November 29-én indul a tram-train, a menetrend végleges: 40 perc a két város főtere között. Amiről eddig kevés szó esett, hogy hányan élvezhetik majd a villamos-vasút előnyét. Merthogy a vonatsűrűség és a férőhelyek száma ezt is befolyásolja. Andó Gergely közlekedési szakértő szerint reggelente 600 ember életét könnyítheti meg a tram-train, miközben reggel 6 és 7 óra között jelenleg 12 busz vár Hódmezővásárhelyről Szegedre – ez nagyjából ugyanekkora kapacitást jelent. Sokan nem a két település között ingáznak, így kérdés, hajlandóak lesznek-e vállalni az átszállást. Az autósokról nem is beszélve.
„A próbaüzemben, a novembertől induló próbaüzemben egyelőre még várhatóan óránként fogunk közlekedni. Ez a 20 és 30 perces követéses menetrend január elejétől, január 10-e környékétől várható. Nyolc darab alacsonypadlós új jármű lett alap mennyiségként megrendelve a tram-train projekthez, és négy darab opcionális jármű van a Stadlernek a szerződésében. Ennek a négy járműnek is megtörtént a lehívása, és 2022 őszén várható a további négy járműnek a forgalomba állása is. Ezzel lehetővé fog válni, hogy reggeli csúcsidőben Szeged felé 20 percnél sűrűbben tudjunk közlekedni, illetve a járműveknek majd a ciklusrend szerinti nagyobb javításai során legyen műhelybe beadható jármű.” Erről a Közlekedéstechnikai Napok – A személyszállítás története belföldön, nemzetközi forgalomban II.online konferencián beszélt Baksi Máté, a MÁV-Start Zrt. szolgáltatásfejlesztési koordinátora.
Az, hogy mennyi vonatra számíthat a MÁV, és milyen járatsűrűségre tervez, egyben azt is meghatározza, hogy mennyien utazhatnak a Szeged és Hódmezővásárhely között épült villamos-vasúton. A menetrend már elérhető a MÁV oldalán. Eszerint a villamos-vasút a két belváros közötti távolságot menetrend szerint 40 perc alatt teszi meg, egyelőre óránkénti követéssel.
De lesz ez még sűrűbb is. A lehetséges maximális utasszámról, a vonal kapacitásáról Andó Gergelyt kérdeztük. „20 perces követés esetén ez 600 férőhely óránként és irányonként. Ezt egészíti ki a vonat óránként (vagononként 60-80 fő), ami lehet 300-400 is akár, és a távolsági buszok buszonként 50 fővel számolva. 6 és 7 óra között 12 busz indul, ez 600 fő” – mondta a közlekedési szakértő az Átlátszónak. Úgy fogalmazott, „az átszállási kényszer továbbra sem nyerő, miközben a buszok többsége Vásárhelyen túlról túlra közlekedik.
A tram-train csak a hódmezővásárhelyi és algyői utasok számára alternatíva. Kérdés, hogy a vásárhelyi utasok nélkül hogyan változik a térség busz menetrendje.”
A közlekedési szakértő szerint a maximális járatszám csak addig adott, amíg nincs valami hiba a rendszerben. Az viszont már a próba alatt is volt, de nem a tram-train oldaláról. A Délmagyarország írta meg, hogy egy belvárosban rosszul parkoló autós miatt megbénult a villamosközlekedés. Ez gyakori Szegeden.
Hatszáz fő lehet a reális
A tram-trainnek ugyanakkor lesznek egyértelmű nyertesei is:
azok, akik a belvárosból a belvárosba tartanak;
nincsenek időhöz kötve;
az autót hátrahagyva nemcsak a közlekedésen, hanem a parkoláson is spórolnak.
De nézzük, gyakorlatban (azaz életszerű körülmények között) mit jelent a járatsűrűség. Ha valaki 8-ra megy Szegedre dolgozni, annak a különböző járatsűrűség mellett az alábbi lehetőségek adottak. (Nem feltételezzük, hogy aki 8-ra jár, az 6:40-nél hamarabb indulna Szegedre.) Most minden óra 38-kor indulnak a vonatok, ha sűrűbb lenne a menetrend, így nézhetne ki:
15 perces járatsűrűség esetén a tram-train-en 600 fő juthat el időben Hódmezővásárhelyről Szegedre és vissza. 6:45, 7:00, 7:15 – ezek a reális választások, a vonatok így ugyanis 7:25, 7:40, 7:55-re érnének Szegedre;
de a MÁV egyelőre 20 perces követéssel számol, legalábbis erről beszélt Győr Sándor. A vasúttársaság menetrend-tervezési koordinátora azt is mondta, ez összesen 49 járatot jelenthet naponta, ez a reggeli időintervallumban szintén 600 főt jelenthet. Ők a 6:40-es, 7:00-es, és a 7:20-as vonattal érnének Szegedre.
Ha 10 percenként járna a tram-train, akkor irányonként 4-4 vonat kellene, ami az opciós járművek nélkül nehezen kivitelezhető. Így viszont jelentősen nőne a kapacitás: 6:40, 6:50, 7:00, 7:10 és 7:20-as indulással már akár 1000 utas is közlekedhetne vele egyetlen reggelen.
De a próbafutások menetrend szempontjából nem biztatóak. „A mérések során a tapasztalataink inkább negatívak” – ezt arra mondta Győr Sándor, hogy a Megvalósíthatósági Tanulmányban szereplő menetrendi időket a próbák során egyszer sem tudták megfutni. A szakértő szerint ennek egyik oka, hogy Hódmezővásárhelyen a megengedettnél lassabban mehetnek a villamos-vonatok. Az ívekben, 20-30-cal közlekedhetnek csak, hogy az utasok ne essenek el.
Forrás: Közlekedéstechnikai Napok – A személyszállítás története belföldön, nemzetközi forgalomban II. / Youtube
Zajlik a számháború
Lázár János, a projekt kormánybiztosa szerint „sokan hazudnak a tram-trainről” – ezt a Délmagyarország szemlézte. A cikkben Schanda Tamást, az ITM miniszterhelyettesét, parlamenti és stratégiai államtitkárát is idézték, aki Kocsis-Cake Olivio kérdésére azt válaszolta: „a tram-train menetrendje a két belváros közötti utazási időtartamot 30-32 percre rövidíti, amellyel jelenleg egyik közlekedési forma sem tudja felvenni a versenyt, beleértve a személygépkocsit is. Ezen túlmenően a tram-train biztonságosan, versenyképes áron, fenntartható és környezetbarát módon biztosítja a Hódmezővásárhely és Szeged között naponta ingázó 15 ezer honfitársunk ingázását.”
Az már egyértelmű, hogy 30 percről szó sincs, hiszen a menetrend sem ezt tartalmazza. A két város között ingázók számát az államtitkár 15 ezerre tette. Lázár János 2021 októberében ennél kevesebb emberről beszélt a Délmagyarországnak. Ő úgy fogalmazott, „jelenleg naponta körülbelül 10 ezer ember ingázik Szeged és Hódmezővásárhely között”.
Lázár János a tram-train előtt (forrás: a politikusFacebook-oldala)
Ennél kevesebbel számol a Megvalósíthatósági Tanulmány, amiből a fomterv.hu idézett. Eszerint „a két település között egy átlagos munkanapon mintegy 8000 utazás történik”. A KSH-tól kapott 2011-es népszámlálási adatok szerint a hódmezővásárhelyi ingázók közül a „más településre dolgozni járó foglalkoztatottak száma” 2725 fő.
A tram-trainről Lázár János egy színes-szagos bemutatót is közzétett. Eszerint, ahogy a kormánybiztos fogalmaz, a villamos-vasút „közel 72 milliárd forintba és semmibe” került. A többzónás bérlet 21 200 forint lehet, de a választásokig ingyen lehet rajta utazni. Kérdés, hogy a 600, esetleg 1000 utas a meglévő buszokról ül át a villamosra, vagy az autósok is nyitnak a közösségi közlekedés felé. Utóbbi lenne órási nyereség, mert akkor az utak zsúfoltsága és a károsanyag-kibocsátás is csökkenne.
Se válaszok, se tanulmány
November közepén küldtünk levelet, amiben rákérdeztünk a napi ingázók számára, valamint arra, hogy a számításaik szerint egy reggel 6-tól 8 óráig tartó időszakban a szerelvényekkel – maximális kapacitásával számolva – mennyi utas juthat el Szegedről Hódmezővásárhelyre és vissza, mennyi utas kellene, hogy a rendszer önfenntartó legyen, készült-e megtérülési számítás, ha igen, milyen utasszámmal és milyen időre. Cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ. Egyelőre a Megvalósíthatósági Tanulmány sem áll a rendelkezésünkre, ezért azt közadatigénylésben kértük ki.
Alig 3 perccel csökkenhet a MÁV szerint a menetidő a Szeged-Hódmezővásárhely vonalon, pedig közel 30 milliárd forintot költöttek csak a pályára az immár 70 milliárdnál is drágább tram-train beruházásból. A pályát 100 kilométer/órásra építették, de a vonatok ma sem mennek 80-nál többel.
Segesvári Csaba
Nyitókép: A traim-train reklámja (forrás: Youtube)
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002 IBAN (USD): HU36120112650142518900500009 SWIFT: UBRTHUHB Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Baka György kiemelt szolgálati századparancsnok-helyettesként került bevetésre a 2006-os tüntetések és zavargások során, egy megyei rendőrszázadot irányított. A felügyelete alá...
A Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítvány (KKETTK) nettó 700 millió forintos keretösszeget fordíthat a 2020-as Nemzeti Összetartozás...
Két rutinos pályázó nyerte a Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézet felújítására kiírt tendert. A közbeszerzésen ezúttal közösen induló cégek már...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!