helyközi járat

MotoGP: a kisajátításról még semmi hír, de már a földjeiken dolgoznának

Bár az eredeti tervek szerint őszre már a kisajátítási eljárásokat is lefolytatták volna, december elején még mindig akad olyan család, aki nem tudja, mennyi ideje lesz a kiköltözésre, és mikor kell elhagynia a területét a Hajdúnánás külterületére tervezett, 65 milliárdból megvalósuló MotoGP pályaépítés miatt. Az ott élők egy része már folyamatosan őrizteti a területét, mert attól tartanak, hogy engedélyek nélkül is megkezdik rajtuk a munkát. És bár érdemi kommunikáció nincs az állam és a földek tulajdonosai között, a közpénzköltést ez nem akadályozza. 

Április közepén foglalkoztunk először a Hajdúnánás külterületére tervezett gyorsasági motoros versenypályával, ami több száz milliárd forintba kerülhet. Mint írtuk, a komplexum felépítéséhez 500 hektár földet kell kisajátítania az államnak, a gazdákat azonban elfelejtették tájékoztatni a részletekről:

Ez a kormány is nekifut a MotoGP-projektnek, de már a földek kisajátítása sem megy átláthatóan | atlatszo.hu

A több mint tíz éve becsődölt sávolyi Balatonring-projekt után a kormány ismét megpróbálkozik egy MotoGP-pálya építésével. Ezúttal Hajdúnánás külterületén, 65 milliárdból készülne a körülbelül 500 hektáros pálya, amin a tervek szerint 2023-ban fognak először futamot rendezni, a jogdíjakra pedig több mint 44 milliárd forintot szánnak.

Augusztusban pedig arról írtunk, hogy Szijjártó Péter bejelentése után – miszerint jelentősen felgyorsítják a pálya építését – egyre több részlet derül ki a Hajdúnánás külterületére tervezett beruházással kapcsolatban.

A versenypálya alsó hangon 65 milliárd forintba fog kerülni, és az eredeti tervek szerint 2024-ben fogják az első versenyt rendezni a létesítményen. „A beruházás az ütemezésnek megfelelően halad, semmilyen késedelem nincsen” – mondta el Palkovics László ITM államtitkár idén nyáron a Haon.hu érdeklődésére. A szavaiból az is kiderült, hogy 2023-ban még csak Superbike versenyt fognak rendezni, az első MotoGP futamra csak 2024-ben kerülhet sor.

Az elmúlt hetekben megkérdeztük a pályaépítésben érintett helyieket, ők mit tapasztalnak, hogy halad a beruházás. A nevüket az esetleges következmények miatti félelmükben nem vállaló gazdák arról számoltak be, hogy már vannak olyanok, akikkel sikerült megállapodásra jutni. Sőt, olyan család is akad, akivel ugyan megállapodás még nem született, de már elköltöztek. „Valószínűleg belefáradtak, feladták a küzdelmet” – mondta el az egyik érintett. Másokat azonban még mindig bizonytalanságban tartanak, több mint egy év telt el úgy, hogy fogalmuk sincs, mire számítsanak, mennyi idejük lesz a kiköltözésre, és egyáltalán mikor kell elhagyniuk földjeiket.

A nehéz eseteket hagyják a végére

A szavaikból az körvonalazódik, hogy a könnyebb esetek kerülnek előre (jellemzően azok, akiknek csak földjük van a pályaépítésben érintett területen), nagy részükkel már folyamatban vannak a megállapodások, sőt, van, aki kapott már csereföldet is. De akadnak még páran (jellemzően azok, akik életvitelszerűen ott élnek, illetve egyéb okból nehezebb esetnek számítanak, például mert felszólalnak a pályaépítés, az információk hiánya ellen), akiket továbbra sem kerestek.

„Nálunk továbbra is csend van” – mondta el az egyik érintett, aki augusztusban is nyilatkozott nekünk, hozzátéve, hogy azóta semmi érdemi változás nem történt, így nem igazán tud mit mondani. Szerinte ugyanakkor

„ha bukik a Fidesz, akkor bukik ez a mutatvány is”.

Egy másik helybeli is hasonló csendről számolt be: őket augusztus óta nem keresték, az akkori tárgyaláson egy osztatlan közös tulajdonú földet ajánlottak fel csereterületként – később kiderült, hogy még nagyjából 20 tulajdonos kapta meg ugyanezt az ajánlatot.

A beruházás tervezett helyszíne Hajdúnánás külterületén (forrás: Google Earth)

„Lekezelnek, hülyének néznek minket”

Van azonban egy másik fejlemény: tudomásunk szerint az alpolgármester, Nagyné Legény Ildikó (Fidesz-KDNP) több érintettet is megkeresett, és arról tájékoztatta őket, hogy a közeljövőben munkagépek mennének a földjeikre. Nem sokkal később kiderült a pontos időpont is: a munkálatokat december 4-ére ütemezték be. A gépek a tervek szerint 40×40 cm-es földdarabokat telepítenének át olyan helyre, amely nem lesz érintett a pályaépítésben. Erre az ott megtalálható védett fajok (főként sziki kocsordok és így a nagy szikibagoly lepkék, amelyeknek otthont ad a növény) miatt van szükség.

A probléma az, hogy erről csak pár nappal korábban szóltak az érintetteknek. Mivel a földek magántulajdonban vannak, a munkálatok elkezdéséhez engedélyre lenne szükség a tulajdonosoktól – akik közül azonban sokan nem igazán szeretnék azt megadni. Úgy tudjuk, a négy érintett gazdából ketten adtak engedélyt, de az ő területeik jóval kisebbek, mint azoké, akik nem egyeztek bele.

„Én adtam engedélyt, mert nem tudok mit kezdeni vele. Úgyis be fognak jönni, ha akarnak, ha nem ezzel az indokkal, akkor mással”

– indokolta az egyik gazda a döntését.

Tőle egyébként megtudtuk azt is, hogy valószínűleg azért olyan fontos a földdarabok áthelyezése, mert amíg nem történik meg a fajok áttelepítése, a Nemzeti Park nem ír alá semmilyen dokumentumot, vagyis lényegében nem tudnak haladni a munkával.

„A sorrendiséggel komoly probléma van. Szeptemberben volt egy éve, hogy kiderült, hogy itt épülni fog a pálya, azóta mi semmi új információt nem kaptunk, most pedig idejönnének dolgozni a földünkre” – indokolta az Átlátszónak egy másik érintett, hogy miért nem engedélyezte a munkát.

Ez a terület is érintett lesz a pályaépítésben (forrás: Átlátszó/Szopkó Zita)

Olyan információt is kaptunk, miszerint volt, akit úgy akartak rávenni az aláírásra, hogy azt mondták neki: a többiek már aláírták. Másnak pedig megemlítették: már így is késik a beruházás, de miatta újabb egy évet fog csúszni, ha nem engedélyezi a munkálatokat. „Dühítő az, amilyen szinten lekezelnek, vagy hülyének néznek minket” – kommentálta az esetet az egyik földtulajdonos.

Jogellenes lépésre készülnek?

Sikerült beszélnünk az egyik családot képviselő ügyvéddel, Dr. Gerő Tamással, aki elmondta: „van egy tervezett kisajátítás, ami még meg sem indult, mert vételi árat sem adtak a területre. Ennek van egy megfelelő jogi eljárása: a Kormányhivatalnak kell egy eljárást lefolytatni, szakértőt kirendelni és megállapítani az értékét. Amennyiben ez a jogszabálynak megfelel, az ott lévő értékek figyelembevételével kártalanítani kell az ügyfelet. De ameddig nincsen birtokátruházással kapcsolatos kisajátítási határozat, addig nem csinálhatnak úgy, mintha már kisajátították volna.”

„Ez olyan, mintha én adnék egy ajánlatot a szomszéd telkére, de én már rögtön bemegyek, és ott lomtalanítok.”

Hozzátette azt is: ha mégis bemennének, akkor birtokvédelmi eljárást kérhet ügyfele pont azzal szemben, akinek egyébként a jogszerű birtoklást felügyelni kellene (jegyző). „Szerintem jogszerűtlen lépésre készül az önkormányzat, nekem az az álláspontom, hogy jogellenesen járnak el mindaddig, amíg nem születik kisajátítási határozat.”

A pálya területébe beleesik a K-III. öntözőcsatorna egy szakasza is, amelyen a tervek szerint hidakat fognak létesíteni (forrás: Átlátszó/Szopkó Zita)

A tervezett munkálatokra azonban tudomásunk szerint eddig még nem került sor, a kijelölt napon nem jelentek meg a munkagépek, még az engedélyt megadó gazdák földjein sem. Mindössze annyi történt, hogy kijelölték azokat a területeket, ahonnan át kell majd telepíteni a növényeket. Magyarázatot, értesítést nem kaptak az érintettek, akik így egyelőre várnak. De akad olyan is, aki elmondta:

mostantól folyamatosan őrizteti a területét, hogy azonnal értesüljön róla, ha esetleg megjelennének a földjein.

E-mailben kerestük a beruházás miniszteri biztosát, Tiba Istvánt, hogy érdeklődjünk: hogy áll a csereföldek biztosítása, illetve hány földtulajdonossal nem jutottak még egyezségre a kisajátítási eljárásokkal kapcsolatban. A Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatalnak is írtunk, akik nyáron még úgy fogalmaztak, hogy a terület felértékelése, a szakvélemények elkészítése folyamatban van. Cikkünk megjelenéséig nem érkezett válasz levelünkre.

A beruházás az Országos Ökológiai Hálózat területét érinti

A helyiektől megtudtuk azt is, hogy szeptember végén volt egy lakossági fórum. A város honlapján elérhető prezentáció a fejlesztési terület bemutatása után részletesen taglalja, hogy milyen hatásokkal jár majd a beruházás infrastrukturális vagy éppen környezeti szempontból.

A pálya tervezett helye és az Országos Ökológiai Hálózat magterületi, pufferterületi és folyosó övezete (forrás: hajdunanas. hu lakossági fórum prezentáció)

A dokumentumból kiderül, hogy a pálya területe érinti az ökológiai hálózat magterületét, pufferterületét és folyosóját (a vonatkozó jogszabály úgy definiálja ezeket a területeket, mint olyan kiemelt térségi és megyei területrendezési tervben alkalmazott övezet, amelybe természetes élőhelyek tartoznak, amelyek az adott területre jellemző természetes élővilág fennmaradását hosszú távon biztosítani képesek, és több védett vagy közösségi jelentőségű fajnak adnak otthont), azonban a beruházás miatt új területek kijelölésére került sor, vagyis lényegében áthelyezik máshová ezeket a területeket.

A környezeti hatásokkal kapcsolatban így fogalmaz a tájékoztató: „a beépítetlen, mezőgazdasági területek, természetközeli területek, részben beépítésre kerülnek.

A fejlesztés megvalósulása léptékében intenzívebb tájhasználatot eredményez.

A fejlesztési terület zöldfelületeinek, vízfelületeinek igényes, többszintű, természetközeli, a jelenleginél magasabb biológiai sokszínűséggel jellemezhető módon történő kialakítása »ellensúlyozhatja« a plusz beépítés okozta negatív hatásokat.”

Folynak a milliárdok

Már tavasz óta tudható, hogy a 65 milliárdba kerülő sportkomplexumra kiírt tervpályázaton első helyet ért el a debreceni székhelyű BORD Építész Stúdió. Azóta már a tervezésre kiírt eljárás eredménye is megjelent a közbeszerzési értesítőben. A szeptember 10-i számból kiderül, hogy az ajánlatkérő Kelet-Magyarországi Versenypálya Kft. (KMVP Kft.) hirdetmény nélküli tárgyalásos közbeszerzési eljárást kezdeményezett az I. díjazott pályázó, a BORD Építész Stúdió meghívásával.

A tenderdokumentáció szerint a cég a nyertes pályaműkoncepció felhasználásával a terület teljes infrastruktúra hálózatának és épületeinek koncepció-, tender-, engedélyezési-, kiviteli-, homologizációs- és BIM-terveinek elkészítéséért felel majd nettó 4,716 milliárdért.

A bontási jegyzőkönyv szerint ugyanakkor a KMVP Kft. eredetileg ennél jóval magasabb összegre, 6,2 milliárdra becsülte a tervezési feladatokat.

A leírás alapján a versenypályán, a lelátókon és kiszolgálóegységeken kívül lesz még kemping, tó és wakeboard center, hotel, múzeum, inkubátorház, látogatóközpont, bérgokart, valamint parkoló is az 500 hektáros pálya területén. A teljes projekten azonban nem egyedül fog dolgozni a BORD, több alvállalkozót is bevon a feladatba.

Forrás: hajdunanas.hu lakossági fórum prezentáció

Szintén friss hír, hogy a Magyar Közlöny november 8-i számában megjelent határozat rendelkezik a beruházás előkészítési feladataihoz szükséges források biztosításáról. A magasépítési munkálatokat 2024. június 30-ig kell teljesítenie a Beruházási Ügynökségnek, erre 6 milliárd forintot kap, amelyet a Gazdaságvédelmi Alapból különítenek el. Az építési költségen túl a kormány jóváhagyta a beruházáshoz kapcsolódó működési tevékenység költségeit is, amelynek felső korlátja 2022–24 között 1,26 milliárd forint lehet.

A csereföldek megszerzésének határideje 2022. január vége, a dokumentum szövege szerint az agrárminiszternek ekkorra kell létrehoznia a Nemzeti Földügyi Központ útján cserealapot a beruházáshoz szükséges ingatlanok megszerzése érdekében. Az ingatlanokat 2022. április 30-ig kell megszerezni legfeljebb a független idegenforgalmi szakértő által megállapított forgalmi értéken, adásvétel vagy kisajátítási eljárás útján.

A beruházás látványterve (forrás: hajdunanas.hu. lakossági fórum prezentáció)

Megalakult, de el is tűnik az üzemeltetésért felelős cég

Miközben javában zajlanak a tervezési munkálatok, a pályát üzemeltető cégek környékén is történtek fontos változások. Az Mfor szúrta ki november közepén a cégközlönyben, hogy a pálya üzemeltetéséért felelős Kelet-magyarországi Versenypálya Kft. hamarosan végleg eltűnik, ugyanis beolvad a HUMDA Zrt.-be, aminek egyébként a neve novembertől HUMDA Magyar Autó-Motorsport Fejlesztési Ügynökség Zrt.-ről HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökségre változott. A lap tájékoztatása szerint a tulajdonosok november 3-án hozták meg ezt a döntést, amely 2021. december végén válik véglegessé.

A gyorsasági motoros versenypályáért egészen mostanáig két cég is felelt: a 2020 szeptemberében HUMDA Zrt. névre átkeresztelt Valor Hungariae Zrt., ami az átnevezéssel 105 milliós tőkeemelést kapott, illetve a kifejezetten a hajdúnánási projekt magvalósulása érdekében létrejött Kelet-Magyarországi Versenypálya Kft. Utóbbit 3 millió forint jegyzett tőkével és 100 millió forint tőketartalékkal alapították 2020 augusztusában, decemberben a jegyzett tőke félmilliárd forintra (503 millióra) emelkedett az Opten cégadatbázisa szerint.

A KMV eltűnésének ugyanakkor voltak előjelei: már augusztusban kiderült, hogy a versenypálya megvalósítása augusztusban Palkovics László ITM minisztertől Mager Andrea nemzeti vagyonért felelős tárca nélküli miniszterhez, a Kelet-Magyarország Versenypálya (KMVP) Kft.-től pedig a Beruházási Ügynökséghez (BMSK Zrt.) került át. Az ATV kormányközeli forrásai technikai okokkal magyarázták a döntést: elmondásuk szerint így egy féléves uniós notifikációs eljárást spórolhatnak meg. Pár nappal a cégek egybeolvadása előtt, 2021. november 1-én Kósa Lajos bizalmi emberét is menesztették: Pacza Józsefet Fodor Levente váltotta a KMVP ügyvezetőjeként.

A KMVP új ügyvezetőjének van már tapasztalata hasonló munkakörben: az Opten szerint egyúttal a Pagus Gyógyszertár Kft. ügyvezetője is. Egy gyors Google-kereséssel az is kiderül, hogy az új ügyvezető minden valószínűség szerint nem más, mint a debreceni 19. számú egyéni választókerület fideszes képviselője. (A Haon.hu számolt be a képviselő testület vagyonnyilatkozatairól pár éve, ahol Fodor Levente képviselő neve mellett gazdasági érdekeltségnél a Pagus Kft. is fel volt sorolva.)

A MotoGP pályaépítéshez alakult cégek céghálója; pirossal a korábbi kapcsolatokat jelöltük (forrás: Opten Kft.)

A HUMDA Zrt-hez pedig újabban már két cég is tartozik. Az egyik az idén nyáron bejegyzett HUMDA Lab Nonprofit Kft., amelynek a honlap tanúsága szerint célja, hogy a nemzeti autó-motorsport kutatási és fejlesztési tevékenységeinek inkubátora és iránymutató szervezete legyen. Emellett 2020. decemberben létrejött a HUMDA pro Kft., amely promóciós, marketing és értékesítési tevékenységet végez. A cégnek egyébként szeptember óta új ügyvezetője van, Savanyú Adrián Attila személyében. (Korábban Szujó Zoltán sportriporter és Kalapács Kornél volt a társaság ügyvezetője, utóbbi a jelenleg Balázs Attila többségi tulajdonában álló építőipari cégcsoport, a Bayer-Construct Zrt.-nek 2019-ig volt az igazgatósági tagja.)

Az Opten adatai szerint egyébként egyik cég sem zárt sikeres évet 2020-ban. A tavalyi évben a KMVP Kft. 609 ezer forint veszteséget termelt, a HUMDA pedig – 585,4 milliót.

Milliós fizetések, kormányközeli cégekkel kötött szerződések

A HUMDA idén novemberig több mint 3 milliárd forint értékben kötött szerződéseket eddig, a honlapjukon található táblázat szerint, ami az 5 millió feletti szerződések listáját tartalmazza. Ennek harmadát a kormány kedvenc médiacége, az állami megrendeléseken rendre taroló New Land Media és Lounge Design Kft. (1 milliárd 309 millió a 2020–2022. évi komplex kommunikációs feladatok ellátására) vitte el. De viszonylag magas összegre szerződtek az Antenna Hungária Zrt.-vel is (800 millió rendezvényszervezési feladatokra a 2021–22-e évre), amelynek többségi tulajdonrésze a közelmúltban került az állami megbízásokkal felhizlalt 4iG Nyrt.-hez, illetve a fideszes kötődésű Sárhegyi és Társai Ügyvédi Irodával is (230 millió jogi munkákra, 2020–2022 között).

A G7 írta meg októberben, hogy a cégnél nem spórolnak a munkavállalói béreken: a 27 főnyi átlagos statisztikai létszámra több mint 350 millió forintnyi bér és személyi jellegű kifizetés jutott 2020-ban, ami fejenként havonta átlagosan bruttó 1,1 millió forintot tesz ki.

A vezető tisztégviselők bruttó munkabére is hasonló tendenciát mutat: 2020-ban Savanyú Adrián Attila (főigazgató) és Weingartner Balázs (elnök-vezérigazgató) több mint 2 milliót keresett havonta, a zöld mobilitás igazgató bére bruttó 1,75 millió volt. A felügyelőbizottság és az igazgatóság tagjai átlagosan 400–450 ezret vihettek haza, így Weingartner Balázs összesen majdnem 3 milliót (2,95 milliót) kapott minden hónapban.

Vezető tisztségviselők fizetése 2020-ban (forrás: humda.hu)

A HUMDA-ba olvadó Kelet-Magyarországi Versenypálya Kft. ügyvezetője szintén nem panaszkodhatott a fizetésére, 4 hónap alatt, 2020. augusztus és december között bruttó 10,75 milliót, azaz havonta átlagosan bruttó 2,7 milliót kapott, erre jön még a közel egymilliós költségtérítés összege és a cafeteria.

A cég egyébként még 2020-ban elköltött 61,9 milliót a szerződéslista szerint: készült örökségvédelmi-régészeti tanulmány 1 millióért, szaktanácsadói és beszerzési tanácsadói feladatokra 56 millióért szerződtek, az ingatlan tulajdonjog megszerzésének előkészítésére pedig nettó 4,9 milliót szántak. Ezen kívül a kisajátításhoz kapcsolódó jogi tevékenységek ellátásával a Dr. Léka és Dr. Gaál Ügyvédi Konzorciumot bízták meg, összesen 92,7 millió forintért. A környezeti hatástanulmány készítése pedig 14,85 millióba került.

Vagyis eddig, számításaink szerint, összesen majdnem 170 milliót költöttek.

Arról pedig már legutóbbi cikkünkben is beszámoltunk, hogy a pálya miniszteri biztost is kapott, Tiba István személyében, aki a fejlesztések előkészítéséért, koordinálásáért felel, havi egymillióért, így a két évig tartó kinevezése alatt 23 milliót kaphat. Az persze kérdés, hogyan fog hatni a miniszteri biztosra az, hogy az őt kinevező ITM minisztertől a nemzeti vagyonért felelős tárca nélküli miniszterhez került át a projekt.

A G7 októberben azt is megírta, hogy a 2021-es költségvetés tartalmaz egy új kiadási tételt is: eszerint a kormány autó-motor sportra 36 milliárdot kíván elkölteni. A lap gyűjtése szerint ez az összeg a Hungaroring Zrt. mellett ezentúl a HUMDA-t is gazdagítja, ami magyarázattal szolgálhat arra, hogy a költségvetési támogatás hogyan lett több mint kétszerese a korábbi évek támogatásainak.

A hajdúnánási MotoGP pálya látványterve (forrás: Facebook/BORD Építész Stúdió)

Szopkó Zita

A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. Címlapkép: A beruházásban érintett föld (forrás: Átlátszó/Szopkó Zita)

Ez a cikk hat szerkesztőség közös projektje, a Helyközi Járat keretében, a Partizán támogatásával készült. Tarts velünk, szállj fel a Helyközi Járatra! Ha van egy jó sztorid, oszd meg velünk, és ha teheted, támogasd munkánkat, hogy hosszú távon, kiszámíthatóan és magas színvonalon tudjunk dolgozni. Támogatással és ötletekkel kapcsolatban írj nekünk a [email protected] címre.

Megosztás