Tálos Lőrinc érkezik Hont András helyére az Átlátszóhoz, Hont új tartalomközpontot épít
Hont András elhagyja az Átlátszót, és új tartalomszolgáltatót épít. Veterán Tilos Rádiós műsorkészítő lesz az Átlátszó Podcast új műsorvezetője.
Bezárták, újranyitották, újra bezárták. Igény volna rá, a buszos pótlás nagyságrendekkel rosszabb szolgáltatást jelent, a pálya is megmarad, épp csak a személyszállítás „szünetel”. Megkíséreltük megérteni, hogy miért bánnak mostohán Baranya második legnagyobb városával, de nem sikerült. Az értelmetlen vonalbezárások iskolapéldája a 47-es számú, Komló-Dombóvár vasútvonal.
2023. július 31-én indult el az utolsó személyvonat Komlóról Dombóvárra. A komlóiak gyertyagyújtással, koszorúval, sokan feketébe öltözve búcsúztatták el az utolsó „kispirost”.
Az eseményen Vitézy Dávid is megjelent. „Szívfájdító látni, ahogy az állomáson és a vonal mentén számos utas, vasútbarátok, fiatalok és idősek és persze minden vasutas fotóz és integet – annyian jöttünk elbúcsúzni, hogy egy Bz-n el se fértünk volna.
A 47. Komló-Dombóvár vasútvonal jól kihasznált regionális vonal, józan döntéshozatal mellett biztosan nem tartozhatott volna a tíz legrosszabbul teljesítő vonal közé se – nem mintha a vasút leépítésének és vonalak bezárásának bármilyen értelme lenne eleve, ismerve a MÁV pénzügyeit és a korábbi hasonló intézkedések »eredményeit«” – írta közösségi oldalán a korábbi közlekedési államtitkár.
Nem ez volt az első alkalom, hogy bezárták a vonalat. Először 2009 decemberétől „szünetelt” a forgalom. Egy évvel azután, hogy bevezették az ütemes menetrendet. Az akkor ellenzéki Fidesz élesen bírálta a Gyurcsány- és a Bajnai-kormányok alatti vonalbezárásokat.
A 2010-es választási kampány egyik fideszes slágertémája volt, hogy újranyitják azt, amit a szocialisták bezártak. Nem zárható ki, hogy ez is hozzájárult ahhoz, hogy a korábban szocialisták vezette városnak – Páva Zoltán 3 cikluson keresztül volt a város első embere – 2010 óta fideszes polgármestere van Polics József személyében.
A komlói pont azok közé a vonalak közé tartozott, melyeket valóban újra is nyitottak. Igaz, két év múlva már el is kezdték lehetetlenné ritkítani a járatokat, akárcsak a 14-es, Csorna és Pápa között közlekedőket. Mégsem lehet azt mondani, hogy felelőtlen kampányígéret volt csupán a komlói vonal újranyitása vagy helyes döntés volt a korábbi bezárás. A vonalat ugyanis akkor is használták, amikor napi 1, majd 5 pár vonat járt mindössze.
Ennek fő oka, hogy a vonatok nem csak Dombóvárral, valamint a Budapest és Pécs, illetve Budapest és Kaposvár közötti Intercitykkel kötik össze a megye második legnagyobb – ráadásul a bányák bezárása óra munkanélküliséggel sújtott – települését, de a közbeeső falvakkal is.
Az olyan vonalak bezárása, mint a 47-esé, nem magyarázható tehát azzal, hogy pusztán párhuzamosságot számolnak fel a spórolás jegyében, és a kedvezőbb marad meg. A Komló és Dombóvár közötti járat „szüneteltetése” sokkal inkább úgy érthető meg, ha egy általános vonalbezárási hullám részeként tekintünk rá. A civil szervezetek ugyanis már most kongatják a vészharangot: 2025 a vonalbezárások éve lesz.
Erre utal Lázár János új személyszállítási törvénye, amely „kínosan sokat foglalkozik” a párhuzamosságok felszámolásával, és az is, a 2025-ös költségvetés nominálisan is kevesebb forrást biztosít vasúti személyszállítási közszolgáltatás ellátására: a 2024. évi 282 milliárd forinthoz képest mindössze 279,5 milliárd forintot. Eszerint a párhuzamosságok felszámolása valójában azt jelenti, hogy – az európai tendenciákkal szembemenve –
közútra terelik a vasúti személyforgalmat.
Mindez ellentétes a nemzetközi trendekkel. Míg Lengyelországban valóságos reneszánsza van a vasúti közlekedésnek, és környezetvédelmi és gazdasági szempontból is a vasutat részesítik előnyben Európa-szerte, addig Magyarország közútra hatszor annyit költ, mint vasútra, és úgy képzeli a karbonsemlegességet, hogy bezárja a dízel motorvonatokkal kiszolgálható mellékvonalakat. Mindez azt is jelenti, hogy a buszos pótlásnak köszönhetően a tömegközlekedés szén-dioxid-kibocsátása valójában nőni fog.
Szöveg: Tálos Lőrinc – Videó: Pápai Gergely
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásHont András elhagyja az Átlátszót, és új tartalomszolgáltatót épít. Veterán Tilos Rádiós műsorkészítő lesz az Átlátszó Podcast új műsorvezetője.
Viktor Chevtsov, a korábban pénzmosásban érintett belorusz üzletember cége körül egy magyar nő is feltűnik, aki a Rogán Antal-féle letelepedési kötvényes bizniszben játszott szerepet.
A döntés a fenntartóváltás lehetőségének felmerülése előtt született, és a jelenlegi igazgató is támogatja.
A faluban stadion, tó és kisvasút is lett, főként uniós támogatásból. A négy perces riportban Hatvanpusztát és a NER balatoni terjeszkedését is bemutatják.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!