
A Budapest-Belgrád vasútvonalon az emberek számítanak a legkevésbé
Összedőlő, kihagyott és rosszul tervezett állomások szegélyezik a horribilis összegből épülő Budapest-Belgrád vasútvonal vágányait. Videóriport.
A Magyar Természetvédők Szövetsége, valamint a Közép- és Kelet-Európai Bankfigyelő Hálózat egy közös tanulmányban vizsgálta meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér működését és az Európai Beruházási Bank által finanszírozott bővítését. A 11 oldalas anyaghoz egy bő 7 perces videót is készítettek, amiben összefoglalták a legnagyobb problémákat, és megszólaltatták a repülőtér környékén élőket, akik porra és zajra panaszkodtak.
Október 11-én hozta nyilvánosságra a Magyar Természetvédők Szövetsége (MTVSZ) a Közép- és Kelet-Európai Bankfigyelő Hálózattal (CEE Bankwatch Network) közösen készített tanulmányt, amiben a Budapesten található Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér által okozott környezeti és társadalmi károkat vizsgálták meg.
A 11 oldalas anyag fókuszában az a 200 millió eurós hitel áll, amelyet az Európai Beruházási Bank (EBB) nyújtott a repteret működtető Budapest Airport Zrt.-nek 2018-ban. „Az Európai Beruházási Bank által finanszírozott budapesti repülőtérbővítés jó példa arra, hogyan használják a közpénzekből nyújtott támogatást a légi közlekedés fejlesztésére úgy, hogy közben nem veszik megfelelően figyelembe a környezeti és társadalmi hatásokat” – olvasható a tanulmány elején.
Azt is megtudhatjuk a dokumentumból, hogy a bővítés előtt nem végeztek az uniós környezetvédelmi jogszabályok által elvárt környezeti hatásvizsgálatot, mert „a projektgazda több kisebb projektre osztotta a projektet (»felszalámizás«), és figyelmen kívül hagyta azok összeadódó (kumulatív) hatásait”. Továbbá az anyag szerint a repülőtér mentességet kapott a helyi területrendezési tervnek való megfelelés alól, és a fejlesztéséhez nem kellett környezeti hatásvizsgálatot (KHV) végeznie sem.
Holott, ahogy arra felhívják a szerzők a figyelmet, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér működése és bővítése 1 millió embert érint, akik a repülőtér közelében laknak. Közülük 500 ezer ember a repülőtér 9 kilométeres körzetében él, ahol a tanulmány szerint a mikroporszennyezés mértéke az átlagos szint 4—13-szorosa. Szintén nagy probléma az anyag szerint a zajszennyezés, amelyre az érintett területeken élők is panaszkodnak.
Az angol nyelven is elérhető tanulmányhoz készült egy videó is, amelyben a környéken élők sorolják a panaszaikat. A riportban felhasználtak néhány másodpercet az Átlátszó 2017-es felvételeiből is a házak fölött elhúzó repülőkről.
Erdélyi Katalin
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Összedőlő, kihagyott és rosszul tervezett állomások szegélyezik a horribilis összegből épülő Budapest-Belgrád vasútvonal vágányait. Videóriport.
"Szép épület, minden rendbe' van..... el tudja az ember képzelni, csak nem tudod megközelíteni” – foglalja össze egyik riportalanyunk a tényeket.
Csoportokban vonuló határsértők, egyre erőszakosabb embercsempészek – erre panaszkodtak stábunknak az ásotthalmiak. Több napig forgattunk a térségben, így találkoztunk egy sétáltató embercsempésszel, valamint figyeltük éjszakán át a határt.
137 kilométer – ennyit utaztunk 6,5 óra alatt az Újszeged-Mezőhegyes-Szeged Rókus vonalon, mivel épp nem jött a vonat. Videóriport.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!