A kétfarkúak „hivalkodó román színű” buszvárója miatt tettek panaszt
A Magyar Kétfarkú Kutya Párt évek óta épít országszerte buszvárókat. Egyes önkormányzatok lebontják ezeket (majd megszavazza a testület, és visszaépítik),...
A Nyírségben élő nők munkaerő-piaci helyzetének javítására, szemléletformálásra, képzésekre kapott 199 millió forint uniós és állami támogatást a Czinka Panna Roma Egyesület, azonban az összeg egy részét szabálytalanságok miatt visszakérte az eljáró hatóság. Információnk szerint többek között olyan programokra költöttek, amelyeket amúgy is megrendeztek volna az önkormányzatok, helyi civil szervezetek, és nem is kapcsolódtak a projekt célkitűzéseihez. A képzésekről pedig olyan számlákat adtak le, amelyek összege magasabb volt a megengedettnél. Nem ez az egyetlen problémás program azonban az országban: csak az EFOP keretében közel 3 milliárd forint értékben állapítottak meg szabálytalanságot 2014 és 2020 között.
Az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program (EFOP) keretében nyert 199 millió forintos támogatást a Czinka Panna Roma Egyesület Nyírségi Nő-Köz-Pont létrehozására és működtetésére.
A projekt céljai a következők voltak:
A célok eléréséhez a Czinka Panna Roma Egyesület a Konszenzus Alapítvánnyal és a Rábaközi Cigány Kulturális Egyesülettel fogott össze.
Előbbi feladata a képzések szervezése és lebonyolítása lett volna, míg utóbbi a rendezvényekért volt felelős. Az eljáró hatóság azonban megállapította, hogy a forrásokat nem megfelelően használták fel, ezért az projektgazdától több mint 81 millió forintot követeltek vissza.
A vizsgáló hatóság szerint a tanfolyamokkal több gond is akadt. Először is a kiíráskor – szabálytalanul – nem határozták meg az OKJ-s képzés óraszámát (pedig van 300 órás és 1340 órás képzés is), így nem voltak összehasonlíthatók az árajánlatok, mivel nem tartalmaztak erre vonatkozó adatokat. Emellett az ajánlati felhívás nem tartalmazott részajánlat-tételi lehetőséget sem. Az egyesület azzal érvelt, hogy a jogszabály meghatározza a gyakorló ápoló, valamint a szociális ápoló és gondozó képzések minimális és maximális óraszámát, ezért nem tartották szükségesnek külön feltüntetni azt. Csakhogy az idézett jogszabály az iskolarendszerű képzésben határozza meg az összefüggő szakmai gyakorlat óraszámát, amely jelen esetben nem volt releváns.
A képzésekre a Konszenzus Alapítvánnyal kötöttek szerződést, amely azonban nem rendelkezett OKJ-s képzésekre való programengedéllyel a gyakorló ápoló és szociális munkás képzés terén.
A Konszenzus Alapítvány honlapja szerint 90 fő számára OKJ-s vagy iskolarendszerű képzés biztosítottak (gyakorló ápoló 60 fő és szociális gondozó és ápoló 30 fő), továbbá egyéb képzéseket bonyolítottak le 410 főnek. A képzéseket azonban két alvállalkozó: egy bt., valamint egy budapesti szakközépiskola végezte – a velük kötött szerződést viszont az alapítvány nem mutatta be.
Az árakkal sem stimmelt minden. A Konszenzus Alapítvány által megbízott alvállalkozó a gyakorló ápoló képzést ugyan a piaci árnak megfelelően árazta be, a szociális gondozó és ápoló képzést viszont már a megengedettnél drágábban adta. Az interneten található adatok alapján ugyanis az alvállalkozó (máshol) 185 ezer forint/fő áron hirdette a szociális gondozó és ápoló képzést, amit a projektben bruttó 347 500-ért számoltak el – ez pedig jóval drágább, mint a megengedett maximum összeg (220 ezer Ft/fő).
A projekt során emellett tartottak:
A vizsgálatok alapján ezeket a képzéseket is túlárazták 24 vagy akár 90 ezer forinttal.
A projekt során rendezvényeket is tartottak a Nyírségben, összesen 24 millió forintért. A 25 eseményből 10-et azonban problémásnak ítéltek a hatóságok.
A rendezvényszervezői feladatok teljes körű ellátására a Czinka Panna Roma Egyesület a Rábaközi Cigány Kulturális Egyesülettel kötött szerződést, amely színpadépítésre, bérlésre, vetélkedők anyagköltségére, fellépési díjakra, reprezentációs költségekre, kézműves és egyéb szolgáltatások anyagköltségére kapott pénzt.
Ehhez képest több eseményen nemcsak színpad nem volt, de igazán olyan program sem, amely illeszkedett volna az eredeti célkitűzéshez. A beszámolók alapján ráadásul a programokat a helyiek (pl. az önkormányzat, óvodák, klubok) szervezték meg helyi intézményekben. Bár az egyesület bemutatott olyan nyilatkozatokat polgármesterektől, amelyek szerint ők voltak a lebonyolítók, a szakmai beszámolókban a nevüket még csak nem is említik.
A szabálytalansággal érintett rendezvények között szerepelt a Luca napi vígasságok Hodászon, a győrteleki közösségi farsang, a Farsangi délután Nyírcsaholyban, a Közös húsvétvárás Nyírcsaholyban, a Májusköszöntő rendezvény Hodászon, a Gyermeknap Győrteleken, a Családi nap Nyírgyulajon, a Pünkösdhétfő Nyírcsahojban, illetve a Szamosparti találkozó és a Közösségi családi nap Tunyogmatolcson.
Az események a meghívók, a beszámolók és a képek alapján nem kapcsolódtak a nők munkaerőpiaci helyzetének javításához, de volt olyan szakmai beszámoló is, amely szó szerint megegyezett egy másik rendezvény beszámolójával, sőt, a jelenléti ív és a fotók is ugyanazok voltak.
Az is előfordult, hogy szervezőnek olyan személyt jelöltek meg, aki a birosag.hu adatai szerint semmilyen kapcsolatban nem állt a Rábaközi Cigány Kulturális Egyesülettel. És bár a rendezvényeken esett szó a projektről is (pár percben), a nőkkel szembeni társadalmi és gazdasági sztereotípiák lebontását aligha mozdította elő a csillámtetoválás, az arcfestés, a kártyajóslás, a tombola, az óvodás táncbemutató vagy épp a Mátészalkai Reuma Klub és Roberto műsora.
A szabálytalanságok miatt összesen 81 millió forintot vontak/követeltek vissza a Czinka Panna Roma Egyesülettől, amely ebből 3,4 milliót vissza is utalt saját forrásból. Az egyesület ugyanakkor vitatta a szabálytalanságok fennállásának tényét. Szerintük ugyanis a helyi szervezetek, önkormányzatok bevonása célszerű és hasznos volt, a programok pedig hozzájárultak a szemléletformáláshoz.
Megkerestük a projektgazda Czinka Panna Roma Egyesületet, hogy megtudjuk, azóta sikerült-e visszafizetniük a támogatást, vagy kértek/kaptak-e az államtól plusz forrást erre. Cikkünk megjelenéséig az egyesület nem válaszolt.
Néhány éve írtuk meg Hadházy Ákos független képviselő nyomozása alapján, hogy az akkor egy éve létező Harmadik Évezred Innovációs Alapítvány az EFOP-1-8-6-17-2017-00026 számú pályázatára 450 millió forint vissza nem térítendő támogatást kapott.
A „lakosság egészségi állapotának javítását célzó” projekt lényege az volt, hogy sportnapokat tartsanak észak-magyarországi, az észak-, illetve a dél-alföldi régió hátrányos helyzetű falvaiban, hogy a „családok közösen eltöltött szabadidős tevékenysége gazdagabbá és színesebbé tegye a mindennapjaikat”, közösséget építsen, és „hosszútávon is hatással legyen jövőbeli életükre”.
A darabonként durván egymillió forint közpénzből megtartott eseményekről képek is készültek, amelyek szerint a sportnapokon például mormonkannákat kellett kerülgetni kerékpárral, gumilabdával kellett focizni, de az is előfordult, hogy a falunapot nevezték ki sportrendezvénynek, vagy épp szőlőmunkásokat tornáztattak látszólag munka közben.
Az alapítvány azzal magyarázta a furcsa „rendezvényeket”, hogy a hátrányos helyzetű falvakban „igen nagy kihívást jelentett az ott élő lakosság bizalmát elnyerni, kimozdítani őket komfortzónájukból. Ezen eseményeken résztvevők egyéni, személyre szóló személyiségfejlődését nem lehet összehasonlítani egy-egy nagyvárosban megrendezett aktív sportéletet élő lakosságnak szóló sportcsarnokban megrendezett sporteseménnyel” – érvelt az egyesület. Az EMMI akkor szigorú ellenőrzést ígért az ügyben.
Az EFOP-RSZTOP programok során egyébként gyakran történnek szabálytalanságok: csak a 2014–2020-as intervallumot bemutató táblázatban 2668 szabálytalanságot sorolnak fel, amelyek összesen 2,8 milliárd forint értékben károsították meg az államot és az uniós forrásokat.
Katus Eszter
Nyitókép: Luca napi Családi Nap Hodászon (forrás: nycskp.hu)
Ez a cikk hat szerkesztőség közös projektje, a Helyközi Járat keretében, a Partizán támogatásával készült. Tarts velünk, szállj fel a Helyközi Járatra! Ha van egy jó sztorid, oszd meg velünk, és ha teheted, támogasd munkánkat, hogy hosszú távon, kiszámíthatóan és magas színvonalon tudjunk dolgozni. Támogatással és ötletekkel kapcsolatban írj nekünk a [email protected] címre.
Adj szja 1%-ot, hogy megtudd, mire megy el az adód 99 százaléka! Átlátszónet Alapítvány: 18516641-1-42 from atlatszo.hu on Vimeo.
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásA Magyar Kétfarkú Kutya Párt évek óta épít országszerte buszvárókat. Egyes önkormányzatok lebontják ezeket (majd megszavazza a testület, és visszaépítik),...
Megtévesztő Kreml-párti propaganda miatt törölt a Google egy magyar nyelvű konteós oldalt, a Világ Helyzetét. De az álnéven publikáló szerkesztő még így is kisebb médiabirodalmat irányít. Az “alternatív” média konteócsászára a civil életben Nyíregyházán dolgozik kollégiumi nevelőtanárként.
Tizennégy önkormányzat került nehéz helyzetbe a Sberbank csődje miatt, köztük Pilisvörösvár és Nagykanizsa is. Az első 1,6 milliárd, az utóbbi...
A Mandátumkalkulátor a felhasználó tippjei alapján a hatályos választási szabályok szerint készít mandátumbecslést. A kalkulátor az alább részletezett megkötésekkel működik, tökéletes eredményt, mint semmilyen modell, nem adhat. Minél életszerűbb tippeket írunk be, annál pontosabb lesz a kalkulátor becslése is, de a választási rendszer egyes elemeinek megjelenítéséhez és elemzéséhez is jó eszközül szolgál.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!