Az elmúlt 12 évben számtalanszor hangzott el, hogy Magyarországon valami végérvényesen megváltozott, többek szerint már sem jogállamról, sem demokráciáról nem beszélhetünk. Ehhez képest választások előtt a kihívó pártok úgy vágnak bele a küzdelembe, és a média úgy tudósít ennek eseményeiről, mintha egy „szokványos” többpárti versengés volna, s nehézséget legfeljebb a választási rendszer jelent. Az Átlátszónál azt igyekeztünk végiggondolni, hogy mi a szerepe a választásnak, ha komolyan vesszük, amit a sajtó, a politika és a szakértők ciklus közben állítanak a rendszerről. Mit értünk hibrid rezsim alatt? Valóban a demokrácia és az autokrácia közötti szürke zónába került Magyarország? Melyek a magyar rezsim sajátosságai, és le lehet-e győzni egy választáson a hatalmon levőket ezen sajátosságok mellett, és ha igen, utána mi következhet? Cikksorozatunk első része.
„Magyarországon diktatúra van, győzzük le demokratikus választáson!”
– nagyjából így foglalható össze az ellenzéki politika és az ellenzéki érzelmű sajtó és publicisztika elmúlt 12 éves magatartása és mondanivalója. Az első ránézésre önellentmondástól terhes kijelentést mégsem tudta kikezdeni a gyakorlat és több választás eredménye.
Pedig a magyarországi helyzet földolgozására több tudományos igénnyel megírt dolgozat született. Közös bennük, hogy elutasítják a politikai szándékú címkézéseket és az ebből következő leegyszerűsítő megfejtéseket. Az alább ismertetett tanulmányok mindegyike szerint a magyar rendszernek vannak autoriter vonásai, de versengő elemei is. Vagyis legkevésbé sem nevezik a fennálló rendet diktatúrának, viszont – ha állításaikat elfogadjuk – az Orbán-rendszer választásaihoz nem lehet a nyugat-európai vagy észak-amerikai választások módján közelíteni. Tehát csupán a szereplők eddig követett politikájának hatékonyságát és hitelességét vizsgálni, annak reprezentációját, azaz a kommunikációt, a kampánytechnikákat elemezni, az egyéni kvalitásokat méregetni.
Az alábbiakban ismertetjük az erre vonatkozó elméleteket, ugyanakkor azt is jelezni kell, hogy az Orbán-rendszer megkülönböztetése a „szokványos”, nyugati sztenderd szerinti versengő többpártrendszertől, liberális, demokratikus jogállamtól nem feltétlenül a rezsim (tudományos vagy politikai) kritikusainak a sajátja csupán.
A Nemzeti Együttműködés Rendszerének legfőbb ideológusa, Tellér Gyula 2014-es nagy tanulmányában már több olyasmit megfogalmazott, amik vádként szoktak elhangozni a NER-rel szemben. A Született-e „Orbán-rendszer” 2010 és 2014 között? esszéjének egyik fő állítása, hogy a rendszerváltást megelőző és azt követő időszak küzdelmeinek lényege, hogy a posztkommunista elitek kétosztatú társadalom működtetésében voltak érdekeltek, szemben a valódi rendszerváltó erők vékony felső réteg-széles középosztály-szerény mértékű leszakadók hármas elképzelésével szemben.
Ám az utóbbiak azért nem érvényesíthették víziójukat, mert az alávetettek tömegei ígéretérzékeny szavazóközönséget alkotnak, és így a hatalomért küzdők folyamatos – tudottan teljesíthetetlen – ígéretversenyre kényszerülnek, s kormányra kerülvén annak érdekében, hogy a választóknak tett ajánlataikat legalább részben teljesíteni tudják, külföldi befektetőkre szorulnak, akik viszont előbb-utóbb benyújtják a számlát. Így – véli Tellér – a többpárti versengésben valójában választói felhatalmazással nem rendelkező erők akarata érvényesül.
Tellér szerint ezért elsőként ki kellett ragadni a magyar politikát az „ígéretlicitből”, és újjá kellett szervezni a közviszonyokat. Az elmélet szerint – szemben a liberális demokráciák állításával – az egyének nem azonos jogokkal bíró individuumok, akiket csupán egy értéksemleges alkotmány kapcsol össze, hanem egy-egy közösség szerves részei, és értéküket az adja meg, hogy a közösség számára milyen hozzáadott értékkel rendelkeznek, melynek következtében a közösség teljesítményt nyújt, amelyet a politika honorál.
Tellér elismeri, hogy ez egy „klientúraszerű szerkezetet” hoz létre, ám amellett érvel, hogy ez nem pusztán a szavazatvásárlás, hanem a rendszer járulékos része, egy „politikai anyaméh”, amelyben a „teljesítménynyújtó társadalomrész” megformálódik. Témánk, a választás szempontjából mindegy, hogy a telléri okfejtést ki mennyire teszi magáévá, itt és most csak annyi lényeges, hogy a rendszer saját megfejtése szerint is „klientúraszerű” hálózatok jellemzik a struktúrát.
Meghekkelt demokráciák, illiberális rendszerek
Ami a kritikus megközelítéseket illetti, ezeknél is célszerű a rendszer saját meghatározásából kiindulni. „Az új állam, amit Magyarországon építünk, illiberális állam, nem liberális állam. Nem tagadja a liberalizmus alapvető értékeit, mint a szabadság, és hozhatnék még néhányat, de nem teszi ezt az ideológiát az államszerveződés központi elemévé, hanem egy attól eltérő sajátos, nemzeti megközelítést tartalmaz” – mondta Orbán Viktor 2014 júliusában a tusványosi beszédében.
A kifejezést 1997 használta először Fareed Zakaria újságíró a Foreign Affairs című folyóiratban megjelent cikkében. Értelmezésében
az illiberális demokráciák formálisan többpárti választásokat működtetnek, de a demokrácia „liberális” komponenseit, például a hatalmi ágak szétválasztását nem teljesítik,
és nem biztosítják az alapvető szabadságjogok védelmét sem. Mostanában inkább a hibrid rezsim kifejezést használják a hasonló rendszerekre.
A Freedom HouseNations in Transit című jelentése évről évre pontozza a posztszovjet térség és az egykori keleti blokk államait abból a szempontból, hogy mennyire érvényesülnek a demokrácia alapelvei. A 2018-as jelentés arról írt, hogy Magyarország ugyan még szabadnak minősül, de az EU legkevésbé demokratikus tagállama. Tavaly tovább romlott a helyzet a szervezet szerint, hazánk átkerült az átmeneti vagy hibrid rezsimek közé, azaz a demokráciák és az autokráciák közötti „szürke zónába”.
Gyulai Attila és Stein-Zalai Juliane 2016-ban elsőként írtak Magyarországon a hibrid rezsimről, a fogalmi megközelítés korlátairól. Filippov Gábor politológusnak, az Egyensúly Intézet kutatási igazgatójának 2018-ban jelent meg egy elemző cikke a 24.hu-n A hibrid ellenforradalom kora címmel, amely részletesen foglalkozott a hibrid rezsimek működésével, és a magyar hibridizációs folyamatokról is szót ejtett.
A cikk fő állítása, hogy a tekintélyelvű politikusok a hidegháború óta egyre több helyen jöttek rá arra, hogy nem feltétlenül kell megsemmisíteniük a demokratikus intézményeket, sokkal egyszerűbb dolguk van, ha inkább „meghekkelik azokat”, vagyis megtartják a demokrácia kellékeit,
a demokratikus díszletek mögött ugyanakkor autokratikus eszközökkel kormányoznak.
Mindez olyan hibrid rendszerek kialakulásához vezetett, amelyek nem diktatúrák, de nem is demokráciák, a skála két végpontja közötti zónában helyezkednek el.
A hibrid rendszerek nagyon sokfélék lehetnek – a legfontosabb megkülönböztetés, hogy van-e reális esély a hatalom leváltására, vagyis tartanak-e rendszeres időközönként választásokat, amelyen az ellenzék is indulhat. Ezekben az esetekben versengő autoriter rendszerekről beszélhetünk, mivel a politikai verseny valós, de tisztességtelen. Nem kiegyensúlyozottak a feltételek, a hatalmon lévők rendszerszintű előnyökhöz juthatnak. Steven Levitsky és Lucan Way az ilyen közeget „egyenlőtlen játéktérnek” nevezik a hibrid rezsimeket bemutató könyvükben, amelyben 35 ország politikai rendszerét vizsgálták meg közelebbről.
Bozóki András és Hegedűs Dániel 2017-ben a Politikatudományi Szemlében megjelent tanulmányukban speciális kategóriába, úgynevezett kívülről korlátozott hibrid rendszerek közé sorolták a 2010 után létrejövő Orbán-rezsimet. Szerintük egyedi jellegét főként az a paradox helyzet adja, hogy a magyar hibrid rendszer a demokratikus berendezkedésű tagállamokból álló Európai Unió része, így az EU egyszerre korlátja és fenntartója is a magyarországi rendszernek.
A fentiekkel rivalizáló elmélet Körösényi András, Illés Gábor és a már említett Gyulai Attila közös munkája, amely plebiszciter vezérdemokráciaként írja le az Orbán-rezsimet. A a Társadalomtudományi Kutatóközpont munkatársai elvetik a demokrácia-diktatúra-ellentétpárt, így azt is, hogy a kettő között helyezzék el a fennálló rendet, és Max Weberhez visszanyúlva az uralom típusaiból indulnak ki, a weberi minta szerint megkülönböztetve tradicionális, racionális és karizmatikus uralmat.
Azt is leszögezik, hogy a liberális demokrácia nem az állami lét megkérdőjelezhetetlen csúcsa, valamiféle makulátlan ideáltípus, sőt, a liberális és demokratikus jegyek előbb-utóbb ellentétbe kerülnek egymással, hiszen a tömeg pillanatnyi akarata és az egyén szavatolt jogai között gyakran támadhat konfliktus.
Alapvetésükből következően szerintük a NER demokrácia, mégpedig a karizmatikus uralomra épülő vezérdemokrácia, amely folyamatosan – minden kérdésben – közvetlen felhatalmazáson alapul, azaz plebiszciter vezérdemokrácia. Vagyis minden releváns kérdésben igyekszik létrehozni olyan törésvonalat, amelyben a többség oldalára állhat, és ezt a többséget a vezető meg is jeleníti, ugyanakkor széles eszköztára van, hogy a népi elvárásokat irányítsa.
A karizmatikus vezér felhatalmazása demokratikus, de jelentős befolyással bír arra, hogy ezt a felhatalmazást befolyásolja.
A fenti elméletek a gyakorlat szintjén nem feltétlenül oltják ki egymást, azaz a NER konkrét működését vizsgálva bukkanhatunk olyan jelenségekre, amelyekre az egyik, illetve a másik teória hívja föl a figyelmet. Azaz a NER-t a demokrácia és az autokrácia között elhelyező nézetekbe illeszkedik a hatalomnak alárendelt hálózatok léte (a rendszer olvasatában: közösségiesítés), amelyeknek adott utasítások fölülírják a demokratikus választást. Ugyanakkor a nemzeti konzultációk rendszere vagy a választásnapjára kitűzött „gyermekvédelmi” referendum a rendszer irányított népszavazásos, plebiszciter jellegére mutat rá.
A NER vajon mi?
Mindezt azért érdemes rögzíteni, mert a bemutatott rendszerleírások ugyan széles körben ismertek, sőt, divatosak, a választásról szóló eszmecseréken, beszámolókon, elemzéseken alig módosítanak. Legfeljebb annyiban, hogy a tudósítók, a szakértők, a hivatalos tanácsadók maximum egyenlőtlen erők küzdelmeként írják le a választási harcot. Miközben ha komolyan vesszük a sajtóban és a tudományos irodalomban megjelenteket, akkor itt nem egyszerűen az erőforrások és feltételek mennyiségileg mérhető különbségéről van szó, hanem minőségileg más szisztémáról.
Nem lehet a nyugati többpártrendszerű vetélkedés fogalmaival leírni és mércéit alkalmazni a magyarországi pártküzdelemre.
Hogy ez a közbeszédben, a mindennapos közgondolkodásban miért nem jelenik meg kellő erővel, annak a politikai szereplők és a közélet hangadói az okai, ideértve az ellenzéki pártokat és politikusokat és az ellenzéki érzelmű közönség hangadóit is. Tegyünk egy kitérőt.
A Nemzeti Együttműködés Rendszerét gyakran szokás a Kádár-rendszerhez hasonlítani – és mint minden történelmi analógia természetesen ez is sántít. Ám valóban léteznek megragadható azonosságok. Mindkét berendezkedés felülről irányított, vagy még pontosabban: felfelé megfelelni vágyó attitűdökre építő. Viszont korántsem a tervszerűség jellemzi, hanem sokkal inkább a spontaneitás, az alkalmazkodás. Nem a megtorlásra, hanem a kifárasztásra, néhol kivéreztetésre, de leginkább a beolvasztásra törekszik.
Alig akad olyan, korábban a jobboldali sajtóban legsötétebb jelzőkkel illetett üzletember, aki ha akart, ne tudott volna kiegyezni a rezsimmel. A különalkukat ugyanígy látjuk a kultúrában, a tudományos életben, a médiában – pont, ahogy a Kádár-rendszerben tapasztalható volt.
A lojalitás, igazodás, megfelelés, behódolás magatartásformáinak érvényesülése ugyanakkor a rendszer által tudottan strukturális elégtelenségeket szül. A teljesítményalapú kiválasztódás csak szűk körben érvényesül, alkalmatlan szereplők sokasága lökődik a felszínre, őszintétlenné és kényelmessé teszi a rendszert. Ezért folyamatosan újabb fölülről vezérelt megoldásokat kell megpróbálni orvosolni a szerkezeti gondokat. A NER egyfolytában versenyezteti alsóbb szintű kiszolgálóit és partnereit, minden tisztségből és szervezetből legalább kettő van, ha nem több, és a pénzek áramlása sem automatikus, újra és újra meg kell küzdeni az elosztók kegyeiért.
A rendszer azonban ettől még nem lesz versenyelvű, és legkevésbé sem lesz transzparens, ahogy a szocializmus alapvető vonásain sem változtatott a piaci logikájú vállalatirányítási modellek beleszuszakolása a tervutasításos működésbe vagy a kultúrában a „tűrt” kategória szélesítése. Ezek legfeljebb lazítottak a rendszeren, de nemhogy a rendszer egészén nem módosítottak, még a politikai vezetés csúcsán sem eredményeztek változásokat.
A Kádár-érában nagyon-nagyon sokáig a legfelső vezetőréteg szűk körből verbuválódott, tagjai egytől egyig a létező szocializmus megszületése előtt kerültek a politikába és annak különböző szintű irányító/szervező pozícióiba. Vagy még az illegalitásban csatlakoztak a kommunistákhoz (Aczél Györgytől és Apró Antaltól Biszku Bélán és Fehér Lajoson át Gáspár Sándorig és Münnich Ferencig), vagy a szocdemektől érkeztek (Marosán, Nyers Rezső, Fock Jenő, Lázár György). Az újdonászok (Grósz, Berecz, Pozsgay, Maróthy) csak a hetvenes évek második felében, de hangsúlyosan inkább a nyolcvanas években érkeztek meg csúcsközelbe, és nemsokára szét is esett a rendszer.
Az Orbán-korban sem láttunk a csúcsig törő NER-karriert. A politikai vezetés új szereplői (Novák Katalin, Varga Judit) a rendszernek reklámarcai, nem tényleges döntéshozói. A fontos posztokon csupa olyan ült és ül, aki már az első Orbán-kormányban vagy annak környékén is komoly szerepet játszott (Varga Mihály, Pintér Sándor, Kövér László, Rogán Antal) vagy a gyurcsányi „elmúltnyolcévben” került a fideszes döntéshozók közé, illetve köré (Lázár János, Gulyás Gergely, Kocsis Máté). Az üzleti elitbe – amennyiben Mészáros Lőrincet nem tekintjük önálló entitásnak, amire jó okunk van – és a fontos háttérintézmények élére sem került homo novus az elmúlt 10-12 évben.
Léteznek viszont egyértelmű, azonnal szembeötlő különbségek a Kádár- és az Orbán-rendszer között. Orbán Viktor nem akarja, és ha akarná, sem tudja megakadályozni, hogy a hazai viszonyokkal elégedetlenek és/vagy másutt boldogulni vágyók elhagyják az országot. Az ő esetükben „csupán” a politikai életben való részvételüket korlátozza jelentősen. Ez utóbbi intézkedés, valamint magának a kivándorlásnak a ténye jelentősen módosít a politizáló közvélemény és a választóközönség összetételén.
Ide tartozik az a különbség is, hogy
az Orbán-rezsim nem tiltja, hanem egyes esetekben még finanszírozza is a hatalomellenes kritikát, izgatást, tevékenységet.
Igazából nem kerülne semmibe a párttámogatásokat jelentősen megvágni, a pártalapítványokat megszüntetni, a hivatásos politikusi fizetéseket csökkenteni – ami alighanem a közvélemény rokonszenvével is találkozna. Az ellenzék köreiben, a független sajtóban ez a jelenség azonban nem tematizálódik, ahogy az sem, hogy miért támogat meg egyes kormánykritikus orgánumokat állami hirdetésekkel a hatalom.
A NER egészére jellemző merev szerkezet és kontraszelekció hatványozottan sújtja a NER-ellenzéket is. Ráadásul nem állnak rendelkezésre a költséges kiigazítási mechanizmusok. Pontosabban egyetlen igen költséges kiigazítási eljárást sikerült beemelni: az előválasztást, amely viszont a maga felemás szisztémájával (egyfordulós képviselőjelölti választás, kétfordulós miniszterelnök-jelölti választás) egy ellentmondásos, Micsurin-megoldást konzervált.
Az ellenzék monoton módon, rutinszerűen végzi a kormányellenesnek gondolt tevékenységet, és igazából föl sem merül, hogy ez a kormánynak nincs feltétlenül ellenére, sőt, bizonyos helyek és szervezetek eltartásával szabályos rezervátumba zárja az elégedetlenkedőket.
Sokatmondó, hogy azok, akiknek volt önálló szellemi hátországa, a politikától részben független nimbusza, továbbá eredetileg nem NER-függő szervezete, és ebből következően egy ponton megpróbáltak intellektuális választ adni a NER jelentette kihívásra, mind távoztak a politikából. Nagyon különböző személyek tartoznak ide: Bajnai Gordon, Schiffer András, Vona Gábor. Utolsóként Karácsony Gergely próbálkozott félszívvel valamiféle forgatókönyv felvázolásával, de sok más tényező mellett ez azért is kudarcra volt ítélve, mert alulmaradt a retorikai nagyotmondási versenyben.
Az ellenzéki közönség gorombaságokat akar hallani és bonyolult problémákra egyszerű választ. Ez az igény pedig tökéletesen megfelel a verbálellenzékiségnek, amelynek így nem kell szembenéznie azzal a kérdéssel, hogy a ciklusközbeni szerepe elképzelhető, hogy úgy, ahogy van, fölösleges.
Min múlik?
A kormányzati propaganda mellett az ellenzéki közvélemény vágyai és az ellenzéki politika érdeke is erősíti azt a látszatot, hogy a felszínen zajló pártharcok a meghatározóak egy feltételezett változás szempontjából. Holott Magyarországon nem egy kiegyensúlyozott politikai piacon mindenkire azonosan érvényes szabályok mellett versengenek a résztvevők, és egy esetleges kormányváltás sem érinti a rendszer alapjait. A rendszer sokkal inkább magával versenyez, mint bármi mással.
Egy kormányváltás és egy elképzelt új kormány mozgástere nem a választóknak tett ajánlatokon, kampánytechnikákon, hitelességen, professzionális szervezettségen múlik, hanem az alábbiakon.
Az újraelosztó, honoráló lehetőségek küzdelmén az inflációval, a drágulással, a jövedelemszerzési lehetőségek szűkülésével. A 2022-es választás lesz az első olyan a NER történetében, amikor egyértelmű reálbérnövekedés nélkül érkezünk el a voksolás időpontjához. Az is igaz viszont, hogy arra vonatkozóan még nincsen adatunk, hogy mely társadalmi csoportokat, és miként érint ez.
A mindent politikai igen/nem kérdéssé változtató képességnek a versenyén a gyorsan változó nemzetközi helyzettel. A koronavírus-járvány során is többször kellett változtatni a kommunikáción, és amikor úgy tűnt, hogy a központi propaganda rátalált az „oltásellenes baloldal” üzenetre, akkor ezt az oltásokkal kapcsolatos remények csökkenése tette hatástalanná. Viszont dogmatizmusa miatt ebből az ellenzék sem tudott profitálni. Jelenleg a háborúval kapcsolatos hírek uralnak mindent, és a kérdés az, hogy a kormány és személyesen a kormányfő képes lesz-e magát a választás időpontjában a béke és a biztonság zálogaként föltűntetni, avagy az agresszor államhoz fűződő korábbi kapcsolatai ébresztenek kételyt szélesebb körökben. Ami most kiszámíthatatlan az az, hogy ennyire időszűkében még nem volt a Fidesz a kommunikációs hadviselés megtervezését illetően.
Végül. Nem csupán a demokrácia sajátja az, hogy menesztik a vezetőt, ha nem tartják a továbbiakban alkalmasnak az államélet irányítására. Amennyiben az alávetett rendszerek csomópontjain, a közigazgatásban, a reálgazdaságban, a bankszférában, a rendvédelmi szervek fontos posztjain kétely és bizalmatlanság halmozódik föl, akkor ez vezethet bukáshoz. Ennek a jelenségnek azonban van egy másik oldala is: hiába fogalmazódnak meg kételyek a vezetés alkalmasságával kapcsolatban, ha ezeket a meghatározó helyeket elfoglalók nem érzékelnek olyan alternatívát, amelyik megítélésük szerint leglább kielégítően tudná vinni az államügyeket. A rendszeren belül egyelőre kritikus mértékű elégedetlenséget nem tapasztalunk, de ilyen magas infláció és kiszámíthatatlan háborús helyzet mellett az utolsó pillanatig nyitott ez a bizalmi kérdés.
A hátralévő néhány hétben az egyes emblematikus választókerületek további bemutatása mellett a fenti kérdésekre igyekszünk koncentrálni, és például egybevetni az eddigi támogatottságnövekedést az uniós források elköltésével. Illetve kísérletet teszünk, hogy a statikus választási számtan ismertetésén túl megvizsgáljuk a rendszer dinamikáját is, azaz azt, amit a csatateres cikkünkben jeleztünk: nem feltétlenül az a kérdés, hogy a korábbi választási eredmények alapján mi számít billegő körzetnek, hanem hogy folytatódik-e a rendszer kiépülése, és olyan helyeken, amelyek korábban ingadozóak voltak, megszilárdult-e a jelenlegi berendezkedés bázisa. Esetleg ellenkező tendenciák kezdtek érvényesülni, és a rezsim a fáradás jeleit mutatja. A választás ugyanis nem a pártok versenyén múlik elsősorban, hanem azon, hogy mennyire működik maga a rendszer.
Több országban is megfigyelhető hasonló rendszer
Igyekszünk ezt a kérdést nagyobb látószögbe is helyezni, és nem pusztán a házunk tájára koncentrálni. Filippov 2018-as cikke arra is rávilágít, hogy a Magyarországon zajló folyamatok korántsem példa nélküliek, a 90-es években a világ számos részén hasonló folyamatok játszódtak le.
A magyarhoz hasonló rendszerekben általában két közös pont van: a rendszer nem alkalmaz erőszakot, illetve az, hogy a hatalmon maradást segíti, hogy az adott országnak vagy nincs egységes ellenzéke, vagy olyan pártokból, politikusokból áll az ellenzék, akiket politizálni nem tudó, inkompentens szereplőkként mutathat be a rendszer. Hasonlóan működött Ghána vagy Nicaragua – igaz, utóbbiban az elmúlt években már láthattunk jó pár esetet a hatalom kihívóinak bebörtönzésére.
Forrás: freedomhouse.org
A hibrid rezsimek közé sorolható Ukrajna, illetve a Balkán egy része is, egyes szakirodalmak szerint pedig mára egy másik EU tagállam, Lengyelország is ebbe a kategóriába tartozik –
a Freedom House ugyan az országot a félig konszolidált demokráciák közé sorolja, de megjegyezi, hogy 2017 óta még Magyarországnál is látványosabban romlott a lengyeleknél a demokrácia helyzete.
Sok esetben pedig már arra is láthatunk jó példát, hogy hogyan sikerült a hibrid rendszereket megdönteni. Ilyen lehet Mexikó és Szlovákia a 90-es évek végén, vagy Malajzia, ahol 2018-ban az ellenzék győzelmét olyan politikus (Mahathir Mohamad) vezette, korábban miniszterelnök is volt, 15 évvel a visszavonulása után pedig aktivizálta magát, hogy megbuktassa egykori kormánypártja új vezetőjét. Chilében pedig egy olyan népszavazás hozta el a Pinochet diktatúra végét, amit maga az elnök írt ki 1988-ban, mert annyira biztos volt a győzelmében.
A továbbiakban részletesen bemutatjuk majd, hogy hogy néznek ki a hibrid rendszerek más országokban, ezek miben hasonlítanak, és miben térnek el a magyartól. Emellett annak is megpróbálunk utánajárni, hogy milyen módon sikerülhet az egyenlőtlen küzdelem ellenére is sikert aratnia az ellenzéknek. A hibrid rendszerek fő erőssége ugyanis egyben gyengeségüket is jelenti: amíg tartanak választásokat, minimális esély mindig van arra, hogy leváltsák a hatalmon lévőket.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002 IBAN (USD): HU36120112650142518900500009 SWIFT: UBRTHUHB Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Az átültetési határidő tavaly decemberben járt le, de Magyarország mostanáig egyedüliként még egy közzétett jogszabálytervezetig vagy nyilvános konzultációig sem jutott el.
Közadatigénylésben kértük ki a Fővárosi Törvényszéktől a 2021-es sajtóhelyreigazítási perek adatait. A Törvényszéktől kapott összesítés szerint a legnagyobb Fidesz-közeli médiatermékek...
Számos Mercedes-Benz Sprinter típusú mentőautónál keletkezett ugyanaz a probléma, így azokat leállították. Ezzel a hírrel kereste meg az Átlátszót olvasónk,...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!