NER-cégek oldalán felbukkanó vállalkozás építheti újjá a Diósgyőri várat nettó 12 milliárd forintért
Az Épkar Zrt. az eredetileg becsült 11,1 milliárd helyett nettó 12,7 milliárd forintért vállalta el a munkát egy másik céggel...
A leggazdagabb magyar gyermekeinek cége alvállalkozójára, valamint az érdi volt és Sóskút jelenlegi polgármesterére próbálja hárítani a felelősséget a két település között lezajlott illegális útépítés miatt. A kormányhivatal azonban a Fejér B.Á.L. Zrt.-t is arra kötelezte, hogy 90 napon belül állítsa helyre az eredeti állapotot az Érd és Sóskút között létrehozott út nyomvonalán. Közben a zajló rendőrségi nyomozás keretében környezetvédelmi és hulladékgazdálkodás szakértőket vontak be a körülmények tisztázására.
Megállapította a Fejér-B. Á. L. Zrt. és a Kontimer Kft. felelősségét „építési engedély nélkül végzett útépítési tevékenység” és „engedély nélkül végzett út forgalomba helyezési tevékenység” jogsértésekben a Pest Megyei Kormányhivatal Érdi Járási Hivatala. A két cégnek helyre kell állítania az eredeti állapotot, az utat pedig el kell zárniuk a forgalom elől – áll a határozatban, amelyről Tetlák Örs LMP-s alpolgármester is beszámolt Facebook oldalán.
Log into Facebook
Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.
“Nem került sor út építésre, vagy út kialakítására. Egy meglévő önkormányzati közút karbantartása történt meg a Kontimer Kft. által, az érintett közút tulajdonos önkormányzatokat képviselő polgármesterek kérésnek [sic!], hozzájárulásának megfelelően, amelyben a Fejér-B.A.L. Zrt nem vett részt” – írta korábban a kormányhivatal útügyi hatóságának a Fejér-B.Á.L. Zrt..
A kormányhivatali eljárás azután indult el, hogy kiderült: nincs az érdi önkormányzatnál hivatalos nyoma az Érd és Sóskút közötti – a szétterített mészköves talaj színe alapján – fehérnek nevezett út létezésének, megépítésének.
Az eddigi vizsgálati megállapítások szerint a Fehér Utat a Fejér B.Á.L. Zrt. alvállalkozója, a Kontimer Kft. hozta létre. A négy és fél kilométeres hosszúságúra becsült út magáningatlanokon vezet át, ám nem kérték tulajdonosok hozzájárulását az építés előtt. Az út Sóskútra eső része ráadásul természetvédelmi területen húzódik.
Az érdi polgármesteri hivatal által lefolytatott vizsgálatok alapján Tetlák Örs LMP-s alpolgármester a rendőrségen még ősszel tett feljelentésében azt írta: az utat Érd Fenyves-Parkvárosban épülő köznevelési centrum építkezésekor kitermelt köves földből építették meg. Nem sokkal később a polgármesteri hivatal a kormányhivatalhoz fordult.
Mészáros Lőrinc gyerekeinek cége is érintett az érdi útépítési botrányban, a rendőrség nyomoz
Kövess minket vagy lépj velünk kapcsolatba itt! Nyomozást folytat a rendőrség az Érd és Sóskút között – részben természetvédelmi területen – formális engedély nélkül létrehozott út ügyében. A feljelentést tevő érdi alpolgármester szerint az úgynevezett „fehér utat” illegálisan építették meg a köznevelési centrum építésekor kitermelt köves földből.
Az Átlátszó számolt be arról 2019 márciusában, hogy Mészáros Lőrinc gyerekeinek cégével, a Fejér-B. Á. L. Zrt.-vel kötött szerződést Érd akkor fideszes városvezetése két jelentős beruházásra. A két projekt az eredetileg becsült és tervezett nettó 8,1 milliárd forint helyett 11,4 milliárd forintba kerül az adófizetőknek.
A beruházások egyike a köznevelési centrum Fenyves-Parkvárosban, amelynek eredetileg becsült szerződéses összértéke 4,1 milliárd forint volt, aztán a Mészáros-gyerekek nyertes cége pedig több mint másfél milliárd forinttal magasabb összegért, pontosan 6 milliárdért dolgozik majd. A földmunkákat a Fejér B.Á.L. Zrt-nek a Kontimer Kft. végezte.
A becsült költségnél 3,3 milliárddal drágábban dolgozhat Mészáros gyerekeinek cége Érden
Mészáros Lőrinc gyerekeinek cégével, a Fejér-B.Á.L. Zrt.-vel kötött szerződést Érd városa két jelentős beruházásra. A két projekt így az eredetileg becsült és tervezett nettó 8,1 milliárd forint helyett 11,4 milliárd forintba kerül az adófizetőknek.
Az Átlátszó birtokába került dokumentumok szerint a Fejér B.Á.L. azt elismerte, hogy az alvállalkozó ügyvezetője jelezte nekik: célszerű lenne, ha a már meglévő földút nyomvonalán szállítanák el a kitermelt földet Érd és Sóskút között. Ez az út azonban alkalmatlan volt arra, hogy teherautók használják.
“Ezért a Kontimer Kft. ügyvezetője egyeztetett az út karbantartás megvalósításáról a sóskúti Polgármester úrral König Ferenccel, és az érdi Polgármester úrral T. Mészáros Andrással, ezen egyeztetés részleteiről nem rendelkezünk információval – írta a kivitelező cég, majd leszögezték: – Ezen egyeztetésen, vagy egyeztetéseken a Fejér-B.A.L. Zrt. nem vett részt.” (A fideszes T. Mészáros 2019. októbere óta nem polgármestere Érdnek.)
Távolságtartó alapállásukra aztán még egyszer ráerősítettek a kormányhivatalnak küldött beadányban: “Az érintett közút karbantartására a vállalkozói, alvállalkozói szerződéseken kívül került sor a sóskúti polgármester König Ferenc és az akkori érdi polgármester T. Mészáros András kérésére, a velük történt egyeztetés, megállapodás alapján. Ezen jogviszonynak a Fejér-B.Á.L. Zrt nem volt részese.”
A kormányhivatali eljárás érdekes fejleménye, hogy a Fejér B.Á.L. Zrt. nyilatkozatával felmerült egy súlyos probléma. Ilyen ügyekben a Fejér B.Á.L. ugyanis elektronikus ügyintézésre kötelezett cég, ezért az imént idézett beadványukat a Hivatali/Cégkapun kellett volna előterjeszteniük. Ám elkövették azt a hibát, hogy emailt küldtek a hatóságnak, ezért a beadványt – ahogy a dokumentum megszövegezője fogalmaz – az E-ügyintézési törvény rendelkezései alapján “hatálytalannak kellett tekintenem”.
A Kontimer Kft. szerint “összehangolt sajtótámadást is indítottak a Fehér-B-Á.L. Zrt. és a KONTIMER Kft. ellen.
Kétségkívül a megindított támadás politikai célzatú, amit a sajtóban a Fehér B.A.L. Zrt. ellen, annak negatív színben feltüntetésére irányuló megjegyzések egyértelműen mutatnak” – írta az útügyi hatóságnak a földkitermelést végző cég.
Az újbudai ügyvédi iroda által jegyzett beadvány szerint – amelyet a kormányhivatali határozat hosszan idéz – nem építettek utat, hanem “az érintett Érd és Sóskút Önkormányzatainak kifejezett kérésére, az emberemlékezet óta a két települést összekötő, meglevő út javitása történt, kb. 2.200 m hosszan”.
A kormányhivatal “az útépítés vagy útfelújítás” problémáját így oldotta meg: az utak építéséről kiadott 2012-es kormányrendelet szerint útépítésnek minősül út kialakítása, átépítése, felújítása vagy korszerűsítése is – tehát a felújítás is építés.
A földút építése engedélyköteles tevékenység. A „fehér út” esetében azonban nem kértek ilyen engedélyt.
Az útügyi hatóság nyomatékkal leszögezte: a Kontimer Kft. “iratellenesen és valótlanul állította” egy ingatlan kivételével, hogy “ezen ingatlanokon meglévő út van és csupán a meglévő út felújítását végezte”. Ugyanez a helyzet a Fejér B.Á.L. Zrt. – egyébként hatálytalan – nyilatkozatával is.
Ha mindent az alvállalkozó intézett, akkor mégis miért marasztalták el a Fejér B.Á.L. Zrt-t is a Kontimer Zrt. mellett? Erre a Polgári törvénykönyv adja meg az indokolást, amelynek egyik rendelkezése szerint “aki kötelezettsége teljesítéséhez vagy joga gyakorlásához más személy közreműködését veszi igénybe, az igénybe vett személy magatartásáért úgy felel, mintha maga járt volna el.”
“A […] jogsértésekért az Fejér-B.A.L. Építő és Szolgáltató Zrt. és a Kontimer Kft. mint építtetők és forgalomba helyezők egyetemleges felelősségét állapítottam meg” – írja a kormányhivatal útügyi hatósága a határozat végén.
A két cégnek 30 napon belül Érd felől le kell zárnia a „fehér utat”, 90 napon belül pedig vissza kell állítaniuk az eredeti állapotot.
Egyetlen út maradt a Kontimer és a Fejér B.Á.L. számára: közigazgatási pert kell indítaniuk, ha a határozat megváltoztatását akarják elérni.
Az ügyet kirobbantó érdi LMP-alpolgármester, Tetlák Örs betekinthetett a rendőrségi iratokba. Tudomására hozták a rendőrségen azt is, hogy az ügyben szakértőket rendeltek ki, “akiktől környezetvédelmi és hulladékgazdálkodási kérdésekre várnak választ”.
A kormányhivatali döntés meghozata előtt megkezdte a „fehér út” lezárást Érd felől a helyi közterület-fenntartó cég.
Kis Zoltán
Fotó: A „fehér út”. A szerző felvétele.
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásAz Épkar Zrt. az eredetileg becsült 11,1 milliárd helyett nettó 12,7 milliárd forintért vállalta el a munkát egy másik céggel...
Három gárdonyi beruházás kivitelezését is ugyanaz a cég nyerte el idén januárban. A Tóth István polgármester (Fidesz) által szignózott határozatok...
Debreciner.hu: Nettó 3,2 milliárd forintba fog kerülni a 2023-as hajdúnánási MotoGP-futam jogdíja A Magyar Közlönyben február 11-én jelent meg a...
A zenekarnak van saját, COVID-biztos stúdiója Szombathelyen, ahonnan tudnák közvetíteni, mégis buszokkal szállítják őket Keszthelyre és Nagykanizsára, hogy onnan közvetítsék...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!