Szeged

30 milliárdból 3 percet csökkenhet a menetidő a Szeged-Hódmezővásárhely vonalon

Alig 3 perccel csökkenhet a MÁV szerint a menetidő a Szeged—Hódmezővásárhely vonalon, pedig közel 30 milliárd forintot költöttek csak a pályára az immár 70 milliárdnál is drágább tram-train beruházásból. A pályát 100 kilométer/órásra építették, de a vonatok ma sem mennek 80-nál többel.

„Mű­­sza­kilag lényegében készen van” ezt mondta júliusban Lázár János, tram-train-ügyi kormánybiztos a Délmagyarországnak. A Szeged-Hódmezővásárhely közötti villamos-vasút indulását őszre tervezték, de valószínűleg inkább tél lesz belőle. Ahhoz, hogy a két város között villamos közlekedhessen, jelentős felújításra volt szükség. Persze, ebből sem maradhatott ki Mészáros Lőrinc, ahogy a veje sem.

A felújítás a Szeged-Hódmezővásárhely közötti vasútvonal lezárásával indult, még 2018-ban. A Wikipédia szerint a teljes beruházás több mint 70 milliárd forintot vitt el. Ebből 100 kilométer/órás sebességre építették át a Hódmezővásárhelyig a 135-ös vasútvonalat, több állomás, peron is megújult.

Mészáros Lőrinc vejének cége 3 milliárdért dolgozik a Szeged-Hódmezővásárhely közötti tram-train projektben

Homlok Zsolt cége, a Homlok Építő Zrt. nettó 3,27 milliárd forintért épít egy karbantartócsarnokot a szegedi rendezőpályaudvaron a tram-train járműveknek….

A vasút 3 év után, február 22-én indult újra. A MÁV akkori közleménye úgy szólt, „Szeged-Rókus és Hódmezővásárhelyi Népkert között 22 kilométeren fektettek le síneket, ahol a vasútüzem megkövetelte, ott második vágány is épült, ágyazat- és tereprendezési munkákat is végeztek, szabályozták a váltókat és a vágányokat, jelenleg pedig folyamatban van még a biztosítóberendezés kiépítésének befejező fázisa. Ez a pályaszakasz 100 km/h-ás megengedett sebességre lesz alkalmas a szükséges hatósági eljárások lefolytatása után. Hódmezővásárhelyen új villamosvonalat építettek ki, öt megállóval, egy villamos végállomással Hódmezővásárhely nagyállomáson, valamint – a menetrend pontosabb tarthatósága érdekében – forgalmi kitérőkkel.”

A hatósági engedélyek nyárra meglettek, a síneket sem szedtek fel annak ellenére, hogy szó volt róla. Ezért mondta Lázár János a Délmagyarország interjúban, hogy kész a beruházás. Azóta a tram-train szerelvények folyamatosan végzik a futáspróbát, erről Lázár János a közösségi oldalán is rendszeresen beszámol. Aki a felújítás műszaki részére lenne kíváncsi, a Magyar Építők cikkében mindent megtalál.

Egy valami viszont nem változott: a vonatok egyelőre nem lettek gyorsabbak, hiába új a pálya.

A MÁV vonatkövető rendszere szerint akárhányszor néztük a szerelvények továbbra is 80-nal mennek a két város között. A menetrendi idő ennek megfelelően 37 perc a 33 kilométeres szakaszra.

Három perccel lehet kevesebb

Megkérdeztük a MÁV-ot a pályáról és a sebességről. A Kommunikációs Igazgatóság az Átlátszónak azt írta, Szeged-Rókus elágazás és Baktó elágazás, valamint Sártó elágazás és Kopáncs között kétvágányú a pálya, ezeken mindkét vágányt használják a vonatok.

A SzegedHódmezővásárhely vonalszakaszon 100 km/h a pályasebesség – kivéve Algyő állomás két váltókörzetében, ahol 80 km/h. Azt is írták, „a SzegedBékéscsaba (135-ös) vonal SzegedRókus és HódmezővásárhelyNépkert szakaszán a pályasebesség 100 km/h, a tram-train járművek ezzel a sebességgel közlekednek majd. A SzegedBékéscsaba vonali vonatok jelenleg érvényes menetrendjét még 80 km/h-ás sebességgel alakították ki. A menetidő, menetrend többek között függ a vonal járműállományától, azok megengedett sebességétől, a Szentes felől, illetve felé csatlakozást adó vonatoktól, valamint szükségesek a végleges pályaparaméterek.

A várható sebességemelés (100 km/h-ra) a jelenlegi kalkulációk alapján 3 perccel rövidebb menetidőt tesz lehetővé.”

Vagyis a mostani 37 perces vasúti menetidő 34 percre csökkenhet. Összehasonlításképp: a két város között a leggyorsabb busz 30 perc alatt teszi meg a távot.

Segesvári Csaba

Címlapkép: Lázár János a traim-trainen (forrás: a politikus Facebook-oldala/Frank Yvette/Délmagyar)

Megosztás