budapest

Közlekedési káosz jöhet ősztől Budapesten, miután Lázárék megtiltották az éjszakai munkavégzést a Déli körvasúton

Az Átlátszó birtokába került feljegyzés szerint rendkívüli megbeszélést tartott a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Zrt., a BKK, valamint több, a Déli körvasút megépítésében érdekel szakmai szervezet, miután az Építési és Közlekedési Minisztérium durván belenyúlt a kivitelezésbe. A Lázár János vezette minisztérium nem válaszolt érdeklődésünkre, a többi érintett szerint közlekedési káosz jöhet ősztől Budapesten.

„Vállalkozó jelezte, hogy a megrendelői utasítás fenntartása esetén a projekt határidőre, szerződéses áron történő befejezése ellehetetlenül” – talán a legfontosabb állítás, amely abban az Átlátszó birtokába került dokumentumban szerepel, ami a Déli Körvasútról szól és a napokban készült a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Zrt. székházában.

A rendkívüli megbeszélésen a V-Híd mellett jelen voltak a BKK Zrt., a BK Zrt., valamint a Főmterv Zrt. és a mérnökszervezet képviselői. A találkozóra azért volt szükség, mert a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium az esti/éjszakai- és hétvégi munkavégzés leállításáról döntött. A Déli körvasút az ország egyik, ha nem a legdrágább vasúti fejlesztése. Lázár János erről tavaly augusztusban ezt írta:

„A Déli Körvasút fejlesztése kulcsfontosságú, mert összeköti az ország nyugati és keleti részét személy- és áruszállításban egyaránt. Emellett nemzetgazdasági és nemzetbiztonsági célokat is szolgál. Ezért mi azon dolgozunk, hogy a beruházás megvalósuljon, és ne legyen jogi és politikai csatározások áldozata.”

Megírtuk, a több mint 330 milliárd forintos beruházás során felújítják és bővítik a kelenföldi és a ferencvárosi pályaudvar közötti vágányokat, hat új vasúti hidat, két új megállót, továbbá egy monumentális zajvédő falat is létesítenek. A beruházás 3,7 kilométer hosszúságú szakaszt érint, közel 2 kilométer hosszon háromvágányú és 1,7 kilométer hosszon négyvágányú pálya valósul meg. Összesen mintegy közel 13 kilométer vágányt építenek. A beruházást 2023 őszén katonai célú beruházássá minősítette a kormány, a munka fakivágásokkal indult.

Minden borulhat

A Déli Körvasút ütemezett munkáit a budai oldalon végzik a Rákóczi híd közelében. Az Átlátszó birtokába került feljegyzés szerint ez egy pontosan megtervezett és megfeszített munkával járó beruházás, melynek minden egyes részlete kihat a másikra. Mint egy kirakós, ha az egyik darabot kivesszük, borul a rendszer. Most ez történik a jelek szerint Lázárék miatt. A Hevesy György úti aluljáró átépítéséhez éjszakai és hétvégi munkavégzéssel is terveztek, június végére és augusztus végére. Ezt

az ÉKM áprilisban engedélyezte, majd május végén meggondolta magát és „azonnali hatállyal leállította a budai oldalon tervezett valamennyi hétköznap esti, éjszakai (20:00 – 06:00 között) és hétvégi munkavégzést.”

Csakhogy ez borítja a terveket. Az Átlátszó által megismert dokumentum szerint a V-Híd munkatársai arról beszéltek, hogy július elején kezdtek volna az 1-es vasúti fővonalon dolgozni, teljes vágányzár mellett. Mivel nem lehet éjszaka dolgozni, a MÁV-tól a vágányzár meghosszabbítását kérték, amit az állami vasúttársaság elutasított. Így viszont a csak nappali munkavégzés miatt a Sárbogárdi út teljes lezárásra tovább tarthat. A Hevesy György úti gyalogos aluljáróhoz az 1-es villamos vágányzára is szükséges, amit már leegyeztettek a BK, BKK, BKV képviselővel. De az ÉKM miatt ez is meghiúsulhat.

Delikorvasut Minden 1920x1080

A Déli Körvasút nyomvonala. Forrás: BFK

A dokumentumban a V-Híd arról is ír, a villamos vágányzár későbbi időszakra való átütemezése a forgalomtechnikai szaktervező jelzése alapján több hónapos tervezési feladattal jár. A Hevesy György úti aluljáró kivitelezése valószínűleg nem kezdhető meg 06.22. helyett hétköznap, 06.24-én. Majd megjegyzik, A Rákóczi hidat – Szerémi utat érintő beavatkozások – ha a forgalomterelési egyidejűségeket Vállalkozó figyelembe veszi – 2024 nyarán megkezdve nem fejezhetők be az eredetileg tervezett időpontokra.

Az 1-es villamos vágányzár vége 2024.07.29 helyett előreláthatóan az őszi időszakra – körülbelül 2024 októberre tolódhat, a Szerémi út irányonként egynyomúsítása 2024.06.20-tól 2024.08.31. helyett előreláthatólag 2024. novemberig tarthat. Ezen időszakban a budai oldalon pótlóbuszoknak kell közlekednie.

Emlékeztető – FK3 Rendkívüli Egyeztetés Az Éjszakai És Hétvégi Munkavégzés Leállításáról 20240617 by atlatszo on Scribd

BKK: Káosz jöhet a Rákóczi híd környékén

A megbeszélésen a BKK Zrt. képviselői arról beszéltek, hogy az 1-es villamos Budapest második legforgalmasabb villamosvonala. A BKK előkészítette továbbá a villamos vágányzárral kapcsolatos széles körű utastájékoztatást és kommunikációt.

„Ha ez nappal történik az ideiglenes villamos infrastruktúra kiépítése, a nappali korlátozások következtében jelentős közúti torlódás fog kialakulni, melynek következtében a pesti oldalra a Rákóczi hídon átközlekedő pótlóbuszok közlekedése ellehetetlenülhet” – mondták. Lázárék döntése miatt úgy látják, „az őszi tanítási időszak nagyobb forgalma miatt kialakuló közúti torlódásokban a pótlóbuszok közlekedése a dél-budai térségben – még a részleges előnyben részesítés ellenére is – kiszámíthatatlanná válhat”.

A Főmterv Zrt. pedig azt hangsúlyozta, hogy hogy a Szerémi út napközbeni (6-22 óra közötti időszakban) teljes szélességben történő lezárásának közlekedési hálózatra gyakorolt hatása messze túlmutat az érintett térségen. Bár közvetlenül a Dél-Budai és a Dél-Pesti területeket érinti, azonban

a közvetetten a teljes déli agglomerációban is érezteti hatását.

„Ezeken felül a Dunán való közúti átkelésre is nagyon jelentős negatív hatást gyakorol, mivel a Rákóczi híd közúti kapacitása drasztikusan lecsökken a forgalmi torlódások miatt, ennek nem csak a közvetlen közelben található Petőfi hídra és kapcsolódó úthálózatára, de gyakorlatilag az összes Budapesti Duna-hídra és kapcsolódó úthálózatára negatív hatással lenne. Ezen az M0 autópálya Deák Ferenc hidja sem tud érdemben segíteni, mivel kapacitástartalék az M0 déli szektorában nincsen. Összességében elmondható, hogy nem csak Dél-Budapesten, hanem az egész közép-Magyarországi régióban éreztetné negatív hatását, amennyiben szükségessé válik a Szerémi út napközbeni teljes zárása.”

Kerestük az Építési és Közlekedési Minisztériumot a kialakult helyzettel kapcsolatban, de a múlt pénteken elküldött levelünkre nem reagáltak.

Segesvári Csaba

Címlapfotó: Drónfelvételen a megújult déli összekötõ vasúti Duna-híd az avatás napján, 2022. augusztus 4-én. MTI/Máthé Zoltán

Megosztás