Az önkormányzatnak dolgozó biztonsági cég emberei lepték el az aszalói szavazókört a választás napján
Az Átlátszónak nyilatkozó aszalói lakosok egy része ugyanakkor úgy gondolja, több rendellenesség is történt a június 9-i választáson.
A Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért Egyesület cikkünk megjelenése után jelezte, hogy az ő kérésükre függesztette fel az Építési és Közlekedési Minisztérium a Déli Körvasút éjszakai munkálatait. Tóth Sándor, az egyesület elnöke színjátéknak nevezi Lázár János döntését, mivel az illegális fakivágások ellen nem lépett a miniszter.
„Március 20-án találkoztunk Lázár Jánossal, amikor az Építési és Közlekedési Minisztérium előtt tüntettünk. Másnapra meghívott minket a minisztériumba” – mondta az Átlátszónak Tóth Sándor. A Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért Egyesület (POPÉK) elnöke azután kereste meg portálunkat, hogy megírtuk: közlekedési káosz jöhet ősztől Budapesten, mert Lázár megtiltotta az éjszakai munkavégzést a Déli körvasúton.
Beszámoltunk ugyanis arról, hogy rendkívüli megbeszélést tartott a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó, a kivitelezést végző V-Híd Zrt., a BKK, valamint több, a Déli körvasút megépítésében érdekel szakmai szervezet, miután az Építési és Közlekedési Minisztérium durván belenyúlt a kivitelezésbe.
A Lázár János vezette minisztérium nem válaszolt érdeklődésünkre, a többi érintett szerint viszont az éjszakai munkavégzés leállítása miatt közlekedési káosz lehet ősztől a fővárosban, mivel a projekt tovább fog tartani, az útlezárások pedig várhatóan hatalmas dugókat fognak okozni.
A POPÉK elnöke elmondta, hogy az éjszakai munkavégzés leállítását ők kérték, és a zajtilalomról szóló miniszteri utasítást is elküldték lapunknak.
„Amikor bementünk a miniszterhez, elmondtuk, hogy a cölöpverések miatt az emberek nem tudnak aludni. A mellette ülő államtitkár azt válaszolta, hogy a határidők miatt nem lehet a munkát halasztani, de Lázár rászólt” – idézte fel az egyesület elnöke az Átlátszónak. Szavai szerint meglepődtek Lázáron, mert az egyesület már számos lépést tett a beruházás ellen, és eddig sem a kormány, sem a minisztérium nem volt nyitott panaszaikra.
Tóth Sándor arról is beszélt lapunknak, ők már évek óta mondják, hogy közlekedési káosz lesz, „de ez nem az éjszakai munkavégzés leállítása miatt, hanem a rossz koncepció és az elhibázott tervek miatt elkerülhetetlen (egy sűrűn lakott városrészt bolygatnak meg, holott lett volna megvalósítható alternatíva). A bírság kétszer is nekünk adott igazat, de jelenleg is számos jogi eljárás folyik a projekt körüli jogsértések miatt”.
Úgy folytatta: „a Déli Körvasúttal kapcsolatos antidemokratikus és jogállamiság-ellenes lépéseket a magyar kormány (mint beruházó) nem orvosolta, sőt, 2024-ben újabb jogsértések történtek.
A projekt nemcsak jogi szempontból erősen aggályos. Az építkezéssel és az üzemeltetéssel járó környezetpusztítás és a Budapest mint világváros központi területein keresztül megnövelt tranzit teherforgalommal járó erősödő katasztrófaveszély, valamint
a zaj és rezgésterhelés a lakosság egészségét, élhetőségét is rombolja.
A beruházás ingatag és tisztázatlan jogi helyzetét és a hozzá kapcsolódó jogállamisági visszaéléseket januári levelünkben fogalmaztuk meg az Uniónak” – mondta Tóth, de hozzátette: választ még nem kaptak.
Az egyesület elnöke az idei jogsértésekről beszélve felidézte: „2024. március 20-tól kezdődően a beruházó a projekt teljes nyomvonalán több mint ezer fát kivágott, ebből 184 db önkormányzati területen volt, egy közpark szerves részeként. Budapest XI. kerület Önkormányzata (Újbuda) tulajdonosként nem adott engedélyt a fák kivágására.
A fairtás vegetációs időszakban történt, a zöld lombú fákon madárfészkek voltak, a helyi lakosok halott madárfiókákat is találtak.
A fakivágással okozott kár anyagi értéke 5 000 és 10 000 euró között lehet. A helyi önkormányzat rendőrségi feljelentést tett”. Amikor Lázárnál a fakivágásra rákérdeztek, ő állítólag azt válaszolta: nem tudja a kivitelezőt utasítani. Tóth szerint ezért is színház, amit a miniszter most csinál, és eljátssza, nem tud a kivitelezőre hatni.
A POPÉK elnöke hangsúlyozta, hogy „a társadalmi-gazdasági problémák miatt egy kártérítési (polgári) per elindítása is folyamatban van, több, mint száz felperessel.”
A Déli körvasút egy több mint 330 milliárd forintos beruházás, melynek során felújítják és bővítik a kelenföldi és a ferencvárosi pályaudvar közötti vágányokat, hat új vasúti hidat, két új megállót, továbbá egy monumentális zajvédő falat is létesítenek. A beruházás 3,7 kilométer hosszúságú szakaszt érint, közel 2 kilométer hosszon háromvágányú és 1,7 kilométer hosszon négyvágányú pálya valósul meg. Összesen mintegy közel 13 kilométer vágányt építenek.
A beruházást 2023 őszén katonai célú beruházássá minősítette a kormány, ezzel gyakorlatilag kizárták a projektet ellenző civilek és az újbudai önkormányzat tiltakozási lehetőségeit. Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a döntés utáni kormányinfón elismerte, hogy a Déli Körvasút nem katonai célokat szolgál, és az átminősítést csak azért csinálta a kormány, hogy úgy építhesse meg a vasutat, ahogy akarja.
Segesvári Csaba
Címlapkép: Lázár János építési és közlekedési miniszter a helyszínen 2024. április 2-án (fotó: POPÉK Egyesület)
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásAz Átlátszónak nyilatkozó aszalói lakosok egy része ugyanakkor úgy gondolja, több rendellenesség is történt a június 9-i választáson.
A Szuverenitásvédelmi Hivatal megkeresésére adott válaszunkban jogi érvekkel cáfoltuk, hogy válaszadási kötelezettségünk lenne az általuk feltett kérdésekre.
A szervezőcég 75 millió forintért rendelte meg a dokumentumot, de nem árulják el, hogy hol van, és mi áll benne.
Hiába kampányoltak mellette a nagyágyúk, hiába ígérte meg a paksi milliárdok egy részét Kalocsának, Filvig Géza nem tudott újrázni.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!