
Közel félezer parkolóhelyet alakítanak ki a Pilisben, részben Natura 2000-es területen
A Natura 2000 hatásbecslés szerint az állatok idővel megszokják az üzemelést, de az nem derült ki, vágnak-e ki fákat, és ha igen, mennyit.
Augusztus elsejétől tehervonatok járnak a Szeged–Szabadka vasútvonalon, a még épülő szakaszt vasárnap mutatták meg a sajtónak. A 45 milliárdos építkezésen Vitézy Dávid államtitkár Mészáros Lőrinc cégét dicsérte. A szerb oldalon már minden kész, a MÁV szerint nincs késés, a tervek szerint jövő télen lehet először személyszállítás. A menetidő még mindig kérdéses.
Rekkenő hőség, délibáb, a rádióban az összes frekvencián Szijjártó Pétert idézik, aki szerint „Magyarországra keletről és délről is nyomást gyakorol a menekültek áradata”. Ott állunk a szerb határon, Röszkénél, az immár 7 éves kerítésnél, de semmi mozgás. Pedig a határ nyitva, most mégsem a határsértők miatt érdekes a hely. A MÁV és a NIF vasárnap tartott sajtótájékoztatót a Szeged–Szabadka vasútvonalról, ahol bemutatták a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd sínépítő szupergépét is munka közben.
„Nem átadó ünnepségre hívtuk ma önöket, lesz olyan is, hanem egy olyan munkaközi bejárásra, ahol a munkának talán a leglátványosabb és legizgalmasabb pontján együtt tekinthetjük meg azt, hogy hogyan is épül Magyarország piacvezető, vasúti kivitelező vállalta a V-Híd beruházásában a MÁV megbízásából a magyar kormány finanszírozásában ez a beruházás itt, és hogyan épül ki az új vasútvonal Szeged és Röszke között, hogy aztán majd ez folytatódjon tovább Szabadka felé” – ezt már Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára mondta.
Vitézy arra is kitért, hogy
a 45 milliárdos építkezés azért fontos, mert a Budapest–Belgrád vasútvonal építése miatt a szegedi szakaszra terelik a tehervonatokat augusztus elsejétől.
„Kínai hitelből a Budapest–Belgrád vasútvonalnak a fejlesztésén közösen dolgozunk a szerbekkel. Zajlik a munka a szerb oldalon és zajlik a munka Magyarországon is. Már a MÁV vállalkozásba adta, és nemcsak vállalkozásba adta, hanem munkaterületbe is adta azokat a területeket, ahol korábban vonatok közlekedtek. Éppen ezért ma már a személyvonatok számára vágányzár van a 150-es vasútvonalon, amit itt a térképen szürkével láthatnak.
Sínfektető gép Röszke közelében – sok száz ember munkáját váltja ki (forrás: Átlátszó/Segesvári Csaba)
Éppen ezért arra van szükség, hogy minél hamarabb egy alternatív útvonalat el tudjunk indítani. Ma még a Budapest–Kelebia vasútvonalon, tehát a belgrádi fővonalon járnak tehervonatok, hiszen a Szerbia és Magyarország közötti határátmenetben a tehervonatok közlekedését továbbra is itt oldjuk meg, de ahhoz, hogy a Budapest–Belgrád vasútfejlesztés eljusson abba a szakaszba, amikor már minden vágány felbontására és újjáépítésére sor kell, hogy kerüljön” – tette hozzá.
Pafféri Zoltán, a MÁV Volán Csoport elnök-vezérigazgatója azt mondta, a személyszállítás 2023 év végén fog elindulni. Ő is megdicsérte a V-Híd sínfektető gépláncát, és azt mondta, „húsz évvel ezelőtt itt több száz embert láttunk volna sürögni-forogni, és amíg ez a gép egy nap alatt másfél-két kilométeres vágányépítési teljesítménnyel dolgozik, addig ugyanezt a munkát 20 évvel ezelőtt több mint egy hétig végezték volna a kollégáink”.
Azt, hogy pontosan mit jelent a teherforgalom a házakkal tűzdelt szakaszon, már Mondi Miklóstól, a MÁV Magyar Államvasutak Zrt. Pályavasúti területi igazgatóság igazgatójától kérdeztük.
A MÁV naponta 6-8 pár tehervonattal számol, ami 14-16 szerelvényt jelent.
Ennél kevesebb is lehet, legalábbis az eddigi tapasztalatok alapján.
„Azt lehet mondani, hogy jelenleg Kelebia-Szabadka viszonylatban – 12 órás üzemidő alatt – öt-hat pár tehervonat közlekedik, amely kielégíti a teherfuvarozó vasútvállalatok éppen aktuális igényeit. Az üzemidő Szeged-Röszke országhatár viszonylatában 14 óra, 18 órától reggel 8 óráig tart. A kidolgozott technológiában már a határrendészeti időket is figyelembe vettük” – mondta az igazgató.
Európai ritkaság magyar síneken
210 tonnás, SMD-80-as típusú vágányépítő és átépítő géplánc állt munkába május 9-től a Szeged-Röszke vonalon. A 13 kilométernyi pálya felújítását hatékonyabb…
Azt is hozzátette, ezek a vonatok 500-800 méter hosszúak is lehetnek, legfeljebb 60 km/h sebességgel közlekedhetnek. A vonal Röszke és Szeged-Szentmihály lakott területe mellett fut. Az eredetileg 1869-ben átadott vasút nyomvonala mellé az évtizedek alatt egyre többen építkeztek, mára már sok ház van a környéken, ezért a MÁV a tervezett zajvédő fal többszörösét építi ki.
A pályán nappal dolgozik majd a V-Híd, éjjel pedig a tehervonatok közlekednek.
„Tehát sem a biztosítóberendezés (fénysorompók), sem a felsővezeték nem kerül üzembe, azok kiépítése még folyamatban van. Augusztus elsejétől a tehervonatok Kiskunfélegyháza állomástól Szeged-Rendezőre közlekednek, ahol egy gépcsere után haladhatnak tovább az országhatár irányába az újjáépült szakaszon.
A határrendészeti tevékenységet Röszkén végzik, ahol az ehhez szükséges infrastruktúra kiépítésre kerül. A vonatforgalom forgalombiztos és zökkenőmentes lebonyolításához ezen időszakban 3 fős forgalmi személyzetet biztosítunk (1 forgalmi szolgálattevő, 2 váltókezelő). A váltók kézi, helyszíni állításúak a vonatforgalom az átmeneti/ideiglenes állapotra vonatkozó Végrehajtási Utasítás alapján történik” – magyarázta Mondi Miklós.
Az útátjárókat jelzőőrök biztosítják a vonatközlekedés alatt. A vajdasági MagyarSzó nemrég arról írt, hogy „az építési munkálatok gyakorlatilag befejeződtek a szerbiai szakaszon. A műszaki átvétel a vége felé jár, a vasúti működési engedély beszerzése is folyamatban van, és a forgalom bármelyik pillanatban megindulhat ezen a szakaszon. (…) A Szeged és Szabadka közötti utasforgalom elindítása sajnos csak jövőre esedékes,
mivel a magyar fél nem tudta olyan állapotba hozni a vasútvonalat, hogy az a személyszállításra is alkalmas lenne”
– mondta a lapnak Szabadka alpolgármestere.
A MÁV szerint azonban nincs csúszás, hiába beszélt Szijjártó Péter korábban arról, hogy 2022 végére lehet személyforgalom Szeged és Szabadka között.
„A kivitelezési szerződés 2021 októberében került aláírásra, a projekt véghatárideje 2023 októbere. Az átépítésnek ekkora kell elkészülnie teljeskörűen, Szegedtől az országhatárig. Tehát csúszásról nem beszélhetünk” – jelezte Mondi Mikós.
Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára és Pafféri Zoltán, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója dicsérte a kivitelezést (forrás: Átlátszó/Segesvári Csaba)
„A Budapest-Belgrád vasútvonal átépítése sincs teljesen szinkronban egymással, figyelemmel a két ország és a vasútvonalak sajátosságaira. Hangsúlyozom, hogy a magyar oldali átépítés az ütemterv szerint halad” – közölte Mondi.
A MÁV-nál azt még nem tudták megmondani, milyen vonatok járnak majd biztosan a vonalon, Mondi Miklós szerint a villamos-motorvonati közlekedést kell előnyben részesíteni.
A személyforgalom 2023 telén indulhat meg.
„A személyvonati menetrend, annak belső struktúrája még egyeztetés kérdése, de a lehetőség adott lesz bármilyen személyvonati szerelvény közlekedtetésére.
Ebben a kérdésben, illetve a határrendészeti ügyekben is a két szomszédos országnak és vasútnak kell majd megegyeznie. Az biztos, hogy a személyszállítás színvonala jelentősen javulhat, sűrűbb eljutási lehetőség lesz Szeged és az észak-bácskai települések között, a villamosított vasútvonal pedig a környezetbarát közlekedést szolgálja” – reagált Mondi Miklós arra, hogyan juthatnak el a vonatok 40 perc alatt Szabadkára.
Mint korábban megírtuk, a szerb oldalon mindenhol megállnak a vonatok, ez pedig szinte kizárja a gyors utazást.
Elérték, hogy a falvakban is megálljon, döcögős lesz a Szeged-Szabadka vasút | atlatszo.hu
Kormányzati szinten hetente jelennek meg örömódák a Szeged-Szabadka vasútvonalról, legutóbb Palkovics László, innovációs és technológiai miniszter áradozott a projektről. Arról a beruházásról, amelynek az engedélyekre kiírt közbeszerzésére senki sem jelentkezett. Közben a vajdasági Magyar Szó megírta: a vonat szerb oldalon a falvakban is megáll. Forrásaink szerint a sok megálló miatt a határátkelés is tovább tarthat.
Segesvári Csaba
Nyitókép: Munkában a V-Híd sínfektető gépe (forrás: Átlátszó/Segesvári Csaba)
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
A Natura 2000 hatásbecslés szerint az állatok idővel megszokják az üzemelést, de az nem derült ki, vágnak-e ki fákat, és ha igen, mennyit.
A NAIH szerint egy KEKVA sem bújhat ki az Infotörvény alól.
Erről írtak a független vidéki portálok a héten. Lapszemle.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!