A rendőrségen kötött ki cikkünk után a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság tendere is
Vadai Ágnes parlamenti képviselő kérdését Polt Péter legfőbb ügyész feljelentéskért értékelte és továbbította azt a Nemzeti Nyomozó Irodának.
A kecskeméti önkormányzat 2018-ban döntött arról, hogy saját vállalkozást alapít a helyi buszközlekedés lebonyolítására, és 2020 óta már nem a Volán Zrt. a helyi buszos cég. A váltás azonban nem lett békés: a Volán a várost perelte be, Kecskemét pedig viszontkeresetet nyújtott be az állami busztársaság ellen.
A Kecskeméti Törvényszék tájékoztatása szerint a Volán 1,5 milliárd követel a várostól, az önkormányzat viszont 2 milliárd forintot meghaladó követelést terjesztett elő. A bizonyítási eljárás még folyamatban van, szakértői véleményeket kell beszerezni és tanúkat meghallgatni. Az állami busztársaságnak nem ez az egyetlen ilyen ügye: 2019 óta 16 hasonló pert indított városok ellen.
„2018 decemberében a közgyűlés megszavazta, hogy az önkormányzat a felmerülő problémák – főleg az indokolatlan költségigények és a romló színvonal – miatt ne hosszabbítsa meg szerződését a DAKK Zrt.-vel. Ezután pedig megalakult az önkormányzati tulajdonú Kecskeméti Közlekedési Központ Kft. (KeKo) a helyi buszos személyszállítás tervezésére, szervezésére, irányítására. A cég feladata, hogy a közgyűlés által korábban gyakorolt feladat- és hatásköröket professzionális gazdasági szereplőként átvegye.
A cég nyáron kiírta a pályázatot a helyi buszos személyszállításra, ajánlatot csak a MOL többségi tulajdonában lévő ITK Holding Zrt. egyik tagvállalata, az Inter Tan-Ker Zrt. nyújtott be, így a KeKo velük kötött szerződést a 2020. január 1-jétől 2029. december 31-ig terjedő időszakra” – a baon.hu 2020-as cikke nem sokkal a váltás után született.
Az Inter Tan-Ker Zrt. 2019-ben 1,8 milliárd forintos bevételt ért el, ez 2022-re 7,3 milliárdra nőtt. Az elmúlt három évben 850 millió forint osztalékot vettek ki belőle. A cég több vállalkozáson keresztül a MOL tulajdona.
A helyi buszos közlekedést azóta a város cége, a KeKo koordinálja. A 2019 decemberi közgyűlésen tárgyaltak a DAKK Zrt. beszámolójáról – a vállalat az egyesítésekkel a Volán Zrt.-be olvadt. Ebben a dokumentumban az állami buszos cég bevétellel nem fedezett költségekre 1,3 milliárd forintot kért a kecskeméti önkormányzattól.
De a közgyűlés akkori javaslata mindössze 814 millió forintot tartott elfogadhatónak, és a korábbi kifizetések miatt az év végéig 315 millió forintot fizetett meg. A költségvetésben 799 millió forint szerepelt a kifizetési soron, ami így 1,1 milliárdra nőtt.
A Közlekedési Osztály blog a váltás kapcsán arról írt, „hogy a város Önkormányzata és az egykori Kunság Volán Zrt. közötti viszony semmivel sem volt másabb, mint bármelyik másik olyan városban, ahol az autóbusz-közlekedés biztosítását az illetékes állami szolgáltató (Volán-társaság) végezte”.
Ahogy fogalmaztak, a folyamatosan csökkenő utasszámok miatt is különféle viták alakultak ki a felek között, az öregedő buszállomány miatt a járatkimaradások, késések sem éppen csökkenő tendenciát mutattak. Bár úgy tűnt, az elszámolás lezárult, az immár Volán Zrt.-be olvadt cég pert indított Kecskeméttel szemben.
A Kecskeméti Törvényszék az Átlátszó érdeklődésére azt írta, a felek között elszámolási vita keletkezett. A gazdasági társaság követelése közel 1,5 milliárd forint és járulékai, míg az önkormányzat viszontkeresetében 2 milliárd forintot meghaladó követelést terjesztett elő. A perek 2021-ben, illetve 2022-ben indultak, az ügyek egyesítésére 2023 májusában került sor. A perben számos tanút kell meghallgatni és szakértői véleményeket beszerezni. A bizonyítási eljárás folyamatban van.
Kecskemét városa a perről azt írta az Átlátszónak, hogy „Kecskemét önkormányzata nem indított pert a Volánbusz Zrt. ellen”. Úgy fogalmaztak, hogy: „Az évek óta tartó folyamatban az önkormányzat azzal szembesült, hogy a szolgáltatás színvonala romlik, az utasszám csökken, miközben a szolgáltató által kért ellentételezés évről évre rohamosan emelkedik. Ráadásul a város számára átláthatatlan volt, hogy miként tevődik össze a tetemes költség. Ennek ellenére
az önkormányzat egyezséget kötött volna a Volánbusz Zrt.-vel,
azonban a cég két peres eljárást indított a város ellen a közszolgáltatás ellentételezésének részbeni megfizetése iránt. A két pert egyesítették, az önkormányzat pedig viszontkeresetet terjesztett elő (ami nem ugyanaz, mint egy per indítása). A viszontkereset a 2016-2019. évi közszolgáltatási ellentételezés elszámolására, valamint az önkormányzat tulajdonában lévő autóbuszok hibás és késedelmes visszaszolgáltatása miatti kártérítés megfizetésére irányult.
Az önkormányzat jogi álláspontja helyességét illetően magabiztos, a jogalapi kérdésekben a peres eljárás eddigi tapasztalatai az önkormányzat álláspontjának helyességét látszanak visszaigazolni. Az összegszerűségi kérdésekben igazságügyi szakértői bizonyításra fog sor kerülni a per keretei között”. Ha veszítenek, azt a város költségvetéséből fizetik.
A KeKo szolgáltatási színvonala a város szerint jobb, mint a korábbi szolgáltatóé volt. Ugyanakkor ez a költségvetési beszámolók szerint sokkal többe is kerül. A KeKo beszámolói 2022-ig érhetőek el, a 2023-ast még nem kellett leadniuk. A bevételek és az önkormányzat által adott támogatások így alakultak az iratok szerint:
A kezdeti, 2020-ban kifizetett 1,6 milliárd forintos támogatás a 2024-es költségvetési tervben már 2,5 milliárdra nőtt. Összehasonlításképp: a város alig 1,1 milliárdot fizetett a DAKK-nak. Az önkormányzat szerint viszont nem az ár miatt váltottak.
„Az önkormányzat elsődleges célja nem az volt, hogy a közszolgáltatás olcsóbb legyen, hanem az, hogy a minősége javuljon, legyen egy megfelelő ár-érték arány, legyenek átláthatóak a költségek, az utaslétszám pedig emelkedjen. A város környezetvédelmi stratégiájában kiemelkedő helyet foglal el a CO2 kibocsátás csökkentése, amelynek egyik legjobb eszköze a közösségi közlekedés előnyben részesítése.
Ezen túlmenően az önkormányzat és a KeKo közötti jogviszony nyílt versenyeztetési pályázati eljáráson alapul, időben, feltételrendszerében, gazdasági tartalmában és gazdasági környezetében is alapvetően eltér a Volánbusz Zrt-vel fennállt jogviszonytól, így a jogviszonyok nem összehasonlíthatóak” – írták.
Megjegyezték azt is, hogy „A közszolgáltatás számos elemében összehasonlíthatatlan a korábbi, Volán által biztosított közszolgáltatásnak mind a tartalmával, mind a színvonalával. Ebből adódóan arra a kérdésre, hogy ez az önkormányzatnak többe kerül, vagy kevesebbe, nem lehet válaszolni, hiszen számos lényegi eltérés van. Az egyik legfontosabb például, hogy a Volán szolgáltatási időszakának végén alkalmazott autóbuszokhoz képest előírtuk a pályázatban, hogy Kecskeméten csak új gyártású autóbuszokat lehet forgalomba helyezni”.
A Volán Zrt.-nek egyébként nem ez az egyetlen ilyen ügye: az állami busztársaság 2019 óta 16 pert indított „személyszállítási közszolgáltatási szerződésből eredő ellentételezési igény érvényesítése iránt” – ezt a vállalat közadatigénylésünkre közölte. Azt azonban nem részletezték, hogy (Kecskemét mellett) mely települések ellen zajlanak ezek a pereik.
Segesvári Csaba
Adatvizualizáció: Szabó Krisztián. Címlapkép: A Kecskeméti Közlekedési Központ (KeKo) egyik busza Kecskeméten (fotó: KeKo/Facebook)
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásVadai Ágnes parlamenti képviselő kérdését Polt Péter legfőbb ügyész feljelentéskért értékelte és továbbította azt a Nemzeti Nyomozó Irodának.
Rekordszámú mennyiség állhat a rendőrség rendelkezésére, ha találnak beszállítót.
Karácsony igyekezett békíteni a soproni ellenzékben, de párbeszédes párttársai zsarolási kísérleteinek nem tudott gátat vetni.
A Little Miss Hungary szervezőjének tárgyalásán jártunk, aki egy nappal a tárgyalás előtt végre válaszolt néhány kérdésünkre, a tárgyalóteremben viszont már nem látta szívesen a sajtó képviselőit.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!