családbarát intézkedések

Mészáros Lőrinc testvérének cége 2,5 milliárdért fejlesztheti a Lillafüredi Állami Erdei Vasutat

Behúzta a Lillafüredi Állami Erdei Vasút fejlesztésének kivitelezésére kiírt állami tendert a Híd-Tám Hídépítési Fővállalkozó, Tanácsadó és Szolgáltató Kft., Mészáros János cége. Mészáros Lőrinc testvérének vállalkozása adta a legkedvezőbb ajánlatot, így a többi pályázatot érdemben nem is vizsgálták. A kormány nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű projektté nyilvánította a beruházást. Mészáros János több társaságban is érdekelt, és ezek mindegyike számos állami közbeszerzést nyert az elmúlt években, több mint 7 milliárd forint értékben.

Nélküled nincsenek fontos sztorik – adód 1 százalékát ajánld fel az Átlátszónak! Adószámunk 18516641-1-42, kattints ide a letölthető nyilatkozatért.

 

Mélyépítési beruházások kivitelezésére írt ki közbeszerzési eljárást az Északerdő Erdőgazdasági Zártkörűen Működő Részvénytársaság 2020 szeptemberében. A munkálatokra nyolc ajánlattevő jelentkezett, az eredmény pénteken jelent meg az uniós közbeszerzési értesítőben.

Ez alapján a LÁEV mélyépítési beruházások kivitelezése 2 elnevezésű projektért a Híd-Tám Hídépítési Fővállalkozó, Tanácsadó és Szolgáltató Kft. felel nettó 2 569 730 064 forintért. Bár a Híd-Tám az eredetileg becsült értéknél (2 550 000 000 Ft) drágább ajánlatott adott, még így is a herceghalmi cég vállalta legolcsóbban a munkát.

Az Ajánlatkérő ezért a többi pályázatot érdemben nem is vizsgálta, és 19 730 064 forinttal megemelte a rendelkezésre álló fedezet mértékét a szerződés megkötése érdekében.

A Híd-Tám feladata lesz a Lillafüredi Állami Erdei Vasút (LÁEV) fejlesztése tárgyú projekt megvalósítására irányuló mélyépítési beruházások kivitelezése a részletes tervdokumentációnak és műszaki leírásnak megfelelően”.

Ennek része többek között:

  • a 330. sz. Miskolc-Dorottya utca – Papírgyár – Lillafüred – Garadna fővonal rekonstrukciója;
  • a telephelyi közműhálózat (ivó-, szenny- és csapadékvíz) felújítása;
  • erős- és gyengeáramú hálózat újjépítése;
  • hidak felújítása;
  • 331. sz. Papírgyár – Mahóca szárnyvonal 8+05,551. szelvényében fekvő útátjáró (2505 sz. közút) felújítása;
  • Miskolc-Dorottya utca állomás melletti parkoló építése;
  • Diósgyőr-Majláth zászlótartó helyreállítása, parkosítás, kiállított szobormozdony áthelyezése új talapzatra és helyre;
  • Lillafüred állomás melletti korlát építése;
  • Pisztrángtelep megállóhely mentén új kerítés és kapu építése;
  • Pisztrángtelep – Közép-Garadna parkoló (rakodó) közti gyalogösvény (tanösvény) építése;
  • Közép-Garadna parkoló kijelölése, parkoló be- és kijárati utak kiépítése;
  • Irányító és tájékoztató táblák készítése típusterv szerint, kihelyezése Megrendelővel egyeztetett helyszínekre;
  • a 2020-ban 100 éves Lillafüredi Állami Erdei Vasút történetét bemutató kiadvány teljes körű kivitelezése.

A közbeszerzési értesítőből kiderül még, hogy az Északerdő Erdőgazdasági Zrt. turisztikai célú keskeny nyomközű kisvasutak fejlesztéséről szóló 1467/2017. (VII. 25.) Korm. határozat alapján költségvetési támogatást nyert el a Lillafüredi Állami Erdei Vasút fejlesztésére. A projektet 345/2012. (XII. 6.) Korm. rendelet alapján az egyes közlekedésfejlesztési projektekkel összefüggő közigazgatási hatósági ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű projektté nyilvánította”.

A kormány két ütemben, 2017-ben és 2019-ben döntött a kisvasutak fejlesztéséről, összesen 22,6 millliárd forint értékben. A második ütemben érintett több szakasz felújítását is a Híd-Tám Kft. nyerte el: a cég a Királyréti Állami Erdei Vasút Kismaros-Királyrét és a Kemencei Erdei Múzeumvasút Kemence-Feketevölgyi panzió közötti szakaszainak felújítására kiírt közbeszerzést is elvitte nettó 1,1 milliárd forintért.

Családban marad

A Híd-Tám Hídépítési Fővállalkozó, Tanácsadó és Szolgáltató Kft. tulajdonosa Mészáros Lőrinc testvére, Mészáros János. A kft. éves forgalma 2017-ben 2,7 milliárd, 2018-ban 5,8 milliárd, 2019-ben pedig 4,2 milliárd forint volt. Az adózott eredmény (nyereség) pedig 252 millió, 221 millió, illetve 417 millió forintot tett ki ugyanezekben az években. A kft. azután kezdett igazán szárnyalni, hogy Mészáros Lőrinc öccse 2016-ban megszerezte azt. Akkor ugyanis mindössze 61 millió forintos nyereséggel szerénykedett a cég.

Az állami tendereknek is köszönhetően azonban egyre jobban megy a szekér. A kft. többek között a székesfehérvári vasútállomás gyalogos felüljárójának befejezésére kapott 2,4 milliárd forintot, de Bács-Kiskun megyében és a Balaton mellett is épített egy hidat. A cég részt vehet a Püspökladány és Ebes közötti vasúti szakasz 74,9 milliárdos felújításában, de alvállalkozóként a Budapest-Belgrád vasútvonalon is dolgoznak majd.

Mészáros Lőrinc testvére veszélyhelyzetben is nyert egy 400 milliós tendert a közútkezelőtől

Vannak dolgok, amelyeken a veszélyhelyzet sem változtat. Ilyen például a Magyar Közút Nonprofit Zrt. munkaruhára vonatkozó köbeszerzése, amelyet – úgy látszik – minden körülmények között Mészáros Lőrinc testvérének cége nyer el. Most éppen nettó 400 millió forint keretösszegben.

De Mészáros Jánosnak nem ez az egyetlen cége. Az állami közbeszerzések gyakori nyertese, a Pegazus Trade Kft. és a szintén sikeres Herceghalom Interat Zrt. is az ő érdekeltségébe tartozik. Miután Mészáros Lőrinc testvére megvette, ez utóbbi cég árbevétele közel megduplázódott, a termelt profit pedig majdnem megnégyszereződött.

24.hu számításai szerint Mészáros János cégei csak 2019-ben többnyire önállóan, néha konzorciumi tagként  7 milliárd 757 millió forint értékű állami megbízást nyertek el.

Mészáros Lőrinc öccsének cégei tarolnak a közútkezelő tenderein

Közel egymilliárd forintos tendert húzott be a Herceghalom Interat Kereskedelmi és Szolgáltató Zrt. – szúrta ki a K-Monitor. A cég azóta szárnyal a közbeszerzéseken, amióta Mészáros Lőrinc öccse, Mészáros János – egy másik cégén keresztül – megvásárolta 2017 februárjában.

Katus Eszter

Nyitókép: A Lillafüredi Állami Erdei Vasút. Forrás: szallas.hu. A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. 

Megosztás