Segélyként csurgatják vissza a csatornapénzt az érdieknek
Megkezdték az érdieknek visszacsurgatni a csatornapénzt, ami valójában nem csatornapénz.
Megszüntette a rendőrség a 34 milliárdos érdi csatorna-projekt ügyében sikkasztás és hűtlen kezelés gyanúja miatt indított nyomozást. Már másodszor söpri le az asztalról a legalább 25 civil által tett feljelentéseket a nyomozóhatóság. A civilek azt a pénzt szeretnék visszaszerezni, amit arra a csatornázásra fizettek be, amit végül állami és uniós támogatásból valósítottak meg. A lakosok ismét panaszt nyújtottak be, a büntetőeljárás sorsáról az ügyészség dönt.
Bizonyítottság hiányában a Pest Vármegyei Rendőr-főkapitányság megszüntette azt a nyomozást, ami az Érd és térségében 2008 és 2015 között lebonyolított csatornázási projekt pénzügyi visszásságainak gyanúja miatt indult. Az ügy legkényesebb kérdése: a lakossági hozzájárulásokat arra költötték-e, amire a családok szánták, illetve időben elszámoltak-e a főleg Fidesz-funkcionáriusok által irányított projektek lebonyolítói az elköltött pénzekkel. A projektet tető alá hozó Diósd, Érd és Tárnok önkormányzataiból álló társulás elnöke T. Mészáros András, Érd akkori polgármestere és a helyi Fidesz-szervezet elnöke volt.
Eredetileg a csatornázást többnyire lakossági befizetésekből akarták finanszírozni. Az így beszedett pénzek jelentős része azonban – elvileg – visszafizethetővé vált, miután a 2010-es évek elején az állam és az Európai Unió megtámogatta a csatorna-beruházásokat.
A érdi, diósdi és tárnoki civilek terjedelmes csoportos feljelentésükben számos pénzügyi és elszámolási szabálytalanságra hívták fel a rendőrség figyelmét. A nyomozó-hatóság először 2020-ban szüntette meg az eljárást. A feljelentők panasza után az ügyészség dörgedelmes határozatban a nyomozás lefolytatására utasította a Pest megyei rendőrséget. Azt írták az ügyészek más mellett: a rendőrség nem végezte el a „szükséges és lehetséges nyomozati cselekményeket”.
Ezt az újraindult nyomozást szüntette meg az augusztus elején kiadott határozatával a Pest Vármegyei Rendőr-főkapitányság, majd ezt panaszolta meg a feljelentők többsége: mindegyikük fenntartotta a feljelentésükben foglaltakat.
A panaszokat elbíráló ügyészségnek vélhetően nem kizárólag azt kell megvizsgálnia, hogy rendőrség teljes körben felkutatta-e a bizonyítékokat, hanem abban is állást kell foglalnia, hogy a beruházást tető alá hozó önkormányzati társulás az úgynevezett B program keretében jogszerűen használta-e fel nemcsak környezetvédelmi, hanem infrastrukturális fejlesztésre (például útépítésekre) a lakosságtól beszedett pénzeket, az úgynevezett érdekeltségi hozzájárulást. A csatornaépítés ugyanis környezetvédelmi beruházás.
Ha az a válasz, hogy nem, akkor a következő kérdés az, hogy ennek van-e büntetőjogi jelentősége, és ezért is folytatni kell-e a nyomozást?
Az érdi, tárnoki és diósdi csatornázási projekt ügyében nemrég kiadott rendőrségi megszüntető határozatban nem jelenik meg a „csatornázásra adott lakossági pénzből nem építünk utat” probléma. Miközben a vízgazdálkodási törvény rendelkezései világosak.
A vízügyi igazgatásért felelős belügyi kormányzat az évtized közepére érzékelte, hogy országosan egyre több helyen okoznak súlyos problémákat az elszámolást jogellenes halogató társulatok és önkormányzatok: 2016 júniusában olyan törvénymódosítás lépett hatályba, amely pontosította és szigorította a korábbi szabályozást.
A módosítás indokolása szerint a javaslat kötelezi a víziközmű társulatokat, hogy számoljanak el a befizetett hozzájárulásokkal. Amennyiben a beruházás folyamán a támogatási arány megnőtt az önerő támogatás elnyerése miatt, „a fennmaradó összeggel a lakosság felé el kell számolni, a fennmaradó összeget vissza kell fizetni”.
2014 májusában az érdi közgyűlés határozatban mondta ki, hogy 1,3 milliárd forintot költenek el az úgynevezett B programra. A közgyűlési határozatban olvasható felsorolás egyik eleme az útépítés. A lakossági pénzeket beszedő és továbbküldő víziközmű társulat nem sokkal később hasonló tartalmú határozatot hozott.
Az érdi önkormányzat 2017. november 24-én megtartott rendkívüli közgyűlésén elhangzottakból is az derül ki, hogy utakat építettek a társulat (vagyis az érdekeltségi hozzájárulást befizető városlakók) forrásaiból (a jegyzőkönyv 20. és 21. oldalán hangzanak el a legárulkodóbb mondatok a B programról).
Mindehhez képest figyelemre méltó a rendőrség egyik mondata a megszüntető határozatban. Így fogalmaznak:
„Arra vonatkozó adat az eljárás során nem merült fel, hogy a tagok által befizetett, a KEOP [uniós Környezet és Energia Operatív Program] pályázatból elnyert, vagy az állami támogatás révén rendelkezésre álló összeget közvetlenül vagy közvetve nem a projekt finanszírozására fordították volna.”
Ez az érvelés arra utal, hogy lényegében feltétel nélkül elfogadták a T. Mészáros András által vezetett Társulás értelmezési rendszerét, miszerint a csatornaépítés és a szennyvíztisztító rekonstrukciója, valamint az úgynevezett B program egységes projektet képez. Miközben ennek semmiféle jogszabályi alapja nincs. (Az ebben a beszámolóban szereplő táblázat szerint a csatornaépítés és az úgynevezett szervizút építés költségeit teljességgel összemosták).
A legironikusabb az egész B program problémában, hogy valószínűleg pénzügyi-politikai szemfényvesztés az egész. Az Átlátszó éveken keresztül adatigénylésekkel próbálta megfejteni, hogy mi valójában a B program lényege, és abból mennyi lakossági pénzt fordítottak – jogellenesen – infrastrukturális (például útépítési) célokra. Érdemi választ soha nem kaptunk (például itt és itt sem).
Érkezett azonban egy furcsa válasz 2020-ban – tehát azután, hogy az ellenzéki szövetség átvette a hatalmat Érden a Fidesztől, és az önkormányzatok társulásának elnöke ellenzéki politikus lett –, amelyben a csatornázási beruházás egyik meghökkentő aspektusára hívta fel a figyelmet maga az egykori projektvezető.
Kovács Péter Barna akkor azt írta az Átlátszónak „A B program egy munkaelnevezés volt, amelynek tartalma és értelmezése többször is változott.” Hozzátette: „A projekt elszámolásával a munkaelnevezés is elvesztette értelmét és az alkalmazása is megszűnt”.
Az Érd és térsége csatorna-beruházás ügye politikailag roppant kényes. A 34 milliárdos beruházás legzsírosabb közbeszerzéseit Fidesz-közeli kivitelező cégek (korábban a Közgép, később a Duna Aszfalt) vitték el, de az alvállalkozói láncban még Orbán Viktor apjának érdekeltsége, a Dolomit Kft. is felbukkant.
Ennek ellenére uniós ellenőrök olyan súlyos szabálytalanságokat tártak fel, amelyek miatt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közel 1,4 milliárdos uniós támogatás visszafizetését írta elő a T. Mészáros András, fideszes politikus által vezetett önkormányzati társulásnak.
A durva jogsértés ügyét az akkori Fidesz-vezetés gondosan eltussolta, a legfontosabb információkat elhallgatta, a nyomelemekben megjelenő adatokat pedig bagatellizálta. A szabálytalansági ügy részleteit az Átlátszó több cikkben tárta fel.
Mi több, a milliárdos károkozás ellenére T. Mészáros Andrásék annyira elégedettek voltak a saját teljesítményükkel a társulás vezetőségében, hogy tízmilliós összegekkel megjutalmazták magukat – ahogy azt az Átlátszó nemrég megírta.
Érdtől északkeletre, autóval 123 kilométerre, nem messze Gyöngyöstől egy kis községben, Karácsondon szintén csatornáztak a kétezer-tízes években, és valamiért szintén B programnak nevezték el azt a projektet, amelyben a helyiek által befizetett érdekeltségi hozzájárulásokat aszfaltozásra és útépítésre fordították.
A karácsondi civilek nem nyúltak rögtön a büntetőjog eszközéhez, hanem polgári peres úton szálltak szembe az önkormányzattal. Két törvényszéki és két ítélőtáblai határozat mondta ki: tilos a csatornázásra befizetett érdekeltségi hozzájárulást útépítésre fordítani. Azóta a karácsondiak visszakapták a jogellenesen elköltött csatornapénzüket.
2020 őszén már a büntetőeljárás is folyamatban volt, amelyet a Heves Megyei Rendőr-főkapitányság hűtlen kezelés miatt indított. A nyomozással kapcsolatban kérdésünkre a napokban a rendőrségi szóvivő mindössze annyit közölt: „Az ügy továbbra is folyamatban van a Heves Vármegyei Rendőr-főkapitányságon. A nyomozásra tekintettel bővebb tájékoztatást nem áll módunkban adni”. Vagyis nem tudjuk, hogy a közel három éve folyó nyomozás során meggyanúsítottak-e valakit, vagy továbbra is ismeretlen a tettes.
Kis Zoltán
Fotó: Érd egyik utcája szilárd burkolatot kapott (forrás: Simó Károly Facebook oldala)
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásMegkezdték az érdieknek visszacsurgatni a csatornapénzt, ami valójában nem csatornapénz.
A Fidesz tagja marad, de az érdi frakcióból kilépett az ellentmondásos megítélésű helyi politikus, Bács István. Arról is emlékezetes, hogy az ellenzékieket állatoknak és csürhének nevezte. Azt mondja, parancsra tette.
Érden is kampánykasszába folyhat a közpénz a fideszes álcivileket tápláló állami pénzcsapból, bár Kardosné Gyurkó Katalin jelölését egyelőre nem jelentették be.
A rendőrség a feljelentésben kért kilenc tanú helyett mindössze egyet hallgatott ki. Az ügyészség a nyomozás teljes körű lefolytatására utasította őket.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!