Kormánypropaganda

Tavaly 16,6 milliárd forint közpénz vándorolt a kormánymédiához társadalmi célú reklámként

Öt hónapba telt, mire a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetirodával eljutottunk odáig, hogy megmutatták, mennyit költöttek 2022-ben a társadalmi célú reklámként futó kampányokra, és hol jelentek meg ezek a hirdetések. Az állami milliárdok legnagyobb része a kormányközeli médiánál landolt, de kapott belőle a Blikk, a Népszava, az ATV és az RTL is.

Ha a kormányüzenetek továbbításáról van szó, akkor bőbeszédű a kabinetiroda, ha viszont az a kérdés, ki profitál ebből, már gondolkodóba esik. Így történhetett, hogy hónapokba telt megtudnunk, 2022-ben mégis kinek volt jó, hogy mindenhonnan az hangzott: „Készült Magyarország kormánya megbízásából!”

A „társadalmi célú” kampányokra vonatkozó adatigénylést októberben indítottuk, de először azt válaszolták, hogy „az adatokat a kért bontásban nem tartjuk nyilván.” Majd 45 nap türelmet kértek az újabb adatkérésre, és december 19-re küldtek egy felsorolást a kampányokról. A tényleges költésekért újabb adatigénylést kellett beadnunk, majd jött a válasz: nem küldik el a táblázatokat, nézzük meg őket. De a minisztérium épületében nem használhattunk telefont, csak jegyzetelni lehetett.

 

A kampányokat 13 mappában tárolják, onnan gyűjtöttünk adatokat. A médiaterveket néztük végig, amiken az szerepel, melyik médium mennyi hirdetést és hol helyez el.

A gyermekvédelminek nevezett népszavazásra nettó 3,8 milliárd forint ment el. Ebből 100 millió forintot hirdettek el a Blikkben, 32 milliót Axel-Springer lapokban, 21 milliót a Demokratában, 71 milliót egyéb lapokban. A printes költés nettó 2,1 milliárd forintjának döntő többsége pedig a KESMA-tag Mediaworks-höz ment.

 

A KESMA-tagok költését nem számoltuk ki pontosan, ugyanis könnyebb volt a nem kormányközeli költéseket összeadni, de a nagyságrend így is helyes.

A Miniszterelnöki Kabinetiroda összesítésünk szerint 2022-ben 19,6 milliárd forintot költött társadalmi célúnak nevezett kampányra.

A politikai kampányokhoz köthető reklámokból 16,6 milliárd forint ment a kormánymédiához.

Ez az összeg tartalmazza a közvetítő cég 15 százalékos jutalékát is. A lapok legtöbbször 30-45 százalékos kedvezményt adtak a listaárból, a tévéknél ez 75 százalékig nőtt.

 

2022-ben nemcsak az eddig ismert New Land Media Kft.-vel szerződött a Rogán-minisztérium, hanem a szintén Balásy Gyula érdekeltségébe tartozó Moonlight Event Kft. (ma már Lounge Event Kft.) is képbe került. Ők az online kampányok eredményeit is mérték.

Budai luxusvillába költöztek a kormánypropagandából meggazdagodott Balásy Gyula reklámcégei – drónvideó | atlatszo.hu

A közpénzeső természetesen felvirágoztatta a két vállalkozást: 2018-ra a New Land Media árbevétele a 2014-eshez képest 571,5-szeres növekedést produkált (91,4 millió forintról 52,2 milliárdra emelkedett), adózott eredménye pedig 6.312-szeresére nőtt (1,3 millió forintról 8,8 milliárdra). A Lounge Design Kft.

A borsonline.hu-n közzétett Őrizzük meg Magyarország békéjét nevű kampány több esetben 0 százalékos átkattintási aránnyal, azaz CTR-rel futott. Hogy ez mit jelent? A Google szerint, ha a CTR-érték magas, az azt jelenti, hogy a felhasználók hasznosnak és relevánsnak találják a hirdetést. A kormányzati hirdetésekről a mérések szerint ez nem mondható el. De legalább a közpénz döntő része a kormánymédiához vándorolt.

Szöveg: Segesvári Csaba – Adatvizualizáció: Szabó Krisztián – Videó: Bodoky Bence

Címlapkép: Átlátszó-montázs

Megosztás