aranyélet

A BÁV Zrt.-é lett a korábban politikusokat is reptető „valtonos” magánrepülőgép

2019 nyarán fedezte fel az Átlátszó a kormány-kedvenc őrző-védő cég, a Valton-Sec kisebbségi tulajdonosának, Bessenyei Istvánnak a magánrepülőgépét. A HA-BES lajstromjelű Raytheon Hawker 800XP típusú privát jettel anno Rogán Antal és akkori felesége, Rogán-Gaál Cecília is utazott, Szijjártó Péter és Kövér László pedig hivatalos programra repült vele. A magángép története a csaknem egy éves walesi pihenő után most újabb fordulatot vett: pár hónapig San Marinó-i lajstromjellel cikázott Szingapúr és Laosz között, majd nemrég újra magyar „légi rendszámot” kapott, és a BÁV Aukciósház tulajdonába került. A repülő új lajstroma HA-PCI.

Amikor nemrég az Átlátszó rátalált a Valton-Sec kisebbségi tulajdonosához, Bessenyei Istvánhoz köthető magyarországi luxushelikopterre, cikkünkben említést tettünk a vállalkozó –  szintén általunk felfedezett – korábbi, HA-BES lajstromjelű magánrepülőgépéről is.

A privát jetről akkor megírtuk, hogy 2022 februárjában a walesi Hawarden repülőtérre távozott, és később kikerült a magyar légijármű-nyilvántartásból is. A 2023. szeptember elején közzétett, havi rendszerességgel frissített regiszterben azonban most megint kiszúrtuk a repülőgépet.

Az ezúttal HA-PCI lajstromjelet viselő privát jet új tulajdonosaként a BÁV Aukciósház és Záloghitel Zrt. szerepel.

A cég nevén egyébként már van egy másik, HA-YFH lajstromjelű hasonló privát jet is, amely az egykori valtonos géppel megegyező márkájú Raytheon Hawker, de nem a 800XP, hanem a 400XP verzió.

A magángépekkel kapcsolatban megkerestük a BÁV Zrt. sajtóosztályát, akik elmondták: az üzleti titok megsértése nélkül annyit tudnak elmondani, hogy a cég épp lecseréli a magánrepülőgépét, a korábban birtokolt repülőgép (HA-YFH) eladása pedig folyamatban van.

Azzal kapcsolatos kérdésünkre, hogy kik és milyen céllal használják a céges magánrepülőgépet, azt a választ kaptuk, hogy elsődlegesen üzleti célra használja a BÁV Zrt., de volt olyan, hogy magánszemély repült vele, és ebben az esetben az utas a teljes költséget kifizette. Megkérdeztük továbbá azt is, hogy a BÁV Zrt. bérbe adja-e az általa tulajdonolt repülőt az üzemeltető cégen keresztül – erre igenlő választ kaptunk.

Ki áll a cég mögött?

A BÁV Zrt. fő tulajdonosa Nagy Elek, egykori Vegyépszer-vezér, aki 70,5 milliárd forintos vagyonával jelenleg Magyarország 24. leggazdagabb embere. Nagy a Lexholding Zrt. nevű cégén keresztül a BÁV, a Főtaxi, valamint az INFORG tulajdonosa is, valamint a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara elnöki tisztét is betölti.

Az üzletember az érdekeltségeibe tartozó cégeken keresztül jelentős ingatlanportfólióval is rendelkezik. Az elmúlt években az Átlátszó többször is írt a vállalkozóhoz köthető – több esetben környezetkárosító – ingatlanberuházásokról.

Legutóbb akkor találkoztunk Nagy Elek nevével, amikor feltártuk, hogy az egyik érdekeltségébe tartozó projektcég felvásárlásán keresztül, illetve hozzá közel álló személyektől vásárolt két XII. kerületi ingatlant Paár Attila, az állami megrendelésekben dúskáló kormányközeli építési vállalkozó, aki a West Hungária Bau Zrt. (WHB), a Magyar Építő Zrt. és a PBM Mélyépítő Kft. tulajdonosa – nem mellesleg pedig Tiborcz István miniszterelnöki vő barátja.

Három hónapos délkelet-ázsiai kaland

Bár korábban úgy tudtuk, hogy a „valtonos” magánrepülőgép a két magyarországi regisztráció között végig a walesi Hawarden repülőtéren tartózkodott, legutóbbi vizsgálódásunkból más derült ki.

A privát jet 2023 januárjában ugyanis San Marinó-i lajstromjelzést (T7-5678) kapott, amellyel az oldalán Walesből Délkelet-Ázsiába repült. Ott többnyire Laosz fővárosa, Vientián és Szingapúr között közlekedett, 21 alkalommal teljesítve a távot.

Azt nem tudjuk, hogy ez idő alatt ki volt a repülőgép tulajdonosa, azt viszont egy holland repülős közösség honlapjáról sikerült megtudnunk, hogy egy laoszi óriáscég, a Phongsubthavy Road, Building and Irrigation volt az üzembentartója. A vállalat központja Laosz fővárosában, Vientiánban van, ami megmagyarázza az ingázás egyik végpontját.

A korábban valtonos repülőgép alig három hónapos délkelet-ázsiai szolgálata, majd az újbóli magyar lajstromba vétele azt valószínűsíti, hogy a légi jármű mindvégig megőrizte magyar kötődését.

A repülőgép egy furcsa, a felszállási helyére visszatérő ázsiai utat követően, 2023 április elején – még San Marinó-i jelzéssel – jött vissza Budapestre, majd június közepén Kiskunlacházára repült, ahol információink szerint többnyire a repülőgépek karbantartását, javítását végzik.

fotó: András Soós/Planespotters.net

A repülőgép a San Marinó-i lajstrommal Budapesten 2023. május 31-én. (fotó: András Soós/Planespotters.net)

A privát jet a kiskunlacházi repülőteret 2023 augusztusában már az új, HA-PCI lajstromjellel hagyta el, ahonnan a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre repült. Innen – cikkünk megjelenéséig – csupán egyetlen alkalommal szállt fel szeptember végén, amikor is a Budapest-Toulon-Budapest utat járta meg egy napon belül.

A privát jet üzembentartója – ahogy a valtonos időszakban is volt – újra a Fly-Coop Kft.

 Brassai Kornél

Címlapkép: A repülőgép még a HA-BES lajstromjellel 2019-ben (fotó: Szabó Gábor)

Megosztás