó partjára, hogy megnézzük, mi maradt Hatvanban a kerékpáros kalandparkból, ami az uniós pénzek helytelen elköltésének iskolapéldája Magyarországon. Tavaly ősszel úgy döntöttek a városvezetők, hogy a rájuk maradt mementót eltüntetik, mert teljesen értelmetlen tovább működtetni. A kalandpark nettó 140 millió forintból épült, a fennállása alatt 55 ember használta, vagyis egy-egy kerékpáros 2,5 millió forintba került az uniós adófizetőknek. A fenntartási időszak 2021. július 6-áig tartott, ezután még egy évig húzta az objektum, de 2022 őszén végleg lelakatolták.  A városban még el sem takarították a maradványait, de már tervezik az új bringaparkot. Videóriport.

A pályabezárást nem verik nagydobra, ilyenkor már nincsenek bohócok, sem mazsorettek, mint a 2015-ös megnyitón. Ottjártunkkor a pálya fenti kiindulópontját már lelakatolták. A közeli vadasparkhoz vezető akadálymentes úton a folyóparton azonban szabad a bejárás. Lent alaposan szemügyre lehet venni a park állapotát.

A bringaparkot hét éves fennállása alatt nagyon kevesen használták, ugyanis egyes részei még a tapasztaltabb kerékpárosokra is veszélyt jelentettek. Az átadó évében egy kerékpáros súlyosan megsérült. A létesítményt hivatalosan csak saját felelősségre, előzetes regisztráció után lehetett használni.

Uniós beruházás, élt 7 évet: 2015-2022

Nem messze Hatvan belvárosától találjuk a nettó 140 millió forintból megépült kerékpáros kalandparkot a felette lévő sétánnyal. A pálya egy komplex uniós projekt része volt, ami hidastól, bicikliutastól, projektmenedzsmentestől nettó 884 millió forintba került. A bruttó költségek tehát 1 milliárd felett jártak.

A kerékpárospark és a felette lévő sétány építésével egy közbeszerzéseken sikeres, de kevésbé közismert cég, az EB Hungary Invest Kft. járt jól. A cég azóta több más milliárdos állami beruházásból is megszedte magát.

A kalandpálya még meglévő része (fotó: Átlátszó/Bodoky Bence)

A pályának vannak könnyebb, amatőrök számára is élvezhető, de elég meredek részei is. A közepén van egy ugrató, amit a tervezők sem biztos, hogy komolyan gondoltak, ráadásul ott el is vannak törve a falécek. A befejező rész egyenesen a folyóba vezetett – ott egy betonfal fogta fel a nagyobb sebességgel érkezőket.

A pálya meglévő része használhatatlan a néhol kiálló szegek és a hiányzó falécek miatt (fotó: Átlátszó/Bodoky Bence)

Az út első része viszonylag jó állapotban van, a közepén viszont kiálló szegeket és eltört faléceket találunk. A pálya mellett több helyen félredobált faelemek hevernek. A bontással lassan haladnak: a végéről kezdték, és eddig körülbelül a pálya negyedét tüntették el.

Folyamatban a bontás (fotó: Átlátszó/Bodoky Bence)

A polgármester máris újabb biciklis parkra pályázna

Az önkormányzat honlapján a képviselőtestület üléseiről szóló jegyzőkönyvek között találtuk meg azt a 2022. október 27-i döntést, ami szerint elbontják a pályát. Az önkormányzat úgy határozott, hogy

„a kerékpáros kalandparkot 2022. november 1-jétől bezárja, valamint úgy dönt, hogy a kalandparkban meglévő építmények kerüljenek elbontásra és a terület szabadidős célra legyen hasznosítva.”

 

Önkormányzati határozat a pálya elbontásáról

A dokumentumból nyilvánvalóvá válik, hogy a hatvani polgármesterek valami miatt gyógyíthatatlan bringapark-építők. A Horváth Richárd által bontásra ítélt attrakció ugyanis még az előző polgármester idején épült, ám a 2014-ben hatalomra került Horváth a fejébe vette, hogy miután elbontja a régi objektumot, rögtön építene is egy újat. A jó hír, hogy ezúttal negyedannyi pénz is elég lenne rá. A rossz viszont az, hogy erre EU-s forrás már nincs, a hazai adófizetők állnák a költségeket.

Még el sem takarították az uniós bringapark maradványait, de már tervezik az újat (fotó: Átlátszó/Bodoky Bence)

„Amikor átadtuk a futópályát, akkor itt volt Révész Máriusz államtitkár úr. Ő tájékoztatott arról, hogy hamarosan megnyílik egy pályázat, ahol szintén lehet kerékpáros parkra pályázni. Biztos  látott már mindenki olyan kerékpáros parkot, amit kicsik és nagyok rollerrel és kerékpárral is  igénybe tudnak venni. Ilyen pályázat fog megnyílni. 45 millió forintos a pályázat és azt gondolom, hogy amikor megnyílik majd a pályázati ablak, akkor az önkormányzat erre pályázni fog”

– idézik a polgármestert a jegyzőkönyvben.

A pálya végét már eltüntették (fotó: Átlátszó/Bodoky Bence)

Négy év alatt egy kerékpáros

Közérdekű adatigénylésben kikértük az önkormányzattól, hogy a fennállása alatt mennyien vették igénybe a pályát. A válasz szerint a kalandparknak összesen 55 látogatója volt. A legutolsó négy évben, 2018-2022 között mindösszesen 1 (egy) ember használta. Ez a vakmerő kerékpáros 2019. júniusa és 2020 júniusa között tévedt arra.

A kalandpark nettó 140 millió forintba került, és a fennállása alatt 55 ember használta, tehát egy-egy kerékpáros 2,5 millió forintba került az uniós adófizetőknek.

Az önkormányzattól megtudtuk, hogy a fenntartási időszak 2021. július 6-áig tartott. Állításuk szerint 2022 nyarán még használható állapotban volt a pálya, azonban mint már említettük, a létesítmény jelenlegi állapotát elnézve ezt nehéz elhinni.

Szerettünk volna a város független polgármesterével, Horváth Richárddal interjút készíteni, de ő nem szeretett volna nyilatkozni az ügyben.

A Boldog felé vezető út teli repedésekkel

Nem a kerékpárospálya volt az egyetlen értelmetlen része a beruházásnak. A biciklisparkhoz ugyanis egy lombkoronasétányt is építettek, ami cikk-cakkban vezet a közeli vadasparkig.

A kerékpárospark felett cikk-cakkban halad egy sétány, és egy új hidat is építettek (olvasónk felvétele)

Miután átsétálunk a projekthez tartozó nettó 244 milliós hídon, eljutunk a beruházás egyetlen értelmes részéhez, a nettó 300 milliósra tervezett bicikliúthoz, ami Hatvant köti össze Boldog községgel. A kerékpárút Hatvan felőli szakaszát az Orbán-kormány alatt nagyra nőtt Duna Aszfalt építette nettó 166 millió forintból. A cég a politikusokat jachtoztató Szíjj László tulajdona. A Boldog felőli részt egy másik cég kivitelezte nettó 134 millió forintért.

Idővel rájöttek, hogy a kerékpárút a semmibe vezet, kimaradt egy szakasz. Kiírtak egy újabb közbeszerzést a befejezésre, amit a Duna Aszfalt vitt el nettó 147 millió forintért.

Uniós pénzszórás Hatvanban: bizarr objektum és gazos kerékpárút több mint egymilliárdért | atlatszo.hu

Uniós pénzszórás Hatvanban: bizarr objektum és gazos kerékpárút több mint egymilliárdért

A kerékpárút minőségével már a legelején komoly problémák voltak, az utat egy év után feltörte a nád. A kivitelező a 7,3 kilométeres szakaszból több mint 7 kilométert garanciálisan kijavított.

A Duna Aszfalt szerint nem könnyű a töltésen építkezni, de „megpróbáltuk úgy megépíteni ezt a töltésen lévő kerékpárutat, hogy mindenki tanulhasson belőle.”

A repedésekbe bitument öntöttek. A garanciális javításokról készült jegyzőkönyv szerint

„nincs kizárva, hogy a repedések egy bizonyos idő után újra meg fognak jelenni, mert ez fizika”.

A Duna Aszfalt nem tévedett. A fekete anyaggal kiöntött repedések jó nagy része nem állta ki az idő próbáját, és új hibák is megjelentek. Ezekben a kisebb-nagyobb hézagokban akadály nélkül növekedhet a fű.

A befoltozott kerékpárút tovább repedt (fotó: Átlátszó/Bodoky Bence)

Ki az a Szabó Zsolt?

Az uniós projektre még a korábbi fideszes polgármester, Szabó Zsolt idején nyerték el a pénzt. Szabó Zsolt 2010 és 2014 között vezette a várost, jelenleg a térség fideszes országgyűlési képviselője.

2017-18 körül a sajtóban sokáig téma volt a súlyos fideszes belháború Hatvanban: az ex-polgármester Szabó Zsolt összeveszett a város új – és akkor még – fideszes polgármesterével, Horváth Richárddal, mert az kirúgta Szabó emberét a hivatalból. Ezután Hatvan elkezdte sorra elbukni az EU-s pályázatokat, ami még Lázár Jánosnak is feltűnt.

Szabó Zsolt ellen Hadházy Ákos független ellenzéki politikus tett feljelentést, szerinte egész bűnszervezet alakult az EU-s támogatások ellopására Szabó Zsolt körzetében. Tavaly ősszel azonban lezárták a nyomozást. A rendőrség határozata annyit állapított meg, hogy

„Kétségtelen, hogy egyes ajánlattételre felkért cégek esetében feltárhatók voltak olyan körülmények, amelyek kétségessé teszik teljesítési képességüket és szakmai megbízhatóságukat. (…) A nyomozás adatai alapján egy-egy közbeszerzési eljárásban formai szabálytalanság tetten érhető.”

A Szabó Zsolt állítólagos egymilliárdos offshore-számlája miatti nyomozást a rendőrség felfüggesztette, öt év alatt semmire nem jutottak. A magyarázat szerint Brüsszel a belize-i hatóság a hibás, mert tőlük „érdemi válasz ezidáig nem érkezett”.

Szöveg: Zsilák Szilvia – Videó: Bodoky Bence – Infografika: Pete Luca

Címlapkép: Elkezdték elbontani a hatvani kerékpárosparkot (fotó: Bodoky Bence / Átlátszó)

Megosztás