Kaposvár

Kaposváron is tarol a Publimont, de nem biztos, hogy a város is jól jár 

A somogyi megyeszékhelynek imáiba kéne szőnie Simicska Lajos nevét: amikor még ő birtokolta a legendás közterületi hirdetőcéget, Kaposvár óvatos becslés szerint is háromszor jobban járt, mint most, a Mészáros Lőrinc nevével fémjelzett korszakban. A Simicska-Publimont 2012-től öt esztendeig évi 49 milliót fizetett a város területén lévő, általa üzemeltetett különböző hirdetési felületekért, ez tavaly év végén, a Mészáros-Publimonttal kötött szerződés szerint évi 18 millióra zsugorodott. Miközben a cég milliárdos nyereségre tesz szert.

A Szita Károlyt évtizedek óta hatalomban tartó helyi sajtókülönítmény minden lehetséges médiafelületen sulykolja, hogy a városvezető csakis a „kaposváriak érdekeit tartja szem előtt”. Ezt azonban a távolabbi és a közeli múltból is számos példa cáfolja, és a városi közterületi reklámfelületekből nyerhető bevételére sem igaz.

Különösen az általunk kikért szerződés részleteinek ismeretében: a Publimont listaáraival számolva akár évi négy-ötszázmillió forintos nettó bevétel is elérhető, miközben a városnak csupán a 18 milliós bérleti díj jut.

Simicskával nem kellett, Mészárossal igen

A Publimont-románc Simicska Lajos idejében kezdődött: korábban saját reklám-rendszergazda cége volt Kaposvárnak, amely komoly veszteségeket termelt. Öt évig, 2012 decemberétől 2017 végéig élt a szerződés, amelynek – a városban terjesztett legendákkal szemben – nem az emlékezetes események, Simicska Lajos kiátkozása vagy a „településkép védelméről szóló törvény” vetettek véget: egyszerűen lejárt, és nem kötöttek újat.

A szerződés 2017 végén járt le (a kép kattintással nagyítható)

Ám a helyi fideszes propaganda és zászlóshajója, a Kaposvár Most megpróbálták úgy beállítani, mintha Szita Károly személyesen ebrudalta volna ki Kaposvárról Simicska Lajost, aki viszont szerintük „bosszúból”, saját médiájában, a Hír Tv-ben és a Magyar Nemzetben emiatt melegítette fel Szita Károly ügynökmúltját.

Az öt évig a városnak jól fizető mintegy 150 plakáthely hirtelen „eltávolítandó, a városképet elcsúfító reklámtábla” lett – vélhetően politikai megfontolásból, hogy a Simicska-cég ne tudja felhasználni a felületeket a Fidesz ellen a 2018-as választáson.

Simicska kapitulációja után a Publimont Mészáros Lőrinc érdekeltségébe került, és az addig a „városképet elcsúfító reklámtáblák” ismét kedvesek lettek számos kormányhű önkormányzatnak.

Már a 2019-es választásokra megjelentek a magukban álló citylightok, ám a liezon igazán csak az idei választás közeledtével, 2021 második felében teljesedett ki: ismét feltűnt Kaposváron a Publimont, és ötéves szerződést kötött az önkormányzattal.

Ám ezúttal már az új idők szellemében modernebb, esztétikusabb, s nem utolsósorban a célközönséghez közelibb technológiával, a citylighttel támadtak, annak is a buszvárókba applikált változataival.

Sok, de kevés bevételt hoz?

A Publimont hivatalos ajánlata több települési önkormányzat weboldalán megtalálható: Budaörsé például 2020. áprilisi keltezésű, de ebben már szerepel Kaposvár annak ellenére, hogy a kaposvári szerződéseket csak 2021. júliusban és októberben írták alá.

A cég három szerződése a Kaposvár honlapján közzétett közbeszerzési adatok alapján összesen 164 helyre (144 utasváró, plusz 20 magában álló reklámtábla) vonatkozik, ám a szerződésekből kiderül, hogy a plakáthelyek száma ennél jóval több, 255 darab, miután számos helyi járatú buszváróra két külön reklámfelületet is felszereltek. A várók mindegyikében van még a szerződés szerint egy kisebb, 100×70-es plakáthely, amelyet az „önkormányzat jogosult térítésmentesen használni” – ezek nyilván jól jönnek majd a 2024-es helyhatósági választásokon az aktuális városi sikerpropaganda elhelyezésére.

A Publimont közterület-használati díjat fizet a plakáthelyekért amellett, hogy szállította a citylighttal felszerelt egyen-utasvárókat, gondoskodik a karbantartásukról, s persze a reklámanyaggal való ellátásukról. A darabonként és havonta fizetendő díj plakáthelyenként havi 5300 Ft plusz áfa, összesen 18 160 000 forint (a nem utasváróba épített citylightok díja magasabb).

A Publimont tehát 255 darab 2 négyzetméteres, megvilágított plakáthelyért fizet évente nettó 18,1 millió forintot, miközben a 2021-es hirdetési tarifatáblázata szerint a plakát darabja átlagosan havi 240 000 forintba kerül.

Ebből nem nehéz kiszámolni, hogy 100%-os kihasználtság és átlagtarifa használata esetén évi 734 400 000, azaz hétszázharmincnégymillió-négyszázezer forint árbevételt termelnének Kaposvár közterületei Mészáros Lőrincnek, tehát nagyságrendileg ez az összeget viszonyíthatjuk a tizennyolcmilliós közterület-használati díjjal.

A plakáthelyenként havi 5300 forint akkor is ordító értékaránytalanság, ha tisztában vagyunk vele, hogy egyrészt nem fognak teljes kihasználtsággal működni a hirdetési felületek, valamint tudjuk, hogy számos esetben hatalmas csomag- és egyéb kedvezményeket kapnak a hirdetők. Ezzel szemben áll az, hogy a Publimont plakáthelyein a tartalom jelentős részét vélhetően a jövőben is Rogán Antal propagandaminiszter és csapata fogja szolgáltatni – közpénzből.

A népszavazásról szóló, a kormány megbízásából készített plakát Debrecenben 2022. március 31-én (forrás: MTI/Czeglédi Zsolt)

Beleszámolhatjuk nyugodtan azt is, hogy a kilencvennégy utasváró építmény számottevő egyszeri beruházást igényelt, melyet ugyan a szerződésekben csupán oly módon konkretizáltak, hogy az önkormányzat az ötéves szerződés lejártával – már ha nem hosszabbítja meg újabb öt évre – háromszázezer forintért megveheti az utasvárókat. Ebből következtethetünk a beruházás nagyságára, amelyet így becslésünk szerint legfeljebb két-három havi árbevétel fedezhet – ötvenhét további hónapig kis túlzással elég csak a kassza csengését hallgatni.

Talán azt sem érdektelen hozzátenni, hogy Kaposvár önkormányzata 2013-ban közel hatszáz millió forintot költött a helyi közlekedés infrastruktúrájának fejlesztésére – természetesen pályázati pénzből – ebből 59 utasvárót, tehát az állomány több mint felét cserélték ki. Egyelőre nem tudni, mi lett a sorsa ezeknek a leszerelt építményeknek, melyek színükben, kialakításukban és anyagukban nem sokban különböztek a „publimontosoktól”, s még sokáig szolgálhattak volna.

Máshol is kezet ráztak

A Magyar Narancs januárban írta meg a Publimont és Gyula város történetét, amelyben a feltételek és körülmények más nagyságrendben ugyan, de hasonlóan aránytalanok voltak, azzal a különbséggel, hogy Gyulán tizenöt évre kötöttek szerződést. Békéscsabán még tavaly év elején a járványidőszak alatt közbeszerzés, a közgyűlés megkérdezése és érdemi vita nélkül Szarvas Péter polgármester rázott kezet a céggel.

2020-ban a kormány az újabb plakátoffenzíva kezdetén jótékonyan arról is gondoskodott, hogy a 2019-ben kicsit erőre kapott ellenzéki önkormányzatiság még véletlenül se tudja megvámolni az immár biztosan a Fideszhez láncolt külterületi reklámbizniszt: törvényben rögzítették, hogy az önkormányzatok nem szedhetnek adót a kihelyezett reklámeszközök után.

Ennek persze nem kéne feltétlenül együtt járnia azzal, hogy az önkormányzatok rosszul járnak egy üzleti szerződés megkötésekor: elvileg senki nem gátolja, hogy például jutalékot kössenek ki a nettó bevétel után, ami Kaposváron akár százmilliós évi bevételt is jelenthetne. Kérdés persze, hogy szabad akaratukból, és valóban a településük érdekeit figyelembe véve döntöttek-e.

Nem egyértelmű, hogy kinek az érdeke

Szita Károly „a kaposváriak érdekeinek képviseletében” tanúsított elszántságának ellentmondani látszik néhány, a kaposvári önkormányzat által kötött kontraktus, amelyek nemrég kerültek nyilvánosságra.

Ilyen például a fürdő mellé tervezett szálloda beruházási, valamint koncessziós szerződése, amelyből kiderül, hogy a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó ZÁÉV 12–15 milliárdból építheti meg a négycsillagos, „superior hotelt” Kaposváron, majd ezt egy másik cége (Hunguest hotellánc) kibérli tizenöt évre a várostól, igencsak előnyös áron. A beruházást az állam állja.

Mészárosék tizenöt évre kibérelték, majd közpénzből megépíthetik a superior hotelt | atlatszo.hu

A napokban felkerült az Elektronikus Közbeszerzési Rendszer oldalára a döntésről szóló dokumentum, így már tudható, ki fogja megépíteni Kaposváron a régóta beharangozott 120 szobás, négycsillagos szállodát: a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó ZÁÉV. A cég nettó 12,9 milliárd forintért végezheti el a munkát. A dolog pikantériája, hogy az már korábban kiderült, ki fogja üzemeltetni a szállodát: a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Hunguest hotellánc. A beruházást az állam állja.

Az aláírt szerződések ellenére támogató kormánydöntés még nincs a szállodáról. Könnyen előfordulhat ugyanakkor, hogy épp cikkünk ébresztette rá az illetékeseket, hogy tiltott állami támogatás esete foroghat fenn, s ezért mégsem kapja meg Kaposvár a remélt forrást – erre Gulyás Gergely miniszter célzott nemrég az egyik Kormányinfón.

Nyilvánosságra került nemrég egy másik, hasonlóan kétes ügy: a Szita Károly vezette önkormányzat régi terve volt, hogy pályázati pénzből egy belvárosi telken „szakemberlakásokat” építsen, s ezzel is elősegítse a képzett műszaki munkaerő idetelepülését. Megterveztették az épületet, megszerezték az engedélyeket, majd váratlanul az ingatlant a tervekkel együtt eladták egy frissen alapított, hárommilliós magántulajdonú kft.-nek.

Eltitkolt közmeghallgatás, gyanús telekeladás, óvodabezárások | atlatszo.hu

Kapost.hu: Százmillióval kevesebb lett, maradhat? Valaki nagyon jól járt a Dési Huber utcai telekeladásnál…

Csakhogy amint az önkormányzat honlapján fellelhető korabeli értékbecslésből kiderül, a telket már 2007-ben nettó 64,8 millióra értékelték, majd 2008-ban a tulajdoni lap szerint a szomszédos óvodaudvar rovására másfélszeresére növelték a méretét, s most még így is kevesebbért, 64,5 millióért értékesítették. Az április 28-i közgyűlésen képviselői kérdésre Szita Károly csak annyit válaszolt: „nem vagyok értékbecslő, nem tudom…”

Huszka Imre

Nyitókép: A Publimont egyik hirdetési felülete Kaposváron a választások előtt (forrás: Huszka Imre/Átlátszó)

Megosztás