interjú

„Ez nagyon átlátszó” – így lett őrkutya a Kétfarkú Kutyából a Hegyvidéki Önkormányzat képviselőtestületében

A Magyar Kétfarkú Kutyapárt társelnökével elfogultak vagyunk: egyrészt mert valaha önkéntesként segítette az Átlátszó munkáját, másrészt pedig mert miután aláírta az átlátható önkormányzati működést célzó Ez a minimum-kezdeményezésünket, azon kevesek egyike lett, akik önkormányzati képviselői helyet szerezve ezt komolyan is gondolták, és a gyakorlatban is megpróbálták megvalósítani. Az idén a Parlamentbe jutásra is esélyes viccpárt frontembere egyszemélyes 12. kerületi tényfeltáró szerkesztőséggé változott 2019 óta, és számos, a sajtóban is tárgyalt sztori kiderítése fűződik a nevéhez. Kovács Gergelyt képviselői tapasztalatairól és az általa feltárt helyi ügyekről faggattuk.

Hogyan alakult az Ez a minimum-program sorsa az önkormányzatodnál?

Eleinte még szerettek engem az önkormányzatnál, és meg is szavazták az Ez a minimum-keretrendszert, de mire tényleg átment, igazából nem nagyon maradt benne semmi. Talán a rendeletek tárát kereshetővé tették, de igazából sokkal nehezebb most megtalálni valamit, mint régen, mert régen az évszámra ráklikkeltél és megtaláltad. Azt is vállalta az önkormányzat, hogy lesz a weboldalán egy, az EKR (Elektronikus Közbeszerzési Rendszer) weboldalára mutató link, de ez nem került fel, sajnos, a mai napig, úgyhogy most az egész kerület riadtan keresi, hogy hol van az EKR.

Amit ezzel kapcsolatban valóban sikerült elérni, hogy egyáltalán elkezdték közvetíteni a képviselőtestületi üléseket. Sokan sok éven át küzdöttek, de nem sikerült, ezért mi elkezdtük közvetíteni a saját Facebook-oldalunkon. Gondolom elég hülyén nézett ki, hogy a Kutyapárt Facebook-oldalán lehet megnézni a hegyvidéki önkormányzat üléseit, ezért ők is elkezdték közvetíteni, de kezdetben a felvételek csak egy hónapig voltak fent. Tehát felrakták a Youtube-ra, majd egy hónap elteltével letörölték. Pár hónapig így csinálták, most már fenn hagyják.

A kutyapártos képviselő javaslatára a XII. kerület is kidolgozta korrupcióellenes csomagját | atlatszo.hu

A nyilvánosság azért fontos és hatékony a korrupció visszaszorításáért folytatott küzdelemben, mert megnehezíti a visszaélések letagadását. Vagyis, ha az átláthatóság a korrupció elkövetését nem is akadályozza meg, annak büntetlenül maradását jó eséllyel igen. Ez pedig nagyon fontos önmagában is, de sokakat el is rettenthet a lebukás veszélye, tehát a nyilvánosságnak megelőző ereje lehet.

Mi az oka ennek, miért kell letörölni?

Semmi értelme nincs. Én lementettem mindegyiket, ezért tudta berakni Ács Dani a turulos filmjébe az odavágó testületi jeleneteket, mert azt, hála istennek, lementettük.

Ami nekem a legfurcsább volt, hogy azt hittem, hogy egy  önkormányzati képviselő hozzáfér a dolgokhoz. Azt gondoltam, hogy ez egy munkahely, ahol akár egy irodád is lehet, bent az önkormányzat épületében. Ez nem volt, de akartak adni egy nagyon olcsó, külső irodát, ahogy minden pártnak a kerületben, de az tiltott pártfinanszírozás lett volna, úgyhogy nem kértük. Bent az önkormányzatnál azonban nem tudsz csinálni semmit: körülbelül három-négy hónappal azután, hogy képviselő lettem, a jegyző körbeküldött egy e-mailt az irodavezetőknek, meg nem tudom, még kiknek, aminek az a lényege, hogy a képviselők nem fordulhatnak közvetlenül az irodákhoz.

Tehát én nem mehetek be, nem kérdezhetek, nem hívhatom fel telefonon az önkormányzat munkavállalóit, hanem csakis a jegyzőnek írhatok, aki mindig gondos mérlegelés után, pontosan 30 nap elteltével válaszol. 31 napos hónapok esetén néha benézik, és csak 31 nap múlva.

Ebből sok vicces jelenet volt, mert én ennek ellenére fel szoktam hívogatni az irodákat, és néha válaszolnak is. Felhívtam valakit egy rendelettel kapcsolatban, a hölgy elkezdte mondani, hogy ez mit jelent, de pár mondat után feleszmélt, és megkérdezte, hogy várjon csak, ön képviselő, ugye? Mert ha igen, akkor nem mondhatok semmit, forduljon a jegyzőhöz.

Tehát egy betelefonáló kerületi lakos, vagy egyszerű állampolgár hamarabb kap felvilágosítást, mint egy helyi önkormányzati képviselő?

Ez így van. Kipróbáltuk, egy ismerősöm másnap felhívta ugyanezt az ügyintézőt, és neki gond nélkül elmondta, hogy mi van ebben a rendeletben.

De ugyanez a helyzet a kerület ingatlan értékbecsléseivel kapcsolatban is. Nem lehet kikérni, csak megmutatják. És akkor jön az a nyomorult szitu, hogy nem fotózhatsz, nem kaphatod meg, nem másolhatod le a papírokat. És akkor ebből mi van? Ott ül az irodavezető, ott ülsz te, egymás három óráját vesszük el, amíg szó szerint leírogatom azt a hülye értékbecslést. Ha egyáltalán megmutatják, mert már olyan is volt hogy azt mondták, hogy nem adhatják oda, mert döntéselőkészítő anyag, ez a kedvenc fogalmuk. Már megtörtént ingatlanértékesítések esetén is.

Egy már lezajlott ingatlaneladásnál felszólaltam, hogy miért nem láthatom utólag, hogy hogyan értékbecsülték. Mondtam a hölgynek, hogy szerintem ez nyilvános, tehát ezt én megkaphatom. Igen? Jó, hát akkor gyere be érte holnap, és akkor végül odaadták. Tehát próbálnak minél kevesebb dolgot megmutatni, és ha nem értesz hozzá, akkor ezt kihasználva semmit nem mutatnak meg. De hála istennek a legtöbb ilyen adat igazából nyilvános, és a legtöbbhöz képviselőnek sem kell lenni, hogy megnézhesd.

Több probléma is van a kerületi ingatlanértékesítésekkel. A legalapvetőbb az, hogy 50 ezer forint plusz áfáért lehet egyáltalán megnézni, hogy milyen ingatlant árulnak. Ebből következik az is, hogy mekkora verseny van: az elmúlt időszakban kilenc nagyobb értékű ingatlanértékesítés volt, ott kettőnél jött két érvényes ajánlat, hétnél pedig egyetlen. Árverés sincs, a legjobb ajánlat nyer. A legszürreálisabb egy Hegyalja úti kisbolt eladása volt, amit egy kerületi trafikos fazon vett meg az ingatlanárverés eredményeképpen, előre tudható módon. Ezer négyzetméteres telken állt az üzlethelyiség, külön a telek és külön az épület is 90 milliót ért, az értékbecslő ezt a kettőt átlagolta, és ennyiért is ment el.

Farkas Flórián volt sofőrjének cégétől Rókusfalvy Pál érdekeltségéhez került a volt Tündérhegyi pszichiátria épülete | atlatszo.hu

Állami hitelből és a félretett 300 milliójából vette meg 4 éve igen nyomott áron Farkas Flórián sofőrje a Tündérhegyi Pszichiátria akkor még jó állapotú épületét a hozzátartozó 7500 m2-es telekkel együtt. Az épület azóta gyors pusztulásnak indult annak ellenére, hogy létezik egy kerületi rendelet, ami épp arra hivatott, hogy ilyesmi ne történhessen meg.

Nemrégiben a Közbeszerzési Hatóságnál is panaszt tettél az önkormányzat közbeszerzési gyakorlata miatt. Azzal mi a probléma? 

A közbeszerzések terén még ha nem is a legbarátságosabb felületeken keresztül, de nagyon sok minden elérhető. Amivel trükközni szoktak, azok a műszaki leírások, azt nagyon nem szeretik odaadni. Egy parkolási szerződés ügyében ezt úgy sikerült megszerezni, hogy sajtópert indítottak, és a perbe becsatolták a műszaki leírást, amiről korábban azt állították, hogy már odaadták.

A mai napig nem értem, hogy vannak ezek az úgynevezett 115-ös közbeszerzések, amelyek építési beruházásoknál 300 millió forintos értékhatárig megengedik, hogy csak meghívott cégek tehessenek árajánlatot egy-egy munkára. A 12. kerületben van öt-tíz cég, akiket meg szoktak hívni, a konkrét esetben ebből kettő eleve érvénytelen ajánlatot tett, mert 300 millió forintnál magasabb ajánlatot adtak. Ez nagyon átlátszó, hiába mondják Béres Istvánra, aki stratégiai főtanácsadóként intézi a gazdasági ügyeket az önkormányzatnál hogy milyen okos, ez a része nem tűnik annyira okosnak.

Ott van például az Archibona Kft., amely 2010 környékén alakult, és 2013 óta zsinórban nyeri a XII. kerület közbeszerzéseit. Eleinte ilyen 115-ös, meghívásos rendszerben, az elmúlt pár évben viszont már gyakorlatilag versenytárs nélkül, egyedüli ajánlattevőként. Valószínűleg tényleg kiépült annyira a NER, hogy már a kamu versenytársak meghívására sincs szükség, mert senki nem mer elindulni rajtuk kívül. Az elmúlt tíz évben lezajlottak azok a telefonhívások, esetleg NAV-vizsgálatok, amiknek a végén ide jutottunk. És ebbe még bele sem lehet kötni, mert kiírták nyíltra a közbeszerzést, nem tehetnek arról, hogy senki más nem indul.

Az Archibona Kft. bevételének több mint 70 százaléka 12. kerületi közbeszerzés, a többi meg egyéb állami vagy más önkormányzati közbeszerzés. Talán nem biztosak benne, hogy örökké az övék lesz az önkormányzat, ezért a cég elkezdte bevásárolni magát különféle projektekbe, például egy keszthelyi lakópark beruházásba és egy balatonfelvidéki napelemparkba, illetve ásványvízpalackozó üzembe. Ez utóbbira 440 millió forint vissza nem térítendő állami támogatást is kaptak. De kaptak munkahelymegtartó támogatást is 200 millió forintot, 22 alkalmazottal.

„Ez nagyon átlátszó” – így lett őrkutya a kétfarkú kutyából a Hegyvidéki Önkormányzat képviselőtestületében from atlatszo.hu on Vimeo.

A vagyonnyilatkozati bizottság miért szűnt meg a XII. kerületben?

Mondom, eleinte úgy tűnt, hogy szeretnek, és megkaptam az elnöki posztját az összeférhetetlenségi és vagyonnyilatkozati bizottságnak. Kiderült, hogy ez annyit csinál, hogy évente egyszer le kell adniuk a képviselőknek a vagyonnyilatkozatukat, és akkor mi bemegyünk, és ott elmondja a hölgy, hogy igen, leadták mind a tizennyolcan, és akkor mi most szavazzunk arról, hogy ők leadták-e. Mivel leadták, felemeli mindenki a kezét, és vége, utána egy év múlva lesz a következő gyűlés, hogy megint leadták-e.

Itt a törvény is problémás, mert azért nem jár büntetés, ha valótlanság szerepel a vagyonnyilatkozatban, és a bizottságnak sem volt semmilyen jogköre ennek az ellenőrzésére. Ezért beterjesztettem a testületi ülésre, hogy ne legyen ez a tök felesleges bizottság, a minimális kötelező jogköre pedig kerüljön át a jogi bizottsághoz, erre nem nagyon tudtak mit mondani, megszavazták, de aztán gyorsan áttették a rajtam kívüli 4 tagot a jogi bizottságba, hogy a többiek fizetése megmaradjon.

Magyarországon vagyont eltitkolni egyébként is a világ legegyszerűbb dolga, mert az ingatlan tulajdoni lapokat egyesével kell egy ezresért lekéregetni, és nem lehet tulajdonosra keresni. A kedvenc részem, mikor belépsz ügyfélkapuval a földhivatal online-on a tulajdoni lapokhoz, akkor nem tudsz azonnal tovább lépni, hanem visszaszámol 5-től 1-ig, nehogy elkapkodd a dolgot. Ha pedig kereshető lenne, biztos kivinnék offshore-ba, vagy strómanok nevére írnák, amit el akarnak titkolni. Mindig tudnak eggyel okosabbak lenni…

A magánszereplők közti ingatlan adásvételi szerződések se nyilvánosak, tehát ha valaki megvesz, úgy tűnik, hogy olcsón egy állami vagy önkormányzati ingatlant, és egy héttel később eladja, nem lehet megtudni, hogy mennyit nyert a bolton. Ami viszont segít nekem, hogy ez nem egy új önkormányzat, itt van tizenöt éve ugyanez a vezetés. Így már látni lehet ezeket a rendszeresen visszatérő mintákat a közbeszerzésekben, mert tizenöt év alatt ez nagyon szépen kirajzolódik.

Újabb milliárdos ingatlant vásárolt Tiborcz István cége a budai hegyekben | atlatszo.hu

A hét salakos teniszpályát és két műanyag borítású pályát, valamint egy úszómedencét is magában foglaló ingatlanra a tulajdoni lap szerint 2 és fél milliárd forint értékben kerül jelzálog-bejegyzés 2020. áprilisban. Ez alapján, és a piaci adatok ismeretében, milliárdos értéke lehet Tiborcz István milliárdokat érő ingatlan-gyűjteményének legújabb, júliusban szerzett darabjának.

Melyik volt a legizgalmasabb 12. kerületi tényfeltárásod?

Ami abból a szempontból a legizgalmasabb volt, hogy egy kicsit én is paráztam tőle, az egy idős milliárdos volt egy Napos úti házban, akit egy idő után a családja nem igazán tudott elérni, és különös alakok bukkantak fel a környékén. Az idős milliárdos meghatalmazta ezeket az embereket, akik nála laktak, hogy a cégével és a vagyonával kapcsolatban azt csinálnak, amit akarnak. Ezt a meghatalmazást egy XII. kerületi önkormányzati képviselőtársam, a jogi bizottság elnöke, Dr. Péczely Attila szerkesztette. Az nem derült ki, hogy neki mi volt a szerepe az ügyben, az öreget viszont a meghatalmazottak elvitték a vidéki kastélyába, ami nemsokára leégett.

Egymás után három nap gyulladt ki. Az első nap túlélte az öreg, akkor kórházba került, kiengedték este, hazaküldték, másnap viszont már bennégett és meghalt, de a kastély még a harmadik napon is kigyulladt valamilyen okból. Úgy tudom hogy előzetesbe kerültek, akik ezt vélhetőleg csinálták, de tőlük azért egy kicsit még én is féltem. Politikai következménye ennek az ügynek sem lett, Péczely mai napig a jogi bizottság elnöke a kerületben.

Vidéki kastélyában égett halálra a milliárdos, akinek egy fideszes képviselő volt az ügyvédje | atlatszo.hu

Először vegyen mindenki egy nagy levegőt, legyen hálás a Privát Kopó nak, hogy valaki ezt meg merte írni és jól nézze meg magának dr. Péczely Attilát. dr. Péczely Attila, XII. kerületi önkormányzati képviselő (Fidesz-KDNP) Mészáros István – random kerületi milliárdos – eléggé szétesett az elmúlt években. Alkoholista lett, pszichiátriai kezelésre szorul.

A Kutyapártban rajtad kívül mást is megérintett a tényfeltáró lelkesedés?

Suziék próbálkoztak Ferencvárosban: Baranyi Kriszta nagyon szívesen elindította volna azokat az eljárásokat, amiknek esetleg büntetőjogi következményei lehetnek a korábbi fideszes vezetés bizonyos szereplőivel kapcsolatban. De kiderült, hogy sajnos nagyon sokszor törvényesek ezek a dolgok, tehát nyilvánvalóan a lopásról van szó sok esetben, de semmilyen törvénytelenség nem történik. Viszont rengeteg túlárazott vagy éppen tartalommentes szerződést szerencsére fel tudtak bontani.

Vidéki kutyapártosok is próbálkoznak, most nem is mondom a várost, de beadtunk két-három random adatigénylést egy pár tízezres településen – talán a polgármester vagyonnyilatkozatát, meg a két aktuális közbeszerzésnek a műszaki leírását kértük. Rám is írt a srác azonnal, hogy hú, Gergő, ezek most teljesen ráparáztak, hogy adatigénylések vannak, és szóba hozták, hogy bizonyos összeget ajánlanának fel azért cserében, hogy maradjunk csendben a kérdéses pályázatokkal kapcsolatban.

A személyes kedvencem a Budakeszi önkormányzati képviselők és a polgármester vagyonnyilatkozatának az ügye, ezeket másfél éve nem sikerül megszerezni. Nem küldik el, nem adnak időpontot a betekintésre. Nincs következménye.

Műemlék épületek pusztulnak a budai hegyekben – katasztrófatúra Kovács Gergellyel | atlatszo.hu

Műemlék épületek pusztulnak a budai hegyekben – katasztrófatúra Kovács Gergellyel

Összességében mennyivel vagy okosabb most, mint mielőtt ebbe belevágtál?

Már az is hatalmas meló, hogy egyetlen kerületre vonatkozóan megértsük a korrupciós szisztémát. Ismerned kell a cégneveket, a szereplőket, a székhelyeket. Ha most meglátom, hogy Bokor utca 9-11., vagy Frankel Leó utca 21-23. B. ép. Fsz. 7., akkor tudom, hogy ott kik vannak. A közbeszerzéseknél ki kell írni az összeset, hogy kik indultak, kik nyertek, melyik KBT szerint volt. Ezzel elpepecselsz egy hétig, utána akkor abból már tudsz valamit mondani, hogy ó, nézd, ott is ezek meg azok indultak.

Az a legszörnyűbb, hogy semmi felelőssége nincs annak, aki a közérdekű adatot nem adja neked oda, semmiféle büntetés nem jár érte. De az önkormányzatnál sincs felelős, ha hoznak egy rossz döntést és százmilliós kárt okoznak a kerületnek. Pedig a világ amúgy nem így működik: magáncégeknél, magánembereknél, ha valamit elcseszel, akkor azért rosszul szoktál járni, ha máshogy nem, legalább anyagilag. De itt ezeknél meg mindegy.

Ha azt mondjuk, hogy legyen ilyenfajta felelőssége egy képviselőnek, akkor ahhoz szerintem azt is el kéne várni, hogy rendelkezzen azzal az alapvető tudással, ami nincsen meg. Egy képviselőnek nem kell értenie egy tulajdoni lapot, nem kell értenie egy rendeletet. Amikor önkormányzati képviselő lettem, végig kellett nyomkodni egy ilyen önkormányzati alapismereteknek nevezhető tesztet. Ez úgy működik, hogy ott a kérdés, ott a három válasz, benyomod, és ha rosszat nyomsz, akkor kijön újra. Legkésőbb harmadikra már biztos eltalálod.

Eredményként említhető, hogy talán miattunk nem újították fel a balatonszántódi tábort, ami a kerület tulajdonában van, még én is oda jártam gimisként nyaralni. Négyzetméterenként 600 ezer forint körül lett volna a faházak felújítása, PVC padlóval és épületenként egy konnektorral. Ezt elég volt megírni, és nem írták alá a szerződést. Nem az önkormányzat persze, mert akkor megbüntethetnék, a kivitelező cég mondott le a lehetőségről. Nem is írták ki azóta ezt a közbeszerzést, mert ha ugyanennyiért írják ki, akkor ugyanilyen szarul néz ki, ha meg kiírják reális áron, akkor miért volt legutóbb annyi?

Mikor az ember ezeket a dolgokat szóba hozza a testületi ülésen, akkor Pokorni Zoltán polgármester azt mondja, hogy úgy nagyjából igazad van, Gergely, aztán hazamegyünk. Hogy mit lehet ezekkel a tényfeltárásokkal elérni azon túlmenően, hogy most már talán nem gondolják annyira teljesen becsületesnek ezt az önkormányzatot, mint korábban gondolták, az egy jó kérdés.

Kérdezett: Bodoky Tamás. Videó: Bodoky Bence. Címlapkép: MKKP BP XII. kerület/Facebook.

Megosztás