Kartellezés gyanúja miatt nyomoznak egy 280 millió forintos érdi óvoda-közbeszerzés ügyében
Négymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
2015. augusztus 4-én gyorsított, meghívásos közbeszerzési pályázatot hirdetett meg a Nemzeti Kommunikációs Hivatal a kormányablakok népszerűsítésére. A pályázat benyújtására 10 napos határidőt tűztek ki. A gyorsított meghívásos tenderre egy ajánlat érkezett, a HG 360 Reklámügynökség Kft. meg is nyerte a nettó 1 574 803 149 forintos (bruttó 2 milliárd) tendert.
A napi.hu szerint a rendkívüli sürgősséget az uniós pénz mielőbbi elköltésével indokolta a hivatal: a 2007-2013-as uniós időszakban rendelkezésre álló technikai segítségnyújtási keretet (kommunikációs költségek) 2015 végéig lehet felhasználni. A kormányablakok kommunikációs kampányát pedig – a közbeszerzési kiírás szerint – november 15-ig lebonyolítanák. A hivatal szerint ezért volt szükség a gyorsított meghívásos közbeszerzésre.
A kampány célja annak bemutatása, hogy „egy valóban szolgáltató államigazgatási rendszer jön létre Magyarországon, ahol az ügyintézés technikai feltételrendszere és a humán állománya egyaránt alkalmas arra, hogy valós segítsége legyen az állampolgároknak az ügyintézés során.„
A Nemzeti Kommunikációs Hivatal azt várja, hogy tévében, rádióban, újságban és az interneten is hirdessék a kormányablakokat, legyen hozzá egy kreatív koncepció, kampányoljanak a Facebookon, készüljenek videók a YouTube-ra, és legalább három hónapon át egy külön weboldal is működjön a témáról. Egymillió példányban egy magazin is megjelenik a kampány idején, három reklámfilmet is legyártatnak, az internetre pedig egy filmsorozat készül a kormányablakok hasznáról. Ezen kívül 40 helyszínen rendezvényeket is kell szerveznie a győztes pályázónak.
A HG 360 az első bevándorlós állami kampányt is megnyerte 2015 nyarán, nettó 300 millió forintból kampányoltak, szintén hirdetmény közzététele nélküli, egyszereplős közbeszerzésen kapta meg a cég a munkát.
Szeptemberben ismét hirdetmény közzététele nélküli tárgyalásos közbeszerzési eljáráson bízta meg a kormányzat a HG 360 Reklámügynökség Kft.-t a migrációs helyzettel kapcsolatos újabb belföldi kommunikációs kampány hirdetési feladataival nettó 300 millió (bruttó 381 millió) forint keretösszegben.
A HG 360 ezenkívül a Affiliate Network Kft-vel konzorciumban az egyik nyertese volt a Nemzeti Kommunikációs Hivatal egy évre 25 milliárd forint keretösszegű, kormányzati kommunikációs feladatok ellátására kiírt közbeszerzésének.
Ezek után senki sem csodálkozott azon, hogy a „Magyar Reformok Működnek” kampányt is a HG 360 nyerte, nettó 600 millió forintos keretösszegből zajlik jelenleg is a kampány.
A Nemzeti Kommunikációs Hivatal tavaly év végén került át a Miniszterelnökségtől a Rogán Antal vezette propagandaminisztériumba, ez azonban nem akadályozta meg a HG 360-at hogy „meghívják” a tenderekre „sürgősséggel” és egyedüli ajánlattevőként nyerjen. Ugyanis a HG 360 Kft. egyik ügyvezetője és közvetett tulajdonosa – a Hamu és Gyémánt Média Kft.-n keresztül – Csetényi Csaba, aki a II. kerületi Pasa Parkban lakik, ott ahol Rogán Antal is. A kormányablakos közbeszerzés után egyébként Csetényi lett a kft. egyedüli tulajdonosa, a cég neve pedig HG 360 Kft.-ről Network 360 Kft.-re változott.
A kormányzati propagandakampányok királya ez a kormányablakos kampány.
Eleve elég értelmetlennek tűnik hirdetni a kormányablakokat, hiszen bárki aki útlevelet, lakcímkártyát, ügyfélkapu hozzáférést szeretne az tudja, hogy a kormányablaknál tudja elintézni, ez olyan, mintha a NAV-ot hirdetnék, hogy nekik kell benyújtani az adóbevallást.
Másrészt a nettó 1,57 milliárd / bruttó 2 milliárd forint hatalmas összeg, az országos, tényleg minden csapból folyó aktuális kormányzati gyűlölet és/vagy propagandakampányának duplája – négyszerese!
Nézzük mi valósult meg belőlük:
Az oldal elkészült.
A három TV-reklám elkészült.
A rendkívül kínos, amatőrszínházas 30 részes websorozat is elkészült. A 3-4 perces filmek (30. rész!!!) a teljesen felesleges pénzszórás mementói. Egyet sem merek ide beilleszteni, mivel a nyugalom megzavarására alkalmasak.
Indítottak a reblog.hu-n egy blogot, utolsó bejegyzés 2015.december 15.
Lezavartak november-decemberben egy 40 állomásos Kormányablak Roadshowt. A siker frenetikus volt. A kecskeméti roadshow:
Ahogy Zalaegerszegen is. Vagy Hódmezővásárhelyen. Vagy Hajdúböszörményen is:
A kampány pont kapóra jött az Új Fideszes Médiabirodalom támogatására (is): 888.hu, magyaridok.hu, faktor.hu, pestisracok.hu, hirado.hu, mindegyiken futottak a kormányablak népszerűsítő hirdetések, más portálokon nem is nagyon találkozhattunk a hirdetésekkel.
Jutott hirdetés a nyomtatott médiába is, Habony Árpád ingyenes lapjába, a 24 oldalas Lokálba például 3 egész oldalas hirdetés. Nyilván 1 oldal nem volt elég, a Lokál-olvasók gyorsan felejtenek, de most hogy háromszor is látták, rohantak is új lakcímkártyát csináltatni. A 24 oldalas újságban amúgy 10,5 oldal volt állami hirdetés.
(Aktuális az atlatszo.hu-n: Ingyenes hetilap közpénzzel kitömve – mennyibe kerül a Lokál az adófizetőknek?)
Közérdekű adatigényléssel fordultam a Miniszterelnökséghez, hogy pontosan kikhez, hova és mennyi folyt el ebből a bruttó 2 milliárd forintból, hol mennyiért vásároltak hirdetést, milyen tételekből áll össze ez a kampány.
Kérem, szíveskedjen elektronikus másolatban megküldeni részemre az „Európai Unió társfinanszírozásával megvalósult, illetve megvalósuló kormányablakok működésének bemutatására és népszerűsítésére” vonatkozó kommunikációs kampányban beérkezett teljesítésigazolásokat és számlákat, melyből kiderül, hogy a nettó 1,57 milliárd forintos összegből mely címeken milyen összegek kerültek kifizetésre.
Számtalan ilyen adatigénylésünk volt már (példa1, példa2) amelyek segítettek megtudni, hogy a közpénzek milyen tételeken keresztül milyen cégekhez kerültek.
Most viszont a Miniszterelnökségtől ilyen válasz érkezett:
Végül is csak azt ne árulták el, hogy hova kerültek az adófizetők százmilliói, a nettó 1 574 803 150 forint.
A Miniszterelnökség igen kreatív volt az adatok megtagadása kapcsán.
A Miniszterelnökség a nyári nemzeti konzultáció kampányköltségeinek részletes adatai kiadásának megtagadása kapcsán üzleti titokra hivatkozik (ott a következő tárgyalás a Fővárosi Törvényszéken folyamatban van), de kreativitásukat mutatja, hogy ebben az ügyben új érveket találtak.
Most az Infotörvény kettővel ezelőtti, emlékezetes módosításával bekerült szabályra hivatkozva állítják, hogy a számlákat és teljesítési igazolásokat a költésekhez azért nem adhatják ki, mert az a gazdálkodásuk átfogó, számlaszintű ellenőrzése lenne, amire csak az Állami Számvevőszék vagy a KEHI lenne jogosult, mi pedig egyik sem vagyunk.
Sajnos azonban nem sikerült végigolvasni az érintett rendelkezést: az ugyanis – a NAIH korábbi állásfoglalásaival és az Infotörvény tavalyi módosításával összhangban – nem megtagadási ok, a törvény csak annyit enged meg, hogy „[e]rre való hivatkozással az adatkezelő az adatigénylést az igénylés tárgyát képező irat másolata helyett a jogviszony alanyainak, a jogviszony típusának, a jogviszony tárgyának, a szolgáltatás és ellenszolgáltatás mértékének és teljesítése időpontjának megjelölésével is teljesítheti”.
Azaz ugyan a számlát és a teljesítési igazolást tényleg nem kell kiadni, azt azonban, hogy mi szerepel rajta, igen.
Az elutasítással szemben jogorvoslattal fogunk élünk, vagyis be fogjuk perelni a Miniszterelnökséget.
Ferencz „Zero” Gábor
Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszó munkáját havi 1000 forinttal! Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásNégymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A minap írtunk arról, hogy a megjelent ellenzéki programvázlatban a romák helyzetével foglalkozó részt sikerült egy gazdag indiai családról készült,...
Komposztáló üzemet akart építeni Pátyon Soltész Miklós államtitkár fiának cége, de végül a fideszes polgármester jegyzője akadályozta meg a beruházás...
Telex: Mostantól akár hatszor annyi idő alatt adja ki az állam a közérdekű adatokat Mostantól 15 nap helyett újra 45 napjuk,...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!