aranyélet

Itthon is egy hasonló luxushelikopter köthető a Valton vezéréhez, mint Miamiban

Nemrég számoltunk be arról, hogy az állami megbízásokból évi több milliárd forintos bevételhez jutó őrző-védő cég, a Valton-Sec Zrt. kisebbségi tulajdonosa luxusingatlant, illetve egy 1997-es gyártású Eurocopter AS 355 N típusú helikoptert birtokol Miamiban. A cikkben említést tettünk az általunk korábban felfedezett, szintén Bessenyeihez köthető magánrepülőgépről, melynek perszonalizált lajstromjelzése (HA-BES) és korábbi tulajdonosi köre egy – a Miamiban tulajdonolt légi járművel szinte megegyező, de régebbi típusú – Eurocopter AS 355 F2 helikopterhez vezetett minket Magyarországon.

Azt követően, hogy az Átlátszó értesült Bessenyei István amerikai helikopteréről, megvizsgáltuk a magyar légijármű-lajstrom adatait, hátha itthon is tart egyet. 2019-ben már rátaláltunk Bessenyei magánrepülőgépére, és feltérképeztük annak tulajdonosi hátterét, a mostani keresgélés közben pedig megakadt a szemünk egy ismerős cégnéven a helikoptertulajdonosok között.

Az Aeroglobe Kft. egykor a Valton-vezér magánrepülőgépét jegyző Hun-Jet Kft. tulajdonosaként szerepelt az Opten cégadatbázisában, az akkor még kft.-ként működő Valton-Sec mellett. Visszanézve a korábban közzétett légijármű-lajstromokat, azt is kiderítettük, hogy az Aeroglobe Kft. csak nemrég lett a HA-HBS lajstromjelű helikopter tulajdonosa. A jármű korábban, 2017-es magyarországi üzembe helyezése óta mostanáig az IKB Pénzügyi Lízing Zrt. nevén volt.

A HA-HBS a légijármű nyilvántartásban (forrás: kormany.hu)

Az ilyen tulajdonosváltás jellemzően arra utal, hogy a lízingszerződés lejártával a lízingtárgy, ez esetben a helikopter, a lízingbe vevő tulajdonába került. Ritkább esetben, a lízingszerződés lejártával a lízingbe vevő egy vele szerződött másik cégnek adja át a tulajdonjogot.

Egy biztos, bármi is volt a tulajdonoscsere hátterében, a helikopter az Aeroglobe Kft. kezébe került. Eddig ez csupán két magyar bejegyzésű légi járművel történt meg: a 2017 végén regisztrált, korábban Bessenyeihez köthető HA-BES lajstromjelű magánrepülőgéppel, illetve a 2017 közepén regisztrált HA-HBS lajstromjelű helikopterrel. Ráadásul, mindkét légi jármű üzemben tartója a Fly-Coop Kft. volt.

A múltidő annak szól, hogy a Bessenyeihez köthető magánrepülőgép 2022. február 10-én elhagyta az országot, és a wales-i Hawarden repülőtérre távozott, nemrég pedig kikerült a magyar légi nyilvántartásból is.

A Fly-Coop az üzembentartó

A helikopter üzembentartójaként feltüntetett Fly-Coop Kft. neve ugyancsak ismerős: az elmúlt években több, a jelenlegi politikai kurzushoz kötődő ügyben szerepelt a sajtóhírekben.

Ezek közül a legnagyobb visszhangot Rogán Antal és akkori felesége, Rogán-Gaál Cecília helikopterezése váltotta ki. A házaspár a Fly-Coop helikopterével, illetve egy valtonos érdekeltségű luxusbérautóval utazott egy barátjuk esküvőjére.

A politikus először tagadta a történteket, majd amikor az esetet megörökítő fotók is napvilágra kerültek, azt közölte a nyilvánossággal, hogy felesége, Rogán-Gaál Cecília és az ő barátnője, Sarka Kata közös Nakama & Partners Kft.-je barterezte le a helikopterutat a Fly-Cooppal. Az ügyből akkora botrány lett, hogy az eseményről beszámoló Népszabadságot néhány nappal később bezárta a Fidesz-közeli tulajdonosa.

A fent említett Nakama & Partners nevű céget Bessenyei és Sarka Kata (aki akkor még Hajdu Péter televíziós műsorvezető felesége volt), valamint az A Másik Kft. alapította. Bessenyei és a kft. távozását követően jelent meg Rogán-Gaál Cecília a vállalkozásban, melyet azóta a két barátnő tulajdonol és vezet.

A perszonalizált lajstromjel is Bessenyeire utal

A vállalkozóhoz köthető magánrepülő lajstomjele (HA-BES) az országazonosító betűiből és a tulajdonos vezetéknevének első három betűjéből állt, ezért a feltételezett Bessenyei-helikopter lajstomjelét (HA-HBS) is megvizsgáltuk.

Miután Bessenyei és Sarka Kata párkapcsolata a bulvárhírek szerint 2017 elején már komollyá vált, a vizsgált helikoptert pedig 2017 nyarán regisztrálták, a HBS betűkből mi a helikopter szóra, illetve a Bessenyei és Sarka vezetéknevekre asszociáltunk.

Az egykori Bessenyei-magánrepülőgép és a vizsgált helikopter hasonló céges hátteréből, valamint a lajstromjelek perszonalizálásából arra következtettünk, hogy a HA-HBS lajstromjelzésű helikopter Bessenyei Istvánhoz, a Valton-Sec kisebbségi tulajdonosához kötődik, vagy legalábbis kötődött a múltban.

Az egybeesések miatt elméletünket megosztottuk néhány, a repülős piacot jól ismerő forrásunkkal, akik megerősítették: valóban létezett kapcsolat Bessenyei és a vizsgált helikopter között, ám azt, hogy ez jelenleg is fennáll-e, nem tudták megmondani.

A légi járművel és annak lajstromjelével kapcsolatban megkérdeztük Bessenyei Istvánt is, ő azonban nem kívánt nyilatkozni.

Kb. 211 millió forint az értéke

Az Aeroglobe Kft. nevén lévő, és a Fly-Coop Kft. által üzemeltetett Eurocopter AS 355 F2 helikopter ugyan régebbi gyártmány (1989) és típus, mint a Bessenyei által Miamiban tulajdonolt Eurocopter AS 355 N (1997), de azért ezzel sem kell a hazai helikoptertulajdonosok előtt szégyenkezni.

Egy légi járművek áraival és üzemeltetési költségeivel foglalkozó internetes oldal adatai alapján az 1987 és 1998 között gyártott modellek jelenlegi átlagára 625 ezer dollár, azaz 211 millió forint körül van. Éves üzemeltetési költségük pedig – évi 450 óra tulajdonosi használat mellett – csaknem ugyanekkora összegre, 618 ezer dollárra rúg, amely 208,5 millió forintnak felel meg. Ez egy órára lebontva 1373 dollár, azaz 463 ezer forint.

A csaknem félmillió forintos óránkénti üzemeltetési költség természetesen csökkenthető, ha bérbe adják a légi járművét. Ez a vizsgált Eurocopter esetén minden bizonnyal így van: az üzemeltető Fly-Coop Kft. ugyanis bérlésre kínálja a helikoptert, a többi modellhez képest meglehetősen borsos bérleti díj ellenében.

Az elegáns, kívül sötét festésű, belül világos bőrkárpittal felszerelt gép a második legdrágább helikopter (HA-FLY) bérleti díjának csaknem kétszereséért,

nettó 1650 euróért, vagyis 625 ezer forintért vihető el egy hatvan perces körre.

Talán ezért is van az, hogy a helikopter – az ADSB-Exchange légijárműfigyelő oldal útvonaladatai alapján – nincs túl gyakori használatban. A Forma–1 Magyar Nagydíj hétvégéjén azonban „nagyot ment” a többi Fly-Coop üzemeltetésű helikopterrel együtt. A szombati időmérőn és a vasárnapi versenynapon a HA-HBS is légitaxinak állt, és jó párszor megtette az utat a főváros és a mogyoródi versenypálya között.

Az Eurocopter AS 355 F2 helikopter kétfős személyzet és három utas szállítására alkalmas, akikkel a fedélzetén akár 763 kilométert is képes megtenni, közel 220 km/órás sebességgel.

Brassai Kornél

Címlapkép: A HA-HBS lajstromjelű helikopter a budaörsi repülőtéren (fotó: S.G.)

Megosztás