közérdekű adatok

A Volánnak 41 százalékkal, a MÁV-nak negyedével nőttek az üzemanyag-kiadásai

Közadatigénylésben kérdeztük az állami vasúttársaságot és a Volánt Zrt.-t, hogy 2022 januárja és áprilisa között hogyan alakult az üzemanyag-felhasználásuk az egekbe szökött energiaárak miatt. A Volán szinte literre azonos mennyiséget használt el, mint tavaly, a MÁV dízel vonatai közel 600 ezer literrel kevesebbet égettek el, de a költségek így is 41, illetve 25 százalékkal növekedtek. Azt viszont nem árulták el, miből fedezik a többletkiadásokat.  

„Hétfőtől nem lehet drágább az üzemanyag 480 forintnál: befagyasztja a kormány a benzin és a gázolaj árát a következő három hónapra. A Miniszterelnökséget vezető miniszter azt mondta: ugrásszerűen nőtt a benzin ára az elmúlt egy évben, ami az egész gazdaságra és az árakra is hatással van, ezért döntöttek az árrögzítés mellett. Szakértők több pozitív hatásra, például az áremelkedés fékezésére számítanak. A rögzített ár a 95-ös benzinre és a dízelre vonatkozik, egyelőre február 15-éig. Azt a kutat, amelyik átlépi a 480 forintos árat, be is zárhatják” – hangzott el az M1 Híradójában 2021 novemberében.

A hatósági ár azóta is megvan, a Fidesz pedig 2022 áprilisában óriási fölénnyel újabb kétharmadot szerzett – erről itt írtunk. Az infláció viszont nem csökkent, részben a kormány fiskális politikája miatt.

Az üzemanyagár-stop nem várt eredménye, hogy a buszok a rezsicsökkentett áron kezdtek tankolni, legalábbis Pécsett – erről a szabadpecs.hu írt márciusban. A kormány még akkor arról is döntött, hogy a 7,5 tonna feletti gépjárművek (kivéve a mezőgazdasági gépeket) és a 3,5 tonna feletti külföldi autók csak a nagynyomású kútoszlopokon, piaci áron tankolhatnak. Majd tovább szűkítették a tankolók körét: májustól csak a magyar rendszámos autók tankolhatók hatósági áron, júniustól pedig már csak 50 liter üzemanyagot tankolhatunk hatósági áron. Nem egészen egy hónapja ez a mennyiség még 100 liter volt.

A holtankoljak.hu adatai szerint így változtak a piaci üzemanyagárak a hatósági ár bevezetése óta.

Kevesebb üzemanyagra is többet fizettek

Az üzemanyagárak azonban nemcsak a fuvarozókra, de az állami szolgáltatókra is hatással vannak.

Először e-mailben kérdeztük a Volán Zrt.-t és a MÁV Zrt.-t, hogy január óta mennyivel növekedett a két cégcsoport üzemanyag-kiadása, és hogy a többletkiadásra honnan kapnak forrást, de nem válaszoltak.

Ezután közadatigénylésben tettük fel újra a kérdést. A MÁV így elsőre válaszolt, a Volán pedig 30 nap után. A mindössze kétsoros válaszokból annyi derül ki, hogy

  • az állami vasúttársaság 2021. január 1. és 2021. április 30. között 6 028 937 liter gázolajat égetett el a mozdonyokban, amiért nettó 1,912 milliárd forintot fizetett. 2022 azonos időszakában 5 444 234 liter fogyott, ezért már 2,4 milliárd forintot fizettek. Míg 2021-ben az áfás átlag üzemanyagára a MÁV-nak 402 forint volt, addig ez 2022-re 561 forintra nőtt. A mintegy 25 százalékos kiadásnövekedés úgy jött össze, hogy a mozdonyok közel 600 ezer literrel kevesebb üzemanyagot igényeltek.
  • A Volán Zrt. ezzel szemben szinte ugyanannyi üzemanyagot használt el 2022-ben, mint 2021 januárja és április vége között. 30 nap után azt írták, 2021. I-IV. hó 40,1 millió liter üzemanyagért 11,7 milliárd forintot fizettek. 2022 azonos időszakában 40,4 millió liter üzemanyag fogyott, most már 16,6 milliárd forintért. Ez 41 százalékos növekedés.

Infografika: Szopkó Zita

És ezek még csak az év első 4 hónapjáról szóló adatok, miközben az igazán durva drágulás március közepétől mérhető. Hogy az árak hogyan hatnak a két állami szolgáltatóra, hiába kérdeztük.

Segesvári Csaba

Nyitókép: mavcsoport.hu

Megosztás