Február elejétől április 8-ig több nagy állami kommunikációs kampány futott. Bő 2 milliárd forint az ENSZ és a migránsok elleni hirdetésekre, 3 milliárd sikerpropagandára, 1 milliárd pedig a téli rezsicsökkentés reklámozására ment el. A Miniszterelnöki Kabinetiroda 26.400 forintot kért tőlünk az adatokért.
Hosszú ideje nyomon követjük, hogy mennyit költ a kormány hirdetésekre. Legutóbb március végén jelentkeztünk ilyen összesítéssel, amiben a decemberi és januári reklámkiadásokat számoltuk össze.
Azóta kétadatigényléssel megszereztük a február elejétől április 8-ig megrendelt állami hirdetések dokumentációját a Miniszterelnöki Kabinetirodától. Természetesen Rogán Antal minisztériuma megint pénzt kért tőlünk az adatokért: igénylésenként 13.200, vagyis összesen 26.400 forintot kellett kifizetnünk. A táblázatokat ismét szkennelt pdf-ekben kaptuk meg, de már egész jól megtanultunk velük bánni.
Az összesített adatok szerint február 1. és április 8. között, vagyis a választási kampány finisében a kormány összesen nettó 6,9 milliárd forintot költött hirdetésekre. Ez az összeg főként az alábbi nagy kampányokból tevődött össze:
eredménykommunikáció (2018.02.01.-03.12.): 3 milliárd forint
március 15-e (2018.03.01.-03.15.): 469,5 millió forint
téli rezsicsökkentés (2018.03.23.-04.08.): 1 milliárd forint
ENSZ (2018.03.01.-31.): 1,1 milliárd forint
Stop migránsok (2018.03.26.-04.15.): 1,1 milliárd forint
A korábbi reklámkampányokhoz képest több változás is látszik az adatokban. Egyrészt látványosan visszaszorult a közterületi hirdetések (óriásplakátok, citylightok) aránya, és nagyon megnőtt a tv-reklámok száma.
Másrészt feltűnő, hogy egy médiacég, a Magno Studio Kft. jóval több pénzt kapott a hirdetésekből, mint eddig, a többiek pedig sokkal kevesebbet. A mostani közel 7 milliárd forintból 3,8 milliárd a Magno Studio Kft.-hez került.
Ez nagyon egyszerűen történt: ez a cég kapta az eredménykommunikációs kampány második, bő 2,8 milliárd forintba kerülő részét, és a téli rezsicsökkentés reklámozásának első, 920 millió forintos részét is.
A 2015 decemberében bejegyzett Magno Studio Kft. 2017-ben bukkant fel először a Miniszterelnöki Kabinetiroda reklámköltéseinek listáján. A cégnek a Bírósági Végrehajtó Kar 2016-ban 850 millió forintos, 2017-ben pedig 800 milliós megbízást adott kommunikációs feladatokra.
Az ATV-nek is jutott pénz
Mészáros Lőrinc médiabirodalmának – ami tavalymilliárdokatkapott a hasonló kampányokból – most “csak” 589 millió forint jutott. Andy Vajna és Habony Árpád sem járt jobban: a 2017-es összegekhez képest jóval kevesebb pénzt hirdetett el a kormány az ő cégeiknél. A Vajna-féle Lapcom és Media Time Kft. (Rádió1) összesen 223 millió forintot, a Lokált és 888-at kiadó, Habony-tulajdonban lévő Modern Media Group Zrt. (MMG) pedig 91 millió forintot kapott most.
Az Origo 63, a Ripost 59, a Magyar Idők 58 millió forinthoz jutott hozzá, ami a tavalyi évhez képest szintén erős visszaesés.
Említésre méltó viszont, hogy a magát ellenzékinek valló ATV összesen 29 millió forintot kapott a választás előtti kampányokból. Ebből 5,6 milliót a március 15-ét reklámozó tv-spotokért, közel 23,5 milliót pedig a stopmigránsos hirdetésekért.
A Puch László tulajdonában lévő, elvileg szintén ellenzéki Népszava 7,7 millió forintot kapott, de csak a március 15-i hirdetések jelentek meg a nyomtatott lapban és online változatán.
A részletes adatok a Miniszterelnöki Kabinetiroda szkennelt pdf-jeiben itt és itt, valamint az Átlátszó azokból készült kézműves táblázatában böngészhetők.
Bővebben a kampányokról
Február 1. és március 12. között futott az első eredménykommunikációs kampány 2,85 milliárd forint értékben. Ennek keretében összesen 2.467 darab 1 perces reklámspot ment le a családi adókedvezményről, a CSOK változásairól, az elektronikus adóbevallásról, és a vándortáborokról a TV2 csatornáin a Magno Studio Kft.-n keresztül.
Február 6. és 28. között ment az eredménykommunikációs kampány második része, amelynek keretében ugyanúgy 1 perces reklámspotok mentek le a családi adókedvezményről, a CSOK változásairól, az elektronikus adóbevallásról, és a vándortáborokról. Csak nem a TV2 csatornáin, hanem az Echo TV-ben, összesen 168 darab.
Március 1. és 15. között, összesen 4 részletben futott a március 15-i kampány minden médiafelületen (tv, rádió, online, print, közterület) összesen 469,5 millió forint értékben. A plakátokon “A haza minden előtt!” felirat állt, és Orbán Viktor Kossuth téri beszédét reklámozták.
Március 1. és 31. között futott az ENSZ-kampány 1,16 milliárd forint értékben, minden felületen. Ezek voltak a “Magyarország dönt, nem az ENSZ!”üzenetű hirdetések.
Közben, március 23. és április 6. között ment a téli rezsicsökkentés reklámozása 920 millió forintért. Orbán Viktor még március 7-én ígért minden háztartásnak 12 ezer forint jóváírást a gázszámlából, és ezt 900 tv-spotban reklámozták a TV2 csatornáin a Magno Studio Kft.-n keresztül.
Március 28. és április 8. között még 125 millió forintért reklámozták a téli rezsicsökkentést. A közmédiában és az Echo TV-ben, összesen 204 alkalommal.
Március 26. és április 15. között, vagyis az országgyűlési választás előtti utolsó 2 hétben, és utána 1 hétig ment a “Stop migránsok”-kampány 1,18 milliárd forint értékben. Ez a Kabinetiroda papírjaiban szemérmesen “ENSZ-folytatás” néven szerepel, pedig az ENSZ sehol nem volt rajta. Csak a brit Brexit-kampányban a széljobbos UKIP által használt migránsos fotó, és rajta egy STOP-tábla.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002 IBAN (USD): HU36120112650142518900500009 SWIFT: UBRTHUHB Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
A vállalatok és a reklámköltéseiket kezelő médiaügynökségek az elmúlt években kívülről érkező, közvetlen politikai nyomással szembesültek, ami már egyfajta öncenzúrába,...
Az állami tulajdonú és monopolhelyzetben lévő Magyar Villamos Művek Zrt. gigantikus reklámbüdzséjéből az elmúlt két évben főként kormányközeli cégek és...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!