A Szentendrei-sziget amolyan menedékféle. Sokan költöztek oda az utóbbi években, művészek, filmesek, vagy csak nyugalomra vágyó családok. És a nyugalmat meg is kapják, mert a sziget fantasztikus hely, de nehezíti az ott létet, hogy jelenleg csak egy hídon lehet bejutni rá, Tahitótfaluban. Egyébként komppal kénytelenek közlekedni a lakosok, akár Dunakeszi vagy Vác, akár Szentendre irányába szeretnének átjutni a Dunán.
A híd kardinális kérdés a helyben élőknek, a Megyeri-híd építésekor már felmerült, hogy legyen róla egy leágazás a szigetre, de azt nem lehetett megvalósítani, többek közt a parti szűrésű kutak védőterülete miatt, ami a főváros vízellátásának 80 százalékát biztosítja. Akkor Szigetmonostor úgy egyezett bele a híd építésébe, hogy kapnak egy külön hidat. Ez azóta sem valósult meg, annak ellenére, hogy bíróságra került az ügy, és a település nyerte meg a pert. A Megyeri-híd azóta sem kapott végleges működési engedélyt, de ez nem vigasztalja azokat, akiknek továbbra is kerülniük vagy kompozniuk kell.
Aztán hosszú évek elteltével, néhány éve ismét felcsillant a remény, az Eurovelo-6 képében, ugyanis több éves előkészítő munka után döntés született, hogy a tervezett kerékpárút a Szentendrei-szigeten haladjon keresztül. A biciklis/gyalogos híd azonban nem felel meg a szigetmonostoriaknak, akik egy 2008-as helyi népszavazáson 82 százalékos arányban elutasították ezt a variációt, ők az autós hídhoz ragaszkodnak. Azóta eltelt több mint egy évtized, és híd még mindig nincs, se gyalogos, se autós – Szigetmonostor polgármestere azért lobbizott, hogy ha kerékpáros híd épül, legalább kerüljön bele annyi extra funkció, hogy mentő, illetve tűzoltó áthajthasson rajta szükség esetén.
A jelenlegi elképzelés szerint viszont csak biciklis híd lesz, az viszont rögtön kettő is, az egyik Kisoroszinál, a másik pedig Szentendrénél. Már csak az a kérdés, hogy hova kerüljenek ezek az új hidak. Szentendrén több elképzelés is körvonalazódott: az egyik szerint Szentendre belvárosából, míg a másik jóval feljebb, Szentendre és Leányfalu határánál indulna a biciklis híd a szigetre.
Az egyeztetések során Révész Máriusz, kerékpározásért és az aktív kikapcsolódás fejlesztéséért és népszerűsítéséért felelős kormánybiztos úgy állapodott meg az érintett települések polgármestereivel, hogy a szentendrei híd a belvárosban fog megépülni, ahonnan az összes iskola és a HÉV is könnyen megközelíthető, a mentőállomás gyakorlatilag a híd lábánál van, és a tűzoltóság sincs messze.
Ám két magánszemély az elsőfokú környezetvédelmi hatóság határozatát megfellebbezte: többek közt arra hivatkoztak, hogy csak madárperspektívából láthatóak a hidak, nem derül ki a pontos látkép, az egyes nyomvonalak közti választások szempontjai sem ismertek, hiányos a dokumentáció. A fellebbezők szerint a jelenlegi elképzelés sérti Kisoroszi természeti értékeinek fennmaradását, ráadásul a Kisorosziba tervezett II-es számú híd felvezető úja egy olyan közösségi telken haladna át, mely a falu kulturális örökségét képezi.
A Szentendre és Leányfalu határára elképzelt verzió sem tetszik mindenkinek, mert ott csak a Volán buszra lehet felszállni, ami pont úgy fog állni a rendszeressé vált dugókban, mintha autóval érkezne a delikvens, tehát ezen nem sokat nyernének a lakosok. Ezért is kezdeményezett egy magánszemély petícíót, hogy a híd Szentendre belvárosában épüljön meg. Jelenleg már több mint hétszázan írták alá, csakúgy, mint egy másikat, amelyik egy váci autós hídért kampányol. Ez utóbbi a sziget másik, keleti oldalán Vácot kötné össze Tahitótfaluval, így kiváltaná a meglehetősen költséges kompozást, valamint könnyebb utat biztosítana azoknak, akik Pestre szeretnének eljutni.
A váci autós Duna-híd ötlete sem új, tervezőasztalon már 2004-ben elkészült. Az elfogadott tanulmánytervben egy tizenöt méter széles híd szerepel, ez Váctól délre csatlakozna a frissen felújított új 2-es útra. Az előzmények itt is jó 25 évre nyúlnak vissza, akkor még az volt az elképzelés, hogy az M31-es utat hosszabbítják meg Vácig, majd valahogyan átviszik a Dunán. Ebből azóta csak az M31-es gödöllői szakasza valósult meg.
Zimre Zsuzsa
Címlapkép forrása: Speciálterv Építőmérnöki Kft.
Ha már egyszer itt vagy…
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri adománnyal, vagy havi előfizetéssel. Kattints ide a támogatási lehetőségekért!
Megosztás
Nélküled nincsenek sztorik.
Átutalás
PayPal
Így is támogathatsz
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002 IBAN (USD): HU36120112650142518900500009 SWIFT: UBRTHUHB Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Homokos kavics szerepelt a Sándorfalva-Ópusztaszer közötti kerékpárút közbeszerzésében, ezt kellett volna a kisteleki Probart Kft.-nek az aljzatba tölteni. Ehellyett bontásból...
Akárcsak Ferencváros esetében, az üllői önkormányzat működésében is súlyos szabálytalanságokat talált még májusban befejezett jelentésében az Állami Számvevőszék (ÁSZ), csakhogy...
Öngólt lőtt Jászberényben a 14 szavazattal alulmaradt fideszes polgármesterjelölt, aki megtámadta az október 13-i választás eredményét. A november 10-én megismételt...
Az oktatási épület kivitelezésének eredetileg becsült értéke nettó 6,7 milliárd forint volt. Az uniós közbeszerzési értesítő legfrissebb számából derült ki,...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!