Két és félmilliárd forintot költött a kormány az idei első Stop Soros kampányra

Fotó: Erdélyi Katalin / Átlátszó
Fotó: Erdélyi Katalin / Átlátszó

 

Decemberben és januárban hat nagy reklámkampányt rendelt a Miniszterelnöki Kabinetiroda összesen 4 milliárd forint értékben. Ebből a legdrágább a Stop Soros kampány volt, amire rögtön az elején 2,46 milliárdért rendeltek hirdetéseket. Emellett elment 252 millió a nyugdíjasok karácsonyi utalványának, bő 355 millió egy parlamenti határozat, és 676 millió a kormány eredményeinek reklámozására. Az adatokért 17.600 forintot kért a Kabinetiroda, de az egyik iratot kétszer is olvashatatlanul küldte el.

Február elején tettük közzé az addigra megkapott és feldolgozott adatok alapján, hogy tavaly összesen 12 milliárd forintot költött a kormány a különböző sorosozós hirdetésekre, vagyis az első és második nemzeti konzultáció reklámozására és “eredménykommunikációjára”. Abból az összegből közel 4 milliárd forint Mészáros Lőrinc médiacégeihez került, de más NER-közeli vállalkozók is jól jártak a propagandakampányokkal.

Szintén február elején egy újabb közadatigénylésben kikértük a Miniszterelnöki Kabinetirodától a tavaly december elejétől idén január végéig megrendelt “tájékoztató” kampányok költségeit. Rogán Antal minisztériuma szokás szerint ismét pénzt kért tőlünk az adatokért – ezúttal 17.600 forintot – , és ismét szkennelt pdf-ekben küldte meg a számokat.

A kapott dokumentumok szerint a kormány két hónap alatt összesen 4 milliárd forint értékben hat országos reklámkampányt rendelt, melyek közül több egymással párhuzamosan futott.

 

 

– Erzsébet-utalvány, 25 millió forint (2017.12.04.-11.)
Rétvári Bence EMMI-államtitkár jelentette be még december 4-én, hogy egyhetes televíziós kampányt indítanak, amiben a nyugdíjasokat tájékoztatják a karácsonyra kapott 10 ezer forintos utalvánnyal kapcsolatos tudnivalókról.

– Erzsébet-utalvány kiegészítés, 227 millió forint (2017.12.12.-30.)
Ezt nem jelentették be, de az iratok szerint tévében és online is futott.

– V4-kisfilm promója, 182,7 millió forint (2017.12.14.-30.)
A Kabinetirodától kapott dokumentumok szerint online és tévés kampány volt. A neve alapján a Visegrádi Együttműködéssel volt kapcsolatos, de fogalmunk sincs, hogy pontosan mi volt ez, nem láttuk.

– LIBE-határozat, 355,6 millió forint (2017.12.15.-30.)
December 12-én a parlament elfogadott egy határozatot “az Európai Parlament Soros-terv végrehajtásáról szóló határozatával szemben”, és ezt nyomtatott lapokban és online felületeken reklámozták. A nyomtatott lapokban egész oldalas hirdetésekben szó szerint közzétették az országgyűlési határozat szövegét.

– Magyarország értékei újévi spot, 167,8 millió forint (2017.12.27.-2018.01.02.)
Ezt sem láttuk, de az iratok alapján tévés és online kampány volt.

– Eredménykommunikáció, 676,3 millió forint (2018.01.15.-31.)
A családi adókedvezményt, az elektronikus adóbevallást, és a vándotáborokat reklámozták a tévében. Csak a TV2 különböző csatornáin futottak a hirdetések, összesen 960 alkalommal.

– Stop Soros, 2,46 milliárd forint (2018.01.18.-02.16.)
Ez az egyetlen a hat kampány közül, ami a tévés, online és print felületek mellett rádiókban és közterületen is futott. Lehetséges, hogy nem ez a teljes költsége, mert csak január végéig kaptuk meg az adatokat, és elképzelhető, hogy februárban még további hirdetéseket rendeltek hozzá pluszpénzért.

Korábbi cikkeinkkel ellentétben most sajnos most nem tudtunk teljeskörű összesítést készíteni arról, hogy a hat országos reklámhadjáratra költött 4 milliárd forint közpénz melyik médiához került, mert a Stop Soros kampány online részletezését egy olvashatatlan pdf-ben küldte meg a Miniszterelnöki Kabinetiroda. Elkértük még egyszer, de másodszorra is homályos táblázatot küldtek. Ezt jeleztük március 15-én (a magyar sajtó napján), és kértük, hogy küldjék meg harmadszor is, ezúttal már tényleg ne elmosódottan a dokumentumot, de cikkünk írásáig (március 21.) nem kaptunk választ Rogán Antal minisztériumától.

 

Ilyen minőségű adatokból dolgoztunk
Ilyen minőségű adatokat küldtek a Stop Soros kampány online költéséről

 

Összesítésünkből tehát a Kabinetiroda rossz minőségű adatszolgáltatása miatt hiányzik a Stop Soros kampány online része, ami 404,7 millió forintba került az adófizetőknek.

A decemberi és januári kampányokra elköltött többi 3,6 milliárd forintból

  • Mészáros Lőrinc médiacégeihez (Mediaworks, EchoTV) összesen 866 millió forint került.
  • 676,3 milliót kapott a Magno Studio Kft. a TV2-csoportnál futott eredménykommunikációs reklámspotokért. Ez a cég tavaly tűnt fel először a Kabinetiroda listáin, és ez az a cég, amelynek a Bírósági Végrehajtó Kar 2016-ban 850 millió forintos, 2017-ben pedig 800 milliós megbízást adott kommunikációs feladatokra.
  • 553,6 millió forintért tett közzé hirdetéseket a televíziók felületeit értékesítő Atmedia, és az annak tulajdonában lévő, rádiók reklámidejét árusító MSC Kft., továbbá a hasonló profilú Radio Sales House, valamint a Mandiner. Az Atmedia tulajdonosa Habony Árpád hitelezője, Tombor András.
  • Andy Vajna médiacégeihez (TV2, Lapcom, Rádió1) összesen 536,5 millió forint került.

A sajtótermékenkénti részletes adatok a Miniszterelnöki Kabinetiroda szkennelt pdf-jeiben és az Átlátszó azokból készült kézműves táblázatában tekinthetők meg.

Erdélyi Katalin

Kapcsolódó cikkeink

Tavaly 12 milliárdot költött sorosozós reklámkampányokra a kormány

Júliustól októberig 4,9 milliárd forintot költött propagandára a kormány

Kilenc grafikon a kormánymédia túlsúlyáról – így érvényesül a sokszínű tájékoztatás elve Magyarországon

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on Tumblr0
  • Himpeller

    Nem tolonganak a fideszbirkák, hogy megmagyarázzák ezt miért is kellett…

  • luluka

    Erre is volt pénz nem mint a csótány idejében hogy semmire nem jutott . Közben ténylegesen szétlopták az országot .