adatvizualizáció

Üzemanyagok: az eurózónában kevésbé drágult a benzin, mint Magyarországon

2008-ban volt igazán rekorddrága az olaj: júliusban 140 dollár volt egy hordó. Akkor az eurózónában 1,4 eurót kértek egy liter 95-ösért. Most 1,9-et – az uniós statisztika szerint. 2005–2022 között az euróövezetben 89 százalékkal drágult a benzin, míg Magyarországon 113 százalékkal. Nem csoda: a 2008-as olajárrekordnál mindössze 233 forint volt egy euró.

Azután, hogy a múlt héten az euróért már 400 forintot is kértek, Varga Mihály a következőket mondta: „A magyar forint is a brüsszeli szankciók áldozata. A szankciók már most komoly veszteséget jelentenek a magyar gazdaságnak. A forintra és a magyar emberekre a legnagyobb veszélyt az jelenti, hogy lebegtetik a szankciók kiterjesztését az energiaszektorra. Aki a szankciók kiterjesztését kéri, az a magyar emberekkel akarja megfizettetni a háború árát. Ilyen lépést a magyar kormány semmilyen nemzetközi fórumon nem fog támogatni” – írta meg a 444.hu.

A kormánypárti origo.hu pedig arról írt, hogy „Benzinárstop: Magyarországon az egyik legalacsonyabb az üzemanyag ára az Európai Unióban”. A lap úgy fogalmazott, „jelenleg a legmagasabb benzinár Európában Hollandiában van, megközelítette a 820 forintot literenként, ezt követik a skandináv és egyes mediterrán országok. Finnországban, Dániában, Görögországban, Svédországban és Olaszországban 750 forint/liter környékén van a benzinár. Németországban is jelentősen emelkedtek az árak, jelenleg 739 forintot kell fizetni egy liter benzinért átlagosan a kutakon. A gázolaj Svédországban a legdrágább, 860 forint literenként, a finn és belga ár 750 forint/liter. Összességében az EU-ban átlagosan egy liter benzinért közel 641 forintot, egy liter gázolajért 625 forintot kell fizetnie a fogyasztóknak.” Majd hozzátették, „egy 50 literes tankolásnál 8–12 ezer forint maradhat a családok zsebében az üzemanyagárstopnak köszönhetően, üzemanyagtípustól függően.”

Azt csak mellékesen jegyezzük meg, hogy a legtöbb hazai kúton az árstop miatt csak 20–30 litert lehet tankolni, de ez most mellékes. Az origo.hu euróról váltotta át az árakat, a cikkben egyetlen egy alkalommal sem írták le az árfolyamot, pedig az is fontos a drágulásnál.

Az Európai Bizottság hetente teszi közzé az uniós üzemanyagárakat immár 2005 óta. Az alábbi grafikon mutatja, hogy változott az eurózónában a súlyozott üzemanyagár 2020 elejétől kezdve, illetve hogy alakultak az átlagárak az adott időpontot megelőző három év során.

Az olaj hordónkénti árának változását is felrajzoltunk, ebből az látszik, hogy a 2020 áprilisi mélypont óta (amit a koronavírus-járvány, illetve a március elején kitört olajháború okozott) folyamatosan emelkedett az olaj hordónkénti ára, jelenleg 106,62 dollárba kerül egy hordó nyersolaj, 2020 előtt ez a szám stabilan 60 dollár körül alakult átlagosan.

Made with Flourish

Érdemes összehasonlítani az olajár és az üzemanyagok árának kapcsolatát is. A 2008-as olajár-csúcson, amikor 140 dollár volt egy hordó olaj, az eurózónában 1,494 eurót kértek egy liter 95-ösért. Most 1,956-ot az uniós statisztika szerint. 2005–2022 között az euróövezetben 89 százalékkal drágult a benzin.

Ez pedig a hazai árakat mutatja, az aktuális euró árfolyammal:

Made with Flourish

A kormány tavaly novemberben maximalizálta az üzemanyagok árát 480 forintban, ezért a hazai benzin esetében ezzel számoltunk. Így kaptuk azt az adatot, hogy

2005 óta 113 százalékkal drágult a benzin. Ez 24 százalékkal több, mint amit az eurózónában mértek.

Ha a csehek adatait nézzük, ott sem jobb a helyzet: Csehországban a benzin 2005–2022 között szintén 89 százalékkal drágult.

Ha a 2008-as olajár-rekorddal való összevetésben vizsgáljuk az üzemanyagárakat, akkor azt látjuk, hogy ahhoz képest most az eurózónában a súlyozott benzinár 30 százalékkal magasabb. A cseheknél 22 százalékos a drágulás. És Magyarország ebben is első: 51 százalék.

Az üzemanyag árával júniusi cikkünkben is részletesen foglalkoztunk: ekkor bemutattuk, hogyan változott a 95-ös oktánszámú benzin ára az elmúlt 20 év során, és azt is megnéztük, hogy Európán belül – az abszolút árat tekintve –Magyarország hol helyezkedik el a listán.

Így változott a benzin ára az elmúlt 20 évben | atlatszo.hu

Magyarországon meredeken emelkedett idén az üzemanyag ára: a 95-ös oktánszámú, E10-es benzinért literenként 446 forintot kell fizetni, de a 100-as oktánszámú, E5-ös benzin ára már egyes helyeken 500 forint felett jár. Ehhez hasonló drágulás már volt az elmúlt években, sőt, a koronavírus járvány miatt látványos árcsökkenést is tapasztalhattunk, jelenleg viszont közel másfélszer annyit fizetünk a benzinkúton, mint egy évvel ezelőtt.

És akkor nézzük meg, hogy a bruttó jövedelemből mennyi üzemanyag jön ki, vagyis mennyire fáj például a németeknek a közel 2 eurós vagy a magyaroknak a 480-as benzinár. Az évenkénti benzinárból átlagot vontunk, és azt használtuk az adott éves bérhez. Így néz ki, kinek mit jelent a teljes éves bérét tekintve az üzemanyagár. Az adatokból az látszik, hogy a német átlagfizetésből több mint kétszer annyi gázolajat, illetve benzint lehet vásárolni, mint a magyarból.

Made with Flourish

Az áremelkedés a német bérek esetében szembetűnőbb, ott nem növekedtek olyan tempóban a fizetések, mint Magyarországon. Míg 2005-ben a német bruttó átlagfizetésből 31 666 liter benzin jött ki, addig ez 2022-re 24 084 literre esett vissza. A magyar bruttó átlagfizetés 2005-ben 7293 liter benzinnek felelt meg, 2022-ben 10 647-nek. Vagyis a német bruttó bér benzinre számítva közel 2,5-szer annyit ér, mint a magyar. Utóbbi egyébként a KSH szerint több, mint havi bruttó 425 ezer forint.

Segesvári Csaba—Szopkó Zita

Nyitókép: Szállítási problémákkal magyarazták a kutakon tapasztalható üzemanyaghiányt. Átlátszó fotó.

Adj szja 1%-ot, hogy megtudd, mire megy el az adód 99 százaléka! Átlátszónet Alapítvány: 18516641-1-42 from atlatszo.hu on Vimeo.

Megosztás