Az önkormányzatnak dolgozó biztonsági cég emberei lepték el az aszalói szavazókört a választás napján
Az Átlátszónak nyilatkozó aszalói lakosok egy része ugyanakkor úgy gondolja, több rendellenesség is történt a június 9-i választáson.
A Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért Egyesület cikkünk megjelenése után jelezte, hogy az ő kérésükre függesztette fel az Építési és Közlekedési Minisztérium a Déli Körvasút éjszakai munkálatait. Tóth Sándor, az egyesület elnöke színjátéknak nevezi Lázár János döntését, mivel az illegális fakivágások ellen nem lépett a miniszter.
„Március 20-án találkoztunk Lázár Jánossal, amikor az Építési és Közlekedési Minisztérium előtt tüntettünk. Másnapra meghívott minket a minisztériumba” – mondta az Átlátszónak Tóth Sándor. A Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért Egyesület (POPÉK) elnöke azután kereste meg portálunkat, hogy megírtuk: közlekedési káosz jöhet ősztől Budapesten, mert Lázár megtiltotta az éjszakai munkavégzést a Déli körvasúton.
Beszámoltunk ugyanis arról, hogy rendkívüli megbeszélést tartott a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó, a kivitelezést végző V-Híd Zrt., a BKK, valamint több, a Déli körvasút megépítésében érdekel szakmai szervezet, miután az Építési és Közlekedési Minisztérium durván belenyúlt a kivitelezésbe.
A Lázár János vezette minisztérium nem válaszolt érdeklődésünkre, a többi érintett szerint viszont az éjszakai munkavégzés leállítása miatt közlekedési káosz lehet ősztől a fővárosban, mivel a projekt tovább fog tartani, az útlezárások pedig várhatóan hatalmas dugókat fognak okozni.
A POPÉK elnöke elmondta, hogy az éjszakai munkavégzés leállítását ők kérték, és a zajtilalomról szóló miniszteri utasítást is elküldték lapunknak.
„Amikor bementünk a miniszterhez, elmondtuk, hogy a cölöpverések miatt az emberek nem tudnak aludni. A mellette ülő államtitkár azt válaszolta, hogy a határidők miatt nem lehet a munkát halasztani, de Lázár rászólt” – idézte fel az egyesület elnöke az Átlátszónak. Szavai szerint meglepődtek Lázáron, mert az egyesület már számos lépést tett a beruházás ellen, és eddig sem a kormány, sem a minisztérium nem volt nyitott panaszaikra.
Tóth Sándor arról is beszélt lapunknak, ők már évek óta mondják, hogy közlekedési káosz lesz, „de ez nem az éjszakai munkavégzés leállítása miatt, hanem a rossz koncepció és az elhibázott tervek miatt elkerülhetetlen (egy sűrűn lakott városrészt bolygatnak meg, holott lett volna megvalósítható alternatíva). A bírság kétszer is nekünk adott igazat, de jelenleg is számos jogi eljárás folyik a projekt körüli jogsértések miatt”.
Úgy folytatta: „a Déli Körvasúttal kapcsolatos antidemokratikus és jogállamiság-ellenes lépéseket a magyar kormány (mint beruházó) nem orvosolta, sőt, 2024-ben újabb jogsértések történtek.
A projekt nemcsak jogi szempontból erősen aggályos. Az építkezéssel és az üzemeltetéssel járó környezetpusztítás és a Budapest mint világváros központi területein keresztül megnövelt tranzit teherforgalommal járó erősödő katasztrófaveszély, valamint
a zaj és rezgésterhelés a lakosság egészségét, élhetőségét is rombolja.
A beruházás ingatag és tisztázatlan jogi helyzetét és a hozzá kapcsolódó jogállamisági visszaéléseket januári levelünkben fogalmaztuk meg az Uniónak” – mondta Tóth, de hozzátette: választ még nem kaptak.
Az egyesület elnöke az idei jogsértésekről beszélve felidézte: „2024. március 20-tól kezdődően a beruházó a projekt teljes nyomvonalán több mint ezer fát kivágott, ebből 184 db önkormányzati területen volt, egy közpark szerves részeként. Budapest XI. kerület Önkormányzata (Újbuda) tulajdonosként nem adott engedélyt a fák kivágására.
A fairtás vegetációs időszakban történt, a zöld lombú fákon madárfészkek voltak, a helyi lakosok halott madárfiókákat is találtak.
A fakivágással okozott kár anyagi értéke 5 000 és 10 000 euró között lehet. A helyi önkormányzat rendőrségi feljelentést tett”. Amikor Lázárnál a fakivágásra rákérdeztek, ő állítólag azt válaszolta: nem tudja a kivitelezőt utasítani. Tóth szerint ezért is színház, amit a miniszter most csinál, és eljátssza, nem tud a kivitelezőre hatni.
A POPÉK elnöke hangsúlyozta, hogy „a társadalmi-gazdasági problémák miatt egy kártérítési (polgári) per elindítása is folyamatban van, több, mint száz felperessel.”
A Déli körvasút egy több mint 330 milliárd forintos beruházás, melynek során felújítják és bővítik a kelenföldi és a ferencvárosi pályaudvar közötti vágányokat, hat új vasúti hidat, két új megállót, továbbá egy monumentális zajvédő falat is létesítenek. A beruházás 3,7 kilométer hosszúságú szakaszt érint, közel 2 kilométer hosszon háromvágányú és 1,7 kilométer hosszon négyvágányú pálya valósul meg. Összesen mintegy közel 13 kilométer vágányt építenek.
A beruházást 2023 őszén katonai célú beruházássá minősítette a kormány, ezzel gyakorlatilag kizárták a projektet ellenző civilek és az újbudai önkormányzat tiltakozási lehetőségeit. Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a döntés utáni kormányinfón elismerte, hogy a Déli Körvasút nem katonai célokat szolgál, és az átminősítést csak azért csinálta a kormány, hogy úgy építhesse meg a vasutat, ahogy akarja.
Segesvári Csaba
Címlapkép: Lázár János építési és közlekedési miniszter a helyszínen 2024. április 2-án (fotó: POPÉK Egyesület)
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásHa az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
1% TÁMOGATÁSAz Átlátszónak nyilatkozó aszalói lakosok egy része ugyanakkor úgy gondolja, több rendellenesség is történt a június 9-i választáson.
A Szuverenitásvédelmi Hivatal megkeresésére adott válaszunkban jogi érvekkel cáfoltuk, hogy válaszadási kötelezettségünk lenne az általuk feltett kérdésekre.
A szervezőcég 75 millió forintért rendelte meg a dokumentumot, de nem árulják el, hogy hol van, és mi áll benne.
Hiába kampányoltak mellette a nagyágyúk, hiába ígérte meg a paksi milliárdok egy részét Kalocsának, Filvig Géza nem tudott újrázni.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!