PODCAST

„A kínai nagy falhoz tudnám hasonlítani” – civilek a Déli Körvasútról

Kivágott fák, növekvő teherforgalom, tiltakozó lakók, katonai célúvá minősített beruházás, tendernyertes Mészáros Lőrinc. Az Átlátszó podcastjában a Déli Körvasút volt a téma, vendégeink az érintett civil szervezetek képviselői voltak.

A Déli Körvasút kormányzati gigaberuházás, melynek során felújítják és bővítik a kelenföldi és a ferencvárosi pályaudvar közötti vágányokat. A hivatalos indoklás szerint minderre a vasúthálózat fejlesztése miatt van szükség, hogy Budapesten csökkenjen a közúti forgalom és a légszennyezés. Új járatokat és megállókat terveznek, illetve azt, hogy 10-15 perces gyakorisággal közlekedjenek a személyvonatok.

Az ott élők egy csoportja szerint viszont nem az elővárosi személyforgalom fejlesztése a cél, hanem a teherforgalom növelése a pályaszakaszon, és félő, hogy a mostani beruházás miatt nem fog megépülni a Budapestet elkerülő vasúti pálya a tehervonatok számára. Így – vélik – az ország teljes nyugat-kelet irányú vasúti teherforgalma Újbuda közepén robog majd keresztül. A tiltakozó lakosok érdekeit védő POPÉK (Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért Egyesület) szerint ennek semmi keresnivalója egy sűrűn lakott fővárosi lakóövezetben.

Delikorvasut Minden 1920x1080

A civilek és a beruházók többször is egyeztettek – sikertelenül. Viszont közben kiemelten közérdekű beruházássá nyilvánították a fejlesztést, és az is egyértelművé vált, hogy a lakosoknak nem lesz érdemi beleszólása a kivitelezés során. A beruházással és a konfliktussal az Átlátszó több cikkben is foglalkozott.

 

Menet közben a lakók számára kiderült, hogy a Hamzsabégi útnál található park majdnem ezer fáját ki akarják vágni a beruházók, és 9 méteres zajvédő fallal terhelik meg a kilátást és a környezetet. Az egyesület petíciót indított, és a tervek felülvizsgálatát kérte. Közben a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) is tiltakozott, szerintük ez a legdrágább módja a vasútfejlesztésnek, és ők is úgy vélik, hogy minderre a teherforgalom miatt van szükség. Az Átlátszónak úgy nyilatkoztak, hogy a kínai konténerek, a Mercedes és a BMW gyárak szállítmányai is, valamint a teljes román, bolgár, szerb irányú tranzit ezt a szakaszt fogja terhelni, de itt haladnak át a NATO-vonatok is.

Azt is megírtuk, hogy a beruházást a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Zrt. nyerte el nettó 337 milliárd 904 millió forintos ajánlattal. Összehasonlításként: a megelőző időszakban évente ekkora összeget költött a magyar állam a teljes vasúti rendszer fenntartására. Ugyanakkor nem ez az egyetlen beruházás a környéken, és nem ez az egyetlen, amelyben Mészáros Lőrinc érdekeltsége kerül elő. 2022-ben átadták a déli összekötő vasúti Duna-híd felújított két vágányát és egy harmadik újat, amelyet éppen a Déli Körvasútba terveznek bekötni. A kivitelezést Szíjj László cége végezte, Mészáros Lőrinc vállalatának bevonásával, és a híd költsége az átadás után is drágult még egyet.

Az eset bemutatásán túl nyomon követtük az egész folyamatot, például azt, amikor elkezdődött a fakivágás, illetve hogy a POPÉK és az újbudai önkormányzat pert indított a kiadott környezetvédelmi engedély ellen. Beszámoltunk arról is, hogy ősszel a kormány az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktusra hivatkozva egy kormányrendeletben katonai célúvá minősítette a Déli Körvasút beruházást, ezzel próbálva ellehetetleníteni a tiltakozókat, és semmissé tenni az elért jogi eredményeket.

A Déli Körvasútról, a tervezett beruházásról és az egész Budapestet érintő vasúti forgalomról előző podcastunkban Vitézy Dávidot is megkérdeztük. A közlekedési szakember alapvetően a tervek mellett foglalt állást, és saját szemszögéből fölvázolta a körvasút történetét is.

Álláspontját nyilván nem osztják a civilek, akiket podcastunkba hívtunk a Déli Körvasútról beszélgetni. A VEKE részéről Dorner Lajos elnök, a POPÉK-tól Tóth Sándor Péter vett részt az adásban. Az Átlátszót a több témába vágó cikket jegyző Zsilák Szilvia képviselte, az eszmecserét Hont András moderálta.

A teljes adás meghallgatható Youtube-on, Soundcloudon, Spotifyon, Google Podcasten, Player.fm-en és további helyeken.

SHOW NOTES:

1000 fát vágnak ki a 338 milliárd forintos Déli Körvasút építése miatt Újbudán: https://atlatszo.hu/kornyezet/2021/10/05/1000-fat-vagnak-ki-a-338-milliard-forintos-deli-korvasut-epitese-miatt-ujbudan/

Tavaly átadták, most 36 milliárd fölé drágult a déli összekötő vasúti Duna-híd felújítása: https://atlatszo.hu/kozpenz/2023/10/05/tavaly-atadtak-most-36-milliard-fole-dragult-a-deli-osszekoto-vasuti-duna-hid-felujitasa/

Katonai célú beruházássá nyilvánította a Déli Körvasutat a kormány: https://atlatszo.hu/kozugy/2023/10/18/katonai-celu-beruhazassa-nyilvanitotta-a-deli-korvasutat-a-kormany/

Vitézy: A Budapest és vidék közötti igazságtalanság mérsékléséhez nem a működő budapesti rendszert kell szétverni: https://atlatszo.hu/mutyimondo/2024/01/23/vitezy-a-budapest-es-videk-kozotti-igazsagtalansag-merseklesehez-nem-a-mukodo-budapesti-rendszert-kell-szetverni/

Hont András Facebook-oldala: ⁠⁠⁠⁠www.facebook.com/hontandras75⁠⁠⁠⁠

Zsilák Szilvia Facebook-oldala: ⁠⁠https://www.facebook.com/zsilakszilviaujsagiro

A VEKE Facebook-oldala: ⁠⁠https://www.facebook.com/vekehu

A POPÉK Facebook-oldala: https://www.facebook.com/popEK.egyesulet/

Az Átlátszó Facebook-oldala: ⁠⁠⁠⁠www.facebook.com/atlatszo.hu/⁠⁠⁠⁠

Az Átlátszó Instagram-oldala: ⁠⁠⁠⁠www.instagram.com/atlatszo/?hl=hu⁠

Az Átlátszó Twitter-oldala: ⁠⁠⁠⁠twitter.com/atlatszo⁠

Az Átlátszó YouTube-oldala: ⁠⁠⁠⁠www.youtube.com/c/Atlatszovideo⁠

Az Átlátszó Tumbrl-oldala: atlatszo.tumblr.com

Megosztás