közbeszerzés

Negyedmilliárdért mér nézettséget a köztévé, csak egy cég vállalta a munkát

Ma már nem várható el a közmédiától, hogy minden ellentétes álláspontot részletesen bemutasson, hiszen más forrásokból is értesülni lehet a hírekről és a véleményekről – legalábbis a Médiatanács szerint. A köztévé műsoraira ennek ellenére minden adófizető egyformán áldoz, hiszen az MTVA idén 142 milliárd forint közpénzből működhet. Most ebből költenek el negyedmilliárdot arra, hogy megtudják, a lakosság hogyan fogyasztja a tartalmaikat.  

Nézettségmérése és a nézettségmérési adatokat feldolgozó szoftverre írt ki közbeszerzési eljárást a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) tavaly novemberben. Ahogy azt az ajánlattételi felhívásban írják, a „közszolgálati médiaszolgáltató köteles évente stratégiai tervet készíteni, illetve a szolgáltatásainak közszolgálati jellegét és értékét, médiapiac sokszínűségére gyakorolt hatását megvizsgálni, amelynek részét képezi a közszolgálati médiaszolgáltatás nézettségi és egyéb médiafogyasztási adatainak elemzése is. Ennek célja, hogy a köztévé a feladatait „hatékonyan és gazdaságosan elláthassa”.

Az uniós közbeszerzési értesítőben pénteken megjelenő eredménytájékoztató alapján az ezzel kapcsolatos feladatokra – ahogy tavaly is – a Nielsen Közönségmérés Kft.-vel köt keretszerződést az MTVA 12 hónapra.

Bár a két részből álló tender eredetileg becsült értéke félmilliárd forint volt, a Nielsen összesen nettó 267,3 millió forintért vállalta a munkát.

A korábban is befutó cégen kívül más nem is tett ajánlatot.

A Nielsen feladatai a következők lesznek:

  • percenkénti nézettségi adatok gyűjtése a nap 24 órájában;
  • a szerződés időtartama alatt évente legalább egy alkalommal koincidencia vizsgálat, amely a panel háztartások 40%-ára terjed ki;
  • minimálisan 1450 háztartásból álló teljes panelminta;
  • teljes körű ügyfélszolgálat (munkanapokon munkaidőben 9 és 17 óra között).

Továbbá egy nézettségmérési adatokat feldolgozó szoftvert is biztosítaniuk kell, amelynek többek között alkalmasnak kell lennie a „nézettségi adatbázis csatornánkénti, műsorcím, reklámblokk és műsortipológia szerinti elemzésére.”

„Nem köteles minden álláspontot bemutatni”

Ahogy arról korábban beszámoltunk, az MTVA 2024-es büdzséjének főösszegét 142 milliárd forintban határozták meg (ez tavaly 126 milliárd forint volt).

A tetemes pénzmennyiség ellenére a kiegyensúlyozott tájékoztatás nemigen megy a köztévének (főleg a kormány és a Fidesz nézőpontját ismerhetjük meg belőle), de egy nemrég kiadott tájékoztatás szerint ez már nem is várható el tőle. Hadházy Ákos független parlamenti képviselő médiaelemzők segítségét kérte az M1 híradóinak vizsgálatához, majd amikor a kapott eredmény miatt panasszal élt, a következő választ kapta:

„a kiegyensúlyozott tájékoztatás követelményének érvényesülése ma már nyilvánvalóan nem értelmezhető akként, hogy a Médiaszolgáltató köteles lenne minden ellentétes álláspontot részletesen bemutatni, hiszen a néző, amint értesül, hogy ellentétes vélemények is vannak, azok részletes megismeréséére más forrásból is lehetőséget kaphat”.

Később egy másik híradás kapcsán is a Médiatanács vizsgálatát kérte, akkor pedig többek között azzal utasították el a képviselő beadványát, hogy a „szerkesztés módja, mikéntje kizárólag a Médiaszolgáltató szerkesztői szabadságának körébe tartozik”, és aránytalanul korlátozná a szerkesztői szabadságot, ha „a tájékoztatásban megjelent információk korrekciója, pontosítása is hatósági eljárásban vizsgálható és kikényszeríthető lenne”.

Katus Eszter

Nyitókép: Az M1 Híradója. Fotó: Youtube

Megosztás