közbeszerzés-figyelő

Bábszínház a flottatenderekben: egymás ellen vagy együtt nyerik a tendereket a kormányközeli cégek

Újabb állami tendert nyert a Mészáros M1 csoport egyik tagja. Ezúttal a Magyar Közút Zrt. félmilliárdos közbeszerzési eljárását húzták be. A dolog pikantériája, hogy nem egyedül, hanem az egyik nagy versenytársukkal, a Mercarius Flottakezelő Kft.-vel együtt. Vagyis, miközben a kiváló kormányzati kapcsolatokkal rendelkező vállalkozások látszólag nagy csatákat vívnak egymással, ez nem akadályozza meg őket abban, hogy néha együtt is induljanak egy-egy megbízásért. Az elmúlt években összesen négyszer fogtak össze – így nyerték el többek között a közútkezelő év elejei, 10 milliárdos megbízását is. Néha felbukkan az egyenletben a Porsche Hungária is, amely nemrég látványosan kapitulált Mészárosék elől, majd beszállítóként bukkant fel ugyanott.

Két részből álló keretszerződést kötött a Magyar Közút Nonprofit Zrt. a Mercarius Flottakezelő Kft. és a Mészáros M1 Járműparkkezelő Zrt. párosával a napokban. A két cég feladata lesz az állami cég tulajdonában álló, összesen 899 db személy- és kistehergépjármű autóelektronikai- és karosszériajavítása, fényezése, szervizelése és vizsgáztatása. A keretszerződés 12+12 hónapról és nettó 480 millió forintról szól. A megbízásért senki más nem jelentkezett. A közel félmilliárd forint értékű tender azonban csak hab a tortán.

Magyar Közút Zrt. tavaly nyáron összesen 480 darab, 3,5 tonna alatti könnyűteher és speciális könnyűteher gépjárműre írt ki közbeszerzési eljárást. A tendernek január végén lett eredménye. A befutó akkor a Mészáros M1 Autókereskedő Kft. és a Mercarius lett közös, nettó 9,9 milliárdos árajánlatukkal. A két cégnek brigádszállító, művezetői és zárt dobozos gépjárműveket kell leszállítaniuk. A megbízások összege együtt meghaladja a nettó 10 milliárd forintot.

A két vállalkozás összefogása azonban némileg meglepő. Az elmúlt években ugyanis számos olyan tenderen indultak el, amelyeken más csak elvétve, és amiket aztán

felváltva nyertek el összesen nettó 37,8 milliárd forint értékben.

És bár nem példa nélküli, hogy egyes piaci szereplők hol versenyezve, hol egymást támogatva jelennek meg a közbeszerzéseken, nehéz elképzelni, hogy az olykor közösen induló cégek az adott tenderen kívül soha nem egyeztetnek vagy beszélnek egymással.

Így viszont felmerül a kérdés, hogy mi garantálja a verseny tisztaságát, vagyis azt, hogy a felek nem „meccselik le” előre a közbeszerzéseket, és nem egyeztetnek az eljárások előtt vagy alatt a megajánlott árakról.

Az Átlátszó közbeszerzési szakértője szerint egy ilyen sokszereplős piacon a megoldás az lenne, ha biztosítanák, hogy minél több cég induljon el az egyes tendereken. Ezáltal ugyanis hatástalan lenne az, hogy egyes szereplők egyeztetik az indulásaikat. „A gépjárműértékesítési szegmens jelentős részében mégis csak a jelen cikkben vizsgált cégek jelennek meg pályázóként, ami nagy valószínűséggel a számos tender esetében alkalmazott extrém alacsony szállítási határidőkkel manipulált értékelési szempontrendszernek is köszönhető” – tette hozzá. Erről a módszerről lapunk már korábban is írt.

Önként kapitulált, majd beszállítóként bukkant fel a Porsche

Hogy a kérdésekre valamilyen választ kapjunk, megvizsgáltunk néhány flottatendert az elmúlt évekből, és furcsa dolgokat találtunk.

A közútkezelő már említett 9,9 milliárdos tenderén a Mészáros M1 és a Mercarius párosa mellett indult még a Duna Autó Zrt. (a közadatigénylésünk szerint 10,5 milliárdos ajánlattal), ám a céget kizárták, miután valamiért nem adott be igazolást arról, hogy befizette az ajánlati biztosítékot.

Egy hasonló jelenséget tapasztaltunk egy másik tender esetén is január közepén, ahol viszont a Porschét zárták ki hasonló okok miatt.

Akkor a Magyar Közút személygépjármű flotta beszerzésére írt ki közbeszerzési eljárást. Ott a Mészáros M1 és a Mercarius mellett a Porsche Lízing és Szolgáltató Kft. adott be ajánlatot – méghozzá, ahogy azt kiderítettük, a legolcsóbbat.

A közútkezelő azonban kizárta a Porschét versenyből, miután a cég valamiért nem nyújtotta be a – nagyjából 1-2 órás munkával járó – hiánypótlást. Így a második legolcsóbb árat megajánló Mészáros M1 lett a nyertes.

Vagyis úgy tűnt, mintha a Porsche önként mondott volna le a közutas megbízásról.

Megkeresésünkre a Porsche akkor nem reagált, így nem derült ki, mi állt a döntésük mögött. Nemsokára azonban a Porsche Hungária budaörsi telephelyén közutas logóval ellátott, új brigádszállító autók sorát fedeztük fel. Mivel a könnyűteher-gépjárműveket érintő tenderre a Porsche nem jelentkezett, rákérdeztünk a cégnél, milyen szerződés alapján szállítja/szállította le a Magyar Közútnak a telephelyükön látható autókat. A Porsche erre sem válaszolt, azonban a megkeresésünk után pár nappal az autók már nem voltak a telephelyen.

Ezután írtunk a Magyar Közútnak is, ahonnan azt a választ kaptuk, hogy „a gépjárművek szállítására vonatkozóan nem áll – és nem is állt – szerződéses jogviszonyban a Porsche cégcsoportba tartozó társaságokkal.”

Ez viszont azt jelenti, hogy

a Porsche egy másik cégnek szállította le az autókat, amely aztán teljesített a közútkezelő felé.

Ez a másik cég pedig nagy valószínűséggel Mészáros Lőrincék vállalkozása volt.

Ahogyan ugyanis a mostani, úgy az állami cég előző – könnyűteher-gépjárművekre vonatkozó, több évre szóló – tenderét is a Mészáros M1 nyerte 3,8 milliárdért. Vagyis: akár a mostani, akár az előző megbízásról van szó, szinte biztosan Mészárosék cégének szállította le a Porsche a telephelyén látott brigádszállítókat.

Porsche Autó

Közutas autók a Porsche telephelyén Budaörsön 2024 februárjában. Átlátszó fotó

Ez pedig két kérdést is felvethet:

  • van-e összefüggés a Porsche furcsa visszalépése és a másik eljárásból fakadó megbízás között?
  • Mennyire bízhatunk abban, hogy valódi verseny zajlik a cégek között, ha közben egymás partnerei/beszállítói is?

Megkérdeztük erről az érintett cégeket is, azonban cikkünk megjelenéséig a Mészáros M1, a Mercarius és a Porsche Lízing sem válaszolt.

Felváltva nyerik a megbízásokat

A két közutas tender mellett további állami cégek is lebonyolítottak egy-egy gépjárművekkel kapcsolatos eljárást az elmúlt időszakban. És érdekesen módon olyan kép rajzolódott ki, mintha a Mercarius és a Mészáros M1 felváltva asszisztálnának egymás győzelmeihez.

  1. A Nemzeti Reorganizációs Nonprofit Kft. 3 részből álló, gépjárműbérletre és flottakezelésre vonatkozó kiírására csak a Mészáros M1 és a Mercarius jelentkezett. Mindhárom rész esetében a Mészáros M1 adta az olcsóbb ajánlatot, elnyerve ezzel a 159 millió forintnyi megbízást.
  2. A Magyar Turisztikai Ügynökség gépjárműbérleti és flottakezelési tenderénél viszont pont fordítva történt minden. Itt ugyanis a Mercarius nyerte el a 680 milliós keretmegállapodást 36 hónapra. De csak azután, hogy a Mészáros M1 Kft.-t kizárták, mivel nem nyújtotta be a hiánypótlást, így az ajánlata érvénytelen lett. Más cég erre a felhívásra sem jelentkezett.
  3. Szintén a Mercarius és Mészáros M1 között dőlt el a HUMDA Zrt. flottatendere, amelynek eredményét március 11-én publikálták. Eszerint a Mercarius adta az olcsóbb ajánlatot, és ő kapta a megbízást.

A felsorolt aktuális tendereken túl számos más esetben játszódott le ugyanez. Az OPTESZ Opus két flottatenderét például a Mészáros M1 nyerte úgy, hogy a Mercarius volt az egyetlen versenytárs. Az OPTESZ tavaly nyári felhívására nem is jelentkezett más, csak ők,  míg az idei, meghívásos tendernél ugyan próbálkozott még a MOL Fleet is, de kizárták. Így ismét maradt a Mészáros M1 és a Mercarius, végül előbbi nyert.

Összesen 41 olyan közbeszerzési eljárást találtunk az ekr.gov.hu-n, amelyen a Mercarius és a Mészáros M1 csoport valamelyik tagja is indult. Ebből 13-at Mészáros cég nyert, 18-at a Mercarius, kettőt közösen, 1 esetben mind a ketten nyertek (külön részeket), hármat más cégek vittek el, 4 pedig eredménytelen lett. A Mercarius és a Mészáros M1 összesen 4 esetben indult együtt.

A két társaság egyébként nemcsak egymással, de látszólag a kormánnyal is jóban vannak.

A MOL-csoporthoz köthető tőkealapok jelentek meg a cég mögött

A Mercarius Flottakezelő Kft.-t 1996-ban alapították eredetileg ÁGO-STONE Szolgáltató Betéti Társaság néven. A budapesti székhelyű cég az Opten cégadatbázisa szerint 2007-ben nyerte első közbeszerzését, majd – ahogy azt a Direkt36 megírta – 2008-tól kezdve Rogán Antal és akkor felesége több olyan nagy értékű autót is használt, amelyek üzembentartója a Mercarius Flottakezelő Kft. volt.

De más kormányközeli emberek is használták a Mercarius autóit.

A lap 2019-es cikke szerint „a cégtől bérelt Audi S3-assal járt Puskás András, Rogán korábbi alpolgármestere is. A miniszterelnök Facebook-oldalának kezelőjeként ismertté vált Kaminski Fanny, – aki korábban Habony Árpád miniszterelnöki főtanácsadó felesége volt – szintén egy Mercariustól bérelt autót, egy Lexus luxusterepjárót használt”.

A Mercarius 2015-től egyre sikeresebb lett, és többek között a MÁV-tól, a GYSEV-től és a Paks II. Zrt-től is kapott megbízásokat. A társaság éves bevétele 7,8 milliárdról 22 milliárdra nőtt 2018 és 2023 között. A tavalyi bevételből a cég tulajdonosai 800 millió forint osztalékot vettek ki.

Mercarius Taggyűlés

A Mercarius tulajdonosainak taggyűléséről szóló jegyzőkönyv. Forrás: e-beszamolo.im.gov.hu

A Mercarius egyébként e téren mozgalmas időszakon van túl. Az elmúlt hónapokban ugyanis kétszer is átalakult a cég tulajdonosi köre. Először az Apelso Trust Bizalmi Vagyonkezelő Zrt. és a tulajdonában álló XTend Capital Kft. szerzett részesedést a cégben, majd a helyükre érkezett az Enter Tomorrow Kockázati Tőkealap és a Voyager Magántőkealap Voyager ONE Részalapja.

A HVG szerint előbbit az állami Eximbank indította el, utóbbi pedig a MOL-csoporthoz kötődik,

és jelenleg mindkét tőkealapot a MOL Vagyonkezelő tulajdonában lévő Lead Ventures kezeli.

A cégben emellett továbbra is tulajdonos maradt Koleszár Róbert. Érdekesség, hogy a társaságban zálogjoga volt a Sberbank Magyarország Zrt-nek, amit a Mészáros Lőrinc féle MBH Bank Nyilvánosan Működő Részvénytársaság vett át.

Egyilliárd fölé kúszott a nyereség

A nagy „ellenlábas” felcsúti Mészáros M1 Autókereskedő Korlátolt Felelősségű Társaságot 2016-ban alapították. Fióktelepe egy van, Budaörsön, a Keleti utca 1. szám alatt.

A cég főtevékenysége a személygépjármű-, könnyűgépjármű-kereskedelem, valamint a személygépjármű kölcsönzése. A társaság éves bevétele 2017-ben nettó 504 millió forint volt, tavaly viszont már 11,9 milliárd. A nyereség pedig átlépte az egymilliárd forintot.

 

A kft. ügyvezetője Urfi Beatrix, a tulajdonosa pedig a Talentis Group Beruházás-szervező Zrt. és az MKB tőkealap. Mindkettő Orbán Viktor miniszterelnök gyerekkori barátjának, a leggazdagabb magyar, Mészáros Lőrincnek érdekeltsége. A cég létszáma 2018 decemberében ugrott meg 3 főről 54-re, majd 2020-ban, a pandémia alatt lement 68-ról 36-ra. Most 104 dolgozójuk van. A társaság 2021 óta nyer közbeszerzéseket.

Katus Eszter

A cikk az Átlátszó és a K-Monitor együttműködésében, a Nyílt Társadalom Kezdeményezés Európáért (OSIFE) támogatásával készült. A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. Nyitókép: Közutas logóval ellátott autók a Porsche telephelyén 2024 februárjában. Átlátszó fotó.

Megosztás