Szeged

A Szeged-Makó vasút tervezése 4,5 milliárd volt, az előkészítése plusz 2,7 milliárd lesz

Egy idén márciusi kormányhatározat szerint 2,7 milliárd forint költ a kormány arra, hogy elkezdődjön a Szeged-Makó közötti elővárosi vasút beruházásának előkészítése. A projekt terveinek elkészítésére 2021-ben már 4,5 milliárdot elköltöttek. A vasút a harmadik szegedi hídon menne át, arról azonban a tervezés során lemaradt, csak távlati célként szerepel rajta. Az Építési és Közlekedési Minisztérium szerint a híd építése időben van, az ütemterv szerint viszont inkább késésben.

Három évvel ezelőtt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) 4,5 milliárd forintos megbízást adott a Szeged-Makó vasúti elővárosi közlekedés fejlesztésének, a vegyesforgalmú Tisza-Híd tervezésére. A NIF-et azóta beolvasztották az Építési Minisztériumba, ami most újabb milliárdokat költ a beruházás előkészítésére.

„A projekt célja kettős, vasúti tekintetben a korábban lerombolt szegedi vasúti híd újjáépítése, ezzel az Újszeged – Makó – Mezőhegyes vasútvonal csatlakoztatása Szeged vasútállomáshoz, és a két város közti kötöttpályás személyszállítás fejlesztése. Közúti tekintetben célja a szegedi Nagykörút nyomvonalának bezárása, valamint a hídhoz csatlakozó közlekedési kapcsolatok, továbbá a szegedi intermodális csomópont fejlesztése, ezáltal megnyitva a lehetőséget Szeged város délkeleti részének feltárása és a belváros forgalomcsillapítása előtt” – az idézet a már Építési és Közlekedési Minisztériumba (ÉKM) olvasztott Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) archív oldaláról származik.

2021 júniusában került fel a hír a honlapra, a projektleírás szerint „A Szeged-Makó vasúti elővárosi közlekedés fejlesztése, vegyesforgalmú Tisza-Híd” építéséről szól. Akkor 4,5 milliárd forintot szántak a tervekre, a befejezést pedig 2023. december 31-re ígérték.

2022-ben szerződést kötöttek, 2024-re kész is a terv

A fenti projektterv olyan harmadik hidat tartalmaz, ami Szegednél később majd a vasúti csatlakozást is biztosítja. A NIF az Átlátszó kérdésére korábban azt írta, hogy „a projekt keretében az alábbi projektelemek előkészítésére kerül sor:

  • Szeged, Nagykörút bezárása (Szeged – Újszeged között hiányzó szakaszok 2×2 forgalmi sávos kialakítással)
  • a meglévő Nagykörút szakaszok forgalmi felülvizsgálata a Petőfi Sándor sugárút és a tervezett szegedi hídfő között (a megváltozott forgalmi viszonyoknak megfelelő csomóponti kialakítás tervezése)
  • új 2×2 forgalmi sávos közúti Tisza-híd (kerékpárút és gyalogút átvezetéssel), amelynek az alépítménye alkalmas kell legyen távlatban vasúti forgalom fogadására
  • Újszeged vasútállomás átalakítása és az utasforgalmi kapcsolat biztosítása az új körútszakaszhoz”

Majd így folytatták: „a projekt közúti kapcsolatait úgy szükséges megtervezni, hogy a tervezett intermodális csomópont kialakításához szükséges projektelemek részére a fogadás biztosítva legyen. A közbeszerzési eljáráson nyertes ajánlattevő a FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt.-vel a szerződés 2022. február 18-án került megkötésre. A tervezési munka első fázisában az alapadatok összegyűjtése, elsőkörös egyeztetések lefolytatása, döntéshelyzetek meghatározása zajlott.

Megtörtént a teljes tervezési területre a geodéziai felmérés, földhivatali adatok beszerzése, forgalomszámlálás, parkolásfelvétel, közmű adatok beszerzése, a Tisza mederfelvétele. A tervezési munka és az egyeztetések folyamatosak. A tervezett ütemezés szerint az engedélyezési tervek 2023. júniusában kerülnek beadásra építési engedélyezési eljárásra. A kiviteli tervek 2024. III. negyedévére készülhetnek el.”

A harmadik híd nem vasútinak készül

A harmadik szegedi Tisza-hidat is tartalmazó projektnek 2023 óta saját honlapja is van. Eszerint 2024 áprilisára a bírálati tervnek is kész kell lennie, a végleges kiviteli terveket pedig júniusra nyújtják be. Ehhez képest a Délmagyarország idén márciusban arról írt egy akkori kormányhatározat alapján, hogy „Zöld lámpát kapott a Szeged-Makó közti tram-train”.

A lap szerint „már az uniós támogatás megérkezése előtt megkezdődhet a Szeged-Makó közötti elővárosi vasút beruházásának előkészítése egy nemrég született kormányhatározat szerint. Az idén induló munkára 2,7 milliárd forintot különítettek el. Az ötletet, hogy a két várost ily módon kössék össze, először 19 éve vetették fel.”

A vasút egyébként azon a vonalon menne Makóra, ahol éppen Lázárék szüntették meghivatalosan csak „szüneteltették” – a vasúti közlekedést. Erre a szakaszra a tram-train már korábban megkapta az engedélyt.

Hogy pontosan hogyan jutna át a Tiszán a jármű, az kérdéses. A tervezett új hídnál ugyanis csak távlati terv a vasút. A projekt honlapján azt írják: „egy jövőbeli vasúti kapcsolat érdekében a tervezett híd pillérei úgy épülnek, hogy egy későbbi vasúti hidat is elbírjanak, sőt, a közúti híd szerkezete is figyelembe veszi a vasúti híd kialakítását.”

Készülnek a kiviteli tervek

A márciusi kormányhatározatról szóló hír kapcsán megkérdeztük az Építési és Közlekedési Minisztériumot (ÉKM), hogy a két sokmilliárdos projekt – a 4,5 milliárdos tervezés és a 2,7 milliárdos előkészítés – miben különbözik, illetve miben fedi egymást. Azt is megkérdeztük,, hogyan jut majd át a vasút a Tiszán, és hol tart a harmadik Tisza-híd tervezése. A márciusban elküldött kérdéseinkre azóta sem jött válasz, ezért közadatigénylésben érdeklődtünk a projektről.

Adatigénylésünkre válaszul azt írta az ÉKM, hogy „a környezeti hatástanulmány a tervezés keretében korábban elkészült, a környezetvédelmi engedély módosítása kiadásra került. Az engedélyezési tervek elkészültek, az építési engedélyezési eljárások 2024. I. negyedévben megindultak, ezek jelenleg is folyamatban vannak. Ezzel párhuzamosan jelenleg is zajlik a kiviteli tervek készítése, amelyek leszállításával, illetve jóváhagyásával a tervezési feladatok tervezetten az idei évben zárulnak.”

Fomterv

A híd ütemezése. Már a végleges kiviteli terveknél kellene tartani.

A kiviteli tervek viszont a híd honlapja szerint idén áprilisra készültek volna el, így mondhatjuk, minimális csúszásban van a projekt. Az pedig, hogy honnan lesz pénz a hídra és mennyibe fog kerülni az építkezés, egyelőre még rejtély, de ha elkészülnek az engedélyes tervek, akkor már sokkal könnyebb lesz a kivitelezés.

Közben a kormány újabb vasúti terveket sző, a legfrissebb hírek szerint ugyanis a román kormány néhány napja „jóváhagyott egy memorandumot, amely előkészíti az új vasúti összeköttetés tervezését és megépítését Szeged és a légvonalban száz kilométerre fekvő Temesvár között egy Románia és Magyarország közötti közös projekt részeként”.

Szijjarto Grindeanu Temesvar 230901

Szijjártó Péter és Sorin Grindeanu 2023 szeptemberében Temesváron (fotó: Szijjártó/Facebook)

Az Agerpres.ro hírügynökséghez eljuttatott román sajtóközleményben az is szerepel, hogy „A megvalósíthatósági tanulmány finanszírozásának biztosítása érdekében a felek közös kérelmet nyújtanak be az Európai Regionális Fejlesztési Alaphoz.” – számolt be róla a Szegeder. Sorin Grindeanu román közlekedési miniszter Facebook-bejegyzése szerint a projektről 2023 szeptemberében állapodtak meg Temesváron Szijjártó Péter magyar külügyminiszterrel.

Segesvári Csaba

Címlapkép: Az egykori vasúti híd maradványa Szegeden (a szerző felvétele)

Megosztás