Bezárás
Adatigényléses perek

Perlünk az orosz hosszú távú gázszerződésért

Bő kétévi pereskedés után tavaly, az E.on-ügylet előkészítő dokumentumaiból megtudtuk, hogy az azóta már a Magyar Földgázkereskedő Zrt. nevet viselő  E.on földgáz-nagykereskedő megvásárlásával még a kormány saját szakértői szerint is 600 milliárd forintos kockázatot hordoz. A kockázat oka a Gazprommal fennálló hosszú távú gázszerződés, amelynek megismerésére most – egy közben megszületett alkotmánybírósági határozatra alapozva – újabb pert indítunk.

Egy energiahordozókban és tőkében nem dúskáló kis közép-európai országban ma kevés fontosabb kérdés van annál, hogy milyen feltételek mellett kapja a földgázt az oroszoktól. Erre – a geopolitikai szempontból sem elhanyagolható – kérdésre azonban kevesen tudják a választ, és ők sem mondják el: a Magyar Földgázkereskedő Zrt. a hosszú távú gázszerződésnek és annak módosításainak kiadására vonatkozó adatigénylésünk teljesítését megtagadta.

Az F/3 elérhető ittaz F/4 elérhető itt.

Pedig ez a szerződés a társaság közelmúltjában igen fontos szerepet játszott: a legfontosabb kockázatként ugyanis az E.on-MVM ügyletről szóló, szintén általunk kiperelt előterjesztés a földgáz-nagykereskedő Take-or-Pay kötelezettségét említi, amely azt jelenti, hogy a Gazprommal fennálló hosszú távú földgáz-nagykereskedői szerződés alapján egy előre meghatározott mennyiségű földgázt akkor is ki kell fizetnie a magyarországi nagykereskedőnek, ha egyébként azt nem tudja értékesíteni. Ezt a szintet még jóval a világgazdasági válság miatti fogyasztáscsökkenés előtt határozták meg, vagyis a Take-or-Pay automatikusan milliárdos nagyságrendű veszteséget termelhetett a magyar földgáz-nagykereskedő számára.

Leginkább emiatt lőtte be a nagykereskedő piaci értékét  akár –600 milliárd (nem tévedés, mínusz hatszázmilliárd) forintra az előterjesztés, ami azt eredményezi, hogy kedvezőtlen esetben a 261 milliárdért megvásárolt teljes csomag (nagykereskedő+tárolók) lehet, hogy csak -355 milliárd forintot értek. A különbség 616 milliárd forint. Az előterjesztés maga rögzíti, hogy a Take-or-Pay kockázat csökkentéséről csak a tranzakció zárását követően lehetett egyezteti az oroszokkal, vagyis már csak akkor, amikor a kockázatot végső soron a magyar állam már magára vállalta. Hogy ezek az egyeztetések mennyire vontak sikeresek, arra csak kormányzati szereplők nyilatkozataiból lehet következtetni, a módosítás konkrét tartalmára azonban még abból sem.

További átlátszós adatigényléses perek

Első fokon nyertünk az MNB ellen: a tét 14 hónapnyi igazgatósági határozat

Így adósodott el a közmédia: kipereltük és közzétesszük az MTVA 61,6 milliárd forintos hitelszerződéseit

Átvilágítjuk a kamupártokat: első fokon nyilvánosak a kampányelszámolások

Akár 600 milliárd forint veszteséget okozhat az Eon földgáz-nagykereskedő megvásárlása

Az állami cégek is kötelesek elszámolni a közpénzzel az Alkotmánybíróság szerint

A megtagadásban egyébként a cég üzleti titokra és arra hivatkozik, hogy a kérdéses adatok még azelőtt keletkeztek, hogy ő állami tulajdonba került volna. Szerintünk viszont egyik hivatkozás sem helytálló: a Magyar Földgázkereskedő Zrt. most már meghatározó állami tulajdoni részesedéssel működő gazdasági társaság, így a 25/2014. (VII. 22.) AB határozat alapján a kezelésében levő valamennyi, személyes adatnak nem minősülő adat közérdekű adatnak minősül. Emellett természetesen az állami tulajdonszerzés előtt kötött, de még hatályban lévő szerződések, köztük a Gazprom-szerződés ma is kötelezettséget rónak rá.

Üzleti titokra pedig az üvegzseb-szabályokra tekintettel csak akkor hivatkozhatna sikeresen a társaság, hogyha számára a szerződés nyilvánossága aránytalan sérelmet jelenteni. Szerintünk ilyen helyzet sem áll fenn, hiszen egyedül a Magyar Földgázkereskedő minősül ma „volt közüzemi nagykereskedőnek”, illetve szintén egyedül rendelkezik ilyen mennyiségű földgáz vonatkozásában hosszú távú szerződéssel, amelynek teljesítését ráadásul a szerződések nyilvánosságra hozatala nem befolyásolja, így piaci helyzete nem vethető össze más nagykereskedőkkel.

Érdekes színt visz végül az ügybe, hogy a Magyar Földgázkereskedő a földgázpiac felügyeletét ellátó Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal számára sem tette a szerződések módosítását hozzáférhetővé. Így ha megnyerjük a pert, akkor nekik biztosan küldünk egy tiszteletpéldányt az iratokból.

Illusztráció: innen.

Független ember vagy?

Ha lesz 4 ezer független támogatója az Átlátszónak, akkor nincs az a lázárjános, aki el tudna minket hallgattatni. Legyél egy a 4 ezerből, és változtasd meg Magyarországot! Tudnivalók itt.

Támogatás SZJA 1% felajánlásával #Azénadómból

Ha 1%-od az Átlátszó céljaira kívánod felajánlani, személyi jövedelemadó bevallásodban az Asimov Alapítvány adószámát tüntesd fel, ami a következő: 18265541-1-42 Letölthető nyilatkozat itt.

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nincs kitömve állami hirdetésekkel, és nem akarjuk a Fidesznek ajándékozni nemzetstratégiai érdekből. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom