Libamájas élelmiszercsomagot kapnak karácsonyra az Államkincstár dolgozói
Összesen 4500 darab ajándékcsomagot osztanak majd ki, a bejgli és szaloncukor mellett lesz benne olívaolaj, tonhal, libamáj-konzerv, Unicum és Nutella is.
2021. június végén került be a hivatalos magyar lajstromnyilvántartásba a HA-LKW lajstromjelű repülőgép. A nyilvántartás szerint a tulajdonosa és üzemeltetője is az Air Invest Kft., ami az OTP cége. A Dassault Falcon 8X típusú HA-LKW tavalyi gyártmány, új ára 17-18 milliárd forintnak megfelelő összeg lehetett, és van is egy ekkora értékű vásárlás az Air-Invest 2021-es beszámolójában. A repülő Németországból érkezett hazánkba tavaly nyáron, azóta pedig többször volt Spanyolországban, Horvátországban és Montenegróban, de járt Finnországban, Ukrajnában, Oroszországban, Kínában és a Maldív-szigeteken is.
Az OTP bitorkában lévő Air-Invest Kft.-nek régóta van repülője: 2017-ig a HA-LKN lajstromjelű Dassault Falcon 900EX típusú business jet volt a birtokában, amit akkor lecseréltek egy újabbra, a HA-LKZ lajstromjelű Dassault Falcon 900LX típusúra. Az a repülő máig megvan, és legutóbb néhány napja írtunk róla: 2022. június 7-én az olasz-magyar meccshez legközelebbi reptérre ment, Csányi Sándor OTP-elnök pedig Orbán Viktor miniszterelnökkel együtt szurkolt a helyszínen. Lehetséges tehát, hogy a HA-LKZ fedélzetén utaztak ki, amit Orbán már korábban is használt.
Úgy tűnik azonban, hogy nem volt elég a 2017-es gyártmányú HA-LKZ, mert a hivatalos magyar légügyi nyilvántartás szerint 2021. június 23-án lajstromba vették az Air-Invest Kft. új repülőjét. A 2021-ben gyártott, Dassault Falcon 8X típusú magángép a HA-LKW lajstromjelet kapta Magyarországon. Szériaszáma (480) alapján repülési adatbázisokból kiderül, hogy korábban a F-WWQS lajstromot viselte, vagyis Franciaországban volt bejegyezve. Ez egyáltalán nem meglepő, hiszen ott van a Dassault székhelye.
A gyártó honlapja szerint termékeik közül a Falcon 8X rendelkezik a legtágasabb kabinnal: 13 méter hosszú, majdnem 2,5 méter széles és 1,88 méter magas. Általában 12-14 üléssel szerelik fel az utasok kényelme érdekében, de igény szerint ez a szám csökkenthető és akár 16-ra is növelhető.
Hatótávolsága közel 12 ezer kilométer, tehát egy tankkal képes például Pekingből New Yorkba, Londonból Hongkongba vagy Sao Paolóba elrepülni. Végsebessége 0,90 mach, vagyis bő 1100 kilométer óránként.
Az alábbi reklámvideón látható egy ilyen repülő kívül-belül:
Ahogy a videón is látható, egy új Falcon 8X listaára 58-60 millió amerikai dollár (extrák esetén több), ami a jelenlegi nagyjából 370-es árfolyammal számolva 21-22 milliárd forintot jelent. Egy évvel ezelőtt, a HA-LKW magyar lajstromba vételekor azonban még csak 300 forint körül járt a dollár-árfolyam, vagyis akkor az 58 milliárdos repülő körülbelül 17 milliárd forintba kerülhetett.
Erre utal az is, hogy az Air-Invest Kft. tavalyi beszámolójához csatolt kiegészítő mellékletben 17,2 milliárdos növekedés szerepel a „Műszaki berend. járművek” rubrikában, a táblázat alatt pedig vásárolt eszközökről írnak.
Valószínűleg a 11,5 milliárdos értékű, meglévő „műszaki berend. járművek” kategóriában szerepel az OTP-cég másik repülőgépe, a HA-LKZ, amelyet 2017-ben vettek szintén újonnan. Annak a Falcon 900LX típusú gépnek a listaára akkor körülbelül 11 milliárd forint volt, és az Air-Invest Kft. 2017-es beszámolójában szerepel is, hogy 11,7 milliárd forintért vásároltak új járműveket abban az évben.
Egy Falcon 900LX típusú repülőgép (amilyen a HA-LKZ) óránkénti üzemeltetési költsége jelenleg úticéltól és a repült óráktól függően 1-1,3 millió forint a külföldi szakportálok szerint. A modernebb Falcon 8X működtetése ennél drágább: a körülmények függvényében 1,2-1,7 millió forint körül van.
Az Air-Invest Kft. fő tevékenysége a cégbírósági adatok szerint a légi személyszállítás, és 2017 óta minden évben 500 millió és 1 milliárd forint között alakult a nettó árbevétele. 2021-ben 1,1 milliárd forgalma volt a cégnek, a beszámolóhoz csatolt kiegészítő melléklet szerint pedig ebből 352,6 millió forint az OTP Bank Nyrt.-től, 252 millió az OTP Travel Kft.-től, közel 497 millió pedig egyéb – meg nem nevezett – vállalatoktól származott.
Az Air-Invest Kft. kiadásai viszont jóval meghaladták az árbevételt: anyagjellegű ráfordításokra (pl. igénybe vett szolgáltatásokra, biztosításra, anyagokra, postára, telefonra, bankköltségre) összesen 1,23 milliárd forintot költöttek. Emellett közel 42,5 millió ment el adókra, járulékokra, egyebekre, és a pénzügyi műveletek eredménye (kamatok, árfolyamváltozások) mínusz 5 millió forint lett.
Nem meglepő módon tehát az Air-Invest Kft. az előző évekhez hasonlóan tavaly is veszteséges volt: adózott eredménye – 1,18 milliárd forint lett.
Aggodalomra persze semmi ok, a tulajdonos OTP minden bizonnyal nem hagyja cserben a céget: tavaly nyáron például 30 millióval megemelték a jegyzett tőke, valamint 2,47 milliárd forinttal a tőketartalék összegét, ami így 37,6 milliárd lett.
A repülési adatbázisok szerint az OTP-cég tavaly júniusban vásárolt Dassault Falcon 8X típusú magángépét nagyon gyakran használták az elmúlt közel 1 évben, mióta megkapta a magyar lajstromjelet.
2021. július elején már ezzel a HA-LKW felségjellel érkezett Münchenből Budapestre, majd rögtön másnap Görögországba, Kefalónia szigetére repült. Július közepén valahová Afrikába ment: a Kongó északi részén fekvő Beni környékén tűnt el a radarról landolás előtt, majd másnap az onnan bő 3 ezer kilométerrel délebbre fekvő zimbabwei Bulawayo környékén jelent meg újra a hazaúton.
Ezután a nyár folyamán több ismert nyaralóhely repterén is megfordult: járt például a szintén görög Míkonosz szigetén, Korfun, Zákinthoszon, Isztambulban és a horvátországi Zadarban is. Ősszel Montenegró fővárosa, Podgorica repterén, a horvátországi Splitben és a luxusjachtkikötőről híres, szintén montenegrói Tivatban is megfordult.
Télen az akkor népszerű helyeken tűnt fel a gép: november végén Lappföld szívében, a lyckselei repülőtéren töltött nagyjából egy hetet, december végén pedig a Maldív-szigetekre repült, ahonnan csak idén január 3-án jött haza. Január közepén-végén a spanyol nyelvterület volt a sláger: a HA-LKW akkor Madridban és Tenerifén is járt, de utóbbiról hamar továbbrepült néhány napra Dél-Amerikába, egész konkrétan Paraguay fővárosába, Asunción városába.
Február végén ismét Lappföld, de ezúttal a finnországi Kittila és Rovaniemi volt az OTP-gép úticélja, aztán március elején a spanyolországi Malaga, és onnan a Karib-tengeren található Szent Márton-sziget következett. Áprilisban a legegzotikusabb célállomás Katar fővárosa, Doha és az OE-LEM utasai által is kedvelt Dubaj volt.
Ahogy a fenti térképen is látható, a HA-LKW ezenkívül járt többek között Londonban, Párizsban, Genfben, Kijevben, Moszkvában, Ljubljanában, Kínában, Moldovában, Üzbegisztánban is az elmúlt közel 1 évben. A Radarbox statisztikái szerint eddig összesen 299 órát repült, ami az 1,2-1,7 milliós óránkénti üzemeltetési költésggel számolva 358–508 millió forint kiadást jelent.
Az Air-Invest Kft. birtokában sokáig a HA-LKN lajtsromjelű, Dassault Falcon 900EX típusú business jet volt. Azt a gépet többször bérbe vette miniszterelnökként Gyurcsány Ferenc és Orbán Viktor is. Gyurcsány csak 2006-ban háromszor utazott az akkori Csányi-féle géppel, és ez összesen 16 millió forintba került a köznek. Gyurcsány kormányzása idején ugyanis még nyilvánosságra hozták a miniszterelnöki különrepülések árát, a Fidesz-kormány azonban már titkolja ezeket az adatokat. Pedig Orbán Viktor is többször utazott a HA-LKN fedélzetén: 2010-ben Azerbajdzsánba, 2015-ben a párizsi terrorellenes felvonulásra, 2016-ban pedig a Bajnokok Ligája döntőjére.
Orbán Viktor is használja, „Magyarország kormánya” jelöléssel repked a világban az OTP magánrepülőgépe | atlatszo.hu
Orbán Viktor is használja, „Magyarország kormánya” jelöléssel repked a világban az OTP magánrepülőgépe
2017-ben aztán az Air-Invest a HA-LKN lajstromjelű gépet eladta, és megvette a most is tulajdonában lévő HA-LKZ lajstromot viselő, Dassault Falcon 900LX típusú repülőt. 2018-ban megírtuk, hogy a HA-LKZ útjai többször egybeestek Orbán Viktor miniszterelnök külföldi útjaival – hivatalos látogatásokkal és focimeccsekkel egyaránt. Néhány napja beszámoltunk egy újabb egyezésről: Orbán a helyszínen szurkolt a magyar válogatottnak a cesenai stadionban Csányi Sándor MLSZ-elnök és OTP-vezér társaságában, az OTP-cég HA-LKZ lajstromú repülője pedig a legközelebbbi olasz repülőtéren landolt a mérkőzés előtt.
Orbán Viktor az OTP magángépével mehetett az olasz-magyar meccsre | atlatszo.hu
Hogy pontosan kit/kiket vitt és hozott az osztrák bejegyzésű privát jet, melynek fedélzetén korábban már Mészáros Lőrincet, Szíjj Lászlót és magát a miniszterelnököt is lefotózták, nem tudjuk. Mindenesetre érdeklődtünk a Miniszterelnökségen, hogy mikor és hogyan utazott Orbán Viktor Párizsba a hétvégén. Cikkünk megjelenéséig nem válaszoltak a kérdéseinkre.
A magyar miniszterelnök azonban egyéb különrepülőket is használ. A hivatalosan honvédségi csapatszállítónak vett gépekkel is rendszeresen utazik – ahogy Szijjártó Péter külügyminiszter is –, de 2018-ban a Mészáros Lőrinchez köthető osztrák bejegyzésű, OE-LEM lajstromjelű magángéppel ment Bulgáriába Videoton-meccsre. 2019-ben szintén ezzel a Bombardier Global 6000 típusú, újonnan 17 milliárd forint értékű luxusrepülővel mehetett Montenegróba a magyar válogatott mérkőzésére, idén május végén pedig a BL-döntő idején az OE-LEM és Orbán is Párizsban járt.
Orbán Viktor miniszterelnök és a NER luxusrepülője is Párizsban járt a BL-döntő napján | atlatszo.hu
Hogy pontosan kit/kiket vitt és hozott az osztrák bejegyzésű privát jet, melynek fedélzetén korábban már Mészáros Lőrincet, Szíjj Lászlót és magát a miniszterelnököt is lefotózták, nem tudjuk. Mindenesetre érdeklődtünk a Miniszterelnökségen, hogy mikor és hogyan utazott Orbán Viktor Párizsba a hétvégén. Cikkünk megjelenéséig nem válaszoltak a kérdéseinkre.
Arról egyelőre nincsenek információk, hogy az OTP-cég tavaly vásárolt, HA-LKW lajstromjelű magángépét használta-e Orbán Viktor, de a tapasztalatok alapján előbb-utóbb ki fog derülni, ha igen. Akkor pedig jönnek majd a szokásos, a korábbi magángépezések kapcsán is megválaszolatlanul hagyott kérdések: korrupciógyanút felvetve, ajándékba kapta-e a többmillió forint értékű repülőutakat a miniszterelnök, vagy közpénzből fizették neki a luxusutakat? Az ugyanis biztos, hogy Orbán a vagyonnyilatkozata alapján nem tudna ilyeneket kifizetni, mert bevallása szerint évek óta egy forint megtakarítása sincs.
Erdélyi Katalin
Adatvizualizáció: Szabó Krisztián. A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. Címlapkép: A HA-LKW a budapesti repülőtéren 2021. július 31.-én (forrás: Farkas Tamás)
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásÖsszesen 4500 darab ajándékcsomagot osztanak majd ki, a bejgli és szaloncukor mellett lesz benne olívaolaj, tonhal, libamáj-konzerv, Unicum és Nutella is.
A Magyar Nemzeti Bank kommunikációs tenderein taroló Frank Digital Kft.-nek korábban 3 és 4 milliárdos forgalma volt, de 2023-ban ez visszaesett.
Azt viszont nem írták bele a beszámolójukba, hogy honnan kapták a pénzt. De annak köszönhetően összehoztak 5,8 milliárd forint profitot.
Az alapára 95 millió, a fényezés plusz 7,6 millió, de vannak benne masszírozós-nyakfűtéses, első osztályú hátsó ülések és Maybach-emblémás pezsgőspoharak is.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!