vasútfejlesztés

A makói mellékvonal bezárása után közel 20 milliót költött a MÁV a pálya javítására

Több mint egy évig pereskedtünk a MÁV FKG Kft.-vel, mert nem akarták elárulni, mire költötték el a Zele-Bau Kft.-nél a karbantartásra szánt pénzt. A Zele-Bau az a cég, melynek tulajdonosától Varga Mihály MNB-elnök még pénzügyminiszterként évekig bérelt, majd megvett egy balatoni nyaralót. A MÁV FKG személyes adatokra hivatkozva titkolózott, viszont miután megnyertük a szerződésért indított pert, az iratokból semmi lényegeset nem takartak ki.

„Meg fognak ölni, biztosan meg fognak ölni” – zavart férfi áll az újszegedi vasútállomás peronján. A menetrend helyéhez beszél, ahol a bódéra azt festették: Lázár kastélya 22 kilométer. Az egykori állomást benőtte a gaz, életveszélyes, innen már a vonat sem jár. A MÁV-nál mégis fontosnak gondolták, hogy elköltsenek itt egy kis pénzt pályafenntartásra. Pedig meglehetősen szűkösen él a magyar vasút.

„Magyarországnak nem lesz arra pénze, hogy felújítsa a pályaudvarokat” – tavaly decemberben mondta ezt Orbán Viktor miniszterelnök, majd Lázár János építési és közlekedési miniszter bejelentette, hogy 99 évre – lényegében ingyen – magánkézbe adná a budapesti főpályaudvarokat és a hozzájuk tartozó barna mezős területeket is. Holott az igencsak rövid pályázati kiírásból lényegében nem derül ki, hogyan illesztenék össze az üzleti és a közérdeket. Így például az sem világos, hogy maradnának-e a vonatok a Nyugati és a Keleti csarnokaiban.

Azóta már a WC-ket is takarítják a vonatokon Lázár ígérete szerint, de pénz az állomásokra nem lett. A MÁV működését lehet és kell is kritizálni, azt viszont hangsúlyozzuk, hogy az állami vállalat leginkább azt csinálja, amit az állam megrendel tőle, vagy éppen Lázár János utasításba ad neki. Ezt azért is jegyezzük meg, mert minisztériumi jóváhagyás nélkül semmi sem történhet, vagyis az abszurd történet, ami most következik, ugyan a MÁV leányvállalatához köthető, de valószínűleg mégsem az állami vasúttársaság önálló döntéséről van szó.

Kipereltük az adatokat

A MÁV több leányvállalattal látja el feladatát. Az egyik a MÁG FKG Kft., ami Magyarország legnagyobb vasútépítő, -felújító és -karbantartó társasága, amely 100%-ban az állami kézben lévő MÁV Zrt. tulajdona. A MÁV FKG Kft. a MÁV leányvállalataként mintegy 7000 kilométeres vágányhálózat karbantartási és felújítási munkáit végzi. Korábban megírtuk róla, hogy közbeszerzés nélkül költ el milliárdokat NER-cégeknél.

A MÁV FKG – melynek felügyeletét Lázár János minisztériuma látja el – meglehetősen szabadon gondolkodik a hazai jogszabályokról, és az átláthatóság – amiért a kormány állítólag harcol – messze áll tőlük, így az általuk kötött szerződéseket nem teszik közzé. Mindössze egy táblázat érhető el a honlapjukon, amiből a részletek nem derülnek ki.

Az Átlátszó a Szeged Divízió területén végzett vasúti pályakarbantartással, felújítással és pályaépítéssel kapcsolatos munkákra volt kíváncsi. A Zele-Bau Kft.-vel kötött szerződést azonban személyes adatokra és üzleti titokra hivatkozva nem adták ki a közadatigénylésünkre, ezért pereltünk érte. A bíróságon nyertünk, majd végre a kért információkat is megkaptuk.

A Zele-Bau Kft. azért érdekes, mert 2022 februárjában megírtuk, hogy Varga Mihály akkori pénzügyminiszter (jelenleg MNB-elnök) áron alul bérelhet egy 169 milliós medencés balatoni luxusházat egy általa kitüntetett trafiktulajdonos cégétől. Varga a Gyenes Resort Kft.-től bérelte az ingatlant, amelynek végső tulajdonosa – a Zele-Invest Kft.-n keresztül – Zele Sándor, aki a vasúti felújításokban érdekelt Zele-Bau tulajdonosa is. A balatoni villáról szóló 2022-es cikkünk után néhány hónappal egyébként Varga Mihály és felesége megvette az ingatlant Zele cégétől.

Mire ment el 900 millió?

A MÁV FKG-től 4 dokumentumot kaptunk, összesen 168 oldalt. Bár a cég a perben is a GDPR-ra hivatkozva akarta az adatok kiadását megtagadni, az iratokból mindössze az „igazoló” nevét és az aláírásokat törölték, minden más érdemi információt benne hagytak. Ráadásul, bár csak a Szeged Divízió adatait kértük, a debreceniét is megkaptuk.

A szegedi részhez tartozik Kiskunhalas, Kiskunfélegyháza és Békéscsaba fő-építésvezetőség.

Itt a legtöbbet, nettó 456 millió forintot a Szegedet Cegléddel összekötő vasútvonalra költötték.

Ezt követte nettó 273 millió forinttal Tiszatenyő, ahol, „Lw-jelű vasbetonaljat” cseréltek a nyílt vonalon, amit 2010-ben újítottak fel a NIF archívuma szerint, uniós pénzből.

A Szeged-Békéscsaba vasútvonalra – melynek Hódmezővásárhelyig tartó szakaszát a tram-train kapcsán 30 milliárdból újították fel – 143 millió ment el, főként aljcserére. Ezek a munkák a teljes költségkeret 96 százalékát elvitték.

Vonat nem jár rajta, de felújították

„A MÁV szerint nincsenek meg a szükséges feltételek a működtetéshez, ezért 10 mellékvonalon augusztus elsejétől megszűnik a vasúti közlekedés, a bezárásokról a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium döntött” – mutattuk be 2023-as videónkban.

A MÁV szerint viszont valójában nem szűnt meg a személyszállítás, csak szünetel. Ennek a magyarázatát korábban itt mutattuk be, amikor is kiderült: mivel hivatalosan egyik mellékvonalat sem zárták be, a minisztérium semmit sem tud róluk.

Azt viszont tudjuk, hogy nem járnak személyvonatok. Az egyik ilyen vonal a Szeged-Makó-Mezőhegyes-Békéscsaba viszonylat, ahol 2023. augusztus elsején úgynevezett módváltás volt, vagyis azóta buszozhatnak az utasok.

2023 novemberében és decemberében a MÁV FKG mégis 15 millió forintért végeztetett munkát Újszeged állomáson és Makón.

„Talpfa csere 2,60 mh vasbeton aljra nyílt vonalon” volt a munka, majd Makón „vasbetonalj csere” történt. A Mezőhegyes-Csanádpalota szakaszon is aljakat cseréltek, plusz 2,5 millióért. Személyvonatok azóta sem járnak arra.

Img 20250527 142040

Az újszegedi állomásépület (a szerző felvétele)

„Talpfa csere vasbetonaljra nyílt vonalon szállítás nélkül (használt LX)”, ezt 56,2 millióért a Kiskőrös-Kecel vasútvonalon végezték. A Wikipedia azt írja, a vasútvonalon a személyszállítás 2007-ben megszűnt, a teherforgalom azonban megmaradt. 2011-ben új iparvágány épült a foktői növényolajgyárhoz. A megnövekedett teherforgalom számára szükségessé vált a vonal átépítése is használt anyagból 48 kg/m sínrendszerűre.

Segesvári Csaba

Címlapkép: Az újszegedi váró, ahol vonat már nem jár (a szerző felvétele)

Megosztás

Nélküled nincsenek sztorik.

  • Bankkártya
  • Átutalás
  • PayPal
  • 1%
  • Így is támogathatsz

Támogasd a munkánkat bankkártyás fizetéssel! Köszönjük.

2 990 Ft 5 990 Ft 14 990 Ft Egyedi összeg

Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!

  • Belföld
  • Külföld

Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)

Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.

Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás

Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

1% TÁMOGATÁS

  • ikon ikon

    Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon

    Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.

  • ikon ikon

    Postai befizetéssel

    Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.

  • ikon ikon

    Havi előfizetés a Patreonon

    Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.

  • ikon ikon

    Benevity rendszerén keresztül

    Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.

  • ikon ikon

    SZJA 1% felajánlásával

    Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42