Bezárás
budapest

Szőlőskertnek álcázott mélygarázs épül a Budai Vár oldalába: várfalat bontanak, és fákat vágnak ki

A Várkapitányság szerint egy „lepusztult területet” zöldítenek be a budai Vár oldalában. A szőlőskert azonban csak gumicsont, egy 5 milliárd forintos mélygarázs a fő projekt, ami a Várhegy oldalába épülne. A vár oldalába összesen 5 mélygarázst terveztek, azonban a csúszások miatt ezidáig csak kettő készült el. Főként a minisztériumok várba költözése okozza a parkolási gondokat. A kiemelt beruházásba sem a fővárosnak, sem a I. kerületi önkormányzatnak nincs beleszólása. V. Naszályi Márta szerint a mélygarázs-építéssel veszélyeztethetik a Várhegy alatti védett barlang-pincerendszer ökológiai egységét. A Várkapitányság nagyon titkolózik, semmilyen érdemi információt nem hajlandó még megosztani a nyilvánossággal a projektről.

Támogatási kampány

A Nemzeti Hauszmann Program tervei szerint felújítják a budai Vár nyugati oldalán lévő Fehérvári rondellát, és átalakítják az alatta található nyugati kerteket. A Fehérvári rondella elnevezés a vár legnagyobb körbástyáját takarja. A beruházás során a várfal alatt megépül a Várgarázs III. és a József főhercegi palota, valamint szőlőt akarnak telepíteni a domboldalra – a területen lévő fákat kivágják, illetve átültetik. A mélygarázs miatt a budai Váralagút felett bontanák meg a domboldalt.

A jelenlegi állapotok és a látványterv. Fotó: Google Earth/Várkapitányság Zrt.

A zöldítés első lépése, hogy kivágják a fákat

A Nemzeti Hauszmann Program még tavaly decemberben számolt be a felújításról, a program szerint egy „lepusztult területet” zöldítenek be.

„A Fehérvári rondella környezetében lepusztult, ápolatlan és invazív gyomfákkal benőtt, jelenleg használhatatlan és nehezen megközelíthető területet teljeskörűen megújítjuk, és egy otthonos közparkot hozunk létre gyümölcsöskerttel, szőlőskerttel, új sétányokkal és árnyékos pihenőhelyek kialakításával.”

Fotó: Átlátszó

Az újságok néhány évvel ezelőtt még kritikusan írtak a vár alatt épülő mélygarázsokról, azonban legutóbb a Várkapitányság bedobta gumicsontként a szőlőskertet, ami elterelte a sajtó figyelmét arról, hogy milyen környezetrombolással jár egy mélygarázs felépítése. Egy kis keresgélés után azt is meg lehet találni, hogy a mélygarázs a parkolókon túl gépészeti berendezéseket is rejt majd (így például az újjáépülő József főhercegi palotáét is).

Az építkezés még nem kezdődött el, jelenleg tervezési fázisban tart a beruházás. Kilátogattunk a helyszínre megnézni a „lepusztult” területet. A mélygarázs megvalósítása előtt régészeti feltárásokat végeztek, de már betemették a gödröket.

Egy kis szemét hátra maradt. Fotó: Átlátszó

Kétségtelen, hogy a várfal alatti területen több közvilágítás is elférne, és a lépcsőket is rendbe hozhatnák, de ezek a felújítások nem indokolják, hogy a park természetközeli állapotát teljesen megbolygassák.

A helyszínen azt láttuk, hogy a Várkapitányság a területen lévő fákba két-két rozsdás szeget is belevert: a bilétákon az ő logójuk látható.

Fotó: Átlátszó

A lakosokkal való egyezkedés megint elmaradt

Néhányan “Ne legyen szőlőskert a Fehérvári rondella alatti parkból!” címen petíciót indítottak a beruházás ellen.
A petíció készítői azt szeretnék, hogy ne változtassák meg a helyiek és a fővárosiak által kedvelt park arculatát – eddig 3700 aláírás gyűlt össze. A petíció aláíróinak céljai a következők:

  • „Szeretnénk megakadályozni az értelmetlen fakivágásokat.
  • Ne bontsák el, hanem újítsák fel a Palota út felső és alsó szakaszát összekötő lépcsőket és sétányokat.
  • Ne ültessenek szőlőt, mivel ez a kísérlet egyszer már megbukott. 2010-ben megpróbálták, de a 14 millió forintból telepített szőlős néhány év alatt tönkrement.
  • Mérjék fel, és vegyék figyelembe a környéken élők igényeit a terület megújításával kapcsolatban.
  • Természeti értékeinek megőrzésével újítsák meg a területet.”

A civilek szerint a rondella alatti park valóban felújításra szorul, de ahhoz felesleges mélygarázst építeni, szőlőt telepíteni, és fákat kivágni, elég lenne a közvilágítást és a lépcsőket rendbe hozni. A tiltakozók továbbá nehezményezik, hogy a beruházásról semmilyen lakossági egyeztetés nem folyt.

Fotó: Átlátszó

Az I. kerületi polgármesternek sem tetszik a szőlőtelepítés

A nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházás engedélyezésébe sem a fővárosnak, sem a kerületi polgármesternek nincs beleszólása.

Bardóczi Sándor, Budapest főtájépítésze azt mondta lapunknak, hogy „a sajtóhíreken kívül semmilyen tájékoztatást nem kaptunk. Szeretném jelezni, hogy a terület nem tartozik a főváros tulajdonába / illetve vagyonkezelésébe, ezért nincs erre a területre zöldfelületi szempontból joghatóságunk.”

V. Naszályi Márta, az I. kerület polgármestere nem reagált a megkeresésünkre, de Facebook-oldalán január elején posztolt az ügyről. Azt írta, hogy ha lenne beleszólása, nem támogatná a mélygarázs megépítését, ami félő, hogy veszélyezteti a Várhegy alatti védett barlang-pincerendszer ökológiai egységét.

„Civilek indították el ezt a petíciót, mert nem akarják, hogy egy újabb (esélyesen kudarcra ítélt) szőlőskert kísérlettel tegyék tönkre a Várfal nyugati része alatti parkterületeket és mélygarázs-építéssel veszélyeztessék a Várhegy alatti védett barlang-pincerendszer ökológiai egységét és hívjanak többszáz autót a várszoknya szűk utcáiba.

A petíció megszólítottjai között vagyok, ezért elmondom: ezt a projektet nem egyeztette az önkormányzattal érdemben senki, ha lett volna egyeztetés, akkor elleneztem volna, mert felesleges, sőt kártékony pénzszórásnak tartom. A Budai Várnak és az I. kerületnek nem erre van szüksége. Mivel kormányzati területen történik és kiemelt beruházások sorához kapcsolódik, hivatalosan beleszólásunk nincs.” – írta az I. kerületi polgármester.

Fotó: Átlátszó

A Várkapitányság titkolja a részleteket

A Nyugati kertek átalakítását a Pagony Táj- és Kertépítész Iroda tervezi. Levélben kerestük a terület kezelőjét, a Várkapitányság Nonprofit Zrt.-t, akik a legegyszerűbb, konkrét kérdéseinkre sem válaszoltak, például hogy hány fa van a területen. Csupán annyit tudtunk meg az állami cégtől, hogy a beruházás tervezési fázisban van, és jelenleg titkosan kezelnek minden fontos információt.

„A terület megújításával kapcsolatban eddig számos munkaanyag született, amelyek a későbbi döntések megalapozását szolgálják. Amint a döntések megszületnek, a terveket nyilvánosan elérhetővé tesszük”

– olvasható a Várkapitányság levelében.

Az előzetes felméréseket sem küldték el, amit korábban belengettek:

„A terület jelenlegi növényzetének felmérését ökológus szakember és faápoló szakmérnök végezte, a terv gondoskodik az értékes, idős fák védelméről: a fákat vagy átültetik vagy helyben óvják meg. Az értékes fák megóvása mellett 70 gyümölcsfát ültetnek. (…) A Várgarázs fölött több méter vastag földréteg lesz, elegendő teret biztosítva a növények gyökérzetének.”

Még egy levelet írtunk a Várkapitányságnak, szerettünk volna legalább arra a kérdésre választ kapni, milyen módszerrel épül fel a mélygarázs. Ugyanis pár száz méterrel odébb 2017-ben adtak át egy mélygarázst, és a felülről nyitott munkagödör évekig csúfította a vár oldalát.

Fotó: Google Earth 2009

Valószínűleg a mélygarázs építésekor ásnak majd egy hasonló gödröt, tehát a fákat azért kell kivágni, illetve átköltöztetni, mert máshogy nem tudnák megépíteni a mélygarázst. A Várkapitányság nem erősítette meg, de nem is cáfolta ezt az állítást.

A mélygarázs leendő bejárata. Fotó: Átlátszó

A második levelükben azt írták, hogy „jelenleg tervezési fázisban tart a munka. Kizárólag csak a végleges tervek kiadásának van értelme, hiszen minden más megoldás elvileg és gyakorlatilag is kizárná a tárgyszerű és elfogulatlan tájékoztatás lehetőségét. Munkánkat eddig is a szakmai és közéleti nyilvánosság kiszolgálása jellemezte, és erre az elkötelezettségre a jövőben is számíthat.”

A minisztériumok várba költözése szüli a parkolási gondokat

A több mint 300 férőhelyes mélygarázsra azért van szükség, hogy csökkentsék majd a Várban parkoló autók számát, de azt nem részletezik túlzottan, hogy miért lesz több autó.

A parkolóhelyhiánynak az egyik fő oka azonban, hogy a minisztériumok a várba költöznek. A Miniszterelnöki Kabinetiroda és Orbán Viktor miniszterelnök körülbelül 30 milliárd forintból költözött a Karmelita Kolostorba 2019-ben. A Pénzügyminisztérium költözése előreláthatóan 47,5 milliárd forintba fog kerülni, a Belügyminisztérium pedig még nem költözött át.

A minisztériumok által megnő a Vár polgárvárosi részének terhelése, több lesz a dolgozó, több lesz az autó.

Több mint 1100 parkolóhelyet terveznek

Ha lefelé sétálunk néhány száz lépést, akkor egy már kész mélygarázsba botlunk. A vár oldalába 5 mélygarázst terveztek – közölte 2016-ban a Forster Központ elnöke. Sárváry István elmondása szerint szeretnék csökkenteni a vár gépkocsiforgalmát, de a mélygarázsokra a várba tervezett kulturális beruházások és az oda költöző minisztériumok miatt várhatóan növekvő forgalom miatt is szükség van.

Az öt mélygarázsból eddig kettő készült el, a Várkert Bazár és a Csikósudvar I. üteme.

  • A Várkert Bazár mélygarázsa már 2016-ban elkészült, 300 férőhelyet kínál. Ára: 1,7 milliárd forint.
  • Csikós udvar I. ütem, a Palota úti Várgarázs is elkészült 2017-ben: 200 férőhelyes lett, ára 2,5 milliárd forint.
  • A Csikós udvar II. ütemét 2017 végére, 240 férőhelyesre tervezték. Ára: 4,8 milliárd forint. A beruházás még nem készült el – ez az amihez szőlőskertet terveznek.
  • A Lovas utcai mélygarázst 2017 elejére ígérték, 173 férőhelyes lesz. Ára: 2,5 milliárd forint.
  • A Szabó Ilonka úti mélygarázst is 2017 végére ígérték, ez 138 férőhelyes lesz. Ára 2,1 milliárd forint.

A Csikós udvar alatti kész mélygarázs. Fotó: Átlátszó

2016-ban a környéken élő lakosok tiltakoztak az ellen, hogy a Lovas út közepén mélygarázs épüljön. A helyiek szerint a mélygarázst a főváros egyik leginkább csúszásveszélyes területén kívánják megépíteni. A tervezett helyszínen 1936-ban egy hatalmas földcsuszamlás is volt, amikor a Lovas út felől a Várhegy megindult a Vérmező felé. A környék lakói csak az építési engedély beadásakor tudták meg, hogy óriásberuházást indítanak a fejük felett.

A Csikósudvar I. üteme miatt pedig elbontottak egy középkori várfalat, pedig a vár egész területe szigorú műemléki védettség alatt áll. A Várkapitányság közleménye szerint a Fehérvári rondella sem ússza meg majd a bontást. “A budai Vár ma látható Fehérvári rondellája alig 70 éve, az ötvenes évek legelején épült, de szerkezete olyan rossz állapotban van, hogy nem javítható, ezért a munka során először el kell bontani, majd ezt követően újjá kell építeni azt.”

Zsilák Szilvia

Címlapkép: A mélygarázs látványterve (Fotó: Várkapitányság Zrt.)

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nincs kitömve állami hirdetésekkel, és nem akarjuk a Fidesznek ajándékozni nemzetstratégiai érdekből. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom