Orbán oligarchái elől menekül a Spar-csoport; folytatódhat a sztrájk Kecskeméten
Erről írtak a független vidéki portálok a héten. Lapszemle.
A Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó OPTESZ OPUS Zrt. legújabb autós tenderét a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Mészáros M1 Kft. nyerte el – ugyanúgy, mint tavaly nyáron egy másikat. Annak, hogy az ország leggazdagabb embere nem csak egyszerűen egyik zsebéből a másikba pakolta át a pénzt, hanem közbeiktatott két közbeszerzési eljárást, az az oka, hogy az OPTESZ közszogáltatást végez, így a közbeszerzési szabályok szerint kötelessége a nyílt versenyeztetés. A két tender értéke összesen nettó 5,4 milliárd forint.
Magyarországon ma már kevesen csodálkoznak azon, ha Orbán Viktor gyermekkori barátjának, Mészáros Lőrincnek valamelyik cége elnyer egy többmilliárdos megbízást. Ez még akkor sem változik, ha kiderül, hogy a verseny furcsa körülmények között zajlott. Most azonban két olyan tenderbe futottunk bele, amelyek még a fekete öves hírolvasókat is meglephetik. Mészáros Lőrincék ugyanis saját maguk írták ki azokat az eljárásokat, amelyeket aztán meg is nyertek.
„Gépjárművek tartós bérlete és szolgáltatásai” címmel írt ki meghívásos közbeszerzési eljárást az OPTESZ OPUS Energetikai Támogató Zrt. tavaly év végén. A cég Magyarország két meghatározó energetikai szereplőjének, az OPUS TIGÁZ Zrt. és OPUS TITÁSZ Zrt. működését támogató tevékenységeket koordináló társasága. Pontosabban: ők végzik többek között az IT, a jogi, a beszerzési, raktározási, logisztikai, ingatlangazdálkodási, valamint az üzleti támogatási (gépjármű-üzemeltetési, dokumentumkezelési és üzleti adminisztrációs) szolgáltatásokat.
Az OPTESZ OPUS Zrt. Mészáros Lőrinc érdekeltsége (lásd a céghálót), és mivel közszolgáltatást végez, az uniós jogszabályok és a magyar közbeszerzési törvény alapján kötelezően ki kellett írna a tendert a gépjárműbeszerzésre. A cég eleget is tett ennek, amikor 130 (+ opcionálisan 21) darab (kis)haszongépjármű beszerzésére, tartós bérlésére keresett vállalkozókat.
Hogy az OPTESZ pontosan hány céget hívott meg az ajánlattételre, nem tudni, de végül hárman jelezték részvételi szándékukat: a Mészáros M1 Autókereskedő Kft., a Mercarius Flottakezelő Kft. és a MOL Fleet Solution Flottakezelő Kft.
Utóbbit azonban kizárták, ugyanis az ekr.gov.hu-ra feltöltött dokumentum szerint
a MOL Fleet 17 másodperccel a határidő lejárta után adta be részvételi jelentkezését, így az érvénytelen lett.
A Mercarius és Mészáros-cég között folyt tehát a verseny, amelynek eredményét március 13-án tették közzé. A dokumentum alapján a Mészáros M1 Kft. nyert, miután 77 millió forinttal olcsóbb, nettó 2,5 milliárdos ajánlatot adott a Mercarius 2,58 milliárdos ajánlatával szemben.
Ahogy a Mészáros M1 által behúzott tenderek jelentős részére, úgy erre is jellemző volt az extra rövid szállítási határidő. Ahogy arra az Átlátszó közbeszerzési szakértője rámutatott, az OPTESZ OPUS Zrt. mostani kiírásában 30-as súlyszámmal szerepelt a szállítási határidő a 100 pontos skálán, amely az eddigi legmagasabb arány, amivel találkoztunk a kiírásokban.
Ez azt jelenti, hogy amennyiben egy képzeletbeli „A” cég 15 napos szállítást vállal (tehát gyakorlatilag készleten vannak az autók), a „B” cég pedig egy jóval reálisabb, 150 napos szállítási határidőt, akkor az „A” cég tízszer annyi pontot fog kapni, mint a „B” cég. Ez a különbség pedig azt fogja eredményezni, hogy
akkor is a gyorsabb „A” cég nyer, ha 80 (!) százalékkal magasabb árat ad, mint a versenytársa.
A kiírás emellett tartalmazott még egy furcsa feltételt: olyan referenciát kellett bemutatni, amely 95 db autó tartós bérletére vonatkozik, és „amely során autómentésnél a legközelebbi telephelyen az autó kiürítésének, átrakodásának lehetősége is biztosított volt.” Hogy ez a feltétel pontosan mit jelent, azt valószínűleg csak az iparági bennfentesek tudják, de mindenesetre nehéz nem arra gondolni, hogy egy adott cég által biztosított feltételek jelennek meg kiírói elvárásként.
Mindez egyébként egyszer már lejátszódott tavaly nyáron, amikor gépjárművek tartós bérletére és kiegészítő szolgáltatásokra írt ki tendert az OPTESZ OPUS Zrt. Akkor összesen 143, különböző kategóriájú haszongépjárművet keresett a cég megvételre, tartós bérlésre 60 hónapra.
A kiírásra akkor csak a Mészáros M1 Autókereskedő Kft. és a Mercarius Flottakezelő Kft. jelentkezett. Utóbbi ajánlatát azonban érvénytelennek nyilvánították, ugyanis a cég „nem teljesítette a hiánypótlási felhívásban foglaltakat”.
Így a befutó akkor is a Mészáros M1 lett, nettó 2,9 milliárdos ajánlattal.
A kft. minden kategóriában 15 és 600 nap között vállalta a szállítást.
Arról, hogyan veri meg a legnagyobb autós cégeket is Mészárosék társasága az extra rövid határidőkkel, már több cikkben írtunk. Legutóbb a közútkezelő egyik tenderét húzták be aránytalan pontozási rendszer mellett, amelynek köszönhetően a Mészáros M1 még akkor is nyert volna, ha a versenytársánál (aki akkor is a Mercarius volt) 180 millió forinttal drágább ajánlatot ad.
Közbeszerzési szakértőnk szerint az aktuális tendert érintő feltételekkel kapcsolatban felmerülhet annak a gyanúja, hogy a tendert az egyik Mészáros-cég a másikra szabva írta ki. A versenykorlátozó közbeszerzési feltételek bizonyítása azonban nagyon nehézkes.
Könnyebb lehet azonban annak a kivizsgálása, hogy fennáll-e a cégek esetében az összeférhetetlenség.
A Közbeszerzési Hatóság oldalán is elérhető a Kúria Kf.VI.37.786/2018/5. számú ítéletének ismertetése, amely szerint:
„A tiltott összefonódás, a tisztességtelen piaci magatartás károsan befolyásolja a piac működését, ezért az ilyen helyzetek kialakulását el kell kerülni. Amennyiben (…) az ajánlatkérő meg a gazdasági társaság között átfedés van, összeférhetetlenség áll fenn, akkor az a gazdasági társaság az alapító által kiírt közbeszerzési eljárásban nem vehet részt. Ellenkező esetben sérülne a verseny tisztasága, hiszen ez a vállalkozás jóval előnyösebb helyzetből indulhatna, mint a versenytársai.”
Ugyan a fenti konkrét jogeset egy olyan közbeszerzésre vonatkozik, amelyben a leánycég a saját tulajdonosa által kiírt tenderen lett nyertes, a Mészáros-cégek tendereivel kapcsolatos párhuzam nehezen vitatható. Összeférhetetlenségi gyanú miatt ezért bejelentést teszünk a Közbeszerzési Hatóságnál.
Katus Eszter
A cikk az Átlátszó és a K-Monitor együttműködésében, a Nyílt Társadalom Kezdeményezés Európáért (OSIFE) támogatásával készült. A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. Nyitókép: Mészáros Lőrinc kétszer. Átlátszó montázs
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásErről írtak a független vidéki portálok a héten. Lapszemle.
Lutz C. Kleveman német történész-újságíró kötete egyszerre riportkötet, személyes élménybeszámoló, meg történelem, történelem és újra csak történelem.
A civil szervezetek késve vagy egyáltalán nem kapták meg az állami szervezetektől kért adatokat, de több más probléma miatt is kifogásolták a jelentést.
Heti lapszemlénk.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!