2015-ben az Országgyűlés előbb kivonta a megismerhetőség alól a paksi bővítéssel kapcsolatos összes stratégiai fontosságú információt, aztán elfogadott egy kifejezetten adatigénylő-ellenes Infotörvény-módosítást. Azonban ebben az évben nem csak kapott, hanem adott is pofonokat az információszabadság Magyarországon, és ezek jelentős részének előkészítésében mi is közreműködhettünk.
A legfontosabb frontvonal a 4000 milliárdos bővítési projekt adatainak hozzáférhetőségénél alakult ki, ahol Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter az oroszokkal kötött végrehajtási megállapodásokat titkosította, majd a paksi titkosítási törvény harminc évre hozzáférhetetlenné tett mindent, amit magától nem akar az állam megosztani a választókkal.
Posztokat írtunk, más szervezetekkel együtt tiltakoztunk, a köztársasági elnökhöz fordultunk, de sajnos kiderült, hogy egy atomerőmű nem biciklitároló. Viszont a törvényt legalább megtámadták az ellenzéki pártok az Alkotmánybíróságon.
Addig is, amíg ott döntés születik, segítettünk Jávor Benedek EP-képviselőnek abban, hogy el tudja magyarázni az Európai Bizottságnak, mi a baj az elfogadott szabályokkal, így végül megindult az ügyben a formális bizottsági vizsgálat.
Pártfinanszírozás
Tudatosan törekedtünk idén arra, hogy a 2014-es választási év keserű tapasztalatai alapján a saját eszközeinkkel előbbre jussunk a pártok és a pártkampányokat finanszírozó egyéb szereplők gazdálkodásának átláthatóságában, és e munka fontos eredményekre vezetett.
Egyrészt – a nyilvánosságot elutasító évtizedes gyakorlatot megtörve – jó ütemű adatkérésekkel megszereztük és feldolgozva közzétettük minden parlamenti párt pártalapítványának szerződési adatait, így ha valaki a legális pártfinanszírozás bő negyedét kitevő alapítványi milliárdokból finanszírozott szervezetekre kíváncsi, akkor annak ma már nem kell a sötétben tapogatóznia.
Ezek ugyan csak egy-egy kirakódarabját jelentik az összképnek, de arról még a teljesen fehér zónában is csak sejtéseink lehetnek, hiszen a pártok beszámolói semmilyen érdemi információt nem adnak a tényleges költésekről és azok finanszírozásáról.
Emellett célzottan lőttük adatigénylésekkel (és ha kellett, perekkel) a pártfinanszírozás olyan hagyományos szürke zónáit, mint az állami hirdetések célzott elhelyezésével történő médiatámogatás vagy a kormánybarát civil szervezetek finanszírozása.
Pereink
Saját adatigénylési gyakorlatunkban a könnyebb megítélésű ügyekben inkább a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz fordultunk, ami közpénzkímélőbb és gyorsabb módja a közérdekű adatok megszerzésének. Ügyregiszterünkben így az elmúlt évekhez képest lényegesen kevesebb idei perindítás szerepel, viszont lezárt ügyeink többsége a választási elszámolásokhoz hasonlóan komoly súlyú ügyekben született.
Ezek közül is kiemelkedik, hogy keresetünkre a bíróság az MNB-t 14 hónapnyi igazgatósági határozatának kiadására kötelezte, illetve hogy az Alkotmánybíróság egy korábbi perünkkel kapcsolatos alkotmányjogi panasz kapcsán kötelezte arra az Országgyűlést, hogy teremtse meg a minősített adatra tekintettel megtagadott adatigénylésekhez kapcsolódóan a minősítés felülvizsgálatának lehetőségét.
Azt várjuk az új évtől, hogy több energiánk lesz az adatperekre, de 2015-ben az érdekesebb bírósági csatákat az átlátszós médiatartalmak miatt indított sajtó-helyreigazítási és személyiségi jogi perekben vívtuk. A magyar közélet számos szereplője ellen nyertünk pert a Fraditól a Demokratikus Koalíción keresztül a Terrorelhárítási Központig.
Számháború a Legfőbb Ügyészséggel
Az év elején írtuk meg, hogy értelmezésünk szerint a Legfőbb Ügyészségtől kikért statisztikák fényében Polt Péter megválasztása óta a korrupciós ügyekben a feljelentések száma felére-harmadára csökkent éves átlagban, az elutasításuk aránya viszont háromszorosára nőtt. Sőt, ha mégis indul nyomozás, azokat 2010 vége óta közel kétszer nagyobb arányban szüntetik meg, mint korábban. A cikk nyomán országos vizsgálat indult, amelynek eredménye szerint az ügyészség sokkal jobban teljesít, mint korábban.
A legfontosabb perünk azonban idén a NAV ellen folyt, hiszen az adóhivatal az ÁFA-csalásokkal kapcsolatos adóhatósági eljárások sajátos körülményeivel kapcsolatos első részletesebb beszámolót adó cikkünk miatt perelt egymillió forintos sérelemdíjra. A pert elsőfokon megnyertük.
Aktív állampolgárok fontos ügyei
Az elsősorban a kimittud felhasználóknak nyújtott jogi segítség nem ritkán fontos ügyeket is a felszínre hoz, köszönhetően az éleseszű és meg nem alkuvó magyar állampolgároknak.
Ilyen felhasználói adatigénylés alapján folyik még most is per a nemzeti konzutlációk eredményeiért, és így derült ki az Adatvédelmi Hatóság közbenjárására az is, hogy a Magyar Paralimpiai Bizottság botrányos elnöke, aki nyáron le is mondott posztjáról, egyedül több jutalmat kapott, mint az összes többi szerencsés együtt.
Európai kvalifikáció
Két fontos összeurópai ügyben is dolgoztunk 2015-ben, amelyek abban is közösek, hogy eredményekkel még nem tudunk bennük szolgálni.
A Magyar Helsinki Bizottságot képviseltük egy eljárás közben váratlanul komolyra fordult adatigénylési ügyben a strasbourgi emberi jogi bíróság Nagykamarája előtt: az eljárás tétje az, hogy a Bíróság fenntartja-e azt a gyakorlatát, amely a véleménynyilvánítás szabadsága alapján információszabadsági ügyeket, egyedi adatigénylések megtagadását szűk, de fontos körben az európai emberi jogi egyezmény megsértésének tekint. Itt jövő év közepére várható a döntés.
Ennél feltehetően többet kell majd várni a luxemburgi székhelyű Európai Bíróságra, ahová a többi 26 tagállam egy-egy civil szervezetével társulva az Európai Parlament képviselői költségelszámolásával kapcsolatban elutasított uniós adatigénylésünknek az Európai Parlament általi elutasítása után fordultunk.
Azt gondoljuk, hogy a demokratikus kultúra és az alkotmányos hagyományok jelenlegi fejlettségi szintjén az információszabadság társadalmiasítása, a közügyekre vonatkozó információt a maga számára megkövetelő polgár cselekvésének elősegítése fontosabb, mint egy-egy konkrét adatper.
Így aztán, bár a fentiekhez képest kevésbé látványos, de sok energiánk van az Átlátszónet projekt keretében a Kimittud felhasználóinak és más adatigénylőknek adott segítségnyújtásban ugyanúgy, mint az információszabadsággal kapcsolatos gyakorlati tudnivalókról tartott képzésekben, a bírói gyakorlatot feldolgozó tezauruszban vagy a törvényi változásokat elemző jogi ismeretterjesztő tartalmakban.
Az adatigénylés feltételrendszerét érintő legfontosabb 2015-ös eredményünk egyébként éppen az Infotörvény módosításával kapcsolatos: a megkeresésünkre kiadott NAIH állásfoglalás lényegében pótolta azokat – a törvényből kimaradt – kereteket, amik megakadályozzák az ismételt adatigénylésekre és az adatigénylő azonosíthatóságára vonatkozó új szabályok alapjogsértő alkalmazását.
Sajnos az új költségtérítési szabályokkal kapcsolatban messze nem ilyen jó a helyzet, hiszen a kormány jogalkotási kötelezettségét megszegve nem adta ki a figyelembe vehető költségtényezőket meghatározó rendeletét. Így természetesen az irreális költségtérítési igényekkel kapcsolatos kéréseket most külön is várjuk.
Sepsi Tibor – M. Tóth Balázs
Jövőre is számíthatsz ránk, jövőre is számítunk rátok!
Az adhat.hu civil adománygyűjtő oldalon bankkártyával is beállíthatsz rendszeres utalást. Támogasd havi előfizetéssel az Átlátszót 2016-ban is!
Megosztás
Nélküled nincsenek sztorik.
Átutalás
PayPal
Így is támogathatsz
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002 IBAN (USD): HU36120112650142518900500009 SWIFT: UBRTHUHB Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Egy interneten többnyire ingyenesen elérhető tartalomból összeállított tanulmány oldalanként 100 ezer forintba, egy 18 diából álló előadás pedig 4,4 millióba került.
A kormánymédiánál dolgozó újságíró szerint azok viselkedtek jogellenesen, akik feltörték a Midgård adatbázisát, majd „uszító, de minimum megbélyegző szándékkal” kereshető listát tettek közzé a vásárlókról.
Nem enyhít a közlekedési gondokon, hanem még nagyobb forgalmat generál és újabb ipari parkok létesítését segíti a 31-es út fejlesztése, legalábbis ettől tart a maglódiak egy része.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!