tramtrain

Decemberben karambolozott két tram-train, azóta a remízben várnak a javításra

Még decemberben ütközött össze két vasútvillamos Szegeden, az egyik mozdonyvezető hibázhatott. A kár információink szerint több tíz milliós, és a javítás még nem készült el. A két vonat így fél éve pihenőt tart, de a MÁV azt közölte az Átlátszó érdeklődésére, hogy az alkatrészek megrendelése már megtörtént.

„Eddig ismeretlen okok miatt történt még szombaton 23:23-kor az épp Szeged vasútállomásról induló vasútvillamosnak (33086) alacsony sebességgel ütközött a beérkező tram-train (33085). Szerencsére nem tartózkodott utas a két járművön, ezért személyi sérülés sem történt. Ennek ellenére a szerelvényekben jelentős anyagi kár keletkezett, a villamospálya viszont nem rongálódott.” – az idézet a szegeder.hu tavaly decemberi cikkéből származik. A lap akkor azután kereste meg a MÁV-ot, hogy híre ment a balesetnek.

A baleset óta fél év telt el, a két vonat azóta sem közlekedik. Információink szerint az egyiknek olyan súlyosan megsérült a vezetőfülkéje, hogy azt cserélni kell. Forrásaink szerint ennek beszerzése – pontosabban spanyolországi legyártatása – elindult, ám a megrendelés után elakadt: a tétel nem lett kifizetve és leszállítva sem. Úgy tudjuk, a költségek elérhetik a több tíz millió forintot.

Azt, hogy a vonatok tényleg állnak, méghozzá baleset miatt, a Regionalbahn vonatokról szóló cikke alapján igazolható. A lap ugyanis az Átlátszó által üzemeltetett KiMitTud rendszeren keresztül kért információkat az vasúttársaságtól közadatigénylésben. A MÁV válasza szerint egy jármű tavaly október vége óta, a 90 55 1406 004-5 és a 90 55 1406 011-0 számú tram-train pedig 2022. december 18. óta balesetes. A szegeder.hu korábbi cikke szerint „a 011-es pályaszámú ment neki a 004-es járműnek”, vagyis ez a két kieső vonat.

Kerestük a MÁV-ot az üggyel kapcsolatban. A vasúttársaság azt közölte érdeklődésünkre, hogy „a járművek javítását a gyártó Stadler fogja elvégezni. Jelenleg folyamatban van a javításhoz szükséges alkatrészek beszerzése, amely az egyedi alkatrészek (speciális üvegszálas homlokfal burkolatok) újragyártatása miatt sajnos több hónapos átfutást igényel. A két jármű javítása

várhatóan 2023 ősz végére elkészülhet

és újra forgalomba állhatnak. Az érintett szerelvények kiesése a napi utasszállításban nem okoz fennakadást, a menetrend stabilitását nem befolyásolja.”

Konkrétan rákérdeztünk arra is, hogy vezetőfülkét kell-e cserélni, továbbá elakadt-e a megrendelés és a kifizetés, ahogy azt forrásaink jelezték.

A MÁV erre azt írta, hogy „az információ nem helytálló, egyik TramTrain esetében sincs szükség a vezetőfülke cseréjére. A sérülések lokálisan javíthatóak. A tegnapi válaszunkban is jeleztük, a speciális, csak ezen járművek esetére gyártott elemek és alkatrészek egyedi újragyártása több hónapot vesz igénybe. Az alkatrészek beszerzéséből és a javításból adódó

összköltségek várhatóan elérik a több tíz millió forintot,

de ez a javítási költség ilyen járműbaleseteknél nem számít kirívónak. A vasúti személyszállító járművek és azok alkatrészeinek beszerzési költsége jóval magasabb egy közúti személyszállító járműhöz (pl. busz) képest.”

Segesvári Csaba

Címlapkép: Utasokat szállító tram-train Hódmezővásárhelyen 2021. november 29-én. Ezen a napon indult a Hódmezővásárhely-Szeged tram-train (villamosvasút). (fotó: MTI/Rosta Tibor)

Megosztás