Az első idei nemzeti konzultációt 7,2 milliárd forintért reklámozta a kormány

allits2

 

Vaskos költségtérítésért, ráadásul szinte olvashatatlanná homályosított, optikai karakterfelismerő programmal nem digitalizálható dokumentumok formájában volt csak hajlandó kiadni a Miniszterelnöki Kabinetiroda, mekkora összeget és milyen cégeknél költött az adófizetők pénzéből az “Állítsuk meg Brüsszelt” és a “Ne hagyjuk, hogy Soros nevessen a végén” üzenetű kormányzati reklámkampányokra. Munkatársunk sziszifuszi munkával összesítette az adatokat: az áprilistól a júliusi vizes vb-ig tartó kampány során összesen 7,2 milliárd forintot költöttek. A Mészáros Lőrinchez került Mediaworksnek 2 milliárd, Tombor András médiacégének 860 millió, Andy Vajna tévéjének és rádiójának összesen 510 millió, Habony Árpád lapjainak 260 millió forint jutott az első idei nemzeti konzultáció reklámbüdzséjéből, de több mint 100 millió forintot költöttek a Népszavánál és az ATV-nél is.

 

1xckok

 

Júniusban beszámoltunk róla, hogy a kormány csak áprilisban nettó 4,2 milliárd forintot költött az “Állítsuk meg Brüsszelt!” üzenetű reklámkampányra, amely elvileg a nemzeti konzultációról szólt, gyakorlatilag viszont a bevándorlók ellen hergelte a lakosságot.

Azóta két újabb adatigényléssel megkaptuk a propagandahadjáratot vezérlő Miniszterelnöki Kabinetirodától a vizes vb-ig tartó kampány teljes költségének listáját, és annak részletezését, hogy melyik újság, tv, rádió, közterületi hirdetésekkel foglalkozó cég mennyit kapott a reklámokért.

Az áprilisi 4,24 milliárd forintot a konzultáció hosszabbításában, május végén megtoldották 800 millióval, júniusban és júliusban pedig összesen 2,16 milliárdot költöttek az eredménykommunikációnak hívott sorosozós plakátokra és hirdetésekre, vagyis a kampány összköltsége nettó 7,2 milliárd forint volt.

 

Soros helyett Mészáros nevethetett a végén

Június elejétől egészen július közepéig, a vizes vb kezdetéig új üzenettel futottak a konzultációhoz kapcsolódó hirdetések. Az “Állítsuk meg Brüsszelt!” után a “Ne hagyjuk, hogy Soros nevessen a végén” következett. A kormány tartotta a szavát: Soros György helyett Mészáros Lőrinc nevethetett, ugyanis az ő cége, a megyei lapokat birtokló Mediaworks összesen 2,161 milliárd forintot kapott az állami hirdetésekért.

Második nevető nettó 859,96 millió forintos nettó bevétellel a különböző tévécsatornák reklámidejét értékesítő Atmedia lett, amelyet 2016. decemberében vett meg Habony Árpád hitelezője, Tombor András. Hozzá kell számolni a rádiók és tévék reklámidejét értékesítő Media Services Company Kft. (MSC) bevételeit is, mivel az Atmedia szintén 2016 végén megvette a céget, amely addig Csetényi Csaba üzelettársáé, Kriskó Tiboré volt a HGY Invest Kft.-n keresztül.

801 millió forintot keresett a kültéri reklámokkal, azon belül főként óriásplakátokkal foglalkozó ODEX, amely luxemburgi cégeken keresztül az IKO-birodalom tagja. Az IKO tulajdonosa Rákosi Tamás, és a cégcsoport tíz évig az RTL Klub legfontosabb műsorgyártója volt, de 2015-ben átállt a TV2-höz.

Az Ómolnár Miklós tulajdonában lévő Ripost a nyomtatott és online felületein közzétett reklámokért összesen 524,5 millió forintot kapott, ami megmagyarázza a lapban közzétett gigantikus méretű kormányhirdetést.

Bár az Atmedia értékesíti a TV2-csoport reklámidejét is, Andy Vajna tévéje még külön is kapott bő 300 millió forintot a nemzeti konzultáció hirdetéseiért. Vajna rádiós cége, a vidéki piacot letaroló Radio Plus Kft. további 210 millió forintért sugározta a kormányspotokat, tehát a filmügyi kormánybiztos érdekeltségei összesen 510 millió bevételhez jutottak a kampányból.

 

 

A 2014-ben fideszesített, és az utóbbi hónapokban névtelen propagandacikkeket megjelentető Origo 379,6 millió forintot kapott a nemzeti konzultáció reklámozásáért. A lapot júniusban, a kampány során vette meg Matolcsy György jegybankelnök fia, Matolcsy Ádám.

Közel 339 millió forintot kapott a vidéki hirdetéseket intéző Village Media Kft., amely már akkor is kapott megrendeléseket a kormánykampányokat szervező, Balásy Gyula tulajdonában lévő New Land Media Kft.-től, amikor még honlapja sem volt. A tavaly bejegyzett Village Media tulajdonosai Hidvégi Krisztina és Balázs Ferenc, ami azért érdekes, mert a New Land Media Kft.-nél médiaigazgatói pozícióban dolgozik egy szintén Hidvégi Krisztina nevű hölgy, de az esetleges személyazonosságot firtató kérdéseinkre nem kaptunk választ az érintettektől.

Habony Árpád lapjai, a nyomtatott és online Lokál, valamint a G. Fodor Gábor főszerkesztésével működő 888.hu a Modern Media Group Kft.-n keresztül összesen 260,8 millió forintot kaptak a nemzeti konzultáció reklámozásáért.

A kormányügyekben mindig jól értesült Magyar Idők 197,7 millió forintért tette közzé a NER brüsszelezős és sorosozós üzeneteit.

Az ATV és a Népszava is 100 millió forintnál többet kapott

A TOP10 mellett mások is jól jártak a nemzeti konzultáció reklámkampányával. A tizenegyedik helyre az Echo TV került nettó 181,7 millió forinttal, amit gyakorlatilag hozzá lehetne adni a Mediaworks bevételéhez, hiszen a csatorna is Mészáros Lőrincé.

Nettó 161,4 millió forintot kapott a hirdetésekért a Hajdú-bihari Napló, az Észak-Magyarország és Kelet-Magyarország című megyei lapokat kiadó Russmedia, amit júliusban vásárolt meg egy olyan cég, ami a Népszabadságot bezáró osztrák pénzemberhez, Henrich Pecinához köthető.

Az összesítés legmeglepőbb tétele, hogy a magát kormánykritikusnak valló ATV nettó 121,29 millió forintért, a szintén ellenzékinek tartott Népszava kiadója pedig nettó 100,33 millió forintért reklámozta a nemzeti konzultációt.

Széles Gábor Magyar Hírlapjának 106,7 millió, Bencsik András Demokratájának 74,77 millió, Schmidt Mária Figyelőjének 62 millió, a Pesti Srácoknak pedig 60,84 millió forint jutott a hirdetési keretből.

 

 

78,66 millió forintot kapott a reklámokért a Borsot, a Kisalföldet és a Délmagyarországot kiadó Lapcom, amelyet nemrégiben vett meg Andy Vajna.

Krskó Tibor és Tombor András tavaly év végén bejegyzett közös cége, a Radio Sales House 65,36 millió forintért intézett rádiós hirdetéseket a kampányban.

Homályos pdf-ek 61 ezer forintért

A Kabinetiroda a három darab adatigénylésünkért összesen 61.603 forint költségtérítést fizettetett ki, majd az adatok nagy részét borzasztó rossz minőségű, itt-ott teljesen homályos, rosszul szkennelt vagy szándékosan lerontott minőségű pdf-ekben küldte el.

A dokumentumokat profi OCR-erező programmal sem tudtuk excellé alakítani, ezért kézzel vittük be a tartalmukat egy táblázatba. A munka több hétig tartott, és sajnos nem lett hibátlan: az összesítésünkben 4,2 millió forinttal kevesebb szerepel, mint a Kabinetiroda listáin, ezért olvasóink és az érintett cégek elnézését kérjük. Jelezzük ugyanakkor, hogy ez a 4,2 millió forint a kampány 7,2 milliárdos költségének mindössze 0,05 százaléka, amelyet elfogadható hibaaránynak tartunk – pláne, ha ilyen rossz minőségű alapanyagból kell dolgozni.

A költségtérítések és az alig olvasható pdf-ek miatt panaszt tettünk a Miniszterelnöki Kabinetiroda ellen a NAIH-nál.

A részletes adatok a Miniszterelnöki Kabinetiroda vélhetően szándékosan elhomályosított pdf-jeiben, és az Átlátszó ezekből készült kézműves táblázatában böngészhetők.

Részlet a Miniszterelnöki Kabinetiroda adatszolgáltatásából.
Részlet a Miniszterelnöki Kabinetiroda adatszolgáltatásából.

 

Kapcsolódó cikkeink

3 milliárd forintot költött a kormány a propagandagépre a “Magyarország erősödik” kampányban

Kiszámoltuk a kvótakampány teljes állami költségét: 17 milliárd forintot vertünk el

Uniós és magyar közpénzek a kormánypárti médiafoglalás szolgálatában 2014-2016

Erdélyi Katalin

 

tetszett_a_cikk3