Cikkek

Tavaly 12 milliárdot költött sorosozós reklámkampányokra a kormány

 

A 2017-es első és második nemzeti konzultációhoz több részletben rendelt a Miniszterelnöki Kabinetiroda hirdetéseket bő 12 milliárd forint értékben. Az összegből közel 4 milliárd forint Mészáros Lőrinc médiacégeihez került, de más NER-közeli vállalkozók is jól jártak a propagandakampányokkal. Kikértük és mutatjuk az egész éves részletes adatokat, melyekért Rogán hivatala összesen 114 ezer forint költségtérítést kért az Átlátszótól.

November végén tettük közzé, hogy mennyi pénzt költött a kormány 2017 harmadik negyedévében “lakossági tájékoztató kampányokra”. Decemberben kikértük az októberi és novemberi adatokat, hogy megtudjuk, mennyi pénzt szórtak el a második nemzeti konzultáció reklámozására.

A Rogán Antal által vezett Miniszterelnöki Kabinetiroda ismét csak költségtérítésért adta ki az adatokat, amiket január közepén küldtek meg a szokásos szkennelt pdf-ekben. A már bevált módon táblázatba rendeztük a számokat, majd hozzáadtuk őket a már korábban megkapott adatokhoz.

Az összesítésből az látszik, hogy 2017-ben nettó 12,3 milliárd forintot költött a kormány a különböző sorosozós hirdetésekre, vagyis az első és második nemzeti konzultáció reklámozására és “eredménykommunikációjára”.

Mészáros Lőrinc kapta a harmadát

Az áprilistól november végéig tartó, csak nyáron szüneteltetett propagandakampányok legnagyobb haszonélvezője Mészáros Lőrinc médiabirodalma lett. A felcsúti polgármester tulajdonában lévő Mediaworks nyomtatott és online lapjaiban, valamint az Echo tévében összesen 3,89 milliárd forint értékben jelentek meg sorosozós hirdetések.  

 

Második helyen Habony Árpád hitelezője, Tombor András végzett 1,56 milliárd forinttal. Ekkora értékben tett közzé sorosos tartalmakat a televíziók felületeit értékesítő Atmedia, és az annak tulajdonában lévő, rádiók reklámidejét árusító MSC Kft., továbbá a hasonló profilú Radio Sales House, valamint a Mandiner.

A harmadik legnagyobb összeget, nettó 1,32 milliárd forintot a közterületi hirdetésekkel (óriásplakátok, citylightok) foglalkozó Odex kapta a tavalyi sorosozós kampányokból. A cég a TV2-nek beszállító IKO-birodalom tagja, melynek tulajdonosa Rákosi Tamás.

Andy Vajna filmügyi kormánybiztos médiavállalatai, a TV2, a Lapcom és a Rádió Plus Kft. összesen 1 milliárd forintot kapott tavaly a sorosozós hirdetésekért.

Ötödik Orbán Viktor tanácsadója, Habony Árpád lett: a tulajdonában lévő, a Lokált és a 888-at kiadó MMG 468 millió forint értékben vett részt 2017-ben a sorosozós kormánykampányokban.

Nagy bevétel a fideszes médiacégeknek

A NER-közeli tévék, újságok és rádiók igazán hálásak lehetnek a szinte egész 2017-ben futó Soros-ellenes propagandáért, amelyből jelentős összeg vándorolt hozzájuk.

A legnagyobb összeget, nettó 3,5 milliárd forintot a Mediaworks zsebelhette be, de a Top10-es listán megtalálható a Ripost, a Matolcsy György fiának tulajdonában lévő New Wave Media (Origo), és a Garancsi István kezében lévő Esma is, amely az elefántfüleknek nevezett hirdetéseket teszi ki a villanyoszlopokra országszerte.

 

Természetesen a kormányzati intézkedésekkel kapcsolatban mindig nagyon jólértesült Magyar Idők, Széles Gábor Magyar Hírlapja, Schmidt Mária Figyelője, Bencsik András Demokratája, valamint a Huth Gergely és Stefka István nevével fémjelzett Pesti Srácok is szerepel az első húsz médiapartner között.

Így készült a cikk

Tavaly május elejétől kezdődően összesen öt közadatigényléssel, részletekben kértük ki a Miniszterelnöki Kabinteirodától a különböző kormányzati reklámkampányok költségeit. Rogán Antal hivatala az öt igénylésért összesen 114.400 forint költségtérítést kért.

Minden alkalommal szkennelt, és többször szinte olvashatatlan pdf-ekben küldték meg a számokat, melyek hosszadalmas munkával, kézzel rendeztünk kereshető táblázatba.

Év közben persze nem csak Soros ellen, hanem más témákban is jelentek meg állami hirdetések, ezekről beszámoltunk előző cikkünkben.

Júliustól októberig 4,9 milliárd forintot költött propagandára a kormány

Miután megkaptuk a második nemzeti konzultáció végéig, november 30-ig megrendelt reklámkampányokkal kapcsolatos adatokat, és azokat is feldolgoztuk, megcsináltuk a jelen cikk alapjául szolgáló összesítést. Az év közben öt részletben megkapott adatokból kiválogattuk és egyberendeztük a két nemzeti konzultációhoz kapcsolódó hirdetési költségeket.

Összegző táblázatunk itt megtekinthető.

Részadatokat tartalmazó kézműves táblázataink itt, itt és itt érhetők el, az ezek alapjául szolgáló, nyers adatokat tartalmazó szkennelt pdf-ek a Miniszterelnöki Kabinetirodától pedig itt, itt, itt, itt és itt böngészhetők.

Erdélyi Katalin

Kapcsolódó cikkeink

Kilenc grafikon a kormánymédia túlsúlyáról – így érvényesül a sokszínű tájékoztatás elve Magyarországon

Túlnyomórészt uniós forrásokból gazdagodtak Mészáros Lőrinc családi cégei az elmúlt hét évben

2017-ben Szíjj László cégei nyerték a nemzeti tőkésosztály közbeszerzési versenyét

A cégadatokat az Opten szolgáltatta.

Megosztás