Szijjártó Péternek 140 millió forintért béreltek máltai luxusrepülőt Kambodzsába
A külügyminiszter Japánt és Azerbajdzsánt érintő útjáról a tárca nem tud semmit. De fotók bizonyítják, hogy Szijjártó oda is máltai magángéppel ment.
A MÁV szerint a téli menetrendváltás után a hatvani vasút pályasebességét egyes helyeken 120 kilométer per órára emelték. Ám ha a 2015-ös menetidőhöz hasonlítjuk az új pályán közlekedő vonatok utazási idejét, nem látjuk az őrült gyorsulást.
„A hatóság kiadta az ideiglenes pályasebességre vonatkozó emelési engedélyt a Gödöllő-Aszód szakaszra a tavalyi menetrendváltás előtt, azóta 100, illetve 120 km/h-ra emelkedett a megengedett sebesség határa. Az Aszód-Hatvan közötti vonalszakaszon az ETCS rendszer tanúsítása még folyamatban van. A hatósági használatbavételi engedély kiadása a jelenlegi ütemterv alapján a nyár második felére várható. Az ezt követő tesztidőszakról a korábbi válaszunkban adtunk tájékoztatást. Amennyiben a vonalszakasz minden feltételnek megfelel és rendelkezik a szükséges engedélyekkel, akkor emelhető tovább a sebesség” – írta az Átlátszó megkeresésére a MÁV, miután megjelent az áprilisi menetrendmódosítás. Abból azt olvastuk ki, hogy a 80a vonalon bizonyos esetben 1 perces menetidő csökkenés várható.
A 80a vasútvonalról korábban megírtuk, hogy 120 km/órás sebességre tervezték, Gödöllő és Aszód között mégis 90-nel ballagnak a vadiúj vonatok 2023 májusában, 8 hónappal az átadás után is. A 160 milliárd forintos projektben nem gyorsult a vonat a tervezett sebességre, a miértekről hallgat a Lázár János vezette minisztérium.
Pedig az átadáskor az azóta menesztett Vitézy Dávid arról beszélt: a fejlesztésnek az volt a célja, hogy a szakaszon a vonatok gyakrabban közlekedjenek, az utasok pedig minőségibb körülmények között utazhassanak.
A MÁV korábban azt írta, lényegében az ETCS (Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer) rendszer üzembe helyezésére és műszaki átadás-átvételére kell várni:
„Magyarországon az uniós előírásoknak megfelelően csak olyan vasúti jármű közlekedhet 160 km/órás sebességgel, amit felszereltek az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer berendezéseivel. (Ez a rendszer például a mozdonyvezetőtől a sebesség betartását követeli, ha szükséges, akár a vonatot is be tudja fékezni.) Az ETCS műszaki átadás-átvételi eljárás sikeres lezárását követően rendelkezésre álló dokumentációk birtokában az ÉKM adja ki a használatbavételi engedélyt, mely 2024. év elején várható. Ennek birtokában az engedélyezett, kiépítési sebességgel közlekedhetnek az emelt, 160 km/h-ás tempóra alkalmas vonatok (pl. KISS, FLIRT, egyes IC és nemzetközi vonatok) a Rákos-Hatvan szakaszon, Aszód és Hatvan (»A« elágazás) között 160 km/h-val.”
Ahogy az ÉKM is azt állította 2023-ban, „jövő év elejétől lehet nagyobb sebességgel közlekedni az adott szakaszon”. Ez részben megvalósult. Ezt a heol.hu vette észre év elején. Akkor az InterCity Vonatok Hatvanban Facebook-csoport bejegyzése alapján megírták:
„Az InterCity újra megkapta az engedélyt Gödöllő és Aszód viszonylatában a megemelt pályasebességre. Mint megjegyezték, a két említett város között az eddigi 90 és 100 kilométer/órás váltakozás helyett 100 és 120 kilométeresre emelték fel az áthaladó vonatok sebességét. Így újra van menetidő-tartalék a pályán, ami a menetidő jobb betarthatóságát segíti elő – fogalmaztak, hozzátéve ugyanakkor, hogy az említett felújított szakasz már egyszer megkapta az engedélyt az emelt pályasebességre, azonban pár hónap után vissza is vonták azt.”
A felújítás előtti és utáni menetidők viszont nem azt mutatják, hogy lényegesen gyorsabb lenne az utazás a 160 milliárdos beruházás után.
A felújítás előtti, 2015-2016-os menetrendben az S80-as vonatok menetideje Budapest-Keleti-től Aszódig az 51 kilométeres úton 53 perc volt. Az E3020-as vonat 5:05-kor indult a Keletiből 5:58-ra ért Aszódra. Az S520-as 8-kor indult és 8:39-re ért Aszódra, mivel alig állt meg útközben.
A 2022-2023-as menetrendben az E3020-as vonat 5 perccel hamarabb, 5:53-ra ért Aszódra, a 8 órási, immár IR87-es vonat 8:39-re ért Aszódra, de megáll Máriabesnyőn és Bagon is.
A 2024. május elsejétől érvényes menetrend alapján az 5:05-kor induló E3120-as 5:52-re ér Aszódra, a 8-kor induló IR37-es 8:37 ér a kisvárosba. Az ingázó vonat így 6 perccel lett gyorsabb, az Interrégió pedig menetrend szerint 2 perccel, de ez valójában picivel több, hiszen két új helyen is megáll.
Ha Hatvanig vizsgáljuk a menetrendet, akkor oda az InterCity 2013-ban 51 perc alatt tette meg az utat, 2024-ben 44 perc alatt.
Ez 7 percnyi időnyereség.
Az Aszód-Hatvan szakaszra az ECTS2 engedélyezése után 160 km/h lehet a sebesség, ugyanakkor ez nagyjából semmit sem jelent az utasoknak. Ugyanis Aszódtól Hatvan vasúton 16 kilométerre van, amit most az IC 120 km/órával 12 perc alatt tesz meg. A legnagyobb utazási sebesség növelése ilyen rövid távon nem hoz érdemi eredményt, legfeljebb akkor, ha sokkal jobban gyorsuló mozdonyokat kap a MÁV, de ez álom: 2022-ben több mint 100 mozdony beszerzéséről szóló tendert írt ki a MÁV, amit a német Siemens nyert meg, de Lázár János miniszter szerint a kormány már nem számít a német cég közreműködésére, mert „már nem barátkoznak velük”.
Segesvári Csaba
Nyitókép: Átlátszó montázs, képek forrása: Flickr.com, ATV képernyőkép, Facebook/Rákay Philip
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásA külügyminiszter Japánt és Azerbajdzsánt érintő útjáról a tárca nem tud semmit. De fotók bizonyítják, hogy Szijjártó oda is máltai magángéppel ment.
Most vagy soha: a 7 milliárdos Petőfi-film atyja a 47 milliós luxusterepjáró mellé beszerzett egy kényelmesebb és drágább Mercedest is.
Kétszáz apartmanházzal építené be a csendes kis erdei tó partját egy budapesti vállalkozó Zalalövőn. A hír felborzolta a kedélyeket a környéken.
A beszélgetés itt újra meghallgatható.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!