35 milliárdra drágult a tervezőasztalon a kiskunhalasi fürdőkomplexum
Lázár minisztériuma szerint viszont „a kivitelezési közbeszerzési eljárás kiírása jelenleg nem várható”.
Hónapokig titkolta a Várkapitányság, hogy nem készült környezeti hatástanulmány a Várgarázs III. projekthez. A vizsgálatra azért nem volt szükség, mert a parkolószám nem éri el a 300-at. A Várban megvalósult másik két mélygarázsnál is gondosan figyeltek, hogy ne érje el a határértéket a parkolószám. Pedig ha összeadjuk a három létesítmény által biztosított parkolóhelyeket, akkor az már jelentős forgalomterhelést jelent a lakókra nézve. A Várkapitányság mindeközben a garázsra az autómentesítés irányába tett újabb lépésként tekint, pedig azt nyilvánvalóan a Várnegyedben létesülő új irodai dolgozók megjelenése indokolja. Idén és a következő években a József Főhercegi Palotára, neoreneszánsz kertre és istállóra 56 milliárd, a Várgarázs III. ütemre 18,1 milliárd forint jut. Egy kocsibeálló több mint 60 millió forintba kerül majd, ami igen drágának számít. A lakók szerint nem kizárt, hogy minisztérium költözik be a mélygarázs felett épülő palotába, de a Várkapitányság arról tájékoztatta az Átlátszót, hogy a leendő bérlőkről még nem született döntés.
Februárban írtuk meg, hogy egy szőlőskerttel próbálják elterelni a figyelmet egy újabb természetromboló gigaberuházásról: egy újabb mélygarázs épül a budai Vár oldalába. A Nemzeti Hauszmann Program tervei szerint felújítják a Vár nyugati oldalán lévő Fehérvári rondellát (a várfal egy részét), és átalakítják az alatta található Nyugati kerteket.
A Várkapitányság kommunikációja szerint a céljuk, hogy egy „lepusztult területet” zöldítsenek be. Azt ugyan megemlítették, hogy épül a Várgarázs III., azonban a domb kivájásáról egyáltalán nem beszéltek. Még akkor sem, amikor arra direkt rákérdeztünk.
Szőlőskertnek álcázott mélygarázs épül a Budai Vár oldalába: várfalat bontanak, és fákat vágnak ki | atlatszo.hu
Szőlőskertnek álcázott mélygarázs épül a Budai Vár oldalába: várfalat bontanak, és fákat vágnak ki
Januárban jelentkeztünk be a Várkapitányságnál e-mailben, hogy szeretnénk megkapni a mélygarázshoz készült környezeti hatástanulmányt, ugyanis felmerült bennünk némi kétely azzal kapcsolatban, hogy jó ötlet-e a Várhegyet kilyukasztani és még egy betonszarkofágot rejteni a belsejébe.
2016-ban a környéken élő lakosok tiltakoztak az ellen, hogy a Lovas út másik részén mélygarázs épüljön. A helyiek szerint a mélygarázst a főváros egyik leginkább csúszásveszélyes területén kívánták megépíteni. A tervezett helyszínen 1936-ban egy hatalmas földcsuszamlás is volt, amikor a Lovas út felől a Várhegy megindult a Vérmező felé.
A következő kérdést tettük fel a Várkapitányságnak: „Készült előzetes vizsgálat, és környezetvédelmi hatástanulmány? Amennyiben igen, kérem, küldjék el azokat a dokumentumokat”. Semmitmondó marketingszöveget kaptunk válaszul, azt pedig nem árulták el, hogy a dokumentum nem létezik. Azt írták, hogy „a terület megújításával kapcsolatban eddig számos munkaanyag született, amelyek a későbbi döntések megalapozását szolgálják. Amint a döntések megszületnek, a terveket nyilvánosan elérhetővé tesszük”. A környezeti hatástanulmányt ezután levélben többször is hiába kértük el.
A nonprofit zrt. nem csak lapunk érdeklődését negligálta érdemben, a lakók szintén hónapok óta azért küzdenek, hogy valódi válaszokat kapjanak a szakmai kérdéseikre. Korábban egy Ne legyen szőlőskert a Fehérvári rondella alatti parkból! címet viselő petíciót is létrehoztak, amit több mint 4 ezren írtak alá. Júliusban részt vettünk egy szürreális lakossági fórumon, ahol ugyan válaszokat továbbra sem kaptunk, de legalább a kérdéseket fel lehetett tenni személyesen. A válaszokat szeptemberben kapták meg a lakók levélben.
Szürreális lakossági fórum a Várban épülő mélygarázs kapcsán, amit szőlőskertnek próbálnak álcázni
Februárban írtuk meg, hogy szőlőskertnek álcázott, 5 milliárdos mélygarázs épül a budai Vár oldalába, most pedig lakossági fórumot hívtak össze a fejlesztéssel kapcsolatban. A lakosok egy része a beszélgetésen értesült arról, hogy nem csak szőlőskert létesül, hanem kivájják a dombot és mélygarázs is épül.
A fenti mondattal kommentálta az egyik helyi a kapott válaszokat. Nézzük, mi mindent tartalmazott a levél, amit a Várkapitányság oldalára is feltöltöttek. Többhónapos titkolózás után kiderült, hogy nincs környezeti hatástanulmány:
„A Várgarázs III. tervezése során környezeti hatástanulmány készítése a hatályos jogszabályok alapján nem volt szükséges, mivel a parkolószám nem éri el a 300 parkolóhelyet”
– olvasható a válaszban.
A Nemzeti Hauszmann Program oldalán lévő információk szerint a Várgarázs III. hozzávetőlegesen 300 autó számára biztosít majd helyet a felszín alatt. Az egyik lakónak korábban azt mondták, hogy 296 férőhelyes lesz az építmény. Tehát a limitnél néhány parkolóhellyel kevesebbet terveztek, így környezeti hatástanulmány nélkül megússzák az építkezést.
A mostani beruházás közvetlen szomszédságában korábban létesült már egy mélygarázs, de mivel a föld alatt nem lehet majd átjárni a két építmény között, így nem adódnak össze a férőhelyek sem.
A lakók azt szeretnék elérni, hogy az önkormányzat kérje a közlekedési- és a vízügyi szakhatósági vizsgálatok elvégzését. Továbbá, mivel a helyszín világörökségi terület, szeretnék, ha a környezeti hatástanulmány szükségességének a hátterét is megvizsgáltatnák.
A Várkapitányság a levélben közölte, hogy a Nyugati kertek végső kialakítása csak évek múlva kezdődik el, így bőséges idő áll rendelkezésre a javaslatok átgondolására és a végleges tervek kidolgozására. Néhány sorral lejjebb pedig azt írták, hogy „a József főhercegi palota és a Várgarázs III. építését néhány héttel ezelőtt elkezdtük”.
A lakók is arról számoltak be, hogy a rondella felújításra váró részét már elbontották a munkagépek. A budai Vár most elbontott Fehérvári rondellája már nem az eredeti volt, hanem az 1950-es évek legelején épült.
„A kertekkel kapcsolatos munkát évek múlva kezdik el, így addig bőven van idő a parkot szétrombolni a garázsépítés miatt és kivágni a fákat” – kommentálta az egyik lakó.
A látványterveken látszik, hogy a Nyugati kertek egyik részén épülne meg a mélygarázs, az ott lévő fák helyett pedig gyümölcsfacsemetéket ültetnének. A kert másik részén pedig a szőlőskert miatt vágnák ki a parkban lévő lombos fákat.
A mélygarázs megépítése után tehát maradnak fák, amikről lehet majd még két évig vitatkozni, de a mélygarázs felettiek sorsa megpecsételődött. Az előző közmeghallgatáson pedig nem úgy tűnt, hogy a döntéshozók elállnának a szőlőskert ötletétől.
Sokan szerették volna azt is megtudni, hogy pontosan hány fát akarnak kivágni/átültetni. A számokat azonban nem árulták el a levélben, az valószínűleg rossz fényben tüntetné fel a beruházást. Azt azonban meg lehetett tudni a levélből, hogy jó, hogy kivágják a fákat.
„A területmegújítás során az új és egészséges fák száma a többszöröse lesz a zöld rehabilitációban érintett beteg és a Nyugati kerteket károsító invazív fáknak.” Korábban a lakosoknak azt sikerült kicsikarniuk a Várkapitányságból a zárt találkozókon, hogy minimum 48 fát akarnak kivágni vagy átültetni a jelenlegi parkos területen.
Közben egy másik projekt is zajlik, mégpedig a tervezett mélygarázs felett a József főhercegi palota újjáépítése. A József főhercegi palotáról többen úgy gondolják, hogy minisztériumi funkciója lesz, ezért rákérdeztünk, hogy kik fogják bérelni, és terveznek-e minisztériumi vagy más kormányzati funkciót az épületnek?
„A József főhercegi palota komplex turisztikai, kulturális és irodai funkciókkal rendelkezik majd, a palota leendő bérlői kapcsán pedig ebben a korai stádiumban még nem született döntés”
– olvasható a Várkapitányság Zrt. válaszában.
Nem árulták el azt sem, hogy mennyibe fog kerülni a két beruházás, ugyanis az a közbeszerzési eljárást befolyásolná.
Időközben azonban elkészült az állami Beruházási Ügynökség friss éves beszámolója, a Telex október elején tette közzé a listát, amiből kiderült, hogy idén és a következő években
Azt tudjuk, hogy a parkolóban hozzávetőlegesen 300 férőhely lesz, egy kocsibeálló tehát több mint 60 millió forintba kerül majd, ami igen drágának számít. A nemrég átadott Dózsa György úti 800 férőhelyes mélygarázs a Városligetben 7,6 milliárdba került.
2016-ban egy interjúból kiderült, hogy összesen öt mélygarázst terveznek a várhoz, amiből 2021-ig csupán kettő épült meg, a Várgarázs III. neve arra utal, hogy ez lesz a harmadik megépült parkoló.
A Várkert Bazárhoz épült mélygarázs 297 férőhelyet kínál, a Palota úti Várgarázs pedig 294 férőhelyet, utóbbi projekt 2,5 milliárd forintba került.
2016-ban azt ígérték, hogy a Palota úti második beruházás 2017 végére lesz kész 4,8 milliárd forintból, ahol akkor még csak 240 férőhelyet kívántak kialakítani. Hasonló ütemezéssel, 2,1 milliárd forintból tervezték a Halászbástya közelében a 138 férőhelyes Szabó Ilonka úti mélygarázst és a Lovas utcai 173 férőhelyes mélygarázst 2,5 milliárd forintból
A mélygarázs kapcsán azt írta a Várkapitányság, hogy „a hamarosan megépülő Várgarázs
III. egy újabb lépés az autómentesítés irányába, ez nemcsak az idelátogatók, de az
itt élők parkolási problémáit is enyhíti majd”.
A Várkapitányság arról beszélt korábban, hogy a budai Vár autóforgalmának csökkentése eddig is fontos eleme volt a Nemzeti Hauszmann Program fejlesztéseinek, és az épülő várgarázsban a Várban élők is tudnak majd parkolni. Arról viszont nem beszéltek, hogy az új fejlesztések és a minisztériumok Várba költözése mekkora parkolási problémát okoz.
A 2019-es közlekedési hatástanulmány kicsit őszintébben fogalmaz: az elején olvasható, hogy a várban újonnan épülő létesítményekben dolgozó alkalmazottak igényeit részben tömegközlekedéssel, részben egyéni közlekedéssel kell kiszolgálni. Ennyi új parkolóhelyet a felszínen nem tudnak a Várban biztosítani, a mélygarázsra az új irodák miatt van szükség. A Várgarázs III. ütem a Várnegyed fejlesztéseit kiszolgáló parkolólétesítmény,
„A forgalmi terheléseknél a legkritikusabb állapotot vizsgáltuk, amelynél azt feltételezzük, hogy a teljes parkoló kapacitást állandó bérlők kötik le, akik a Várnegyedben kialakuló irodákban dolgoznak.” A közlekedési szokások vizsgálatánál pedig írják, hogy „a korlátozottan rendelkezésre álló parkolókapacitás miatt várhatóan a vezető beosztású munkavállalók válnak jogosulttá önálló parkolóhelyre”.
A szőlőskert propagálását Kőrösi Gábor, a Várkapitányság Nonprofit Zrt. kommunikációs és marketingigazgatója végzi.
„Az állam pénzt adott a mélygarázsra, a Várkapitányság feladata, hogy azt eltakarják, és úgy csináljanak, mintha rendbe akarnának hozni egy elhanyagolt területet.”
– foglalta össze a helyzetet korábban a Levegő Munkacsoport szakértője, Vargha Márton.
Kőrösi Gábor 2019-ben kezdett a Várkapitányságnál dolgozni, első munkahelye a TV2-nél volt, azonban amikor az propaganda tévévé vált, távozott.
„Úgy éreztem, nem tehetek másként. Ha maradtam volna, szembeköptem volna magamat, megtagadtam volna a tanáraimat, a mestereimet, a tőlük tanultakat. Nem akartam sem szakmailag, sem emberileg a nevemet adni ahhoz, ami ott történik. Jól döntöttem, hiszen látjuk, hogy milyen úton ment tovább a Tények”
– nyilatkozta a 24.hu-nak Kőrösi Gábor.
Zsilák Szilvia
Címlapkép: A Várgarázs III. és a József főhercegi palota látványterve (forrás: Nemzeti Hauszmann Program/Facebook)
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásLázár minisztériuma szerint viszont „a kivitelezési közbeszerzési eljárás kiírása jelenleg nem várható”.
A kormány az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktusra hivatkozva próbálja kicselezni a civileket.
A Déli Körvasút ötödik eleme lakóházak közvetlen közelében haladna el, a vonalon a Budapest–Belgrád vasútvonal teherforgalma menne Nyugat-Európa felé.
Közérdekű adatigényléssel azt sikerült kideríteni, hogy nettó 7,3 milliárd forintba került csak az, hogy felhúzzák az épület betonvázát.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!