Beköltözött a szaunás új székházába az Alapjogokért Központ
A közpénzekből felhizlalt intézet új székhelyén szauna, fitneszterem, árnyas liget és kerti pavilon kényezteti a Fidesz-barát elemzőket.
Nem tudja használni saját parkolóját egy vendéglő tulajdonosa, amióta az önkormányzat bicikliutat és árkot épített az épület elé, elvágva az autós forgalom útját a parkolótól. A Nagykőrös határán levő Kőrisfa Csárda korábban leginkább az átutazó autósokból élt, a beruházás óta harmadára esett vissza a forgalma, kártérítést nem kapott. Sőt, azt mondták neki, saját zsebből építse újra a felbontott utat.
„Nagyobb kárt okoztak ezzel nekünk, mint a COVID” – mondta a nagykőrösi Kőrisfa Csárda egyik alkalmazottja a nemrégiben befejezett útépítésről, amellyel a beruházó hirtelen elvágta a vendéglőt az egyik fő bevételi forrásától. Az étterem előtt egy frissen épült bicikliút fut végig, de ennek nem tudnak örülni a tulajdonosok, hiszen amióta az út elkészült, nem lehet behajtani a korábban kifejezetten autósok által látogatott vendéglő parkolójába.
A korábban Stop Vendéglőként ismert étterem Nagykőrös egyik legrégibb vendéglője, amely a ’70-es évek óta az előtte futó forgalmas országúton áthaladó autósok – kamionosok, ingázók, a közeli honvédségi támaszpontról kijáró katonák – kedvelt helyének számított. A vendéglő kívül esik Nagykőrös és a többi környékbeli város központjától, de ez eddig nem volt gond, mivel rendelkezett saját parkolóval, ahol 15 autó is elfért. Tavaly ősszel az önkormányzat bicikliutat kezdett a Cegléd és Nagykőrös közötti 441-es autóút mellett, azonban
az építéskor elbontották azt a letérőt is, ami a Kőrisfa Csárda parkolójába vezetett.
„Kaptam egy levelet, amiben jelölték, hogy itt egy kerékpárút fog menni. Abban írták, hogy a parkolást majd magánterületen oldjam meg, de arról senki sem szólt semmit, hogy a kijárót, amit saját költségből építtettem, el fogják bontani” – mondta Bicskei Kálmán, a Kőrisfa Csárda tulajdonosa az Átlátszónak. Hozzátette: már kész volt a bicikliút, amikor a munkások elkezdték szétverni a lebetonozott utat. Előtte a beruházó nem mutatott neki műszaki terveket, így különösen váratlanul érte az út megszűntetése.
A magánparkoló most is megvan, de abba jelenleg nem lehet behajtani. Megállni legfeljebb az út szélén lehet, itt szűkösen talán 2-3 személyautó fér el az étterem előtt. A tulajdonos elmondása szerint sok korábbi törzsvendég fél leparkolni, balesetveszélyesnek tartják az útszéli parkolást.
A tulajdonos megmutatta a korábban parkolónak használt területet: jelenleg ez előtt fut a keskeny bicikliút, a bicikli és az autóút között pedig egy széles árkot ástak a munkások. Ezt úgy alakították ki, hogy szétverték azt az aszfaltutat, amitől korábban be lehetett hajtani az étterem parkolójába. Ezt, meséli Bicskei, korábban saját költségén építtette, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. engedélyével, a tervezés és az építés csaknem 3 millió forintba került.
Az út helyére kiásott gödör állítólag vízelvezetőárok, csakhogy valójában nem vezet sehova, jó 10 méter után egy földfalban végződik. Bicskei úgy fogalmazott, „kizárt, hogy tartott helyszíni szemlét a tervező”.
A bicikliutat a Magyar Építők cikke szerint idén júniusban adták át. A város honlapja szerint az utat a nagykőrösi önkormányzat beruházásaként a Pest Megyei Területfejlesztési Program keretében építették – a beruházás 100%-át EU-s pályázati pénzből fedezték, a teljes költség több mint 1 milliárd forint volt. A kivitelező a 2011-ben bejegyzett Reaszfalt Építőipari Kft. volt, amelynek tulajdonosa Erős Gábor és (a FLAVUS Mérnökiroda Kft.-n keresztül) Szőke József Tibor, aki 2010 júliusa és 2015 júniusa között az állami tulajdonú Magyar Közút Nonprofit Zrt. műszaki vezérigazgató-helyettese volt.
Az út elkészülését júniusban Czira Szabolcs, Nagykőrös polgármestere és a térség országgyűlési képviselője, Földi László is ünnepelte. Az átadó ünnepségen Czira többek között arról beszélt, hogy az út hozzájárul az idegenforgalom fejlesztéséhez.
Nem a Kőrisfa csárda az egyetlen ingatlan, amit rosszul érintett az útépítést: a szomszéd (jelenleg használatlan, eladásra hirdetett) teleknek például most egyáltalán nincs közúti összeköttetése, a kapuja közvetlenül a bicikliútra nyílik, amelyet árok választ el a közúttól – ez jogszabályt is sérthet, mivel a szolgalmi jog alapján egy ingatlan körüli területek tulajdonosának (esetünkben ez a magyar állam) kötelező biztosítani az átjárást a környékbeli ingatlanok és a közúthálózat között.
„Elmentem a nagykőrösi önkormányzathoz panasszal a műszaki osztály vezetőjéhez, aki azt mondta, ha akarok újra lehajtót, terveztessem meg újra a közútkezelővel, adjam be egy olyan tervezővel, aki elismert” – mondta Bicskei Kálmán. A tulajdonos az előző útépítés alapján úgy gondolja, a tervezési és engedélyeztetési szakasszal együtt akár egy évig is eltartana egy új bekötőutat építeni, a költsége pedig újra milliókra rúgna – ezt a vendéglő aligha engedheti meg magának.
A tulajdonosok elmondása szerint már az építkezés hónapjaiban is megcsappant a forgalom, azóta pedig a korábbi vendégszám töredéke érkezik a vendéglőbe.
„Az átutazó vendégeket teljesen elvesztettük, már csak néhány törzsvendég jár vissza.
A bevételeink a korábbi harmadára estek vissza, most rosszabbak, mint a COVID-járvány alatt voltak, amikor be sem engedhettünk vendégeket” – mondta Bicskei Kálmán. „Ez egy autós csárda, itt gyalogos vendégekre nem számíthatunk, hogy Nagykőrösről, Ceglédről, Nyársapátról bárki kijönne.” Egyelőre alkalmazottakat nem küldtek el, ehelyett az alapanyagon próbálnak spórolni, de mint mondta, a cég mostanra veszteséges, és hamarosan az épületadó kifizetése is nehézséget okozhat.
A tulajdonos felidézte, hogy korábban tartottak autós találkozókat is a vendéglőben, és a mindennapokban fontos bevételi forrás volt, hogy a kamionsofőrök megálltak az étteremben ebédelni. Ma egy teherautó csak hosszas manőverezéssel tud leparkolni az étterem előtt úgy, hogy más járműnek akkor nem marad hely – ezt a helyszínen is láthattuk, amikor egy kukásautó érkezett, hogy elszállítsa a szemetet, elállva a teljes parkolásra meghagyott területet.
Bicskei Kálmán azt szeretné elérni, hogy az önkormányzat, amelyik megrendelte a és megterveztette a bicikliutat, vállalja át egy új lejáróút építésének költségeit – ez keresztezhetné a bicikliutat ugyanott, ahol a régi út volt. Mint mondta, egyelőre kérését elutasították, azt mondták neki, építsen új utat saját költségen.
Az önkormányzatot az Átlátszó is megkereste az üggyel kapcsolatban, arról érdeklődtünk, tudnak-e a problémáról, és hogy terveznek-e segíteni a bajba került tulajdonosoknak, de cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ a kérdésre.
A kivitelező Reaszfalt Kft. kérdésünkre azt válaszolta, a bicikliút a Vállalkozási szerződésben rögzített műszaki tartalomnak megfelelően az építési engedélyes tervek alapján készült, melyet az üzemeltetők és kezelők (az önkormányzat és a Magyar Közút) jóváhagytak. Mint írták, a Kőrisfa Vendéglő tulajdonosa a kivitelezés során jelezte feléjük aggályait a korábbi parkolási lehetőségek megszűnéséről azon a területen, ami a Magyar Közút kezelésében van.
„Mivel a szerződéses műszaki tartalomtól és az építési engedélytől nem volt lehetőségünk eltérni,
ezért kértük, vegye fel a kapcsolatot a beruházóval és az út kezelőjével a probléma megoldása érdekében. Tudomásunk szerint több egyeztetetés (a beruházó és a közútkezelő részéről) is történt az üggyel kapcsolatban az érintett felekkel” – írta a cég. A szomszédos, teljesen elérhetetlenné vált portával kapcsolatban hozzátették, „olyan jelzést nem kaptunk, mely szerint a végleges állapotban valaki ne tudná az ingatlanát megközelíteni a közterültről”.
Bicikliutat épített az önkormányzat, azóta nem tudja használni saját parkolóját az autós vendéglő
(null)
A Magyar Közút kérdésünkre úgy válaszolt: „a kérdéses kerékpárút beruházója és lebonyolítója Nagykőrös Önkormányzata volt. Az engedélyezési eljárásban és a műszaki átadás-átvételi folyamat lebonyolításába Társaságunk csak mint közútkezelő vett részt az országos utak vonatkozásában. Cégünk a külterületi szakaszt veszi majd át üzemeltetésre.”
A küzútkezelő szerint „az eljárásba a tulajdonos is be volt vonva, melynek során a szakemberek jelezték számára, hogy a parkolónak használt területet közlekedésbiztonsági és egyéb előírások szerint a jövőben nem lehet parkolónak használni. Tehát a beruházás során az eddigi szabálytalan és rendezetlen helyzetet orvosolták a beruházók. A tulajdonost arról is tájékoztatták az eljárás során, hogy
parkolót csak a vendéglő területén alakíthat ki, melyhez közútkezelői hozzájárulást kell kérni.”
Bicskei Kálmán elmondta, valóban előfordult, hogy autók parkoltak a vendéglő előtti közterületre, ahol most a bicikliút fut végig, a vendéglő mögötti területet azonban továbbra is használhatná parkolónak, hiszen ez magánterület. A nagykőrösi településrendezési tervhez készült térképen szintén látható, hogy a vendéglőt magába foglaló 0921/4-es számú telekhez tartozik a vendéglő mögötti terület is. Ezt továbbra is lehetne parkolónak használni – ha be lehetne rá hajtani.
A közútkezelő egyébként megismételte azt, amit a tulajdonosnak is elmondtak, vagyis hogy amennyiben útcsatlakozásra van szüksége, akkor azt is meg kell terveztetnie és annak kiépítéséről neki kell gondoskodnia.
A Kőrisfa Csárda tulajdonosa felvette a kapcsolatot a térség országgyűlési képviselőjével, Földi Lászlóval (Fidesz-KDNP) is, akitől elmondása szerint azt választ kapta, hogy legközelebb szeptemberben tud rátérni az ügyre.
„Ezen a ponton elengedtem a történetet” – mondta Bicskei. Hozzátette azt is, írt Orbán Viktor miniszterelnöknek is a Facebookon. Ott azt a választ kapta, hogy foglalkozni fognak az ügyével.
A tulajdonos emellett petíciót is indított, amelyben szintén azt követeli, vegye napirendre a vendéglő ügyét a nagykőrösi önkormányzat, tegyék lehetővé a behajtást a csárda parkolójába, és térítsék meg a bekötőút újjáépítésének költségét.
Zubor Zalán
Videó: Bodoky Bence
Nyitókép: Jelenleg nem lehet behajtani az étterem parkolójába (forrás: Átlátszó)
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásA közpénzekből felhizlalt intézet új székhelyén szauna, fitneszterem, árnyas liget és kerti pavilon kényezteti a Fidesz-barát elemzőket.
Megkérdeztük az ORFK-t és a választókerületeket, hány büntetőeljárás van folyamatban választási ajánlások hamisítása miatt, és mely pártok érintettek.
Az Átlátszó kalkulátora annak megállapításához, hogy az átlagfogyasztás fölötti piaci ár kifizetésével mennyivel nőhetnek a számlák.
Az Átlátszó kalkulátorával kiszámolhatja, mennyivel nőhet a rezsiszámlája.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!